Hårfärg och genetik

Sv: Hårfärg och genetik

Njaa, skulle inte säga att alla barn föds med mörka ögon. Min kompis brorsas dotter (iförsej min kompisen oxå) föddes med djupt blåa ögon och mörkt hår. Därefter fick de bruna ögon när de växte upp.

Hoppas på blåa ögon på mina barn, förhoppningsvis har jag "blåa gener" för min farfar har blåa ögon. Men troligen kommer mina barn få bruna som jag...

Går jag efter det som Reykur skriver så borde ert barn ha 50/50 på grönt eller blått. Men jag har egentligen ingen koll på hur det gröna anlaget fungerar. Det jag har lärt mig är att det är "svårt" att förklara ;) En del säger att det är en bladning mellan brunt och blått. Jag har aldrig fått en riktig förklaring.

Ingen genetik är så här pass "enkel" egentligen. :p
Jag vet däremot att grönt inte är en blandning mellan blått och brunt, grönt är ett eget anlag som dessutom är väldigt ovanligt, men väldigt vacker :D

Njaa, skulle inte säga att alla barn föds med mörka ögon. Min kompis brorsas dotter (iförsej min kompisen oxå) föddes med djupt blåa ögon och mörkt hår

Förlåt, men kallar du djupt blåa ögon för ljusa ögon? Det kallar jag för mörka ögon.

Från: http://se.babycenter.com/pregnancy/fetaldevelopment/38weeks/ (Finns andra sidor också, men den kom fram först)
Undrar du vilken färg bebisen kommer att ha på ögonen? De flesta kaukasiska bebisar föds med mörkblå ögon, men det kan ta flera veckor eller till och med månader innan deras verkliga ögonfärg syns. Den nyfödda bebisens ögonfärg kommer inte att hålla i sig – den påverkas av det ljus som den utsätts för efter födelsen. De flesta afrikanska och asiatiska bebisar har mörkgrå eller bruna ögon vid födseln och får sin slutgiltiga ögonfärg efter sex till tolv månader. Barn med blandat ursprung får ibland oväntad och mycket vacker ögonfärg!

Skönt att ha det uppklarat! Jag har stört mig på att inte fått något vettigt svar på det där... (Jag håller ju på med hästfärger, så jag har ju en del förkunskaper om färggenetik)

Här är en bild på min man, han har mörka ögon och jättemörkt hår.
Ändå har vi två blonda, blåögda barn:crazy:

20506823.jpg

14537014.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 845
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur