mino
Trådstartare
Jag läste det här http://blogg.alltombarn.se/barnlakaren/2009/01/26/har-var-son-adhd/ idag i DN.se och jag måste säga att jag tycker att det är väldigt konstigt att man på så enkla grunder som det som står i texten genast är beredd att ställa en diagnos på barnet. En treåring som inte vill sitta still på samlingen, som blir ivrigt på kalas och som skriker när man ska gå iväg på mornarna, är det ett handikappat barn verkligen? Hur vet man att det inte är föräldrarna som gör nåt fel, tex ger barnet mycket sockrad mat?
Visst finns det barn som har allvarliga problem där en diagnos verkligen är en hjälp, men det känns ibland när man läser sånt som ovan att så fort något inte är helt enligt boken så letas det diagnoser och sjukdomsbeskrivningar. Är sånt snabbt diagnosticerande verkligen för barnens bästa eller är det för att föräldrarna ska få en ursäkt till att deras barn inte alltid är socialt smidig? Varför utgår en läkare och professionell i sammanhanget så snabbt ifrån att det är barnet det är "fel" på?
Visst finns det barn som har allvarliga problem där en diagnos verkligen är en hjälp, men det känns ibland när man läser sånt som ovan att så fort något inte är helt enligt boken så letas det diagnoser och sjukdomsbeskrivningar. Är sånt snabbt diagnosticerande verkligen för barnens bästa eller är det för att föräldrarna ska få en ursäkt till att deras barn inte alltid är socialt smidig? Varför utgår en läkare och professionell i sammanhanget så snabbt ifrån att det är barnet det är "fel" på?