Hård hand - stark hand

Sv: Hård hand - stark hand

Det kan vara svårt att rida med mjuk hand om hästen är hård i munnen. Grejjen är ju den att det är då en mjuk hand behövs som mest! :angel:
Att hästen upplevs som hård i munnen sitter självklart inte i munnen.. Det kommer av stelheter i nacke och sida. Dessa stelheter kan i sin tur komma av att hästen är stel i bogen.
Så för att komma till rätta med problemet med en hård hand, som beror på en hård mun, som beror på stelheter i nacke och sida, som beror på stelheter i bogen så är det bästa att rida lösgörande övningar som lossar och lösgör bogparti.
Detta kan vara övningar som att flytta framdelsväning på en volt (bogen innanför), eller trava över upphöjd cavaletti, eller vid uteritt - trava på i friskt tempo (samtidigt som hästen går i form). Huvudsaken är att hästen tar ut rörelserna i övningen!

(kan tyckas som om jag gled ifrån ämnet nu, men det är det som är en del av budskapet; problem i handen ska oftast lösas på annat sätt än man tror.. Det är ju alltid så; problem har en långsökt källa som man måste finna innan man kan komma till rätta med det!)

Det va allt för mej :D

Vill bara tillägga att en mjuk hand är inte lika med att rida på glapp tygel..en oerfaren ryttare som rider med glappa tyglar har ofta en hårdare hand då ryttaren tvingas göra en större rörelse med handen då han/hon vill inverka än en ryttare med kontakt i tygeln hela tiden.

Jag tror att jag håller med, i stort sett, om du menar ungefär samma som jag tror att du menar. Och det är ju också som någon annan här skrev, att om hästen är hård i munnen, så behövs det som mest en mjuk hand, men hårdheten kommer troligen också från stelhet i andra delar, och det behövs en träning som fokuserar på den stelheten, och inte på hårdheten i munnen. Jag brukar tänka så här, som att jag håller i två fågelungar. Jag har en fågelunge i vardera handen när jag rider. Man kan inte hålla för löst, för då flyger dom iväg, men inte heller för hårt, för då "mosas" dom ju.

Piraja skrev:
Någon sa...hm, det var nog på en clinic för BJ (Akademiskt)..."det du har i handen är det som fattas i bakdelen"...det har jag tagit fasta på och se:idea: det har stämt:p

Håller helt med dej!!:bow:

jag menar absolut inte att man bara ska rida med handen, även om jag kan förstå att man tolkar det så när jag läser inlägget nu...
håller med om att det är den hjälpen man använder minst.
Men jag tycker fortfarande att om vad man nu försöker göra för att få hästen att stanna inte funkar, så fär man pröva med nåt annat. Och när jag sa att hon skulle ta en rejäl förhållning så tog jag liksom för givet att säte/skänklar ingick i det även om jag glömde skriva det.

(blir alltid så luddigt när man ska förklara vad man tänker...)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat