Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Om jag betäcker mitt ridponnysto med en t.ex. "halvblodskorsning". Är inte risken större att jag kan få en överväxt ponny med halvblodsgång (vilket jag inte vill ha!)?

!!:):):)

Svaret är NEJ, det är lika stor risk när du betäcker med en ridponny överhuvudtager--alla ridponnyer för stort blod.

Som ex. Vermonts halvblodslinge har lägre mankhöjder än BoGi´s fullblodslinje.

peråke

Målet med min uppfödning är att få ponnyer med gott teperament och bra typ = lätt att arbeta en en relevnt form med bra bakbensaktivitet. Typ är INTE bara vacker utan en bruksegenskap. Mina unghästar för börja ,med utstälningar som unghästar. Blir vana med miljön och för transportvana. Går 3-årstest ev kvaliten eller lättare klubbklaser hösten som 4 åringar. Våren som femåringar ut på tävling, de som varit kvar som 6 åringar har gått LA antingen i hoppning eller dressyr den våren. Men som uppfödrae måste man sälja jag har inte möjligheter att behålla ponnyer till de nått sitt maximum utan måste sälja.

Svaret är NEJ, det är lika stor risk när du betäcker med en ridponny överhuvudtager--alla ridponnyer för stort blod.

Som ex. Vermonts halvblodslinge har lägre mankhöjder än BoGi´s fullblodslinje.

peråke
Jag surfade lite, och kom in på en hollänsk sida med halvblodshingstar och hästar till salu, och såg att flera fullblodshingstar som använts i halvblodsaveln även fanns i ridponnyn, då måste väl mankhöjden till slut bli liten stor häst?
På en sida från ett engelsk stuteri fanns en NWR hingst från Colehagis stuteri, den var 15.2 hh vilket måste bli ca 157 cm, kan en NWR va hur stor som helst? Är det då ridponny?

En NWR hingst får vara enligt stamboken 156 cm, men numera har dom blivit hårdare och man får visa NWR hingstar som WPB om dom överstiger 150 cm, man vill försöka hålla storleken under 148 cm.
I Sverige godkänner man också hingstar som kan vara upp till 156 cm. Vi har ju flera hingstar som är över ponnymått.
Men ibland måste man gå tillbaka till hingsten och stoets stam för att se vad det är som gjort dem övervuxna! Ibland är det slumpen ibland är det att dom har stora raser bakom sig.

Jag surfade lite, och kom in på en hollänsk sida med halvblodshingstar och hästar till salu, och såg att flera fullblodshingstar som använts i halvblodsaveln även fanns i ridponnyn, då måste väl mankhöjden till slut bli liten stor häst?
På en sida från ett engelsk stuteri fanns en NWR hingst från Colehagis stuteri, den var 15.2 hh vilket måste bli ca 157 cm, kan en NWR va hur stor som helst? Är det då ridponny?

När ASRP bildades började man med att godkänna för stamboken små, fullblod/arabiska fullblod och även "små ädla halvblod".

Meningen var att när man skulle GÖRA den Svenska ridponnyn så skulle det vara "små hästar" man korsade med. Stamboksreglerna för de små hästarna är satt till 153 cm. (några få är lite större och har då fått disp.)

I Tyskland har man gjort likadant, det är små fullblod som verkar i ridponnyavel.

Däremot i Holland har man tidigare inte haft krav på fulllblod skulle vara godkända för ridponnyavel och det har varit helt fritt att använda vilket fullblod man så önskat.
Detta har fört med sig att man varit rätt flitiga med att använda KWPN´s (holländsk halvblod) godkända fullblod.
I Halvblodsavel är ju oftast så stora fullblod som bara går att hitta godkända. eftersom man inte vill sänka halvblodens mankhöjd när man använder fullblod.

Att man gjort så här går nog att förklara med att i Holland finns något som heter E-ponny en ponnystorlek då större än D- ponny och på tävlingar finns då en "storlek större" ponnyer och av den anledningen så har avelsmålet varit betydligt större ponnyer än vad vi har här.

Nu börjar ponnysporten bli allt mer int. så nu har Holland börjat att rekomendera att man gör D- ponnyer och som Rodde skriver godkänner man inte längre för avel övervuxna RP hingstar utan dom får verka utanför stamboken och lämna avkommor till welsh register (P/B).

Men förstås har man "byggt in" möjlighet till nedärvning av väldigt stora mankhöjder med att de här riktigt stora fullbloden används mest.

Så att börja dividera om att Svenska ridponnyhingstar med halvblod skulle vara värre på att ärva ner överhöjdare än Holländska RP hingstar som för färskt fullblod är nog en sanning med modifikation.

peråke

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka