Hård hand - stark hand

D

Durin ox

Har tittat runt lite på olika trådar, och så fort någon har något problem av något slag så får personen tipset att bli mjukare i handen...

Även om problemet har varit att hästen är stark. Visserligen kan det vara så att det är här problemet sitter, men det kan också misstolkas som att en stark hand är en hård hand.

Så behöver det inte alltid vara, en känslig häst behöver en mjuk och känslig hand, men det betyder ju egentligen inte en lätt hand där kontakten nästan blir glappande och att man inte kan ta tag kraftigt i hästen om man använder mjuk hand.

Omvänt så kan lite okänsliga hästar i början behöva en stark hand, men bara för att handen är stark så blir den inte automatiskt hård. Man kan alltså ta kraftiga förhållningar med mjuk hand.

Har jag fattat det helt fel eller är jag inne på rätt spår?

Sv: Hård hand - stark hand

Hur har du tänkt att man ska hålla hårt i tygeln, utan att bli stark? om man håller emot ett par kilo i handen så blir man automatiskt start annars så tappar man ju tygeln.
Eller menar du att man ska hålla mjukt och försiktigt och ta en starkare/hårdare förhållning när hästen drar iväg?

Omvänt så kan lite okänsliga hästar i början behöva en stark hand,QUOTE]

Här är det ännu viktigare att inte ha en stark hand annars så blir hästen bara annu starkare, och obekväm att rida (vem vill ha hela hästen i handen?) och hästen är känslig i munnen även om den försvarar sig genom att vara stark. Den känner även de små singnalerna och om man inte tillåter den att bli stark så kommer hästen aldrig att bli stark.

Man kan ta tag rejält i en häst, det viktiga är att man inte blir hängandes i tyglarna dvs varje tygeltag måste följas av en eftergift. Det är segdragandet som skadar hästen.

Någon sa...hm, det var nog på en clinic för BJ (Akademiskt)..."det du har i handen är det som fattas i bakdelen"...det har jag tagit fasta på och se:idea: det har stämt:p

Vet inte om det var riktat till mig? Men visst är det så att en häst som jobbar ordentligt med bakdelen blir lättare i handen, men det betyder ju inte att man kan rida alla hästar utan att någongång ta dem i munnen. Hästen är ju inte fullärd när man sitter upp på den.

Durin ox skrev:
Har tittat runt lite på olika trådar, och så fort någon har något problem av något slag så får personen tipset att bli mjukare i handen...

Även om problemet har varit att hästen är stark. Visserligen kan det vara så att det är här problemet sitter, men det kan också misstolkas som att en stark hand är en hård hand.

Så behöver det inte alltid vara, en känslig häst behöver en mjuk och känslig hand, men det betyder ju egentligen inte en lätt hand där kontakten nästan blir glappande och att man inte kan ta tag kraftigt i hästen om man använder mjuk hand.

Omvänt så kan lite okänsliga hästar i början behöva en stark hand, men bara för att handen är stark så blir den inte automatiskt hård. Man kan alltså ta kraftiga förhållningar med mjuk hand.

Har jag fattat det helt fel eller är jag inne på rätt spår?

Som jag ser det så är det viktiga att inte ge motstridiga hjälper med hand och skänkel, dvs du driver hästen FRAM mot handen, ridningen ska komma bakifrån och framåt, och när hästen går fram ger du eftergift. vi pratar inte om eftergift så att hästen ska gå med glappande tygel, du har en kort tygel men ger ändå eftergift. som nån annan sa, - driver du framåt och blir hängande/stum i handen så ger du motstridiga hjälper. en förhållning där hästen svarar åtgärdas genast och omdedelbart med eftergift, och en sån eftergift tar sig inte utryck i det att du släpper ut tygeln eller glappar, utan helt enkelt att du mjuknar och "släpper fram" hästen, dock inom ramarna på kort tygel med kontakt i munnen.

en hand som aldrig mjuknar i eftergift gör en stum och frustrerad häst, då eftergiften är belöning för att hästen svarar och lyssnar på dig och hjälperna.

hoppas nån förstår hur jag menar.

fejko skrev:
Vet inte om det var riktat till mig? Men visst är det så att en häst som jobbar ordentligt med bakdelen blir lättare i handen, men det betyder ju inte att man kan rida alla hästar utan att någongång ta dem i munnen. Hästen är ju inte fullärd när man sitter upp på den.
Helt ok att ta den i munnen...men jag gillar inte benämningen att hästen är "stark"...och att det skulle göra det helt ok att vara stark i handen. :cool:

Jag har en annings med problem med att forsta vad du menar. Men med risk for misstag kan jag forsoka svara, el argumentera med dig..

- men om problemet har varit att hästen är stark. Visserligen kan det vara så att det är här problemet sitter, men det kan också misstolkas som att en stark hand är en hård hand.

Alla hastar ar starka, ryttaren behover anvanda hjarnan och inte musklerna for att fa hasten att forsta. Att anvanda kraft i tygeln ar att fa hasten att lyda for smarta, och ar nagot man bor undvika.

Sa om jag ska tyda din starka hand pa mitt satt, ar det en mjuk hand och en bestamd ryttare, med simpla hjalper och EFTERGIFT av hjalpen.

- Så behöver det inte alltid vara, en känslig häst behöver en mjuk och känslig hand, men det betyder ju egentligen inte en lätt hand där kontakten nästan blir glappande och att man inte kan ta tag kraftigt i hästen om man använder mjuk hand.

Kontakten siter inte i tygeln, kontakten sitter i hjarnan, Jag menar om den skulle sita i tygeln skulle ju galopporer och travare ha en superkontakt, nar de pullar pa upploppet. och en westernhast ingen alls,

Kraftiga tag i hasten ska valla inte vara nogot man anvander mera an som en nodlosning, och nodlosningar ar ju inget som man vill anvanda sig av.

Sa en fraga till dig varfor vill du anvanda dig av kraftiga tag i tygeln, och nar anvander du dom nar du rider.

- Omvänt så kan lite okänsliga hästar i början behöva en stark hand, men bara för att handen är stark så blir den inte automatiskt hård. Man kan alltså ta kraftiga förhållningar med mjuk hand.

Jag forstar ju inte riktigt vad du menar med stark hand som bekant.
Men om vi nu utgar fran att du har tyngd i handen nar du menar en stark hand.
JAg tror ju tvartemot att okansliga hastar behover absolut latta hander, som inte drar bakot el hanger sig i tygeln, utan kraver lydnad utan styrka, (med tex vibrationer och duttningar med spot)
Kraver man lydnad med styrka sa far ju den okansliga hasten som den vill.

Sa - disskution ar intressant, vi ser ju antagligen valldigt olika pa tygelkontakt, och stark - hard hand.

Jag vet inte, men det verkar som om jag blivit lite missförstådd, uttryckte mig nog inte helt klart med vad jag menade...

Säg att hästen rinner iväg, lyssnar inte på fina mjuka förhållande hjälper, borde man inte säga till den och göra en kraftig förhållning då och bli tydligare med vad man menar?
Bara för att man gör en kraftig förhållning och då blir "stark" i handen har man väl inte en hård hand?:confused:

Det beror ju pa hur man gor en kraftig forhallning..

Brukar trana oppnor och slutor, emn en mycket stel och spannd gammal dam (hasten) och brukar behova gora kraftiga forhallningar, men de ar inte harda, utan valldigt mjuka. Med vibrationer och pet med spo istallet for kraft i tygeln. (om hon inte vill lyssna, som forstarkning)

Lyssnar hon inte far hon backa undan ett steg, sen sa gor jag om om om om igen tills hon startar med
bakdelen istallet for att starta med hjalp av att lagga vikten frammat..

beror pa om du menar en kraftig forhallning genom hur mycket kraft du har i tygeln el hur kraftigt hasten reagerar pa den.

som jag ser det så kan man rida på långa tyglar och ändå vara hård i handen. Har man väldigt spända och stela händer spelar det ingen roll hur lätt kontakt man har för det blir ändå stumt i hästens mun.
Men man ta en rejäl förhållning och samtidigt vara mjuk i handen bara man är "fjädrande" i handen och ger eftergift.

Hoppas jag har lyckats förklara lite vad jag menar, känns som att du och jag försöker beskriva lite samma sak eller har jag helt fel?

jag tror att jag förstår hur du menar, och till stor del håller jag med. Man FÅR ta i hästens mun, bara man ger eftergift sedan. Det kallar inte jag en hård hand.

Jag håller precis med dig! Min 4-åriga nordis är precis sån att rida på vanligt 3-delat bett. Han bara lufsar iväg och lyssnar inte alls om jag inte gör riktigt tydliga halvhalter och förhållningar. Då tar jag ett ganska kraftigt tag i tygeln och ger efter så fort han lyssnar. Efter att jag ridit en stund behöver jag inte alls ta lika kraftigt i tyglarna utan kan vara väldigt, väldigt lätt på handen.

Jag rider som så att unghästar, och svagare hästar får i början läga sig i min hand, hellre att jag har för mycket i handen än för lite.. efterhand som hästen blir starkare och själv orkar arbeta genon kroppen ju mer lättare de i handen..

jag och min syster har väldigt olika åsikter om vad en hård hand /hård munn, mjuk hand/ mjuk munn är..
Detta är vi överens om:
Hård han tycker jag är en som hela tiden håller hårt i tyglen utan att ge hästen någon eftergift..

hård munn: hästen är okänslig och har antagligen blivit riden av en ryttare med för hård hand..

här skiljer sig våra åsikter:
mjuk hand tycker JAG är en hand som är följsam och som samtidigt har kontakt med bettet..medans min SYSTER tyckar ett en mjuk hand är en hand som är halvöppen och som knappt rör vid hästens munn..

mjuk munn: en häst som suger fint på bettet ligger ärligt på det, lyssnar på minsta lilla och som följer bettet..medans min syster tycker att en häst som inte ligger alls på bettet är en häst som är mjuk i munnen vilket jag bara tycker är en häst som smygger undan för bettet..

detta tyder på att alla har olika åsikter om allt och de flesta tycker själv att just de som de gör är rätt..jag tycker att jag gör rätt och hästarna trivs med ridning på mitt sätt..

Om man anser att en stark häst behöver kraftigare hjälper har man antagligen själv lagt grunden till sin starka och okänsliga häst. Motstånd föder motstånd, ju mer man tar i desto mer lär sig hästen att den "ska" hålla emot själv.
Får man en häst som inte lyssnar på förhållningar får man byta metod, använda något som hästen inte blivit avtrubbad av. (Tex ett hack och en BRA sits). Har dragkampen väl börjat blir det sällan bättre.

Intressant diskussion... Tänkte jag skulle lägga mig i lite...

Har efter ett halvårs ständiga försök att lugna ner min raket till pålle under våra ritter då han lätt stressar upp sig, lägger sig på bettet och drar i tyglarna, kör upp huvudet, med min sits och en mjuk, lätt hand... Fungerar super på banan, där har jag en känslig och lyhörd häst, men inte ute. Nu kör jag istället omvänd taktik, jag håller emot när han drar i tyglarna, håller honom kort (dvs. får ta rätt ordentligt i tygeln) håller honom i undertempo, tills jag känner att han slutar dra, och då ger jag honom eftergift och en chans att sträcka ut... Denna metod fungerar bra, han är mycket lättare att lugna ner, och ridturerna är mycket lugnare...

Men när jag håller emot och tar tag i honom är jag ju faktiskt stark i handen, jag är inte så hård då jag är följsam, men ändå stark...

Min fråga är just nu: Är det skadligt att under en period vara stark i handen, om man märker att detta fungerar på hästen, för att efter ett tag ha fått hästen att förstå vad det är som gäller, och sedan kunna bli mjukare i handen och ha en lättare tygelkontakt?

För mig känns det fel och konstigt att ha så mycket häst i handen, men tyvärr fungerar inte den mjuka stilen just nu... Tycker det är lite jobbigt, men på sikt kanske det fungerar? Vad har ni för åsikt?

håller med dig om det där med mjuk mun/hand.

på din beskrivning tycker jag det låter som du gör rätt.
Man måste ju få effekt av hjälperna. Om du sitter och tar små, fina förhållningar och hästen inte lyssnar kan du ju lika gärna göra ingenting. Då tycker jag det är bättre att man tar en rejäl förhållning (fortfarande följsamt, man ska ju inte sitta och slita i hästen) så den lyssnar och förhoppningsvis tar hästen nästa föhållning efter det på en mindre hjälp. Givetvis jättenoga med eftergift så fort hästen bromsar.

Jag brukade hopptränade med en häst som gärna drog iväg och struntade totalt i mina försök att bromsa. Vi red runt alla banor i 190 och hon bromsade bara när hon ibland kände för det (vilket inte var ofta..)
Efter att jag tuffat till mig lite och vågade ta i henne lyssnade hon mycket bättre efter ett tag och ofta saktade hon in bara man satt till lite, även om man fortfarande kunde få ta tag i henne ibland när hon blev lite väl pigg. Men det gjorde verkligen skillnad!

Man rider inte hästen med bara handen! Handen är en utav hjälperna och absolut inte den starkaste. Ingen hjälp ska vara stark. Mest ska man rida med benen och sätet och sin vikt. Gör man rätt förstår hästen och man behöver inte ha en "stark" hand. Allt handlar om att kunna kommunicera med sin häst. Däremot kan vissa hästar behöva en "stadig" hand vilket är något helt annat. :bump:

JAg tycker att det låter som om du tänker rätt, vill inte hästen myssna får man ge en stark och hård signal, bara den inte är dragande osv..

jag brukar stanna genom att stänga handen, kläma med benen och sätet och vänta tills hästen lyssnar, och sedan ge efftergift när den stannar, för att slppa dra och slita i hästen om den inte lyssnar. Med träning funkar det riktigt bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat