Härregyy jag har blivit småhundsägare...!

Skogstrollet

Trådstartare
  • Ja han drar och hoppar i kopplet men han väger ju så lite så jag störs inte av det.
  • Ja jag vet att han skäller en hel del, visst är han söt...?
  • Mmm, han jagar katterna, men han är ju bara hälften så stor som dem så det är ingen fara.
  • Nä jag kan inte ropa in honom, han kommer när han är klar. Han är för liten och snabb för att fångas in!
  • Ja men det är väl KLART han ska få sova på min kudde???
  • Jo han hoppar och så men skulle han inte hoppa så hamnar han ju så nära golvet och når ingenting...?

Sparka på mig någon..... :crazy::o

Sv: Härregyy jag har blivit småhundsägare...!

Haha :p
Tja... Sova på kudden är ju en ren smaksak. Egentligen dra i kopplet också men själv tål jag inte hundar som drar, oavsett storlek.
Skällande kan folk bli rädda eller sura över oavsett storlek. Hoppande likaså (en hund blir inte mindre smutsig bara för att den är liten ;) Dock finns det väl mer tolerans om den är ren och liten...).
Katterna kan bli stressade även om han är liten och han kan råka ut för (minst) lika mycket olyckor om han inte kommer på inkallning, som en stor hund kan.

Och snart är han unghund och både större och jobbigare ;)

Mohahaha! Välkommen till din nya verklighet :D
Att dra i kopplet och sluta skälla lär man dem ganska fort. Inkallning blir roligare med tiden. De andra punkterna är ju bara bonus :D

Hell yeah ytterliggare en person som hamnat i träsket!
För mig är det definitivt hoppandet som visar skillnaden. Han hoppar inte på främmande personer så det är inget problem men jag reagerar inte ens över att han hoppar upp och tar AVSTAMP ifrån mina lår för att komma högre upp!

Jag som HATAR hoppande hundar och knappt kan övertyga rottisen att FÅR hoppa när när jag bjuder in honom till att hoppa upp mot mig.

Spark!! Min 7-åriga pappis gör ettans lydnad. Fyyy dig som låter hunden dra i kopplet. Hihihi. Nejmen allvarligt...inte konstigt att småhundar har rykte om sig att vara ouppfostrade ;) haha.

Spark i ärshlet! ;)

Kan erkänna att min lilla småhund hoppar friskt på folk och mig, är ju så praktiskt att bara behöva böja sig till knähöjd och inte till vristhöjd när man ska klappa och hälsa :o

Spark!! Min 7-åriga pappis gör ettans lydnad. Fyyy dig som låter hunden dra i kopplet. Hihihi. Nejmen allvarligt...inte konstigt att småhundar har rykte om sig att vara ouppfostrade ;) haha.

Hur många moment satt vid 15v då....? :devil:

Det är det som är så fånigt, han har börjat söka sig till fotposition riktigt bra, vi jobbar på ett snabbt läggande nu och jag börjar med apporten när som helst.
Men han kan inte uppföra sig i koppel.... :o Snedprioriterat eller??

Esco, för mig är den största skillnaden att jag garvar roat när han får "tuppjuck" istället för att bryta och lugna ner! Å andra sidan är det ingen som riskerar att vältas när han börjar yra runt heller. Men jag märker nu att det börjar eskalera så jag får ta mig i kragen... :D

Jenka, vuxenvikt 5-6kg. Fortfarande inte "stor och jobbig". :D

Det lustiga är att de flesta icke hundmänniskor skulle tycka att ceasar (knähunden) är mer "lydig" än brutus, mest beroende på att han skiter fullständigt i dem.
Jag tycker ju att det är tvärtom.

Du är som min mamma du ;) nä usch vilken förolämpning :eek: :devil:

Men jag kan stoltsera med att när min ligist var lika gammal så drog hon minsann inte i koppel! Na na na na! ;)

Hon bara åt upp pojkvännens sko och bajsade ner hela vårat golv istället :angel:

Hur många moment satt vid 15v då....? :devil:

Det är det som är så fånigt, han har börjat söka sig till fotposition riktigt bra, vi jobbar på ett snabbt läggande nu och jag börjar med apporten när som helst.
Men han kan inte uppföra sig i koppel.... :o Snedprioriterat eller??

Esco, för mig är den största skillnaden att jag garvar roat när han får "tuppjuck" istället för att bryta och lugna ner! Å andra sidan är det ingen som riskerar att vältas när han börjar yra runt heller. Men jag märker nu att det börjar eskalera så jag får ta mig i kragen... :D

Jenka, vuxenvikt 5-6kg. Fortfarande inte "stor och jobbig". :D

Det där med snedprioritering känner jag igen! Fick lov att inse att momentinlärning är bra mycket lättare (roligare?) än vardagslydnad...

Stor kan väl diskuteras, jobbiga kan de vara ändå ;)

Kommer du möjligtvis ihåg hur henne viktkurva såg ut som valp, vad vägde hon vid 4mån? *nyfiken*
Qito fick ju en rejäl tillväxtspurt när jag fick hem honom men nu verkar det ha avstannat igen och jag misstänker att han blir liten och nätt som mor sin.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Hjälper det att sparka då, det brukar inte hjälpa på småhundsägare av din kaliber :D

Du kan ju hota med att sparka på min hund istället så får du se mina tigermamma fasoner ryta fram samtidigt som jag hysteriskt snabbt lyfter upp hunden och stoppar honom innanför jackan!
:D

Jag har insett att jag måste träna honom mer separat, utan Loka. På en promenad får Loka en rättning om hon lägger tyngd i kopplet (utan att dra) eftersom det känns mer än när lillskiten står på bakbena och hoppar fram.... Dubbel-:o. Det är ju diskriminering juh....

Eller så skaffar jag bara ett flexi och låter honom kuta som han vill....

:angel: Hahaha jag vet hur det känns...

/Sofie, som gått från fruktansvärt väluppfostrad schäfer, till hoppande dragande, raketfarts liten chihuahuablandning. Men vadå, det är gulligt :grin:

Fast man kan ha olika uppfostringsmetoder och olika nivåer för hundarna. Min Jack Russell har inte i närheten av den friheten som min chihuahua har. För jag resonerar som så att under frihet kommer ansvar och klarar man inte av att ta ansvar så går man tillbaka till dit man klarar av att bete sig.

Min Jack Russell är betydligt mer tränad än chihuahuan, men hon har ändå fler restriktioner än vad chihuahuan har. Tex går JRT aldrig lös i stan, för även om hon alltid kommer tillbaka, så kan hon få för sig att springa iväg titt som tätt. Inkallningen sitter till 98%, men det är de där 2% som oroar mig. Chihuahuan går aldrig så långt att jag behöver kalla in henne. ;)

Olika individer behöver olika träning och olika krav på sig. Och Loka lider ju inte av att du är slappare med lillskrutt och låter honom dra i kopplet.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 304
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 800
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka