Håranalys

kanotexperten

Trådstartare
Nån som har nån erfarenhet av håranalys? Har "svaret" stämt överens med din uppfattning om hästen? Har ni blivit hjälpta av det?
Har hästen blivit bättre?

Alla ni som inte "tror" på håranalys, ids inte skriva nå!!!

Sv: Håranalys

Jag har ju bara en erfarenhet, den hästen hittade dom en massa fel på och dom kunde berätta hur han kände sig och så...

Tveksamt om han blev hjälpt av det, eftersom han under hela tiden stått uppstoppad på ett museum :angel:

Min häst har blivit hjälpt av håranalys. Skickade först till ett annat ställe men dår fick jag ingen hjälp - belv bara "lurad" att köpa en massa dyra pulvermineraler.

Skickade håranalys till ett annat ställe ca ett år efterår. Min häst hade headshaking och jag var totalt desperat efter hjälp. H*n som analyserade sade att min häst har "hästdiabetes", typ. Hon tipsade mig att ta bort onödigt socker i foderstaten, vilket jag gjorde (eller gav nog havre fortsättningsvis) och hästen blev symptomfri. I samband med detta gav jag någon form av homeopatmedel också.

...och känslig för socker ÄR min häst tydligen. Han fick fång något år senare och då tog jag bort havren också. Han är nu pigg och kry och har inte "headshakat" på några år.
Jag är evigt tacksam för "hårdiagnosen".
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Håranalys är lika med trams så det är bara att kasta pengarna direkt i sjön. Det är ju iofs viktigt att hålla bedragarna med inkomst annars kanske hästägare är tvungna att lära sig om hästar och dess skötsel och det verkar ju jobbigt.

Håranalys är lika med trams så det är bara att kasta pengarna direkt i sjön. Det är ju iofs viktigt att hålla bedragarna med inkomst annars kanske hästägare är tvungna att lära sig om hästar och dess skötsel och det verkar ju jobbigt.

Det var ett smart, sakligt och trevligt inlägg.
Hoppas du själv blev gladare av det!

Jag har ju bara en erfarenhet, den hästen hittade dom en massa fel på och dom kunde berätta hur han kände sig och så...

Tveksamt om han blev hjälpt av det, eftersom han under hela tiden stått uppstoppad på ett museum :angel:

HaHA! Minns den pinsamheten väl.....det var riktigt kul!!!!!!!!!!!:)

Vill minnas att det företaget var det samma som gjorde den första analysen på min häst.

Den andra skickade jag till en privatperson och det är DEN analysen som definitivt hjälpt mig och min häst.

Ett gott exempel är väl när Tv3-programmet Insider skickade in en håranalys.
Svaret blev bl a att hästen hade fått penicillinbehandling och behövde massage.

Det intressanta var att håret kom från 'Brandklipparen' - Karl Xii's häst, som dog 250 år innan penicillinet börjnde användas.

Övriga kommentarer i ärendet torde vara tämligen överflödiga :)

Hug your horses!
/Mike

Det finns både seriösa och ickeseriösa även inom denna bransch.

Vilken är er skeptikers (fördömares) förklaring till att h*n jag skickade den sista håranalysen till visste det där om "diabetes"? Inte så vanligt, trots allt. ...och vad var det då som gjorde att min häst blev fri från sin headshaking?? P_L i synnerhet och även andra skeptiker borde ju ha en teori på det!

Synd att alternativa behandlingsmetoder så snabbt blir ner klankade!
Ingen som någonsinn fått "fel" svar av dom som läst dagens veterinär utb???

Ingen?

Vill minnas att det företaget var det samma som gjorde den första analysen på min häst.

Den andra skickade jag till en privatperson och det är DEN analysen som definitivt hjälpt mig och min häst.

Nej det var inte det företaget, det företagets kommentar kom aldrig upp i TV :angel:
Däremot så talade det företaget om att Victory Tilly hade en cirkulations störning i ett av sina bakben ( minns inte vilket som sas) ALla skrattade då han var favorit i Elitloppet, men bräckte ner i en gaffelbandsskada i samma loppet..... Då kan man ju undra om störningen i cirkulationen hade nåt samband med att senan blev överansträngd.

Jag kan säga både bä o bu om hårananalyser, en del har det hjälpt , andra inte......

Synd att alternativa behandlingsmetoder så snabbt blir ner klankade! Ingen som någonsinn fått "fel" svar av dom som läst dagens veterinär utb???
Att alternativa metoder får ett dåligt rykte beror i stor del på att de är så grymt ALTERNATIVA. Detta i den bemärkelsen att utövare och "troende" INTE tål kritik eller ens ifrågasättande. Att sträva efter att kunna bevisa och pröva sina teorier i ett större sammanhang har liksom en finess för framtida utveckling också.

Självklart kan man också få ett felaktigt svar av en veterinär, det finns alltid otur, avvikelser och mänskliga faktorer, men risken minskar.

För övrigt tycker jag den som analyserade hästen i Insider gjorde det klockrent - nog f*n var hästen STEL allt, om den var uppstoppad. :devil:

Hade din häst haft diabetes hade det inte hjälpt att ta bort sockret, den hade behövt insulin. Vad sa veterinären om detta?

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 409
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka