Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Tja, det går ju alltid att välja hingstar med bra avkommeresultat, eller hingstar som fått bra kritik från avelsvärderingsnämnden tex. Sen kanske man kan registrera i flera föreningar just för att få så många möjligheter som det går. Jag är dock inte bra på hur man får/gör för att regga i flera föreningar.

Jag har skrivit lite om att registrera i olika föreningar i en sidotråd och kontentan är att den förening man väljer att registrera i kommer ponnyn därefter att bedömas efter den föreningens avelsmål och rasstandard.
Det här får inverkan inte bara på utställningsresultat som kan betraktas som kuriosa--utan mer betydelse får det för resultaten på treåstest och kvalitetsbedömningar. Resultaten på den typen av bedömningar har direkt inverkan på vad man får betalt för ponnyn.

Det kan bli mycket stora variationer på poängresultatet när de olika rasstandardena har helt olika bedömning.

ASRP´s rasstandard är anpassad för hur de ponnykorsningar vi föder upp här i Sverige i dag ser och uppträder. I dessa ridponnyer är det fullt tillåtet att det "syns" varifrån dom kommer, är det en NF korsning eller halvblodskorsning eller Connemarakorsning. ja vilken tillåten korsning som helst så bedöms ponnyn i Typen som om att den skall vara av SPORTPONNYTYP och inte enligt någo ras´s utseende.
Det här sättet har arbetats fram för att det är sådana typer av ponnyer vi avlar just nu i Sverige.

RSF, där många ponnyer kommer att bedömas efter Brittisk ridponnys rasstandard, en avel med ca hundra år på nacken och där man utvecklat mer eller mindre en ras och med ett rätt speciellt (inte direkt Svenskt) rörelsemönster kommer förstås våra Svenska färska korsningar jämföras mot den rasstandarden och få mycket svårt att se ut som om dom hade avlats utefter den rasstandarden i hundra år.

Dom som verkligen har Brittiska ridponnyer och importerat avelsmateriel som avlas på--väljer givetvis Brittisk ridponny som hemvist för sina uppfödningar.
RSF har också ett nära samarbete med NWR och har ännu ingen rasstandard men kanske får ???. I år döms riksutställningen av Holländsk welsh domare och det är ju också en Brittisk ridponnyras så bedömningen blir säkert bra för importerat Holländska ponnyer.
Holländska welsh ridponnyn har tagit femtio år att avla fram enligt deras rasstandard och en förstakorsning här med en NWR hingst får väldigt svårt att klara rasstandarden.

Att registrera som welsh P/B och få ponnyn bedömnd vet vi inte riktigt någon rasstandard, men int. så skall en welsh P/B ha en tydlig welshkaraktär och utstrålning. Det betyder att ponnyn skall se ut som i princip en lite mer långbent welsh med ett litet vackert ponnyhuvud med små nätta öron ..

peråke

Ja du Per Åke, nu är det ju så att även Asrp har anlitat Holländsk domare på sin Bollerup utställning! Född i ett land utbildad av NWR!

Ja du Per Åke, nu är det ju så att även Asrp har anlitat Holländsk domare på sin Bollerup utställning! Född i ett land utbildad av NWR!

Ja ASRP har under många år haft gästdomare på utställninhgar, Brittiska, Holländska, Tyska och resultatet har alltid präglats av domarens ursprung.

Men vid treårstest och kvalitetsbedömningar dömer alltid Svenska domare.

Vid treårstest och kvalitetsbedömningar bedöms ponnyn efter den rasstandard ponnyn är grundregistrerad i, är det en RSF ponny--RSF rasstandard, är det en welsh P/B så blir det welsh rasstandard, är det en SRP så blir det ASRP´s rasstandard.

Det kommer ha stor betydelse var man väljer för hemviust till sitt föl.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

I går fick jag hem Ridponnynytt och läste bland annat artikeln "Lite om behovet - ponnyutbildning". I artikeln skrivs bl.a. kunskapen hos svenska uppfödare av ridponny är för dålig och även omvänt kunskapen och förmågan hos tränare/blivande ägare och ryttare att se "ofärdigt".

Är det på det här viset i Sverige? Föder vi upp ponnyer som skulle kunnat "bli mer" om de fötts i Tyskland?

Ni som är uppfödare, säljer ni ponnyerna som unga eller väljer ni att ha kvar och utbilda? Vem utbildar i så fall? Vad är ert avelsmål och har ni uppfyllt detta?

Tar med Break-a-legs ursprungsfråga för att påminna om den.

Som potentiell köpare av ponny och ägare till några tävlingsponnys samt mamma till en ambitiös ponnyryttare började jag glatt läsa tråden. Och det dröjde inte länge innan ni är inne på era utställningar igen. Det är så uppenbart att målet med er avel är att få höga utställningspoäng och struntar i utbildning och användning av ponnyn. Ser ni inte själv vad ni håller på med? Ni kan ju inte ens dirkutera ämnet!

Ock så är ni förvånade över att vi köper irländare och holländare? Som är avlade på prestation och ridbarhet. Ni kommer att sitta där med era snygga utställningsponnysar som ingen vill ha om ni inte ändrar inställning omedelbart!

*shoot me*

Ja du, jag försökte påminna om ursprungsfrågan några ggr i tråden - men fick inget direkt gensvar ;)

Som uppfödare av ridponnyer i liten skala (1-2 föl/år) måste jag säga att för många av oss är treårstesterna, kvalite osv. viktigare än utställningarna. Själv tittar jag på prestation men först och främst ridbarhet och temperament. Köper du en svensk ponny kan du oftast följa den hela vägen från föl samt bakåt i härstammningen vilket måste vara en fördel. Är sedan ponnyn vacker är det väl ett plus? Det är givetvis fritt att välja var man vill köpa sin ponny men snälla uteslut oss inte helt, kom och provrid våra oxå!
Vistt har vi kommit ifrån ursprungsfrågan ngt, men avel bygger hela vägen på kunskap. (fast det inte alltid blir som man tänkt)

Det kommer ha stor betydelse var man väljer för hemviust till sitt föl.

peråke
Ja du Peråke... Jag blir så frustrerad av detta att jag bara vill sätta mig ner o skrika. Ev sätta in en annons direkt o bli av med mina...ja vad de nu är. SRP,W P/B eller RSP.
VAR f-n är då rätt att regga dem?
Alla säger olika(utifrån deras egna motiv).

Min fölunge efter vår arabhingst u russ/arab-NF sto(tro det eller inte 93a i ASRP trots fader okänd) måste väl bli i RSF o med andra ord inte ha en chans där pga av att hon inte ser ut som en sådan, eftersom hon inte har BRP stam i hundra år bakåt.

Min Hanassie avkomma undan welsh sto....
Borde inte ha någon chans i RSF då han blir lite grövre än ovan föl.
Sen har han ju en pappa i ASRP. Antar att det blir ASRP med stämpel welsh P/B????

Det som kändes så kul att börja med lite ponnyavel bredvid hbl aveln känns nu mer som belastning.

Tester, kvalitet, utställningar - är det NÅGON av er som bryr er om hur ponnysarna går på vanliga tävlingar? Nä. Det ser jag aldrig en stavelse om.

Min granne hade ett tag en ponny som var utsedd till Årets ponny. Det är en hingst om används i avel. Det är den absolut sämsta ponny jag sett. Snygg, visst, men helt oduglig som tävlingsponny. Trög och seg. Den hade kanske gång, men den syntes aldrig eftersom den hade noll framåtbjudning. Hoppningen ska vi inte ens tala om. Om de ens kom runt en LB så hade de så många tidsfel så det var löjligt. Och detta är vad svenska uppfödare tycker är årets ponny??

Denna råden, och andra på avelsforumet, bekräftar bara det jag säger. Ni avlar inte för konsumenterna, ni avlar för er själv! De stuterier som inte tänker så kan tyvärr räknas på ena handens fingrar.

Ja du Peråke... Jag blir så frustrerad av detta att jag bara vill sätta mig ner o skrika. Ev sätta in en annons direkt o bli av med mina...ja vad de nu är. SRP,W P/B eller RSP.
VAR f-n är då rätt att regga dem?
Alla säger olika(utifrån deras egna motiv).

Min fölunge efter vår arabhingst u russ/arab-NF sto(tro det eller inte 93a i ASRP trots fader okänd) måste väl bli i RSF o med andra ord inte ha en chans där pga av att hon inte ser ut som en sådan, eftersom hon inte har BRP stam i hundra år bakåt.

Min Hanassie avkomma undan welsh sto....
Borde inte ha någon chans i RSF då han blir lite grövre än ovan föl.
Sen har han ju en pappa i ASRP. Antar att det blir ASRP med stämpel welsh P/B????

Det som kändes så kul att börja med lite ponnyavel bredvid hbl aveln känns nu mer som belastning.

Snälla du, om jag vore som du skulle jag taga Peråkes åsikter med en nypa salt, eller rättare sagt en stor näve!
Den gode Peråke har ingen som helst aning om aveln inom Brittisk ridponny, för det är självklart om man bara sitter och tittar på internet på bilder på brittiska utställningsponnier att man får en ngt skev bild av den rasen/typen och dess användningsområde. Jag kan garantera dig att alla brittiska ridponnier INTE är några högädla utställningsponnier utan rörelser, det finns även en working hunter typ som är rejälare och vars uppgift är att hoppa snyggt och elegant.
Det är så himla lätt och sitta på ett forum och ha en massa åsikter, men om man har det så bör man i allafall ha lite kunskap om det man skriver om. Jag förnekar inte att Peråke är expert på planochriktlinjer, diverse uppbyggnader av stamboken i asrp osv. men därifrån till att vara någon expert på internationell ridponnyavel är steget långt. Om du har vägarna förbi småland ska jag med glädje visa dig ett brittiskt ridponnysto som är av en grövre modell, med inslag av hackney, norfolk roadster, fullblod, berberhäst, några droppar new forest samt lite argentinskt poloponnyblod, och hennes dotter e Welsh cobhingst som även hon är fullt reg. som brittisk ridponny och är av en grövre men mkt rörlig modell.
Så fort ämnet ridponny kommer upp, är det dessa eviga utställningar som framhålls, och för den potentielle köparen är det ganska ointressant om deras nyköpta ponny är fölchampion eller inte har visats alls. Det som är intressant är om ponnyn har god ridbarhet, bra temperament, och helst grundriden (samt gärna väldigt billig :rofl:).
Var vi sen väljer att registrera våra uppfödningar är helt upp till oss själva, för vissa är det ultimata att vinna på utställningar med sina 43 :or och kunna visa hej och hå vad jag är bra, för andra spelar stammen mindre roll. Jag har registrerat ponnies i asrp, som partbred welsh, som partbredarab, brittisk ridponny och faktiskt så tycker jag att alla är lika fina på sitt sätt, och jag skäms inte det minsta för att nån ponny blivit *bara* det istället för det fina i nån annan förening.
För mig är ponnyavel roligt och ett sätt att leva, och jag är helt nöjd med det, för jag tror nämligen inte att dom ponnierna jag föder upp kommer att frälsa ponnyaveln internationellt, däremot har en massa ungar himla kul med min uppfödningar, och det är jag helt nöjd med! Tack för mig! :banana::banana::banana:

Så fort ämnet ridponny kommer upp, är det dessa eviga utställningar som framhålls, och för den potentielle köparen är det ganska ointressant om deras nyköpta ponny är fölchampion eller inte har visats alls. Det som är intressant är om ponnyn har god ridbarhet, bra temperament, och helst grundriden (samt gärna väldigt billig :rofl:).

JA!!! Precis vad jag sagt i tråd efter tråd efter tråd....

Jo men de flesta av oss börjar med att visa våra avkommor på utställningar som man gör utomland i mycket större utsträckning.
Att visa sina ston och föl på en utställning är ett bra sätt att träna och förbereda dem inför kommande tävlingar. I England, Holland och Tyskland är detta väldigt stort.
När sedan fölet blir tre visar man det på treårstest osv. tills ponnyn är färdig att ut på tävlingsbanorna.
Jag tror nog att alla föder upp Ridponnyer för att de ska prestera, men som uppfödare tycker jag att det är kul att visa mina ston och föl och unghästar på utställning.
Vi har också en liten hage med små "hingstämnen" som ska matchas fram och se om dom kan hålla måttet som avelshingstar, annars kastreras dom och säljs som tävlingsponnyer.
Som uppfödare kan man ju inte bara hoppas att dom blir bra på att prestera utan iallafall jag har ett mål att föda upp en komplett ponny som har en fantastisk exteriör och kan vinna där och sedan gå vidare för att visa att dom håller hela vägen! Det är det som kallas avel!
Har man ett stoföl vill man hos oss ta ett föl vid treårs ålder sedan ska ponnyn utbildas och helst tävlas, för att sedan ha kvalite att sättas i avelsboxen.

För en uppfödare är det viktigt att visa sina avkommor, titta på hur svenska halvblodsuppfödare gör, Riksföl är stort!
Inte tror jag att Ann & Torsten Persson skippar kvaliten på sin uppfödning bara för dom visar sina ston på premiering och föl på utställning?

Att sitta och säga att en ponny som vinner på en utställning är en fvärdelös tävlingsponny är det mest korkade jag har hört!!!!
Tycker du snygga blondiner också är korkade?

Ta en hingst som Jarno han är snygg som en dag och han går nu dressyr klasser med 70-75%, han kan både ställas ut och prestera.
Hingstarna som blir godkända ska ha en i närmast perfekt exteriör och ska prestera hur går det då ihop.

När det gäller avelsföreningar spelar det inte så stor roll hur man gör, registrera i alla föreningar då har man hållt dörren öppen för allt.

Det spelar inte så stor roll, man visar sina ponnyer och känn er inte pressade för i passet finns det plats för registreringar i andra föreningar, där kan de andra föreningarna fylla i din ponnys registrerings nummer som gäller i den föreningen.

Tråkigt med Årets Ponny, men det kanske var fel på ryttaren de är jättesvårt som uppfödare att hitta bra ryttare.

Det man ska komma ihåg är ju att det vi kallar en "snygg ponny" faktiskt är en ponny med höga poäng i en exteriörskala där man mäter den exteriör man anser som mest ändamålsenlig. Dvs en "snygg ponny" (en med höga utställningspoäng) borde vara en ponny som håller, har ett bra sadelläge, ändamålsenliga gångarter osv.

Därför ser jag inte alls något motsatsförhållande mellan att ställa ut och att få fram bra ponnier för ridande barn.

Något som man kan missa vid utställning är ju dock temperamentet och ridbarheten som ju är ack så viktigt vid avlande av ponnier för barn. Men även här håller jag med om att utställning är ett bra sätt att förbereda ponnierna för verkligheten och att kanske som köpare även se hur de uppför sig.

Att sitta och säga att en ponny som vinner på en utställning är en fvärdelös tävlingsponny är det mest korkade jag har hört!!!!

Det får du gärna tala om var jag skrivit?:smirk:

Du tar halvblodsaveln som exempel. Ok. Halvblodsuppfödarna ser till att deras lovande hästar kommer ut på tävlingsbanorna, antingen genom försäljning eller genom ryttare som är knutna till uppfödaren. Ni skriver om hur ni sparar de bästa avkommerna till avel.

Ang det exempel på årets ponny jag nämnde så var det inte ryttaren utan ponnyns temprament som brast. Den har inte lyckats prestera några tävlingsresultat med andra ryttare heller.

Håller med om att man inom vissa rasföreningar inte lägger så stor vikt vid hingstarnas temperament och ridbarhet - som ju är A och O utöver förmågan. Dock tycker jag inte att detta gäller inom "ridponnyaveln". Som jag sagt i tidigare inlägg anser jag att ett stort problem i uppfödning/avel är det stora avståndet mellan brukarna/köparna och uppfödarna. Inte ser jag många spekulanter/intressenter på de många ungponnyaktiviteter som i dag finns. Jag ser inte heller sä värst många uppfödare på ponnytävlingar - där man kan se mycket av ex. ponnyryttarnas förmåga/kapacitet, men även vilken modell av ponnyer som fungerar i tävlingssammanhang. Det är däremot väldigt vanligt att presumtiva köpare vill ha en 4 -5årig ponny - tävlad minst LB/LB, med kapacitet för SM - till ett 10 -12 årigt barn som läromästare/förstahäst. Har ridit på ridskola och ridläraren tycker att dom är såå lovande. Helst ska ponnyn inte heller kosta mer än något bättre cykel. I bland blir man förtvivlad. Som seriös uppfödare som kanske får 2 -4 föl om året, så säger enkel matematik att man snabbt har stallet fullt om alla ska vara kvar och utbildas till dess de är 4 -5 år. Att inte tro att även utställning och exterörbedömningar har betydelse för möjligheten att sälja ponnyer tidigare blir fånigt. Det är förvisso en rolig hobby - men det kan inte vara en "sponsorverksamhet" för ponnyryttare. Den dag det blir mer sammstämmighet mellan avel och sport, uppfödare och ryttare kommer förmodligen behovet av import minska. Det finns redan i dag oerhört mycket goda prestationsponnyer i Sverige, liksom det är så att de flesta ryttare och ponnyer är och förblir "medelgoda". Alla i dag snåriga regler kring olika registreringmöjligheter och rastyper till trots - så är det raskod 43 + 93 som blir mer och mer framträdande i olika ungponnyaktiviteter. Att det ändå enligt min mening måste finnas en kvalitetsavel även bland "renrasponnyerna" - blir självklart utifrån att denna trots allt är en del av framgångsreceptet även inom ridponnyaveln.

Tester, kvalitet, utställningar - är det NÅGON av er som bryr er om hur ponnysarna går på vanliga tävlingar? Nä. Det ser jag aldrig en stavelse om.

Jag gör! Och har dessutom fått ett och annat "kvitto" på att min uppfödning fungerar, dvs resultat på riktiga tävlingsbanor i konkurrens med alla raser och åldrar, inte bara årgångschampionat och liknande...

Det ena utesluter inte det andra, men jag anser att treårstester, kvalitetsbedömningar etc är verktyg för att få en indikation på hur avelsarbetet fortskrider, det riktiga urvalet görs på tävlingsbanan, då även hållbarhet, ridbarhet, temperament och samarbetsvilja tillsammans med barn kan utvärderas.

Hlsn Helena

Amen på det!
Du träffade min syn på pricken! Tack för det.

ASRP´s rasstandard är anpassad för hur de ponnykorsningar vi föder upp här i Sverige i dag ser och uppträder. I dessa ridponnyer är det fullt tillåtet att det "syns" varifrån dom kommer, är det en NF korsning eller halvblodskorsning eller Connemarakorsning. ja vilken tillåten korsning som helst så bedöms ponnyn i Typen som om att den skall vara av SPORTPONNYTYP och inte enligt någo ras´s utseende.
Det här sättet har arbetats fram för att det är sådana typer av ponnyer vi avlar just nu i Sverige.

Hur har man kommit fram till att Typen ska vara på detta sättet? Jag förstår principen med sportponnytyp. Men om man avlar med halvblod, welsh, new forest, connemara-korsningar m.m. Hur vet man då vad som kommer "ut"?

Tar det inte längre "tid" att få fram en bra ponny om man avlar på detta sättet?

Om jag betäcker mitt ridponnysto med en t.ex. "halvblodskorsning". Är inte risken större att jag kan få en överväxt ponny med halvblodsgång (vilket jag inte vill ha!)?

Varför avlar man så i Sverige?

Är absolut inte negativ mot vare sig det ena eller andra! Jag är bara genuint intresserad!!:):):)

Per-Åke! Måste tillägga att jag hoppade över till en annan tråd, och fick svar på mina frågor!:banana::banana:

Ja självklart är det enklare att hålla enbart welsh och fullblod som erkända raser och avla en ridponny när det gäller utseende.

När ASRP bildades så var det inte Svenska welshföreningen som startade stamboken utan Sveriges "buskavlare", det var mer eller mindre en folkrörelse.

Det var då de personer som höll på med korsningar som då bestämde och beslutade och då enades man om följande:

”Vårt avelsmål är att producera en ädel ponny av sport/tävlings-typ som är väl lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan och övrig bruksverksamhet, lämplig för barn och ungdomar.
En Svensk Ridponny är en slutprodukt av ett genomtänkt avelsarbete
Denna ponny skall ha lika bra ridbarhet och prestanda som den stora tävlingshästen”

I avelsprogrammet har man redan från början angett vilka raser som kan ingå och vad som är att betrakta som grundmaterial att förädla.

För svensk ridponnyavel godkända raser
Ponnyblod:
I första hand redan konsoliderade ridponny och welsh ponny sektion A och B – övriga godkända ponnyraser bör betraktas som råmaterial (welsh sek C, D, Connemara, New forest, Russ, Exmoor och Dartmoor.)
Förädlare:
Engelskt, Angloarabiskt och Arabiskt fullblod samt små ädla halvblod.

Så läser man in nyanserna i detta så handlar det om "undanträngningsraser" och "förädlingsraser.

Alltså helt ok att börja med en Conemara och därefter i princip använda förädlande hingstar som Fullbloden/ädla halvblod och welsh.

I praktiken så är de flesta ridponnyhingstar i Sverige i huvudsak welsh korsningar med fullblod, och då vermont som också har halvblod (annars så är han ju en welsh/fullblodskorsning).

Vi har väl två hingstar som för NF och Connemarablod och dom hingstarna aviker från "tanken" men dom var vid sin avelsvärdering mycket goda i sin sportponnytyp och i sina bruksegenskaper.

Svensk ridponny är på detta sätt mycket lik Tysk, man har i botten korsningar med lite av varje, men därefter är det "lätta ädla hingstar med prestation" som används generation efter generation.

Hur det fungerar i praktiken ??

Ja det har sina sidor att avla ridponny, jag har ridponnyer som för lite "dunkelt" i bakgrunden, det finns NF/Dulmen/halvblod/cob/okännt i från början som sedan är "förädlingsavlat med Welsh/brittisk ridponny/Arab"

--- mina ston har varit ridponnyer i fem till åtta generationer och hela mödernelinjen är utvalda avelsston efter exteriörbedömning/ brukstest och samtliga ingående hingstar i härstamningen är sportponnyer.

Jag betäcker med sportponny ridponnyhingstar med ungefär likvärdiga med stona. (import)

Jag kan förutsäga hur dom kommer att se ut--i princip alla har ett ridponnyutseende och typmässigt poäng ca 8/9. (fast en lite tyngre ponny än tex BoGi)

Jag kan förutsäga hur dom kommer att röra sig--dom rör sig alla bra.

Jag kan förutsäga hur dom blir att hantera/rida in utbilda--dom fungerar bra.

Vad jag däremot blir tvärgalen på är...att dom varierar i mankhöjd från små C ponny till ca 152 cm.
peråke

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka