Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Ja ASRP har att ston med betydande meriter i sporten kan avelsvärderas och föras in i stamboken, trots bristande härstamning.

I dag stambokförs s.k prestationsston i avd III F (förbok)
Deras döttrar hamnar i avd II S (stobok)
Deras döttrar hamnar i avd I H (huvudstambok) och kan bli mödrar till ASRP hingstar.

För "normalavel" krävs att okända/ej erkända raser får ligga i hingstars härstamning först i FEMTE led.
------------------------------------------------------------------
Men det är på långa vägar samma sak som att lic. hingstar som är korsningar med raser som "normalt inte är erkända i ridponnyavel."

Som sportponnyhingst kan lic, och föras in i Stamboken med stamboksnummer.

ex.
Travar/welsh korsningar.
Quater/NF korsningar
Shetland/NF korsningar.
Nordsvensk/Dartmoore korsningar.
PRE/Connemara
Ardenner/BRP ridponny
Haflinger/Svensk ridponny (med fullblod+britt ponnyraser)
och andra dylika korsningar som i ASRP hamnar i 99 registret.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Finns det någon definition på "betydande meriter" ?

I ASRP´s rasvisa krav för ston som finns i SH´s storeglemente finns preciserat hur dispensston bedöms.
Här kan då efter avelsvärdering införas ston som saknar formell härstamning i Riksstambok avd III F (förbok) och få en AVELSVÄRDEKLASS.

Klass I ston--meriter LA. (Svårt för "icke" RP ston att få klass I)

Klass II ston--meriter i Nat. Msv A/FEI dressyr.

Ston som kan avkommebedömas med Elit. (ston som fött minst sex avkommor med poäng enligt elittabel och saknar formell härstamning)

-----------------------------------------------------------------
Så här lyder den exakta texten.

Alternativ II
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan tilldelas avelsvärdeklass G
om hon exteriörbedöms som klass I och har minst två placeringar på officiell tävling i L:A
hoppning och/eller dressyr.
För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar på officiell tävling i L:A dressyr
eller i 1,20 m hoppning.

Alternativ III
Sto som inte uppfyller härstamningskravet under alternativ I kan också tilldelas
avelsvärdeklass G
om hon exteriörbedöms som klass II och har minst två placeringar i lägst nationell Msv A
hoppning för B-ponny lägst nationell Msv B hoppning eller i dressyr lägst nationell FEI lag
eller mästerskapsprogram, för B-ponny gäller nationell FEIs inledande dressyrprogram.
För tävlingsmeriterad häst över ponnymått gäller placeringar i nationell Msv B dressyr eller
nationell 1,30 m hoppning.

Alternativ IV
Ett sto kan också tilldelas avelsvärdeklass G om hennes avkommors sammantagna
avkommepoäng uppnår lägsta kravet för avelsvärdebokstav Elit.

Tack !

Då får vi börja från början med att visa damen...

Som sportponnyhingst kan lic, och föras in i Stamboken med stamboksnummer.

ex.
Travar/welsh korsningar.
Quater/NF korsningar
Shetland/NF korsningar.
Nordsvensk/Dartmoore korsningar.
PRE/Connemara
Ardenner/BRP ridponny
Haflinger/Svensk ridponny (med fullblod+britt ponnyraser)
och andra dylika korsningar som i ASRP hamnar i 99 registret.

peråke

Allvarligt talat, tror du marknaden är så stor för sådarna hingstar? I så fall har du nog väldigt låga tankar om svenska stoägare, och visar nog lite på en von oben attityd.
:banana::banana::banana:
ps. nu lyckades du åter igen få till det med lite kritik mot sportponnyföreningen, numer tycker nog dom flesta att det är pinsamt och komiskt att du envisas med såna inlägg. ds.

:rofl:Ja visst är det kul? Jämnförelsen med Hitlers propaganda Tyskland är slående :bump: Kan man inte på saklig väg får man ha propaganda!
Jag tror nog att stoägarna är kapabla att själva välja den hingst som passar till stoet.
Haflinger korsningar finns det ju redan i ASRP så det är ju inte något som är så konstigt!

Men i Sverige har vi extra "dumma" stoägare så om jag licensierar en Ardenner/NF korsning kommer jag nog att tjäna mycket pengar!

De hingstar som i är licensierade i BRP/RSF håller en mycket hög klass och flera av dem har stort värde Internationellt.
Men bara för att ägarna inte velat visa dem för Asrp skulle dom vara dåliga????:crazy:
Ta en hingst som Jackets Beach Boy, som har en hoppstam utöver det vanliga, massor av fullblod i och ett underbart temperament. Han avkommor är super.
Nu säljs han och försvinner efter denna betäcknings sässong för dom svenska stoägarna.
Fabian xx har visat massor av gånger vilken fantastiks hoppförärvare han är!
Rotherwood Panache en fantastisk hingst lika begåvad i både hoppning som dressyr. Går i dressyr långt över vad en ponny behöver göra. Han startar nu MSV hopp! Han är 129 cm hög och massor av xx blod i honom!
Det finns hopphingstar utöver det vanliga i RSF!

Ann Hedlund har skrivit många gånger om dessa hingstar men stoägarna tycks blinda, varför skulle då stoägarna vara så korkade att använda Per Åkes exempel med Ardenner korsningar???:rofl:

*kl*
det vore roligt om fler ponnyägare/uppfödare kunde delta på Treårs-test och Kvalitetsbedömning.
Ett utmärkt sätt att få lite koll på vad ponnyn är bra på... även om det är dagsformen. (man får också protokoll från bl a veterinär som kan vara värdefullt vid ev. försäljning).
Vi som arrangerar har hjärtat i halsgropen varje år innan vi får klart att vi får tillräckligt med anmälningar...
Utställningar (föl, unghäst,"vuxen"), treårstest, premiering för hingstarna, premiering för ston, Kvatlitetsbedömning, championat...
det finns ju så många olika möjligheter att visa vad ponnyn går för, och billigt är det också ;) om man jämför med halvblodens...
Ex. Kvalitetsbedömn: Bedömningen är öppen och avelsvärderingsgrundande för 4-och 5-åriga ponnyer med raskod tillhörande SPAF (30, 33-43, 87, 93,),max mankhöjd 148 cm. Hästar (dvs över 148 cm) med raskod enligt ovan skall beredas plats men ej placeras. Welsh Cob över 148 cm äger rätt att tävla om finalplats men då i en egen klass. Resultatet är avelsvärderingsgrundande. Hästar med okänd härstamning får ej deltaga. Ponny med annan raskod får deltaga i mån av plats utom tävlan och dess resultat är ej avelsvärderingsgrundande. Särskilda regler gäller för vilka som är berättigade till final.:o men ni kanske pratar om hingstar och avel...
i så fall ber jag om ursäkt ;)

kl

Förlåt för lite trådkapning...men vet någon när anmälningstiden för ASRPs riks går ut. Finns ingen proposition om utställningen på hemsidan, bara datum när den ska vara :confused:

Tack på förhand :bow:

Det skulle säkert bli fler anmälningar om man höll öppna championat så det även kunde finnas importer med!

Dagolina! Anmälan Till Rid & Sportponnyföreningens Riks tillsammans med Svenska Welsh Föreningen på Axevalla Travbana går ut den 12/7 och propp och anmälningsblankett finns på www.sportponny.se
Riksutställningen är den 11/8 och man kan även ställa ut som WPB hos welsh!

Har i dag "kollat" med ASRP och prop till riksutställningen är på väg.

peråke

Svar till Rodde och Poloplayer.,
Årligen handlar det om ca 150 avkommor som registreras i ASRP´s register för korsningar med ej erkända raser.

Menar du ridchampionaten eller ...?
När det gäller Kvalitetsbedömning för ponny, så skulle ju väldigt många fler kunna delta. Det blir i o fs inte avelsvärderingsgrundande, och de kan inte delta i Riks, som är en tävling, men de blir ju bedömda precis som SPAF-raserna.

Årligen handlar det om ca 150 avkommor som registreras i ASRP´s register för korsningar med ej erkända raser.
Menar du 99:or? men jösses, då är du rejält felunderrättad......den kategorin är väl ca 90-95%av alla registrerade ponnies i ASRP! Eller är det möjligen ardennerkorsningar du menar? Visserligen har jag sett en mkt trevlig RussXArdennerkorsning i min ungdom (och det stoet bildade en mkt framgångsrik linje av tävlingsponnies ) men den kombinationen kanske inte är den ultimata för sportponnyavel......
vare sig i ASRP eller RSF, men men..............:banana::banana::banana:

Jo den korsningen har jag haft här hos mig, en underbar häst som var en otroligt bra hoppare! Efter godkänd welsh hingst! Tänk att dom betäcker sånt;)
Nu är hon ombetäckt med annan ridponnyhingst i år och jag har tyvärr inte hunnit se fölet från i år men jag är nyfiken!

Ja visst skulle det vara kul att vara med i Championaten men det verkar inte så viktigt för alla! Jag tycker det ska finnas dubbla championat som halvbloden har även ett öppet så¨man får se om våra svenska uppfödningar verkligen håller måttet i konkurransen!

Jag är absolut sugen på att visa min 4 åring på kvalite i år. Men kollar man på Asrp´ s hemsida så finns inte någon info om när/ var kvaliten är.
Och som sagt jag skulle vilja ge henne en hyffsad chans där i sådana fall genom att skicka iväg henne för tillridning.
Men jag har inga bra kontakter och vet vilka som är bra och seriösa.

Menar du 99:or? men jösses, då är du rejält felunderrättad......den kategorin är väl ca 90-95%av alla registrerade ponnies i ASRP! Eller är det möjligen ardennerkorsningar du menar? Visserligen har jag sett en mkt trevlig RussXArdennerkorsning i min ungdom (och det stoet bildade en mkt framgångsrik linje av tävlingsponnies ) men den kombinationen kanske inte är den ultimata för sportponnyavel......
vare sig i ASRP eller RSF, men men..............:banana::banana::banana:

I ASRP i registret finns en avd. i 99 registret helt vikt åt korsningar e. lic. hingstar av "ej erkända raser".

Därtill kommer att tex PRE hingstar och liknande raser också betäcker en hel del ponnyston och som i dagsläget registrerar i P/B register.

Ser vi till att som 93 or i ASRP, även dom i registret så går in alla avkommor undan ston av ej erkända raser och med för BRP erkända raser som fäder. Bara travarston/shettisstons avkommor med ponnyhingstar är ca 30- 40 årligen.

Den här typen av korsningsavel har inte tidigare haft någon hemvist, dom har hamnat i antingen P/B register eller i två olika register i ASRP raskod 93 med 9000 serie eller raskod 99 avd III.

Totala antalet torde handla om dryga tvåhundra årligen som säkert kommer bli glada att det erbjuds stambok och trevligt namn.

Aveln är inte ringa och jag tror att det är alldeles för tidigt att utala sig om hur populära den typen av sportponnyhingstar blir...

peråke

Håller inte den här tråden på att urarta som de flesta trådar som gäller ridponnyer? Dessutom tycker jag " Roddes" jämförelse med en viss tysk herre( död visserligen) var otroligt plump! Håll nivån så blir det trevligare för oss som är interesserade av att läsa och lära!

Håller inte den här tråden på att urarta som de flesta trådar som gäller ridponnyer? Dessutom tycker jag " Roddes" jämförelse med en viss tysk herre( död visserligen) var otroligt plump! Håll nivån så blir det trevligare för oss som är interesserade av att läsa och lära!

Jo, det tycker jag den håller på att göra...

Som nygammal inom ponny sektionen med en plan att ta fram egen hingst och dessutom har intresse av att meritera sina hästar så blir man mer och mer fundersam efter varje ponnytråd man läser här på buke, tror jag kastrerar ponnyn och fortsätter med mina fullblod.
Maken till pajkastning och vägran att ta till sig andras åsikter har jag aldrig varit med om. Vill verkligen inte förknippas i mitt hästeri med sådant som pågår här. Alla kan allt om allt och ingen har någonsin fel.
Nä, usch och fy. Inte konstigt att folk inte vill komma till utställningar, championat o dyl.........

Nej det är verkligen tråkigt att RSF ska behöva ta emot så mycket elände. Föreningen arbetar seriöst och jag tycker att man ska se det som positivt att det finns mer än en förening som arbetar för rid/sportponnyn då RSF arbetar mot det Internationella och Asrp mot den svenska Ridponnyn.
Att sitta och jämnföra RSF att dom kommer att licensiera Ardenner/travkorsningar är lågt och jag ser det som propaganda mot den förening.
Jag har sagt det förut och säger det igen, jag avlar ridponny oavsett vad RSF, ASRP eller WPB tycker eller gör. Blir det bra Fine! blir det dåligt då har jag mig själv att skylla.
Jag tror på den svenska sto ägaren, jag tror att dom vet vad dom gör!
Tyvärr spårar Ridponny trådarna ur! Mycket beklagligt!

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka