häst + kor?

Sv: häst + kor?

Jag praoade på en 4h gård för 1 vecka sen. där hade dom 1 ko + hennes kalv, 1 klapphingt o ett shettisföl. Det gick hur bra som helst. visst, kon o kalven hade en viss respekt för hästarna , men det va inget elakt driekt :) Lite sur öron bakåt o säga "det här är min hö-hög" ;)
 
Sv: häst + kor?

Utan horn ser jag. det tycker jag är viktigt, jag har behandlat några ganska fula skador genom åren varav ett par har varit millimetrar från att bli livshotande.
PL
 
Sv: häst + kor?

Hej!!
jag är bara tvungen att berätta när vi hade en hingst han var nog två år då eller något sånt. och då tyckte mamma synd om honom att gå ensam så hon släppte in han till kvigorna.. han tog glatt och vallade ihop de och tog de till ett hörn och parkerade de där.. det var hans flock enligt han så vi fick dela på de för att kvigorna kunde ju inte stå i hörnet jämt.. haha hästar e för lustiga ibland
 
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Hur i hela fridens namn klättrar äggen från skitarna o upp på grässtråna:confused:
Vad har du för utbildning i parasitologi förutom "Stora boken om hästen"?
Bättre än dig;)
 
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Utan horn ser jag. det tycker jag är viktigt, jag har behandlat några ganska fula skador genom åren varav ett par har varit millimetrar från att bli livshotande.
PL



Ja huu jag kan föreställa mig det *livlig fantasi*
 
Sv: häst + kor?

Vi har haft våra hästar tillsammans med kor av en ras med väldigt välutvecklade horn. Det gick bra nästan hela sommaren.

Men en dag bråkade en av hästarna med en av kossorna i hagen och när hästen stegrade sig så landade hon på kossans horn. Vi hade tur. Hade hornet trängt in ett par cm till så hade det träffat hjärtat. (Det var alltså en "olyckshändelse", kossan menade inte att stånga hästen. Denna ras har en tendens att inte riktigt ha koll på hur de viftar med hornen...)

Efter det har vi aldrig kor och hästar i samma hage, trots att vi har bytt ko-ras till en som inte har horn.
 
Sv: häst + kor?

Du har just gett mig morgonens skratt. Det är egentligen synd att göra slut på en så underhållande konversation men för att vara snäll ska jag berätta en hemlighet för dig (lova att inte avslöja den för någon ;)).
P_L är veterinär och har garanterat mer koll på parasiter än både dig och mig :).
 
Sv: häst + kor?

Shaggy skrev:
Du har just gett mig morgonens skratt. Det är egentligen synd att göra slut på en så underhållande konversation men för att vara snäll ska jag berätta en hemlighet för dig (lova att inte avslöja den för någon ;)).
P_L är veterinär och har garanterat mer koll på parasiter än både dig och mig :).

Ska berätta en sak för dig med....:)

Jag har haft tre olika veterinärer på en skadad häst hemma och alla haft tre olika rekomendationer på hur jag ska göra med lindor, såret dagsvistelse ute....osv...hästen har blivit sämre...14 dagar sen hon syddes....Nu går jag efter vad jag själv tro bli bäst för hästen.....;)

Men ärligt talat så prata P:L och jag om samma sak när det gäller parasiter...men jag tro att han behöver läsa på lite i allafall... Hi hi

Där ger jag mig nämligen aldrig...och bara för att han är veterinär så kan han inte 100% allt, även de kan glömma......mänskligt...;)
 
Sv: häst + kor?

Shaggy skrev:
Du har just gett mig morgonens skratt. Det är egentligen synd att göra slut på en så underhållande konversation men för att vara snäll ska jag berätta en hemlighet för dig (lova att inte avslöja den för någon ;)).
P_L är veterinär och har garanterat mer koll på parasiter än både dig och mig :).

Ska berätta en sak för dig med....:) (Du får oxå lova att inte säga ngt..;) )

Jag har haft tre olika veterinärer på en skadad häst hemma och alla haft tre olika rekomendationer på hur jag ska göra med lindor, såret dagsvistelse ute....osv...hästen har blivit sämre...14 dagar sen hon syddes....Nu går jag efter vad jag själv tro bli bäst för hästen.....har precis pratat med vet......nu kommer jag att göra så här..sa jag....det låter jätte bra tyckte hon...så hörs vi om benet skulle börja svullna...iså fall måste vi sätta in pencilin...........;)

Men ärligt talat så prata P:L och jag om samma sak när det gäller parasiter..fast han gör sig lite lustig...över det hela...ha ha.men jag tro att han behöver läsa på lite i allafall... Hi hi

:smirk: ...och bara för att han är veterinär så kan han inte 100% allt, även de kan glömma......mänskligt...;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Jag undrar fortvarande hur äggen tar sig upp på grässtråna?
PL

Olika parasiter har olika stadier....därutav olika namn.....
exempel:

Styngflugor Gastrophilus spp. förekommer över nästan hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen.

Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck. Larven följer sedan med avföringen under vår- försommar, förpuppar sig i jorden och cirka tre veckor senare är utvecklingen fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för att finna hästar och deponera ägg. Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små hästflockar kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från hårremmen. Det går inte att ta prov på hästen för att kontrollera om den bär på styngflugelarver.


Fölmask
Fölmasken Strongyloides westeri är också allmänt förekommande. Fölen infekteras med råmjölken vilket kan leda till diarré. Symtomen hos fölet debuterar ofta samtidigt som stoet har sin första brunst omkring nio dagar efter fölningen. En immunitet mot masken byggs vanligen upp relativt snabbt.

Maskens ägg utvecklas till larver på betet, stoet blir infekterat och larverna lagras i vävnader vid juvret för att infektera nästa års föl. Någon betessanerande åtgärd är inte aktuell för denna parasit. Det går inte att ta prov på stoet för att kontrollera om hon bär på fölmask.
Källa:http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=559

Precis som fästingen..alla säger vi fästing åt alla fästingar, men även de har olika stadier..från det att äggen läggs tills fästingen är könsmogen, består av fyra stadier och tar ca 3 år.

Första året lägger honan tusentals ägg. Larverna som kläcks från äggen "äter ett blodmål" nästföljande år, faller till marken och utvecklas till nästa stadie, nymf. Efter att ha ätit ytterligare ett blodmål det tredje året utvecklas nymfen till vuxen fästing.

Kram på dig;)
 
Sv: häst + kor?

peter_lundin skrev:
Jag undrar fortvarande hur äggen tar sig upp på grässtråna?
PL

Det kan man faktiskt undra det förtäljer inte historien..ha ha

De kanske använder stege.....skämta bara...;)
 
Sv: häst + kor?

Ja jag känner mycket väl till dessa parasiters livscykel men inga av dem har infektiösa ägg som sitter på grässtråna.
De vanliga parasiter som har infektiösa ägg är spolmask o springmask o häsr sker smittan huvudsakligen på stall o på betet stter äggen inte på grässtråna utan är nere på marken.
PL
 
Sv: häst + kor?

Om PL gör bort sig så har hela veterinärkåren fått fel utbildning med andra ord. Kanske borde införa "Stora boken om hästen" som kursbok i Parasitologi. :rofl:

/Maria
 
Sv: häst + kor?

rocki skrev:
Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck.

Maskens ägg utvecklas till larver på betetstoet blir infekterat...

Här står det ju klart att det är larverna som infekterar, inte äggen! :p

/Maria
 
Sv: häst + kor?

Världen är full av okunniga tokstollar som läst en bok o tror att de kan allt men har missuppfattat hälften.
PL
 
Sv: häst + kor?

HeJ!

Min tjej har gått 2 år med kor i beteshagen. Hon ÄLSKAR dom!!! Att klia på och JAGA.. Sista året fick hon byta hage, för det föddes en liten kalv som var väldigt svag och bonden ville inte att den skulle bli jagad...

Den enda nackdelen jag kan komma på är att är man rädd för kor är det jobbigt och så får man se lite noggrannare var man sätter fötterna, koskit är inget skog att ta med sej hem:-).

/ lavinia
 
Sv: häst + kor?

hej har samma fråga tänkte göra en tråd om detta:

tänkte nämligen köpta en kossa att ha som sällskap till min islandshäst(jobbar på ladugård och den ska ev slaktas).

kan korna skada hästarna?

kan de ha kvar hornen?

kan en kossa bli bra på att leda med grimma och ordentlig?

kan hästarna skada korna?

hur gammal blir en kossa igentligen om den slipper få kalvar varenda år?

om hästen tror den är hingt tror ni den försöker sig på att betäcka en kossa då?

kan en kossa gå ute året runt med islandshästarna? om det finns skydd!

väldigt tacksam för hjälp!
 
Sv: häst + kor?

hade den kor/tjuren horn då eller?

airama skrev:
Vi har haft hästar och kor tillsammans med jämna mellanrum i flera år, det har alltid gått bra, en och annan häst har jagat kalvar, men det har ändå gått bra.
Hästarna brukar bestämma över korna, vissa av våra hästar blev jättebra kompisar med en ko, de stod och myste tillsammans och nästan kliade varandra.
Men sen i höstas hände den första, och förhoppningsvis enda olyckan, mellan kor/hästar på vår gård, då en ko/tjur hade stångat en häst i baklåret, hästen fick ett väldigt djupt stick-sår och blev riktigt dålig. Hästen fick boxvila och mediciner och blev tillslut helt bra igen!
Men efter det har vi inte korna och hästarna tillsammans mer.

Men som sagt, innan det har det fungerat bra i alla år!
 
Sv: häst + kor?

Hej

Jag har en "avlagd mjölkko" som sällskap åt min häst. Har haft henne i 11 år nu och det går hur bra som helst. Har haft två hästar och kossan ihop i många år men har bara en häst kvar nu.

Min kossa går ute hela året. Folk som passerar blir förvånade av att se en mjölkko ute mitt i snön på vintern. Jag har dom inne nattetid mellan 1 oktober och mitten på maj ungefär. Har en gång med eltråd uppifrån stallet och ner till hagen som både kon och hästen går/springer in och ut i (alltid i bestämd ordning, hästar först, ko sist). Tror inte att jag skulle vilja ge mig på att leda henne. Orkar nog inte hålla henne om hon vill nån annanstans än var jag vill, kor är så starka.

Sommarhalvåret går dom ute dygnet runt. Det tar några veckor varje höst innan kon bestämmer sig för att det är ok att gå in på nätterna. Hon vill gärna vara ute dygnet runt när hon har varit det hela sommaren, men efter en eller ett par veckor brukar det funka igen.

Min ko är avhornad. De flesta mjölkkor är väl det nu för tiden tror jag, åtminstone häromkring där jag bor.

Och hur gammal en ko som inte drivs i mjölkproduktion blir är jag också intresserad av att veta. Min är 14 år nu och är både ser ut och rör sig som en kviga.

Jag har bara goda erfarenheter av ko och häst ihop, men det beror väl också på individerna i sig. Med mina har det funkat bra i alla fall.

Fråga gärna mer om du undrar.

Marie
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
13
· Visningar
563
Senast: Tassa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp