Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Svenska marnaden ligger mellan ungefär 15-35.000.

Men det är ingen riktig ordning man måste vara lite duktig på stostammar och prestationshärstamningar.

Ridponnyföl kan vara ALLT, från exteriöravlade till prestationsavlade och ser ungefär likadana ut.

Skall man använda ridponnyn i sporten så måste den ha en sportponnyhärsttamning.

Fadern skall ha visat egen prestation/avkommor med prestation, eller om han är ung ligga i en prestationsstark hingstlinje och åtminstonde gjort ett bra bruksprov.

Mödernet måste vara ungefär det samma.

Ett gott tipps är att kanske inte bara titta efter föl, ungponnyer är egentligen enklare att bilda sig en uppfattning om både temperament och förmåga. (dom kanske däremot inte alltid är så söta)

Uppfödare brukar inte ta direkt något extra mer än foderkostnaden/vacc och dyl. när de säljer 1--2 och oinridna treåringar.

Däremot så fort ungponnyerna ställs på utbildning börjar dom kosta och därefter tickar taxametern.

peråke

Som sagt...jag tror det skiljer från barn till barn.
Min flicka har ridit in sitt hbl sto själv o hon går LA rörelser o har inga som helst problem vid ridningen.
Sen beror det självklart på hästen också.

Jo, det är nog så att det är lättare att hitta en bra 1 eller 2 åring. Vet av egen erfarenhet att de inte brukar vara så mycket dyrare. Anledningen att jag kan tänka mig ett föl är att jag har ett eget föl just nu och då tycker jag det kan vara roligt att dels få vara med från början, även på ridponnyn, och dels få sällskap till mitt föl efter betet.

Just när det gäller ridponny tycker jag det är jättesvårt, för som du säger är det ju så stor skillnad på aveln. Ännu mer irriterad blir jag när jag ringer på annonser om ridponnyföl och så visar det sig att det var någon buskkorsning (vilket inte alltid behöver vara helt galet - jag vet) dvs inte alls en "riktig" ridponny.

Ännu mer irriterad blir jag när jag ringer på annonser om ridponnyföl och så visar det sig att det var någon buskkorsning (vilket inte alltid behöver vara helt galet - jag vet) dvs inte alls en "riktig" ridponny.

Det där tror jag ibland beror på att folk tror att de har en ridponny bara för att ASRP utfärdar pass till allehanda korsningar. Det är jättemånga som säger att de har en ridponny bara för att passet kommer därifrån.

Det där tror jag ibland beror på att folk tror att de har en ridponny bara för att ASRP utfärdar pass till allehanda korsningar. Det är jättemånga som säger att de har en ridponny bara för att passet kommer därifrån.

Jo, jag var lite extra uppretad efter att jag ringde på ett "ridponnyföl" som enligt annonsen hade "fin stam" igår. Det visade sig att mamman var shettis och pappan russ. :crazy: Även om både mamman och pappan kanske var två fina hästar är det inte riktigt vad jag förväntar mig när jag ringer på en annons om en svensk ridponny

Det går inte att "hoppa" över den vuxna utbildade beridarens kunskap, ingen ponnyryttare har i denna tidpunkt i livet kunskap om grundutbildning.
Jo, det går visst att hoppa över en utbildad beridares kunskap!! Jag har aldrig gått en utbildning, däremot har jag utbildat hundratals ponnier i mina dagar. Flera av dem går MSV-klasser på svensk mark så helt fel har jag ju inte gjort.

Ponnier är till för barn och ungdomar, och ju snabbare man inser att ett barn inte rider på samma vis som en vuxen ju snabbare lär man sej att det inte är bra att en vuxen gör hela grundutbildningen själv.
Vuxna har en helt annan motorik och en helt annan känsla än vad barn har.
Jag anser att ponnier som är utbildade av vuxna är mer svårridna än vad de ponnier är som blivit utbildade av barn/ungdomar med hjälp från en vuxen kunnig person.

Jag är utbildad tränare och jag har i många år försörjt mej på att sälja hästar och ponnier. Svårridna ponnier säljer man utan problem. Men då snackar vi heta eller lite "personliga" ponnier. Det viktigaste för köparna är att ponnierna inte blir för komplicerade. Ponnyn får inte vara en överkurs för barnet.
Köper man en ungponny så gör man det med baktanken att man ska utbilda och utvecklas med ponnyn, så de flesta har en bra attityd från början.

Det finns massor med 13-14 åringar som är fullt kapabla att rida in och till sina ponnier själva med hjälp av en vuxen människa brevid. Dessutom finns det ännu fler 16-18 åringar som kan ta det mesta av ansvaret själva.
Jag har 2 st ponnier nu och de rids av en 14-årig tjej. Hon har talang och är duktig. Visst får man se till att det går som man själv vill ibland, men jag litar till henne till 100% att hon klarar av ridningen och utbildningen. Hon är mycket bra! Och hon är inte ensam, det finns många bra ponny-ungar där ute som klara av ansvaret.

Men så länge Sveriges tävlingssystem ser ut som det gör med lokal-nationell hoppning så kommer det aldrig bli en riktigt stor marknad för ungponnier i Sverige!
Det behövs tävlingar där man kan tävla LD och MSV på samma dag!!

ALLA är dom ponnyer att rida på=ridponnyer.
dvs egentligen är ridponny bara ett ord för en ponny som INTE är ett russ, en NF el. någon annan erkänd ras.

Vad är VAD, Begrepp inom ridponny .

Vad är en RIDPONNY ?
En ridponny är en ponny som inte är en ponny som är rasren.

Ridponny går även under namnet Sportponny

Vad är RIDPONNYAVEL ?
Ridponnyavel är avel inom en stambok med typ och bruksegenskaper som avelsmål. Avelsmaterialet kan vara begränsat till att vara några utvalda raser som ursprungsraser till att vara alla existerande raser och korsningar dem emellan.

Avelsföreningen Svensk Ridponny.
Är en Svensk ridponnystambok, stamboken är ansluten till Svenska Hästavelsförbundet och SPAF.
Svensk Ridponny är korsningar mellan, alla fullblodsraserna/halvblod samt de brittiska ponnyraserna+russ.
Svensk Ridponny tillämpar obligatorisk avelsvärdering och urval av hingstar enligt sina rasvisa krav , såväl inhemskt producerade som importer.

Svensk ridponny bedriver avel inom två RASKODER, raskod 43 och 93.

Raskod 43, som är den egentliga ridponnyn och föreningens avelsbas.
I 43 fölregister registreras avkommor efter ASRP´s egna stambokförda hingstar och fullblod med RP och ASVH nr.
Ridponny hingstar är avelsvärderade utifrån att passa till att lämna avkommor som med tiden når svensk ridponnys avelsmål.
(I dag har alla 43 or en far som är en RIDPONNYHINGST, med tiden kommer även mor,morfar, mormorsfar att vara RIDPONNYHINGSTAR)

Raskod 93, är ett förstadium till den egentliga ridponnyn och delvis föreningens avelsbas.
I 93 fölregister registreras avkommor efter rashingstar av för ridponnyavel erkänd ras. Av för ridponnyavel erkända rasers hingstar är avelvärderade att passar att lämna avkommor som når sin egen ras´s avelsmål.
(mor och far från andra av för ridponnyavel erkända raser, korsningar)

Raskod 43 och 93 hänger ihop, alla 93 registrerade ston med en moder som har minst ett led av för ridponnyavel erkänd härstamning, lämnar avkommor som blir ridponnyer raskod 43 om de betäcks med en ridponnyhingst.
----------------------------------------------------------------
Utanför ASRP´s stambok, finns Raskod 99 och är däremot endast ett bruksregister och har inget att göra med en Svensk ridponny och dess avelsmål.
Här förs in ponny med okänd härstamning, korsningar efter hingstar med ras som inte passar i ridponnyavel och avkommor efter hingstar som inte är avelsvärderade.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Det är Asrps fel att inte folk vet vad en ridponny är, dom skulle markera mycket tydligare vad det är! En 99 är ingen ridponny utan helt och hållet en korsning av något slag!
Ridponnyer ute i Europa är en ponny med väldigt hög status, när vi besökte Bundes championaten i Tyskland fanns det inga renrasponnyer där utan samtliga var ridponnyer!
I Sverige är fortfarande Asrp på stadiet att dom disskuterar vad som ska ingå i en Ridponny, renrashingstar och vilka raser???!!! När vi har besök av utländska domare säger dom att Sverige ligger 30 år efter i sin uppfödning!
Varför gör vi det? Varför kallas en russ/shettis korsning för ridponny det är ju inget annat än en korsning av två ponnyraser!

Jag förstår köparnas frustation när dom ska köpa ett välstammat ridponnyföl och hamnar hos någon som tror att det är en ridponny!
Lika frustrerande är när man har fina högt bedömda ridponnyston som man betäcker med välstammade ridponny hingstar och får fram avkommor som är ridponnyer och dom jämnförs med shettis/russ korsningar. INTE NU sagt att det är något fel på dessa korsningar, men ridponnyer är dom inte!

Jo, det går visst att hoppa över en utbildad beridares kunskap!! Jag har aldrig gått en utbildning, däremot har jag utbildat hundratals ponnier i mina dagar. Flera av dem går MSV-klasser på svensk mark så helt fel har jag ju inte gjort.

QUOTE]

Jo det är väl ingen i sammanhanget som påtalat någon "formell beridarexamen."
Få unhäst/ungponnyutbildare i Sverige har formell beridarexamen, utan har utbildats via typ "lärlingssystem".
peråke

Ok, tydligen är det jag som missuppfattat vad en "svensk ridponny" är.

Det jag är på jakt efter är en svensk ridponny långsiktigt avlad för prestation. Troligen är det alltså en 43:a. För att slippa bo i telefonen får jag begränsa mitt letande till annonser där det uttryckligen står att den är avlad på detta vis. Tidigare har jag alltid trott att det är dessa vi talar om när man säger svensk ridponny. Jag har tydligen missuppfattat att även en korsningsponny född i sverige är svenska ridponny.

Det är Asrps fel att inte folk vet vad en ridponny är, dom skulle markera mycket tydligare vad det är! En 99 är ingen ridponny utan helt och hållet en korsning av något slag!
!

Rodde när det gäller ASRP och att SJV utsåg föreningen att för att få bedriva avel inom stambok så TVINGADES man ta på sig uppdraget att registrera alla andra typer av korsningar i raskod 99.

Det var inget frivilligt val, utan ett pålagt OK.

99 or kan överhuvudtages inte visas på premiringar och bli avelsdjur.

-------------------------------------------------------------

Däremot vill jag påminna dig RODDE att RSF aktivt har av SJV, ANSÖKT OM ATT FÅ BEDRIVA AVEL MED PONNYER AV DEN SORTS KORSNINGAR SOM REGISTRERAS I ASRPS 99 REGISTER--OCH EFTER MYCKET DIVIDERANDE FÅTT GODKÄNT ATT lic denna typ av korsningar som hingstar.´

peråke

Ja du PER ÅKE du läser plan o riktlinjer som Faan läser bibeln!

Är det jag som har ansökt till jordbruksverket? Nej du jag kan tala om att 99 or kan visst bli avelsdjur inom asrp, det finns ett sto som ska visas på SH premiering 2007, mamman har ingen stam men väl ett stamboksnummer från Asrp, hon är med andra ord ett avelsdjur stamboksförd!

Jag föder upp ridponnyer oavsett vad asrp eller rsf eller WPB har för plan o riktlinjer eller åsikter.

Rodde när det gäller ASRP och att SJV utsåg föreningen att för att få bedriva avel inom stambok så TVINGADES man ta på sig uppdraget att registrera alla andra typer av korsningar i raskod 99.

Det var inget frivilligt val, utan ett pålagt OK.

99 or kan överhuvudtages inte visas på premiringar och bli avelsdjur.

-------------------------------------------------------------

Däremot vill jag påminna dig RODDE att RSF aktivt har av SJV, ANSÖKT OM ATT FÅ BEDRIVA AVEL MED PONNYER AV DEN SORTS KORSNINGAR SOM REGISTRERAS I ASRPS 99 REGISTER--OCH EFTER MYCKET DIVIDERANDE FÅTT GODKÄNT ATT lic denna typ av korsningar som hingstar.´

peråke

Nu tycker jag vi slutar med tjafset, som vissa jämt och ständigt ska börja, så fort det finns andra åsikter än vad vissa tycker.
Det är nya tider nu, alltså är det bara att acceptera att det numer finns 2 LIKVÄRDIGA föreningar för ridponny i sverige.
Vill även säga att visst finns det 99:or som visats på premiering, stoet Blue Dust, en irländsk import som stamboksfördes helt utan känd stam. Men detta hände ju på den tiden innan vissa hade blivit experter på ridponnyavel.
Men snälla, sluta tjafsa så fort ämnet ridponny kommer upp, det gagnar inte asrp som du försöker hjälpa med diverse inlägg om hur illa det är ställt i andra föreningar.Om jag skulle rabbla upp alla konstigheter vad gäller PoR som skett i asrp så är nog den föreningen varken bättre eller sämre än andra. Du kommer säkert ihåg när det upptäcktes att vissa importhingstar ej kunde ge stamboksförd avkomma pga av för lågt % fullblod i avkomman om dom betäckte renras ston, vad hände då? Tralala så ändrar vi reglerna så ordförandens hingst kan ge stamboksförd avkomma!
Så summan av det hele är nog att inte ens asrp är helt felfri.
:banana::banana::banana:

Ok, tydligen är det jag som missuppfattat vad en "svensk ridponny" är.

Det jag är på jakt efter är en svensk ridponny långsiktigt avlad för prestation. Troligen är det alltså en 43:a. För att slippa bo i telefonen får jag begränsa mitt letande till annonser där det uttryckligen står att den är avlad på detta vis. Tidigare har jag alltid trott att det är dessa vi talar om när man säger svensk ridponny. Jag har tydligen missuppfattat att även en korsningsponny född i sverige är svenska ridponny.

Ja inom Avelsförening Svensk ridponny bedrivs avel inom två raskoder.

Raskod 43 är avkommor efter ridponnyhingstar.
Raskod 93 är avkommor efter alla andra erkända rasers hingstar.

Raskod 99 som är ett register där ALLT annat kan införas.(ej rasrent)

Samma uppbyggnad har du i ex welshföreningen. Inom welsh finns flera raskoder.
sek A raskod 35
sek B raskod 36
sek C raskod 37
sek D raskod 42
P/B som är ett register där det krävs minst 12,5% från någon av sektionerna. raskod 87

Så säger du welsh ... så kan det vara fyra olika raser och därtill registerförda ponnyer.

Säger du ridponny så kan det vara två olika "typer" och och därtill registerförda ponnyer.

I bägge föreningarna finns det därtill olika former av "korsningsscheman" , raserna/typerna har en viss samhörighet

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ponnier är till för barn och ungdomar, och ju snabbare man inser att ett barn inte rider på samma vis som en vuxen ju snabbare lär man sej att det inte är bra att en vuxen gör hela grundutbildningen själv.
Jag anser att ponnier som är utbildade av vuxna är mer svårridna än vad de ponnier är som blivit utbildade av barn/ungdomar med hjälp från en vuxen kunnig person.

Det var bland annat det här jag oxå tänkte men aldrig skrev;)

Ridponnyer ute i Europa är en ponny med väldigt hög status,.......!

Ja och det är något som jag jobbat mycket seriöst för och på ALLA nivåer inom hästsverige för att få acceptans för även i Sverige.

Ett arbete som alltid varit svårt då "korsningar" aldrig ansetts som något statusfyllt i Sverige.

Nu har ASRP dock en mycket välstrukturerad struktur och har urval av sitt avelsmateriel vid premieringar och enligt rasvisa krav.

En ridponnyhingst börjar fastna i medvetandet även hos andra rasers uppfödare som i princip sett ner på ridponnyavel tidigare att det är en hingst/avel visserligen med ej rasrent ursprung men som har såväl exteriör som prestationskrav och bedömningen görs av meriterade exteriördomare/ASVH´s markdomare och svårklass ryttare i dressyr och hoppning som testryttare.

När så begreppet ridponny äntligen börjar bli något positivt och statusfyllt...så kommer då vällande korsningsavel där enda kriteriet är att hingstarna inte är RASRENA....

Det är inte så att jag överhövdan är så förtjust i ASRP, men jag är mycket mån om STATUSEN på ridponnyavel .

peråke

Ja det kan jag instämma med vi som föder upp RIDPONNYER och använder oss av ridponnymaterial är väldigt måna om Statusen på ridponnyer.
Det gör ont i en då folk tror att en ridponny är en korsning av något slag.
Vi har hemma visning otaliga gånger varje år för massor av folk som är nyfikna på vad en ridponny är och vi visar våra ston, föl och hingstar mer än gärna för folk som är nyfikna eller intresserade.

Detsamma gäller ju ponnyer. Ungponnyer har problem med motoriken och vet inte riktigt hur de ska bära sig åt med ryttare på ryggen. Det är just därför de behöver någon som själv har koll på motoriken som utbildar dem det första året/åren.
Sen att man ska låta barn rida så tidigt som möjligt det håller jag med om. Men den första utbildningen sköts bäst av en vuxen.

Självklart finns det underbarn som klarar att rida in sin ponny själva.
Men en 13-åring som ridit 10 år har oftast inte samma erfarenhet som en 25-åring som ridit 10 år.

Det är klart att man kan dra upp att min 10-åring minnsann ridit i 7 år och därför kan utbilda själv.
Jag lärde mig skriva när jag var 3, men det innebar inte att jag var fullfjädrar journalist vid 12. När jag var 16 tyckte jag nog att jag var en ganska bra journalist när jag praktiserade på tidningar. Nu 15 år senare vet jag att jag var ganska kass som 16-åring, även om jag var bra för att vara 16.
Vad vill jag ha sagt med detta? Barns erfarenhet kan inte jämföras med vuxnas. De utvecklas fortfarande, det är som sagt därför de inte är myndiga.

Nej du jag kan tala om att 99 or kan visst bli avelsdjur inom asrp, det finns ett sto som ska visas på SH premiering 2007, mamman har ingen stam men väl ett stamboksnummer från Asrp, hon är med andra ord ett avelsdjur stamboksförd!.

Vårt gamla MSV A sto, importerad från Irland utan någons känd stam, var direktkvalad in i ridponnyaveln pga av sina tävlingsmeriter.

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka