häst eller barn?

Cilla

Trådstartare
jag står i ett vägskäl.
en del av mig vill bara ma Matilda, jag har äntligen fått det att funka med hästen och har börjar träna upp henne igen. och jag tycker att det är såååå kul!

hästen är nu 15 år.
jag kan inte ha henne hemma, eftersom vi inte bor på gård.

en annan del av mig vill gärna ge Matilda ett syskon och det ganska snart! men då måste jag göra avkall på något i mitt liv och det kommer ju bli hästen i så fall....
att behålla häst och skaffa syskon resulterar bara i dåligt samvete över hästen och en onödig utgift, men samtidigt mår min själ så bra av att ha henne.

nu har jag tänkt så mycket på det att jag nästan får panik över att jag inte vet hur jag ska göra!!!! fortsätta att träna henne och sen sälja? fodervärd är inget alternativ för mig. behålla henne så länge det går? ska börja köra henne snart och då blir det lättare för mig att hålla igång henne under graviditet.

jag vet att det bara handlar om några år innan jag kan ägna mig hästeri igen, men då är karisma för gammal och jag har haft henne i 5 år nu och allt hon kan är det jag som lärt henne och hon är väldigt speciell för mig, så det tar emot helt fruktansvärt mycket!

:crazy:

blir snart tokig på mina tankar....

å just det.
jag måste blir gravid innan Matilda blir 1 år å 9 månader för att behålla min SGI och den jag har nu är väldigt hög! eftersom jag inte längre har den anställningen jag hade då, så kommer jag inte få lika hög SGI med nästa barn om vi väntar för länge.....

:crazy:

Sv: häst eller barn?

Med risk för att låta krass... men försök bli gravid innan "tiden löper ut". Det finns ju inga garantier för att man blir med barn - bara för att man försöker. En bra SGI är värd mycket, och vill man ändå ha syskon till sina barn så är det ju synd att missa den.

Hästfrågan kan man ju skjuta upp tills man vet om det blir något syskon eller inte.

Hej Cilla!

Som jag ser det är det fyra saker som styr ditt val.

• Hästens ålder. Hon är 15 år och vill du satsa på denna häst är det de 5 närmaste åren som gäller. Hon verkar betyda mycket för dig.
  • Din ålder. Har du tid att vänta några år med syskon, så är ju det ett alternativ. Då kanske du har ett annat jobb med högre SGI igen.
  • Er ekonomi. Hur viktig är SGI:n för er? Även om ni börjar bebisverkstan nu så finns det ingen garanti för att det blir syskon innom 1 år och 9 månader.
  • Hur mycket barnets pappa är beredd att ta ansvar för barn och övrigt så att du kan ägna dig åt ridningen. Fungerar det bra så är det ju inte så många månader du behöver avstå från ridning och träning. Det går ju även att tömköra eller ha medryttare under den perioden.

Hur viktigt är det för dig att få syskon tätt om du bortser från SGI:n?
Har du egna erfarenheter av att ha nära eller långt mellan syskonen eller av att vara ensambarn?

Om det vore mitt dilemma och om jag var ung nog att vänta några år med nästa syskonförsök så skulle jag satsa på hästen nu.

Om jag var lite äldre skulle jag prioritera möjligheten att få ett barn till nu. Rida kan man ju göra många år och det finns fler underbara hästar.

Lycka till!

Det är aldrig "rätt tid" att få barn... Alltid är det något som händer i ens liv :laugh:

Om ni vill ha ett syskon till Matilda nu så tycker jag att ni ska försöka skaffa det. Bortse från allt runt omkring och försök att bara lyssna på vad ni skulle vilja.

Det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra. Vi har ju också valt att skaffa barn tätt (1,5 år mellan barnen) och jag hoppas och tror verkligen att det kommer att fungera med hästen också. Det har gått över förväntan med My, och jag räknar kallt med att jag ska kunna ordna det med två småbarn också. Men jag har ju en man som jobbar väldigt bra tider och är hemma mycket, så det gör såklart otroligt mycket.

//julia

likadan SGI får ja inte igen, ja kommer aldrig på ett lika välbetalt jobb igen, så den är mer än värdefull för mig!

hästen betyder mycket, men hon är ingen specill häst, kallblodstravare sn knappt kan galopp....

ålder... är bara 28, så inte jättegammal, eller jätteung! känner väl mer att ja vill bli klar med barneriet, eller snarare känneer jag mig väldigt sugen på en till......

usch, va svårt.....

Du måste ju själv bestäma vad du ska göra, men så här tänker jag:

Barn är viktigare än häst. Om du känner att du vill ha en till, skaffa det. Hästen har du vid sidan om tills du tröttnar eller hittar någon som kan hjälpa till under småbarnsperioden.

Din häst behöver heller inte vara för gammal om några år när du får mer tid. Hästkraken kanske är pigg till 28 års åldern.

Själv var faktiskt hästen viktigare. Jag var bara TVUNGEN att köpa häst när jag fick mitt jobb (fick råd). Idag har jag varit hästägare i snart två år, och även om jag inte alls kommit lika långt med hästen (unghäst) som planerat så känner jag att det är dax för bebis nu (grav. i 8e mån).

Det löser sig. Det är jag säker på. I mitt fall får väl hästen gå och dega lite om jag inte hittar ridhjälp, men jag tänker inte ha dåligt samvete! Skulle tiden inte räcka till så tror jag att man bara känner det, dags att sälja eller hur nu man löser det.

Fundera inte så in i norden :p Gör det som känns kul/bra/rätt och lev livet.

hade hon varit unghäst, hade jag absolut behållt, eller låtit henne gå som sällskap, men hon är 15 i år ch kan inte ställas av en gång till för att sen sättas igång, då blir för gammal...

Ekonomin är väl det som är minst relevant egentligen, alltså detta med SGIn. Kanske hinner ni lägga undan pengar så att ni klarar er på en lägre FP?

Sen förstår jag inte riktigt vad du har för ambitioner med hästen, kan du förtydliga hur du menar? Det låter ju som om du helst vill behålla henne, vad gör det i så fall om hon går och halvskrotar ett par år till? Det är klart att säljbarheten sjunker ju närmare 20 hon kommer särskilt om hon är ur form, men samtidigt, du vill ju inte sälja? Är hon så pass värdefull nu att du gör en rejäl ekonomisk förlust om det visar sig att det bästa ändå är att sälja henne om 2-3 år? Om det inte rör sig om jättepengar du ev kan förlora så kan jag tycka att en ekonomisk förlust av den typen är lite smällar man får ta när man skaffar barn.

ekonomiskt är jag inte rädd att förlora på henne, men jag kan inte ställa av henne en gång till för att sen sätta igång, jag är rädd att hennes ben inte kommer att hålla och med tanke på den graden i utbildning hon är i nu, så blir det bara dumt att ställa av för att sen sätta igång igen, det känns som att det är nu eller aldrig. jag vill utnyttja de åren hon har kvar till det bästa, men samtidigt som hon blir äldre, så blir både jag och Matilda äldre och jag känner ändå någonstans att jag vill ta småbarnsåren tätt, så att dom blir klara tätt....

och SGI:n är i allra högsta fall relevant, eftersom jag (vi) har det väldigt knapert nu redan, så lärt det ju inte bli bättre med en lägre SGI för mig.
(just nu betalar jag inget på kusen...)

Sen förstår jag inte riktigt vad du har för ambitioner med hästen, kan du förtydliga hur du menar?
mitt mål med henne är att kunna stärka och forma henne såpass att hon klarar att galoppera i ett lugnt tempo ute i naturen, vilket är lättare sagt än gjort och det ligger ett antal timmars träning av muskler och balans för att nå dit. vi har kommit ungefär 65% på väg skulle jag tro.....
med tanke på att hon är gammal travhäst och gick sista löpet 2004, så innebär det en hel del jobb.
MEN!!!!!
allteftersom hon stärker sig, blir hn även friskare och därmed mer lättsåld den dagen jag bestämmer mig för att sälja!
men med tanke på allt jobb jag lagt ner på henne och hur mycket hon lärt mig under tiden, så tar det emot helt fruktansvärt att tänka så.
samtidigt vill jag att hon har nån som rider henne och tränar henne och tar hand m henne på ett sätt som jag kommer att ha väldigt svårt att hinna med.

och jag vill inte börja m med en annan häst den dagen jag ska ta upp hästeriet igen. nu vet jag ju att jag måste det, eftersom Karisma antagligen inte är speciellt ridbar när den dagen kommer och då är vi tillbaka till att jag vill utnyttja de åren hon har kvar - tillbaka till att både jag och matilda blir äldre och så är vi tillbaka till ursprunget igen.

vidare då.....
jag mår så otroligt bra när jag får vara i stallet och rida/pyssla och jag är rädd att jag blir deprimerad och instängd om jag inte kan ha kvar den friheten som det innebär med egen häst.
rent egoistiskt alltså.
när jag tänker så, vill jag bara ha ett barn, för så kan jag ägna mig åt hästen i den utsträckning jag gör nu, vilket känns oki.
men å andra sidan kanske ridskola/privatlektion på privathäst funkar lika bra ett par dagar i veckan? och då hinner jag med ett barn till! för visst vill jag ha ett barn till och det är väl det som ger mig lite panik! jag är en kontrollmänniska, sm vill ha en klar plan och vill veta vad som händer i framtiden och sånna här tankar jag har nu blir jag galen på!
jag kan inte bara ta dagen som den kommer, jag måste planera och ha en plan för varje dag i stort sett, annars blir det kaos i mitt inre.
så ni kan ju gissa vilket kaos det är nu!

sen kom jag på att jag fyller 30 nästa år och om jag blir gravid inom det närmaste kan jag inte dricka på mitt och sambons gemensamma 30-årskalas. när jag kom på mig själv med att tänka så, så insåg att jag att jag antingen letar ursäkter för att inte ha nästa barn snart, eller åxå kanske jag innerst inne inte vill? eller tror jag det för att hitta ytterligare en ursäkt?

näe, nu slår ja snart nått hårt i huvet.

BARN alla vet att kvinnors fertlitet sjunker och hästar kryllar det av.

Satsa på ett syskon inom 2½ år. Jag lovar att det funkar att vara 2 barnsmamma och ha häst.

Jag tycker du ska fortsätta utbilda hästen, ju mer hon kan desto lättare att hitta ett hem åt henne. Du får dricka på er 40-årsfest istället.

BARN alla vet att kvinnors fertlitet sjunker och hästar kryllar det av.

Satsa på ett syskon inom 2½ år. Jag lovar att det funkar att vara 2 barnsmamma och ha häst.

Men du har ju försökt sälja din?

TS: Det här är alldeles för privata och stora frågor för att lämnas åt Bukes åsiktsmaskin. Mer intressant är: vad säger din partner? Har inte han någon synpunkt i frågan om ni ska satsa på barn eller hästar?

Valet är inte häst eller barn. Valet är "att rida i kontrollerad galopp på den här hästen vid 20 års ålder" eller barn. Om hästen betyder så mycket för dig är det då verkligen så viktigt om hästen går en fin galopp vid 20 eller myser runt på lugna skogsturer vid samma ålder? Är det hästen eller träningsmålet som är viktigt?

Är det enda alternativet verkligen att ställa av hästen helt om du blir gravid-småbarnsmamma?

Även en 20årig häst borde kunna ridas igång nog för en lugn galopp efter att ha stått ett tag? Förutsatt att det inte finns specifika problem i den här hästens historik som talar emot det.

Ärligt talat tror jag inte att din häst blir speciellt mycket mer lättsåld bara för att hon klarar av att bära sig själv. De som är kunder på en sådan häst har inte de kraven på ridningen som du beskriver.

Jag skulle snarare säga att du givetvis ska skaffa ett barn till ifall du och din partner vill, och behålla hästen vid sidan av. Om ni klarar av hästen ekonomiskt så varför inte? Barnen har en pappa som kan umgås med barnen medan du rider och är i stallet.

Jag tror ändå inte att du ska lova att det som fungerar för er, fungerar för andra.

Jodå, finns viljan att ha en häst så fungerar det. Man får helt enkelt se till att det fungerar. Betala en slant extra för mer service, låta hästen gå på lösdrift för lägre hyra, byta foder, kanske några dagar i veckan hjälpa till i stallet för lägre hyra, t.ex. mockning, in-/utsläpp, täckesbyten. Betalande medryttare.

Med en så fin sadel Cilla lyckades sy till sin häst så kommer hon fixa både häst och 2 barn!

och SGI:n är i allra högsta fall relevant, eftersom jag (vi) har det väldigt knapert nu redan, så lärt det ju inte bli bättre med en lägre SGI för mig.
Om du jobbar ett par år emellan så kan ni ju lägga undan pengar varje månad tills ni ska ha barn nästa gång.

Är det helt omöjligt att nån kompis jobbar lite med hästen under tiden du är gravid?

Sen är ju frågan om det är realistiskt att tänka sig att du ska fortsätta träna upp hästen även enbart med ett barn när du börjar jobba heltid. Av de jag känner som har häst och småbarn så hinner de inte åka dit varje dag utan ett par tre gånger i veckan. Jag tror att man behöver uppbackning av fullservicestall och medryttare om man vill träna en häst i form samtidigt som man jobbar och har småbarn på dagis.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 518
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 127
Senast: Snurrfian
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 146
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII