Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Alla urspårningar har en grund i att det råder en förskräcklig brist på kunskap om och ikrin ridponnyavel och dess syfte.

Syftet är ju inte att avla någon form av "ras", utan ett bruksmål.

I Sverige är vi duktiga på att avla sportponnyer, vi har welshar, connemaror, NF och korsningar som är väldigt bra sportponnyer.

Däremot har ridponnyaveln blivit eftersatt då Svensk avel hindrade en RIDPONNYSTAMBOK att konsekvensen blev att ASRP är betydligt yngre än motsvarande stamböcker i mellan Europeiska länder.

ASRP när stamboken väl kom igång hade höga krav på sig, endast korsningar med några utvalda raser ansågs vara förnuftigt och samma exteriöra krav som renrasavel var ett grundkrav därtill lades bruksprov som alla hingstar skulle klara av.

Det här förde med sig att inte ALLA hingstar kunde godkännas.

Dom flesta som visat hingst under åren har funnit sig i systemet och inte haft några större problem--visat sin hingst fått bä eller bu och tagit konsekvenserna.

Denna avel med utvalda hingstar som dels är födda i Sverige och dels födda i "andra" avelsföreningar har tillsammans under de få år de funnits lyckats producera många avkommor som snabbt närmar sig en medelkvalite som i betydligt äldre ridponnyföreningar.

Systemet har varit hårt, men haft enorma fördelar för stoägarna.

Stoägarna är och har varit vinnarna, medans många hingstägare har blivit hindrade att sälja sina hingstars tjänster om hingsten inte haft godtagbara grundkvaliteer för att ha möjlighet att lämna avkommor i nivå med avelsmålet--en sportponny.

Nu är aveln fri i Sverige och alla hingstar kan utan att besiktigas/bedömas sälja sina tjänster.

ASRP som stambok fortsätter med sina krav och i stället har vuxit upp olika alternativ för hingstar som utan att behöva besiktigas/bedömas vill ha ett stamboksnummer som avelshingst alt/ endast en hingstlic.

Ett system som jag inte har något emot, men att en hingstägare i marknadsföringssyfte börja prata om att det handlar om internationell avel och att ASRP skulle vara någon form av inhemsk B-avel och dyl. blir lite för mycket för mig och jag tappar ibland lite "kontroll".

Dagens fria system ställer mycket höga krav på stoägarna och många, många stoägare har ingen som helst kunskap/erfarenhet av ridponnyavel och försöker säkert hitta något relevant i trådar här på buke.

Alla vi som skriver här har olika syften, en del har frågor,,en del kanske har svar,,en del vill enbart ge luft åt sitt missnöje,,en del vill sälja sina hingstars tjänster,,en del vill värva medlemmar till en avelsförening, JAG vill diskutera och belysa olika aspekter i och ikring RID/SPORT PONNYAVEL.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag en fundering igen.
Mitt sto föl undan min egen arabhingst(full stam o gjort bruksprov)u Russ/arab-NF (93-91-1775 hos ASRP).Hon artar sig riktigt bra o jag skulle vilja visa henne. Vart kan jag göra det förutom som arab P/B.
Bor som sagt i Uppsala... någon som vet?
Även stoets åring e Power Boy skulle jag vilja visa...

Menar du att du vill visa på utställning, eller på treårstest, kvalitetsbedömning eller stopremiering?
Jag vet att det ibland blir lite förvirring när man ska reda ut de olika "visningarna".
Det samma gäller diplom. Diplom delades även ut på treårstest och kvalitetsbedömning, men det heter numera Utmärkelse, för att man inte ska blanda bort det. Men för några år sedan kunde man på Diplom på Treårstest och Kvalitets...
För utställning kan man kolla runt omkring, det finns utställningar anordnade av rasföreningar och andra SPAF-anslutna föreningar.
SPAFs hemsida har länkar till alla klubbar som anordnar runt om i landet. Där finns också propositioner, Råd och Anvisningar mm mm.

Även vissa Ridklubbar anordnar utställningar där ponny och häst utan stam får delta.

peråke: syftet med detta inlägg är att få mer anmälningar :bump:till de olika aktiviteter som vi knåpar med inför hösten ;)

På SPAF´s hemsida finns alla ponnyföreningars utställningar listade under kalender 2007. http://www.spaf.info
På SH ´s hemsida finns kalender med alla sto/unghäst premieringar http://www.svehast.se/sh/doc/1045.asp

Här känns väl närmast dig.Jälla.som är en sto och unghäst premiering.
Jälla* 2007-09-29 Alla raser Lennart Enberg SH 0511-672 30
, domare för ponny ej klart

Har du haft en gällande lic. på Arabhingsten så har avkommorna full behörighet till allmänna utställningar/premieringar och bedömningar och RIKSAKTIVITETER oavsett i vilken SPAF ansluten förening dom registreras i.
(Power Boy, vet jag har löst lic.)

När det gäller RAS utställningar, som tex ASRP´s utställningar, welsh osv krävs att ponnyn antingen är grundregistrerad i aktuell avelsförening eller har skickat in sitt pass och även registrerat/stämlat passet med ev. annan "rastillhörighet".

peråke

Alla urspårningar har en grund i att det råder en förskräcklig brist på kunskap om och ikrin ridponnyavel och dess syfte.

Syftet är ju inte att avla någon form av "ras", utan ett bruksmål.

I Sverige är vi duktiga på att avla sportponnyer, vi har welshar, connemaror, NF och korsningar som är väldigt bra sportponnyer.

Däremot har ridponnyaveln blivit eftersatt då Svensk avel hindrade en RIDPONNYSTAMBOK att konsekvensen blev att ASRP är betydligt yngre än motsvarande stamböcker i mellan Europeiska länder.

ASRP när stamboken väl kom igång hade höga krav på sig, endast korsningar med några utvalda raser ansågs vara förnuftigt och samma exteriöra krav som renrasavel var ett grundkrav därtill lades bruksprov som alla hingstar skulle klara av.

Det här förde med sig att inte ALLA hingstar kunde godkännas.

Dom flesta som visat hingst under åren har funnit sig i systemet och inte haft några större problem--visat sin hingst fått bä eller bu och tagit konsekvenserna.

Denna avel med utvalda hingstar som dels är födda i Sverige och dels födda i "andra" avelsföreningar har tillsammans under de få år de funnits lyckats producera många avkommor som snabbt närmar sig en medelkvalite som i betydligt äldre ridponnyföreningar.

Systemet har varit hårt, men haft enorma fördelar för stoägarna.

Stoägarna är och har varit vinnarna, medans många hingstägare har blivit hindrade att sälja sina hingstars tjänster om hingsten inte haft godtagbara grundkvaliteer för att ha möjlighet att lämna avkommor i nivå med avelsmålet--en sportponny.

Nu är aveln fri i Sverige och alla hingstar kan utan att besiktigas/bedömas sälja sina tjänster.

ASRP som stambok fortsätter med sina krav och i stället har vuxit upp olika alternativ för hingstar som utan att behöva besiktigas/bedömas vill ha ett stamboksnummer som avelshingst alt/ endast en hingstlic.

Ett system som jag inte har något emot, men att en hingstägare i marknadsföringssyfte börja prata om att det handlar om internationell avel och att ASRP skulle vara någon form av inhemsk B-avel och dyl. blir lite för mycket för mig och jag tappar ibland lite "kontroll".

Dagens fria system ställer mycket höga krav på stoägarna och många, många stoägare har ingen som helst kunskap/erfarenhet av ridponnyavel och försöker säkert hitta något relevant i trådar här på buke.

Alla vi som skriver här har olika syften, en del har frågor,,en del kanske har svar,,en del vill enbart ge luft åt sitt missnöje,,en del vill sälja sina hingstars tjänster,,en del vill värva medlemmar till en avelsförening, JAG vill diskutera och belysa olika aspekter i och ikring RID/SPORT PONNYAVEL.

peråke

Alla urspårningar av Ridponny trådar beror på att en del har svårt att acceptera olika åsikter inom ponny avel!

Avlar man Brittisk Ridponny eller NWR har typen en mycket stor betydelse.

Det är ingen som försöker hindra Asrp, allra minst jag som har 2 godkända hingstar i Asrps program!

Jag är inte heller emot föreningar som följer sina moderstamböcker såsom BRP SWF gör, deras avel är mycket seriös fast dom inte har hård selektering.

BRP har dessutom en alldeles förträfflig avel, långt mer framgångsrik än den svenska.
All ridponnyavel bygger på den Brittiska Ridponnyn som grund och det ligger inte långt bak i stammarna utan väldigt nära som 2:a och 3:e led.

Hård selektering är mycket bra jag som föredrar NWR som förebild har dom det hårdaste selektering i Europa av sina hingstar.
Men man låter hingstar som är guldbelönade få verka i aveln, som hingstar som Coelenhage's Promise och Coelenhage's Patser som bägge är helbröder med den Svenska Coelenhage's Prince Tatch. Dessa hingstar nådde inte ända fram utan fick lösa licens i WPB istället.
Många Holländska uppfödare använder dessa hingstar bredvid flertalet andra trots att dom inte räcker hela vägen.

Har hingsten i Holland gjort ett 30 dagars prov inkl blivit guldbelönad kommer även avkommorna när dom är tre att ha möjlighet att gå in i stamboken i NWR.

Som T.ex Leuns Velds Lord har gjort.

Skulle alla andra som har oliktänkande åsikter vara besatta av egen intresse har jag svårt att tro utan alla jobbar för det dom tror på.
Det finns andra aktiviter än de som spaf anordnar och om man är intresserad av att ställa ut för holländsk eller Brittisk domare finns det möjlighet på Axevalla tillsammans med RSF eller SWF.

Ingen har någonsin sagt att Asrp kör B avel??? Men dom påstår att dom är moderförening och då måste det vara svenskt, RSF och SWF följer sina Brittiska moderföreningar och dom följer mer Internationell avel!
Inget elakt förtal!
Det är jättebra att det finns olika, och att säga att hingstar i RSF är dåliga då får man döma ut Fabian xx eller Rotherwood Panache eller Jackets Beach Boy etc. som håller mycket hög klass, men dess ägare av de Brittiska Ridponnyhingstarna följer sin moderförening vilket man måste respektera.

Allt handlar enbart om respekt för sin meduppfödare, alla kan inte tänka lika, det finns flera här på forumet som säkert vill veta vilka alternativ det finns.

Man måste lära sig att lyssna och se de olika alternativen, det kan inte vara så att en sitter inne med alla de rätta svaren. Uppfödning är i mina ögon något man ska vara ödmjuk inför, lyssna och lär! Det finns inget giviet facit!
Vi föder väl upp våra vackra ponnyer för att vi älskar det och vill få fram den optimala ponnyn! Men den kan ju vara olika i olika människors ögon.

Oliktänkande ska inte tystas till varje pris utan ett sammarbete mellan dom olika alternativen skulle gynna den svenska sportponny/ridponny avel allra bäst.

Därför deltar jag i alla de olika alternativen Asrp WPB och RSF ingen bättre ingen sämre!

Vi föder väl upp våra vackra ponnyer för att vi älskar det och vill få fram den optimala ponnyn! Men den kan ju vara olika i olika människors ögon.

Oliktänkande ska inte tystas till varje pris utan ett sammarbete mellan dom olika alternativen skulle gynna den svenska sportponny/ridponny avel allra bäst.

Därför deltar jag i alla de olika alternativen Asrp WPB och RSF ingen bättre ingen sämre!

:bow:
Tycker ibland att vi glömmer att många ponnyer ska ridas, och hanteras av barn, eller har jag fel?
Det krävs att ponnyerna inte förvandlas till föremål som bara tål att ses på/visas upp och att tävlas med. Det är ponnyuppfödarnas ansvar att se till att ponnyns fina egenskaper som barnhäst inte försvinner.

Tack alla för svar.
Ska snabba mig att kolla upp vilken som passar bäst. Antar att det börjar brinna i knutarna vad gäller anmälan.
Axevalla? Vart ligger det?

Tillägg....i skara såg jag.

NU har jag kollat.
Det är bara 2 mil in till Jälla o det är en premiering med exteriörpoäng.
Ska jag ända till Skara så kan jag inte få med mig 1 åring o sto m föl på en gång.
Ljusterö känns ju också som ett alternativ.
Dem 2 vill jag ju helst ha en exteriörbedömning på....
Men vilken utställning rekommenderar ni mig att visa min Hanassie avkomma på? Vill gärna att han möter ridponnies alt W P/B.

Nu har tråden hamnat långt från min ursprungsfråga....

Kanske kanske inte.....

Jag var helt nyligen i Tyskland på en liten avelskonf. och där har man likt Sverige nu flera olika avelsföreningar som är någorlunda geografiskt närliggande och därtill numer semin och utan tvivel måste avelsföreningarna kämpa om stoägarna.

Budskapet som framfördes i just denna avelsförening som är mycket framgångsrik var.
"någorlunda översatt".
Att vinna uppfödarna för sin avel kan bara göras genom att vinna hästköparna .

I denna avelsförening har man vunnit sina köpare med..
Välstammade, prestationsavlade (hårt selekterat avelsmateriel) och proffsutbildade ridponnyer med ett mycket gott temperament.

Hur vinner vi ridponny köparna i Sverige ???

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Precis som i NWR i Holland, hårt prestationsavlade och TYP avlade ponnyer med ett underbart temperament!
På deras hingst premieringar står det en uppsjö av köpare som köper de ponnyer som inte går igenom, de tars sedan till Tyskland, Belgien, Frankrike etc för att göra bruksprov där!

Jag tror vi vinner köpare genom att fortsätta att avla fina ridponnyer och sluta med det löjliga "kriget" vem som gör rätt.....

Vi kan ju titta på hur våra svenska ridponny hingstar får betäckningar, vad vill stoägarna ha?
Vilka hingstar betäcker mest?
Maria Winberg ringde runt och gjorde en undersökning halvtid!

Är det dom "svenska korsningarna" som betäcker mest eller är det "Tyska hingstarna" eller NWR hingstarna, förhoppningsvis kommer Ridsport ut med halvtids betäcknings statistik på ridponnyer.....

Mycket intressant att se slut resultatet vad det är som slår högst!

Dagens fria system ställer mycket höga krav på stoägarna och många, många stoägare har ingen som helst kunskap/erfarenhet av ridponnyavel och försöker säkert hitta något relevant i trådar här på buke

Absolut, men även hingstägarna kunde välja att ta ett större ansvar genom att ställa högre krav på de ston som de tar emot till sina fina hingstar!!!

Idagsläget tar många emot vilka ston som helst:crazy:

Ansvar är bra, ännu bättre ju fler som delar på det!

Är uppfödare av annan ponnyras, men läser i mellanåt olika diskussionstrådar på buce.
När det gäller detta att hingstägare skulle ta större ansvar genom att välja att inte ta emot "vilka ston som helst" - så är jag i dag inte helt säker att så är fallet. Det har alltid funnits - och kommer alltid att finnas många som inte har andra ideér än att deras älskade - och i deras ögon bästa - ponny/häst ska få ett föl. Om man då ändå har tänkt så långt att man vill välja en avelsvärderad hingst, av vilken ras det vara må, så har man ändå tänkt mer än om man går till "vilken hingst som helst". Resultatet blir med största sannolikhet också bättre. Detta måste rimligtvis också för all uppfödning vara mer önskvärt - än att en okontrollerad avel får större utbredning. Min erfarenhet är också att man efter att fölet fötts, inte sällan börjar fundera över de frågor man borde tänkt på innan. Ex. vad kan jag nu göra med min avkomma, i avelsväg - utställning - m.m. Då har ändå något hänt i utvecklingsväg. Min uppfattning är att en på något sätt avelsvärderad hingst i alla lägen är att föredra framför en "buskhingst". Nu tycker jag också att det samma gäller för ston, men det är ju här "den svaga länken" finns. Men en avelsvärderad (dvs för avel godkänd) förälder är bättre än ingen.
För övrigt anser jag att det, åtminstone i Sverige, är det stor glappet mellan uppfödare och brukare (ryttare/köpare) som är det allra största problemet. En förutsättning i avelsarbetet (i alla fall för mig) är att ponnyerna säljs - helst utan ekonomisk förlust.

För att kunna hålla hingst med allt detta innebär tar man emot ston av varierad kvalite, man ger högre rabatt till "bra" ston.
men att tacka nej och stänga ute vissa ston gynnar bara den s.k. Buskaveln. Då tycker jag att det är bättre att dom använder en bra godkänd hingst till sitt mindre bra ponnysto än att använda en icke godkänd hingst.
Så länge det finns en så stor del människor i Sverige som köper hästar med okänd härstammning och överhuvudtaget inte bryr sig om vad ponnyn kan ha för historia bakom sig. Så bryr sig väl inte heller de stoägarna om vad dom använder för hingst!
Det är skrämmande att läsa bl.a på Buke om olika hingstar som annonseras ut till avel, alla möjliga och omöjliga hingstar, men dom blandas med riktigt bra prestations hingstar.

Jag tycker att det är avelsorganisationerna som ska informera av vikten av att använda ett mycket bra premierat sto, inte bara snacka om hur hingsten är.

Utomlands börjar man också att visa sina avkommor på utställning föl, som 2 åring på premiering som 3 åring osv. sedan början man med dom ridna aktiviterna vilka är minst lika viktiga.
I Sverige talar vi om att det är inte viktigt att ställa ut, det är bara för vackra ponnyer, men allt hänger ihop. Man börjar med utställning sedan går ponnyn över till championat/unghästtävlingar för att sedan bli tävlingponny/avelsponny.

När hingsten står på semin är det inte lätt för hingstägaren att "ta sitt ansvar o inte betäcka vilka skit-ston som helst".
Vissa hingstar står inte ens hemma på sin egen station.
Faktum kvarstår...för mångahingstägare kostar det mycket pengar att hålla en hingst på semin o då tror jag ekonomin styr en hel del.
Själv har jag min hingst på naturligt(ja han har licens o har haft det tidigare år också)o kan då välja o vraka lite bland stona.
Gör jag det???
Rent krasst o ärligt får han inte så många att man väljer bort någon. Hittills har det inte varit något katastrofsto.
I år har han ett klart otypiskt arabsto,vars svaghet är halsen o typen. Rör sig bra, bra ben.
Tycker ägaren gjort ett bra val då min hingsts största styrka är just typ o hals. Men han kompletterar även hennes starka sidor.
Vad jag kan se o bedömma är att fölis har en förutsättning att bli bättre än sin mor o det är det viktiga för mig.
Men jag ger rabatt till meriterade ston o mer känner jag inte att jag kan göra. Nu är ju iofs arabavel en hel egen värld för sig:angel:. Med bruksprov under all kritik o avel på klass III hingstar.
Men jag gör vad jag kan med min kunskap från hbl o ponny.

Jag har ett 2-årigt Holländskt sto e.Fabian xx u.NWR-sto (helsyster med ditt sto). Hon är registrerad som WPBR i Holland men jag har ännu ej reggat henne i Sverige då jag inte vet vilket förening som är lämpligast? Vill kunna visa henne på 3-års test nästa år och funderar även på vad eventuella avkommor med ASRP-hingst kan registreras som.

Ditt stos avkommor med Asrp hingst blir 43 registrerade därför hon är född i Holland med Godkänd hingst.
Det spelar ingen roll var du registrerar henne i Sverige, hon är den hon är oavsett vilket reg.nr hon får i Sverige!
Lycka till med ditt fina sto jag ser fram emot att se henne och hoppas att du ställer ut henne för Holländsk och Brittisk domare på Axevalla den 11/8!

Jag förstår precis problemet, man får ju inte så många ston att man sitter och tackar nej! Det kan ju bli fin fina prestations avkommor.

Jag skulle tycka det var jättekul om du visade Hanassies avkomma på Axevalla för holländsk domare och Brittisk också!
Jag ska visa mina för både RSF och WPB!
Vi visade ett Hanassie föl som WPB i Nybro igår åt en stoägare! Han blev bästa WPB föl och guldbelönad 88888=40p

I går fick jag hem Ridponnynytt och läste bland annat artikeln "Lite om behovet - ponnyutbildning". I artikeln skrivs bl.a. kunskapen hos svenska uppfödare av ridponny är för dålig och även omvänt kunskapen och förmågan hos tränare/blivande ägare och ryttare att se "ofärdigt".

Är det på det här viset i Sverige? Föder vi upp ponnyer som skulle kunnat "bli mer" om de fötts i Tyskland?

Ni som är uppfödare, säljer ni ponnyerna som unga eller väljer ni att ha kvar och utbilda? Vem utbildar i så fall? Vad är ert avelsmål och har ni uppfyllt detta?

Jag är har köpt mitt första ridponnysto med föl i år. Min tanke var att hitta ett riktigt bra sto och betäcka med hingstar med toppstammade härstamningar,tävlande avkommor och själva gjort bra ifrån sig i sporten.

Jag har verkligen fått lusläsa alla godkända ponnyhingstars härstamning, ursprung m.m. Det var inte lätt att "plöja" igenom denna djungel av halvblodskorsningar, tyska stammar osv osv.

Jag tog sedan kontakt med den hingstägare/uppfödare som har den typ av ponny jag vill ha. Nu ska jag ut på utställning med sto och föl och hoppas såklart att de hamnar i det "översta skiktet"!

Själv är jag liten vuxen och ska utbilda mina unghästar själv, och hoppas kunna samarbeta med annan uppfödare/utbildare.

Jag hoppas kunna föda upp vackra, trevliga, välutbildade ponnyer med bra gång och hoppförmåga! Givetvis vill jag försöka tjäna lite pengar på det oxå!!

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka