Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Det här är RIKTIGT svårt.

Först är att oavsett var ponnyn registreras så kan du visa ponnyn på treårstest, du kan få ponnyn bedömd--men kan inte gå till riksfinal då ponnyn inte är född i Sverige.
---------------------------------------------------------------
Avelsvärde.
i ASRP
Fabian har tillverkat den här avkomman i Holland och han var då inte godkänd för NWR avel som är Holländsk welshridponnystambol, utan hans avkommor fick registreras i ett register welsh P/B.

Så din avkomma är inte införd i någon stambok.

När du flyttar ponnyn till Sverige så "följer" detta med införd i P/B register med och registrerar du denna ponny i ASRP så blir det som ridponny raskod 43, men med grå papper (inget avelsvärde).
Ditt sto kan inte avelsvärderas och stambokföras för Svensk ridponnyavel nu när hon är ung--utan måste avelsvärderas med dispens om hon når tävlingsmeriter i minst LA.

Rätt och slätt, hon anses i ASRP som ett bruksdjur utan avelsvärde.

Betäcker du ditt sto med en RP hingst så inträffar att avkomman kommer att anses ha underkännt möderne och hamnar i ASRP men längst ner i botten av stamboken--avkomman har dock fullt tillträde till alla föl/ungponnyaktiteter inkl. riks
------------------------------------------------------------------
i welshföreningen welsh P/B.

Din ponny är redan registrerad i en welsh förenings P/B registeroch kan även föras in i motsvarande register i Sverige.
P/B register är ingen stambok, men avkommor med alla typer av hingstar om avkomman för 15% welshblod kan du fortsätta att registrera i P/B.
samma som ovan avkomman har dock fullt tillträde till alla föl/ungponnyaktiteter inkl. riks.

I RSF.
Här kan Fabian avkomman föras direkt in i Brittisk ridponnys huvudstambok.
Brittisk ridponny erkänner P/B registrerade ponnyer om individen har stambokförda lic. föräldrar.
Det har ditt sto.
Fabian har livstids lic. i Brittisk ridponny
Modern ett stambokssto i NWR.
Betäcker du henne med hingstar som är erkända för Brittisk ridponnyavel så hamnar avkommorna i huvudstamboken.

Ditt sto har fullt avelsvärde i RSF.

peråke

Först är att oavsett var ponnyn registreras så kan du visa ponnyn på treårstest, du kan få ponnyn bedömd--men kan inte gå till riksfinal då ponnyn inte är född i Sverige.
Avelsvärde.
i ASRP
Fabian har tillverkat den här avkomman i Holland och han var då inte godkänd för NWR avel som är Holländsk welshridponnystambol, utan hans avkommor fick registreras i ett register welsh P/B.

När du flyttar ponnyn till Sverige så "följer" detta med införd i P/B register med och registrerar du denna ponny i ASRP så blir det som ridponny raskod 43, men med grå papper (inget avelsvärde).
Ditt sto kan inte avelsvärderas och stambokföras för Svensk ridponnyavel nu när hon är ung--utan måste avelsvärderas med dispens om hon når tävlingsmeriter i minst LA.

Betäcker du ditt sto med en RP hingst så inträffar att avkomman kommer att anses ha underkännt möderne och hamnar i ASRP men längst ner i botten av stamboken--avkomman har dock fullt tillträde till alla föl/ungponnyaktiteter inkl. riks

Din ponny är redan registrerad i en welsh förenings P/B registeroch kan även föras in i motsvarande register i Sverige.
P/B register är ingen stambok, men avkommor med alla typer av hingstar om avkomman för 15% welshblod kan du fortsätta att registrera i P/B.
samma som ovan avkomman har dock fullt tillträde till alla föl/ungponnyaktiteter inkl. riks.

I RSF.
Brittisk ridponny erkänner P/B registrerade ponnyer om individen har stambokförda lic. föräldrar.
Det har ditt sto.
Betäcker du henne med hingstar som är erkända för Brittisk ridponnyavel så hamnar avkommorna i huvudstamboken.

peråke

NPS samt dess dotterföreningförening godkänner inte P/B reg ponnier hur som helst. Det beror helt och hållet på härstamningen, som endast får innehålla fullblod (alla typer utom Shagya) samt de 9 native ponies som finns i england. Hur det är i detta fallet vet jag inte, först måste jag se flera generationers härstamning på modern, och sen är det faktiskt skillnad på *register*och *studbook* inom NPS.:banana::banana::banana:

Jag förstår precis problemet, man får ju inte så många ston att man sitter och tackar nej! Det kan ju bli fin fina prestations avkommor.

Jag skulle tycka det var jättekul om du visade Hanassies avkomma på Axevalla för holländsk domare och Brittisk också!
Jag ska visa mina för både RSF och WPB!
Vi visade ett Hanassie föl som WPB i Nybro igår åt en stoägare! Han blev bästa WPB föl och guldbelönad 88888=40p

Grattis!
Det vore kul att slå 2 flugor i en smäll, Visa honom o träffa dig också.:)
Tycker ju fortfarande att det är trist att han blir skimmel:(.
Måste sätta mig ner ordentligt o kolla ut vart vi ska åka med vilka osv.

Ja och fler goda Nyheter pressarna stoppades när ponnyutställningens utställningskatalog skulle tryckas och in i programmet fick även BRP;s ponnyer plats!
Spaf har öppnat sina utställningar för RSFs ridponnyer:):) För alla ponnyägare som så länge har fått stå utanför SPAF är nu välkomna!
Jag hoppas fler Ponnyföreningar ändrar i sina propositioner och öppnar utställningarna för RSF nu!
Grattis Ljusterös utställnings Arrangörer! Bra jobbat!

Måste bara säga hur besviken jag blev när jag läste proppen till Jälla.
Anmälan gick ut den 1 juli o premieringen är den 25 o 29 sept!!!!
3 månader innan.
Är inte det lite väl tidigt???
Då kan jag ju glömma att ställa ut de 3 där iaf.

Tillägg!
Ringde precis o man kunde fortfarande anmäla till Jälla. Det gäller denna vecka också.
Så då ska jag åka dit med min åring, o årets fölungar.

Senast ändrad:

Avelsvärde.
i ASRP

I RSF.
Det har ditt sto.

peråke

Tack för ett uttömmande svar! Då verkar RSF vara det lämpligaste i dagsläget. Tänkte inte sitta och vänta på att hon ska få tävlingsmeriter i LA, även om en någorlunda normalbegåvad ponny borde klara det. Men om hon registreras i RSF nu kan ev avkommor komma in "rätt" i ASRP om hon senare skulle få dispens på sina meriter? Jag antar att man inte kan stambokföra stoet i mer än en förening. Spelar egentligen ingen roll men vill gärna hålla alla dörrar öppna.

Funderade även kring det här med P/B -registret i Holland. Det finns ju två welshföreningar, varav den ena har ett sportregister för P/B. Där är mitt sto inte registretat utan hon har pass och Veulenboekbewijs från Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek. Vad jag förstår så är WPBR en sektion i stamboken där ponnyer med mer än 12,5 % welsh blod hamnar och där kraven avseende annat inslag är welsh och fullblod är lägre liksom kraven för att få verka i aveln, jmf med sektion NWR. Det finns väl även stambokförda WPBR-hingstar. Om jag har fattat det hela rätt så införs alla föl, i samtliga sektioner om de är fallna e. licensierad hingst, i Veulenboek för att senare kunna hamna i stamboken? Föl med mindre än 12,5 % Welsh eller efter ej licensierad hingst hamnar i registerboken. Med andra ord så kan väl även WPBR-ponnyer stambokföras i Holland? Vad gäller sektion NWR som då tillhör samma förening så är den väl sluten numera, dvs Fabian eller andra utomstående hingstar kan aldrig komma in utan verkar då i WPBR-aveln. Dessutom krävs minst 25 % welsh vilket mitt sto inte har, pga hög andel fullblod.

Ja det här förändrar väl inte hur mitt sto hanteras i Sverige, jag är bara nyfiken på att reda ut hur det fungerar i Holland och jag antar att det finns folk här på Buke som kan det där bättre än jag. Jag har bara försökt tyda holländskan på NWPCs hemsida och försökt förstå hur det fungerar.

I det här fallet är modern ett NWR-sto och de är väl godkända i RSF? Har för mig att de inte får ingå andra raser i NWR än Welsh sec A o B samt fullbloden.

I det här fallet är modern ett NWR-sto och de är väl godkända i RSF? Har för mig att de inte får ingå andra raser i NWR än Welsh sec A o B samt fullbloden.
Om det endast ingår fullblod samt welsh av vilken sektion som helst(utom PB) så är din ponnys härstamning godkänd för Brittisk Ridponny registrering. Det är snäppet bättre än Sportponnyregistret och troligtvis (jag säger troligtvis) så kommer avkomma till ditt sto att hamna i *studbook* om du använder godkänd brittisk ridponnyhingst. Personligen tycker jag det är ett betydligt attraktivare alternativ än att hamna i asrp's slaskregister, och få avla åtskilliga generationer innan din ponnys avkommor hamnar i stamboken. I några av dom väldigt tidigt NWR'registrerade ponnierna ingick även några droppar annat än welsh, men eftersom dom ponnierna redan var registrerade i NPS så spelar det ingen roll.
Lycka till!:banana::banana::banana:

Tack! Då kommer ju nästa fråga och anledningen till att jag vill hålla alla dörrar öppna. Om jag betäcker mitt sto med en ASRP-hingst kan avkomman då hamna i "studbook"? Jag tolkar det som att den gör det om hingsten i fråga innehåller "rätt" raser. Förstår om de som för halvblod inte godkänns. Antar att jag även kan använda en ren Welshhingst? Låter ju väldigt bra i så fall! :)

Tack! Då kommer ju nästa fråga och anledningen till att jag vill hålla alla dörrar öppna. Om jag betäcker mitt sto med en ASRP-hingst kan avkomman då hamna i "studbook"? Jag tolkar det som att den gör det om hingsten i fråga innehåller "rätt" raser. Förstår om de som för halvblod inte godkänns. Antar att jag även kan använda en ren Welshhingst? Låter ju väldigt bra i så fall! :)
Om du betäcker tex med Veronas Bogi (som jag tror har fullt godkänd *brittisk ridponnystam*) så blir den avkomman i studbook som brittisk ridponny, jag tror att även Leuns Veld Elegant's avkommor blir helt godkända för studbook. Men tyvärr vet jag inte var en avkomma med tex V Bogi och ditt sto som då är reg. som brittisk ridponny skulle hamna i ASRP's hieraki, rimligtvis borde en sån avkomma ha stort avelsvärde även inom ASRP.
Föredrar du att betäcka ditt sto med en ren welsh-hingst så blir din avkomma i så fall även då i *studbook* som brittisk ridponny, men vad den räknas som i asrp har jag ingen aning, men tidigare kunde inte en sån ponny visas som hingst, men reglerna kanske har ändrats. :banana::banana::banana:

Ditt sto kan du avla bruksindivider med, men när det gäller Europas ridponnystamböcker som har krav på "godkända" (exteriör bruks osv)hingstar så är hon diskvalificerad som mor till avelsdjur.

Skulle hon på tävlingsmeriter kunna stambokföras i ASRP så tar det tre generationer för hennes härstamning att bli hingstmor..utan tävlingsmeriter fem.

Så hårt är det att hamna utanför stamboken och ta sig in igen.

Holland har en dotter welshförening som har moderstambok i England, alla dotterföreningar följer moderstamboken.

welsh har fyra sek A,B, C, D och sedan ett register där allt som för minst 12,5% welsblod kan införas sk. P/B.

Dom renrasiga har en grundstambok dom förs in i. (fölregister)
Korsningarna i register.

Alla som föds för´s in i grrundstambok eller då register.
Sedan kan alla införda hingstar i grundstamboken och registret med en veterinärbesiktning lösa en hingstlic. och bli fäder till nästa generation.

Förr i tiden så kunde enbart hingstar som premierades lösa en lic. och avla nya individer i grundstamboken,, nu kan alla det. (det var då stambokshingstar med stamboksnummer och förfarander erkänns inte längre av moderstamboken.

Då har man i stället infört något som heter kvalitetsbok, det är ungefär samma som var tidigre för godkända hingstar--vissa krav och dom förs in i kvalitetsbok.

I Holland i deras welsh förening kallar dom hingstar som inte är i kvalitetsbok utan bara löst en lic. för GRUNDSTAMBOKSHINGST.
Hingstar som klaratr kraven för kvalitetsbok kallas STAMBOKSHINGST (ett gammalt namn som då egentligen är felaktigt).

Det här gäller även P/B hingstar och de flesta har då bara löst lic,,men några få är visades och klarat vissa krav och dom kallas då för STAMBOKSHINGST i sverige skulle vi då säga införd i kvalitetsbok.

Fabian är en renrasigt fullblod och hade i Holland en fullblodslic. och hans avkommor då med NWR ston hamnade i welsh korsningsregister.

Utanför det här där då welsh bedriver avel enligt moderstamboken har dom en RIDPONNYSTAMBOK som dom har obligatorisk avelsvärdering och endast några få hingstar godkänns.

Den erkänns INTE av moderföreningen utan är utanför moderföreningen men under Holländska welshföreningens tak..

Här krävs för att införas såväl FAR som MOR godkända för avel som våra Svenska gamla RIKSSTAMBÖCKER med avelsnummer och att individen för minst 25% fullblod.

Löser en NWR endast grundregistrerad hingst en hingstlic. utan att vara GODKÄND så går det men avkommorna hamnar i welsh P/B register.
Fabian är en renrasigt fullblod och hade i Holland en fullblodslic. och hans avkommor då med NWR ston hamnade i welsh korsningsregister

ASRP är då en stambok där det är likartat som NWR och vid import till Sverige har NWR grundregistrerade ponnyer fullt avelsvärde i ASRP.

Däremot welshföreningens P/B register där det då inte krävs GODKÄNDA föräldrar erkänns inte.

Däremot förstås så är både welsh och Brittisk ridponny BRITTISKA raser som har samma moderstamböcker och då går de att överföra rätt över.

Varför avlar då en mycket känd uppfödare med Fabian, jo för att uppfödaren är ute efter en ny fullblodslinje i ridponnyform.
Vägen dit är så krånglig och svår att förklara--men den finns och denna uppfödare har betäckt alla sina absoluta toppston för att kunna nå detta mål...ditt sto blev ett sto..och bruksdjur

Måhända lyckas han och då blir FABIAN anfader till en av ytterst få fullblodslinjer i Europeisk ridponnyavel.

Kostsammt, ja förstås men skall man komma med något nytt så måste man just använda NYTT blod..

peråke

När Fabian xx var utlånad till Holland var han där och betäckte på sin RSF/BRP licens.
Han användes av en framgångsrik uppfödare och avkommorna har visat sig alla hålla mycket hög klass.
Att ägaren till Fabian xx har ett antal av dem här är inte för att de bara duger till Bruksdjur, utan för att visa vilka fantastiska avkommor Fabian xx ger.
Du har ett mycket bra sto som möderne till din Fabian xx avkomma, hon har flertalet godkända bröder samt är hon syster till Verona's Bo-Gi och Verona's Gersviens mamma. Din avkommas mormor är en fantastisk legendariskt sto som alla känner till. Hon verkade på Thriantas stuteriet under större delen av sitt avelsversamma liv.

Du kommer om du betäcker med en Asrp godkänd hingst som har godkända raser för BRP att alltid kunna gå in i RSF stambok,
I NWR i Holland behöver hingstarna för att lämna godkänd avkomma ha ett 30 dagars bruksprov samt vara guldbelönad på NWRs egen hingst premiering.
Du har flera NWR hingstar att välja på i Sverige, 5 st i dagens läge som kan ge stamboks berättigad avkomma i NWR.

Om du använder dig av dessa är din avkomma visningsberättigad i Holland och kan om den håller tillräckligt hög klass gå in i stamboken.

När det gäller Tyskland är det inte alls så svårt utan där är det några av avelsföreningarna som har både prestation och exteriör krav som t.ex Hannover, men i Reinland har man bara prestation där behöver inte hingstarna visas exteriört vilket också kan ses om man granskar vissa hingstar.
Detta har Danskarna uppmärksammat och godkänner inte hingstar från Reinland rakt av utan att de behöver göra om sin exteriör bedömning i Danmark. Detta finns att läsa på Dansksportponnys hemsida.

Ridponnyaveln är en djungel i Europa alla har lite olika regler, men din Fabian xx avkomma till hör den enda förening som är dotterförening till NPS(National Pony Society) världens äldsta ridponnystambok, detta har ett mycket högt värde i Europa.
Jag har mycket svårt att tro att din ponnyn avkommor inte skulle ha något avelsvärde annat än för bruks.
Fabian xx har licens i BRP och det var på den han åkte till Holand för att verka i NWR aveln.
Han betäckte även andra stuteriers föl, jag har sett bl.a på Turfhorst stuteriet en fantastisk fin avkomma till Fabian xx.

Jag kan bara gratulera dig till ett bra köp och önska dig lycka till i din avel med ditt fina sto.

Jag har mycket svårt att tro att din ponnyn avkommor inte skulle ha något avelsvärde annat än för bruks.
Fabian xx har licens i BRP och det var på den han åkte till Holand för att verka i NWR aveln.
.

Snälla RODDE ställ inte till det för denna ponnyägare.

Ponnyn är säkert av yppersta kvalite´, skulle själv gärna vilja har ett sådant sto e. Fabian och u.ett NWR sto.

Men verklighet råder och Fabians´s avkommor hamnade inte i NWR´s stambok utan i register till welsh föreningens stambok.
(här får du anklaga NWR för att dom inte erkänner av BRP lic. hingstar)

Att vara grundregistrerad i en Brittisk ras´s korsningsregister--erkänns endast för Brittisk ridponnyavel. (om bägge föräldrarna till den registerförda ponnyn erkänns av Brittisk ridponny som för denna ponny är fallet).

ALLA andra ridponnyföreningar i Europa kräver av avelsdjur att ponnyn är införd i en ridponny grundstambok.

peråke.

Fabian xx kunde verka i aveln tack vare sin BRP licens, hans avkommor går in WPB, men denna stoägares avkommor kan mycket väl verka i avel och om hon betäcker sitt sto med en av de 5 hingstar i Sverige som kan ge stamboksförd avkomma i NWR kan dom vid 3 års premiering gå in i Stambok.
Det är ju så den Holländska uppfödaren gör!
Ingen har sagt att Fabians avkommor går in i NWRs stambok, men väl hans barnbarn kan så göra med rätt hingst om dom håller tillräckligt hög kvalite.
Sedan kommer avkommorna att kunna gå in i BRPs stambok som är dotterförening till NPS och vad jag vet finns det inga stamböcker som inte NPS är godkänd hos.
Möjligtvis Asrp.
Fabian xx är inte godkänd i Ett Brittiskt korsnings register utan han är stamboksförd i BRP och var vid det tillfälle han åkte till Holland.
Han är m.a.o stamboksförd och införd i en Ridponnystambok, det blir även avkomman som registreras i RSF/BRP.

Det finns fler Fabian xx ston till salu så du kan nog hinna att köpa dig ett också om du så gärna vill ha ett!

Nu har ju BRP/RSF ett sammarbete med Holändska NWR så allt löser sig nog på bästa sätt.

Vilken djungel! ASRP-Brittisk Ridponny-RSF-Welsh-NPS-P/B+ alla olika holländska och tyska och alla olika register som finns i alla dessa! Inte lätt för nybörjare, vem ska man lyssna på? Hur mycket pratas i " egen sak"? Ska man avla enbart för att få fram avelsdjur är det kanske säkrast att hålla sig till "rätt" -43reg. i ASRP? Men för enbart prestation kan man välja fritt? Tycker nog att Per-Åke förklarar ganska logiskt men tror jag behåller "min ras" ett tag till. Det måste kunna gå att göra en sammanställning så man vet eller MÅSTE man kunna allt detta om de olika föreningarna och varför i jösse namn är de så många.

Vilken djungel! ASRP-Brittisk Ridponny-RSF-Welsh-NPS-P/B+ alla olika holländska och tyska och alla olika register som finns i alla dessa! Inte lätt för nybörjare, vem ska man lyssna på? Hur mycket pratas i " egen sak"? Ska man avla enbart för att få fram avelsdjur är det kanske säkrast att hålla sig till "rätt" -43reg. i ASRP? Men för enbart prestation kan man välja fritt? Tycker nog att Per-Åke förklarar ganska logiskt men tror jag behåller "min ras" ett tag till. Det måste kunna gå att göra en sammanställning så man vet eller MÅSTE man kunna allt detta om de olika föreningarna och varför i jösse namn är de så många.

Varför inte bara avla på de djur man tror på och vet håller hög kvalitet och sen registrera/stamboksföra dem där det går?

Precis så resonerar jag och jag förstår inte varför vissa alternativ ska skrivas ned hela tiden?

När man avlar vill nog de flesta ha fram det optimala, dvs så bra ponnyer/hästar som möjligt. De "lite mindre bra" får man s.a.s. på köpet. Vadå reg. där det går? Jag vill ha så många möjligheter jag kan få för "min" avkomma! Hur ska jag som nybörjare "veta" vad jag ska tro på? Uppfödare med egna hingstar talar positivt om egna hingstar ( förtiger det mindre bra?) Hur vet jag hur mycket de kan? Vem som helst kan lätt idag skaffa egen hingst. Jag vill absolut inte skriva ner några alternativ (läs inte in något jag inte skrivit) Kan dessutom inte tillräckligt om de olika alternativen. Vill inte heller köpa mig ett avelsdjur för att finna stängda dörrar där jag ej förväntat mig att finna några!

Ja du det är ett problem, uppfödare utan egna hingstar talar ned andra uppfödares hingstar också så det är ingen som är objektiv!
Men fakta är fakta, och om man ska sitta och misstro alla om allt och tro att hingstägare är lika med personer som endast försöker lura till sig så många betäckningar som möjligt, ja då har man problem!

Det bästa är väl då om man vill föda upp hästar att köpa en hingst och ett sto och avla för sig själv!

Olika avelsföreningar har olika kriterier, ingen bättre och ingen sämre.
Varför inte ta och åk runt och titta på alla hingstar man är intresserad av och bilda sig en egen uppfattning, sedan får man köra på den linjen man själv har valt.

Man tittar ut den typ av hingst man gillar likväl som man hittar det avelssto man gillar sedan kommer det alltid att finnas folk som tycker att man gjort fel.

Man måste gå sin egen väg och hitta sin egna röda tråd! Är man osäker väljer man väl avkommebedömda hingstar, det kan ingen hingstägare hitta på.

När man avlar vill nog de flesta ha fram det optimala, dvs så bra ponnyer/hästar som möjligt. De "lite mindre bra" får man s.a.s. på köpet. Vadå reg. där det går? Jag vill ha så många möjligheter jag kan få för "min" avkomma! Hur ska jag som nybörjare "veta" vad jag ska tro på?

Tja, det går ju alltid att välja hingstar med bra avkommeresultat, eller hingstar som fått bra kritik från avelsvärderingsnämnden tex. Sen kanske man kan registrera i flera föreningar just för att få så många möjligheter som det går. Jag är dock inte bra på hur man får/gör för att regga i flera föreningar.

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka