häst eller barn?

Sv: häst eller barn?

Om du jobbar ett par år emellan så kan ni ju lägga undan pengar varje månad tills ni ska ha barn nästa gång.

är arbetslös...... :crazy:
och utbildad.
chanden att få jbb är inte jättestor, vi hade grymma uppsägningar förra året!

jag får ta ett prat med sambon när han kommer. för ja lär ju inte klara det utan hnom!!!!
fullservicestall flyttar hon till i höst, det tar 16 minuter att gå från dörr till dörr.
medryttare har ja, dock inte betalande, det är såpass långt att åka till hästen ör henne, hon står p bete en bra bit bort och jag betalar ändå inget föer henne där.

är ju bättre att pröva ch se om det går och ta beslut om att sälja senare, än att aldrig ge det en chans!!! :idea:

för hennes skull - jätteviktigt! både jag och pappan har syskon och syskon är det bästa man har!

för min skull - inte alls viktigt. klart det vore überkul med en liten snos och ganska kul å få ge småbarnsmånaderna och amningen en revansch, men jag är nöjd med livet som det är nu och gråter inga floder om det inte blir ett barn till. men som sagt, kul vore det. :)

Ha tätt mellan barnen i all ära men... vi har knappt 2½ år och jag hade gärna haft längre mellan barnen. Men pga vår ålder så ville vi inte vänta... Jag är betydligt äldre än dig ;) Hade jag bara varit 30 hade vi väntat ett år till.

Jodå, finns viljan att ha en häst så fungerar det. Man får helt enkelt se till att det fungerar. Betala en slant extra för mer service, låta hästen gå på lösdrift för lägre hyra, byta foder, kanske några dagar i veckan hjälpa till i stallet för lägre hyra, t.ex. mockning, in-/utsläpp, täckesbyten. Betalande medryttare.

Med en så fin sadel Cilla lyckades sy till sin häst så kommer hon fixa både häst och 2 barn!

"Man" i det här fallet är två personer - minst. Som måste vara helt överens om prioriteringarna mellan tid och pengar. Och "man" är inte lika med buke! ;)

Bra påminnelse Hiddeous!

Buke är ett bra bollplank, men det får inte bli avgörande i familjefrågor. Båda parter måste få chansen att säga sitt.

Med lite mer information om er ekonomi och hästen så håller jag med de flesta andra här.

Behåll hästen och börja bebisverkstan (om sambon är med på det förstås). Tiden visar om det fungerar eller ej.

Du har nära till stallet och medryttare så det borde kunna fungera även med barn. Kan medryttaren ta hästen på heltid den period du inte kan rida? Ännu bättre är det förstås om medryttaren kan bidra lite ekonomiskt.

När jag läste inledningen på din tråd trodde jag att det var träning med inriktning på tävling det handlade om.

Ett kallblod där målet är bättre ridbarhet kan du förhoppningsvis rida och utveckla i många år till. Jag hoppas att du också har en medryttare som kan utveckla och underhålla den nivå ni kommit fram till under den tid du inte kan rida.

Lycka till!

Man kan val gora bade och? Jag ar alldeles saker pa att cilla inte kommer bestamma sin framtid baserat pa vad buke sager.

kl

Vill du ha ett barn till nu, så försök skaffa det. Vill du samtidigt behålla hästen?
Då tycker jag att du ska behålla den, och försöka få det att fungera.
När du själv ej kan/hinner rida så skaffa en bra medryttare som du kan lita på. Då hålls hästen i gång fast du ej själv kan rida. Annars kan du ju arbeta den på marken om du har ngn annan som tar ridningen.
Jag har en liten nu och hinner inte rida i princip alls. Men jag arbetar från marken + har en helt fantastisk medyttare som rider henne, och hittils har det ufngerat toppen.

Känner du sen att det inte går i hop, så får du då fundera på om du ska sälja hästen eller hur du ska göra.

Så gör det du känner att du vill, så brukar resten lösa sig! :idea:

är arbetslös...... :crazy:
och utbildad.
chanden att få jbb är inte jättestor, vi hade grymma uppsägningar förra året!

Men om du är arbetslös och inskriven på AF till 100% får du behålla din SGI trots att du inte är gravid när barnet är 1 år och 9 månader. Att vara arbetssökande till 100% anses likvärdigt med att jobba. Så är det för mig. Jag har samma SGI som när jag var hemma med William (fast de har räknat upp det med något index också).

Men visst, hinner du få ett mindre välbetalt jobb mellan barnen så sjunker ju SGI:n, om jobbet varar tillräkligt länge. Är det 6 månader man ska jobba, minns inte riktigt?

Man kan val gora bade och? Jag ar alldeles saker pa att cilla inte kommer bestamma sin framtid baserat pa vad buke sager.

Jag förundras mest över att hennes mans åsikt inte ens verkar vara intressant för de flesta i tråden. Det låter väldigt mycket som att valet är TS och TS alone. Och hade det gällt mig hade jag först diskuterat saken med min man (han kanske inte vill ha fler barn och då är ju problemet löst) och sedan ev. dryftat osäkerheter (typ om planen har utsikter att gå i lås med hästar och två barn) med andra. Men som sagt, eftersom i stort sett allt hänger på att han tar ansvar och verkligen ställer upp, verkar det vara klokt att börja där.

När jag läste inledningen på din tråd trodde jag att det var träning med inriktning på tävling det handlade om.

på sätt och vis är det så, mitt slutmål med henne är att starta en LB med över 60%, lyckas jag med det, så är jag mer än nöjd! och givetvis, håller hon, så vi kan börja tävla på låg nivå är det ju skitkul ju!!!!!

för hon är inte mindre häst och vår träning är inte mindre viktig bara för att hon är kallblod. ;)

barn vill han ha, absolut, men jag har inte hunnit prata nått med honom om det, han är borta varannan vecka.

och jag kommer ju inte ha en chans att ha häst och två barn om inte han är villig att ställa upp. (på fler än ett sätt. :rofl: )

ska prata med min medryttare, hon är egentligen perfekt för karisma, hon har "bara" ridit i tre år, men har en vilja och ett lugn jag gillar. sen har hon barn som mer än gärna åker runt på karismas rygg och det bästa karisma vet, efter mat såklart, är just barn och hon är underbart snäll med dom!

så jag hoppas att hela familjen har tänkt sig att stanna kvar hos oss och i så fall ta henne 4 dar/vecka och jag tre. nu har vi en vecka vecka var, eftersom jag inte har barnvakt den veckan andreas är borta.

hans jobbsäsong varar från maj till november, egentligen borde vi satsa på att bli gravida i början av mars, så kommer bäbis i december när han är hemma längre än en vecka i taget!
å då hinner jag dricka öl på vårt kalas till sommarn åxå. :idea::angel::D;)

Jag förstår inte riktigt.
Du är arbetslös, och du säger att ni knappt får det att gå runt som det är nu? Hur hade du då tänkt att ni skulle kunna ha råd att föda upp ett till barn?

Visst tycker jag att det är toppen att barn kan få ha ett syskon, men jag är HELT emot att man skaffar ett syskon för barnets skull! Ett barn förtjänar att skaffas utav kärlek till barnet och att man som föräldrer vill ha barnet. Inte som ett syskon till ens barn. Och eftersom att du säger att du är nöjd med livet som det är nu, så tycker jag att du ska leva livet som det är nu!

nja, ja skrev "väldigt knapert" och det är kanske inte riktigt samma sak sm att knappt få det att gå runt.
vi har pengar så vi klarar oss, inga problem med det.

men det är tack vare att jag har den SGIn jag har.
tappar jag den, så kommer det bli ganska (om inte helt) omöjligt för mig att betala på hästen.

Och eftersom att du säger att du är nöjd med livet som det är nu, så tycker jag att du ska leva livet som det är nu!
det är där mitt dilemma ligger.
jag både vill och inte vill.
jag mr bra av ha kontroll på livet. och efter vår tripp till göteborg blev jag väldigt extrem på det!
nu har jag kontroll och om jag blir gravid igen, mste jag bryta upp den lilla trygga bubbla jag har runt mig och modellera om min värld - jättejobbigt för mig!
men jag vill inte låta det hindra mig heller.

:crazy:

Har du funderat på hur ni ska klara den ekonomiska biten? För det är ju inte alls säkert att du har kvar samma SGI, när du väl blir gravid/får barn, för det kan ju som någon sa, ta ett tag.

Jag skulle vänta ett par år med barn, om du endå inte är säker på att du vill för din egen skull. Stanna i trygga bubblan så länge du inte känner att du väldigt gärna vill ha ett barn. Du har ju all tid i världen, och jag tror att din dotter kommer bli lika glad över ett syskon om 1 år som om 3 år.
Och under den tiden kan du passa på att utbilda dig eller söka jobb så att du har en bra och stadig ekonomi!

Jag vill inte ge ett konkret råd, för bara du kan bestämma vad som känns bra. Men du skriver att du faktiskt vill skaffa ett barn till - tänk om du bestämmer dig för att satsa på hästen, SGI-tiden rinner ut - och hästen blir halt / skadad / oridbar. Då kommer du kanske känna att du hoppade över att skaffa barn till ingen nytta. Förlåt om jag målar upp värsta scenariot, men risken att hästar skadar sig är ju tyvärr något man inte kan bortse ifrån.

det är inte hästen i sig som är så viktig för mig, utan mer hästeriet! där har jag min gemenskap, mina vänner, min träning, i strt sett hela mitt sociala liv. visst går det att hänga med å saker, även utan häst, men när jag rider eller är i stallet kopplar jag bort allt annat och samlar ny energi och laddar om.

men efter ett prat med sambon igår så öppnar bäbisfabriken upp igen i slutet på året! :banana:
förhoppningsvis blir det en ny liten kotte höst/vinter 2011/2012, då Matilda är 2 år. :laugh:

Jag kan också göra sådana saker. Ha parallella diskutioner och tankar både IRL och på forum. Det är skönt att lufta och fundera på vad man själv vill till att börja med. Ha tankarna fram och tillbaka.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 518
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 146
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII