Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Sv: Har svenska ridponnyuppfödare för dålig kunskap?

Ponnypoolen hette det och det var Bl.a Marie Hedhman på Minigården
i Hedekas som höll i det.

Där fick föräldrarna skriva på kontrakt och om man var oerfaren anordnades kurser för föräldrar innan man fick godkänt att ta en ponny.
Dom som lånade en ponny var tvungna att träna för aktoriserad tränare mm.
Mycket bra ide och om det inte längre fungerar hoppas jag att någon blåser liv i den igen!

Ett annat alternativ eller snarare kompliment är att man har öppna championat med en massa ungponnycuper och serier som är lite status i. Då kan det vara aktuellt för både ponnyryttare och små vuxna att utbilda ungponnyer och delta i dessa olika ungponny championat.
Kunde man få alla dessa duktiga ryttare som är ute och tävlar på NAT/INT nivå att vid sidan om sina ordinarie ponnyer även utbilda en ungponny skulle komma en bit på väg!
Men man måste organisera sig och få RSpF att organisera något.

Staus på ungponnytävlingar får vi först när det arrangeras typ mästerskap/cupper för unga ponnyer på reg/nationell nivå och av ridsportförbundet.

På ridsportförbundets ponnytävlingar får ryttaren vara högst 18 år och är öppna för alla ponnyer oavsett ursprung.

De avelschampionat som arrangeras av avelsföreningar, går inte under ridsportförbundets regelverk.

För att sådan tävlingsverksamhet skall var meningsfull/säljande krävs unga välutbildade ponnyer som verkligen visar potential och ridna av ponnyryttare.

För att komma dit krävs först att ungponnyägaren vågar och har råd med att kosta på utbildning av den unga ponnyn av vuxna proffs--under denna period är olika avelsföreningars championat en utmärkt arena för vuxenryttaren att utbilda ponnyn i "riktig" miljö och stämma av var man står och förstås kunna få visa ponnyns potetial för ponnyköpare.

Nästa steg är den "duktiga"/erfarna ponnyryttaren som tävlar den unga ponnyn på nationella mästerskap och cupper.--därefter försälning.

Alternativt att ponnyn redan vid avelschampionat visat duglighet och en "köpare" vill köpa ponnyn till sitt barn som tävlar ponnyn på reg/nationella ungponnyklasser och kan därefter gå direkt in på motsvarande tävlingar öppna för ALLA åldersklasser.
Att köpa en ung välutbildad kompetent ponny skulle då betyda att den ponnyryttaren slapp harva på lokal/reg nivå och utanför tävlan (ungponnyklasser, avd B)

Det går inte att "hoppa" över den vuxna utbildade beridarens kunskap, ingen ponnyryttare har i denna tidpunkt i livet kunskap om grundutbildning.

Vad som är akilleshälen är KOSTNADERNA för uppfödaren, ponnypolen befriade ju delvis ägaren för kostnader under ungponnytiden och gav ägaren en "tävlingsponny" att sälja...men i våra konkurrentländer använder man proffsutbildare till den unga ponnyn och därefter betalar man duktiga ponnyryttare som "tävlar upp" visar ponnyn i SKARPA situationer på nationella tävlingar.

Ett betydligt mer riskfyllt och kostsamt systen--men som verkar vara en förutsättning för att få fram "de riktgt bra" ponnyerna och förstås få "riktigt bra" betalt.

Här kommer förstås ponnyns grundkvalitet in, endast ponnyer med god kvalite kan bära sina kostnader i ovanstående system--så grundförutsättningen är gott "avelsarbete" som producerar bra kvalitetsponnyer.

peråke

Bara intresserad - vilka ponnyer har du fött upp, och vad har de fått för bedömningspoäng?

Menar du att man inte har rätt till en åsikt för att man inte föder upp ponnyer?
Den ponny jag köpte helt rå och utbildade fick 44 p reps 43 p.
När jag tittar på resultaten i Sverigefinalen så skulle han hamnat på runt 12:e plats ser jag.

Jag insåg dock snabbt att status på 3-årstest var helt ointressant om man jämför med häst. Nästan inga ponnyer deltog och spekulanterna var inte särskilt insatta eller instresserade av vad det betydde.

Ska det löna sig att kosta på en rejäl utbildning fram till 5 år så gäller det att det är kvalitet i hästen, annars lär man gå back. Det är min åsikt

Lugn nu, självklart får/ska man ha en egen åsikt - men eftersom en klass 1 häst med 38 poäng inte var bra nog, så blev jag nyfiken.

sedan kan man knappast göra en sådan jämförning som du gjort med poängen din ponny fick på den lokala uttagningen kontre finalpoängen(inte sagt att din ponny är dålig för det).

Sätt dig gärna ner och jämför finalponnyernas poäng i final/lokaluttagningarna...

Ok, jag visste inte att poängen brukar bli så olika.
Han är bedömd av en av domarna i finalen på hemmaplan, och den domaren tyckte att han hade fått för låga poäng, så därför förutsatte jag att de dömde efter samma skala.

Det går inte att "hoppa" över den vuxna utbildade beridarens kunskap, ingen ponnyryttare har i denna tidpunkt i livet kunskap om grundutbildning.

peråke
Här måste jag bara säga att jag inte håller med.
Man kan inte dra alla över en kam.
Nicole Uphoff red in o utbildade sin Rembrandt helt själv som 13 åring.
Visserligen för instruktör men allt annat gjorde hon själv.
Sen blev de också ett av världens främsta dressyrekipage genom tiderna. Säger inte att alla kan bli det.
Men man kan inte dra alla över en kam.

En duktig ungdom kan mycket väl utbilda en ungponny på ett bra sätt, det viktigaste tycker jag snarare är att de får ordentlig vägledning från marken.

Kicki
Vars ena dotter ridit in o utb en shettis o ett hbl. Den andra rider in sin häst nu.
Tvekar inte att låta dem rida in de unghästar jag har på uppväxt, men visa dem ska proffs göra.

Senast ändrad:

Jag håller med dig, det finns verkligen duktiga,välridande och ambisiösa unga ryttare, dock måste nog de i 13 års åldern vara extremt ovanliga:D

En ryttare som tävlat på hög nivå sedan B ponnytiden, och som haft bra instruktörer omkring sig är en nog så bra utbildare som en överårig kan vara.

Allt handlar ju till sist om entusiasm,träningsvilja och framförallt ryttarkänsla!

*kl*

Min åsikt i frågan ang utbildning av ponnyerna, är att OM INTE ponnyerna kan utbildas av duktiga ungdomar med hjälp av tränare, utan kräver vuxna elitryttare så är det ett dåligt jobb av uppfödaren av ridponnyer. Tror nämligen i många fall att det är så, när det så fint står "utbildad av vuxen" :angel::angel:
prillan

*kl*

Min åsikt i frågan ang utbildning av ponnyerna, är att OM INTE ponnyerna kan utbildas av duktiga ungdomar med hjälp av tränare, utan kräver vuxna elitryttare så är det ett dåligt jobb av uppfödaren av ridponnyer. Tror nämligen i många fall att det är så, när det så fint står "utbildad av vuxen" :angel::angel:
prillan

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ovanstående. Att den är utbildad av vuxen behöver ju inte betyda att det är en elitryttare.
Det finns barn/ungdomar som är duktiga på att utbilda, men de tillhör nog undantagsfallet.
Och det är inget konstigt med det. Tålamod som är unghästutbildarens största tillgång är något som oftast saknas hos barn/tonåringar. Barn har också svårare för att kontrollera sina impulser och lättare att bli arga. Det är ett steg i utvecklingen att bli vuxen.
Fördelen med att vara vuxen vid inridning är också att man ofta har lärt sig att vara mer förutseende än barn, helt enkelt därför att man har mer erfarenhet. Vad är 20 års riderfarenhet mot 3 års?
Erfarenhet brukar ofta leda till en mer problemfri inridning.

Jag håller med Prillan i att en ponny som är tänkt till ett barn även ska kunna ridas in av ett barn.
Tror att hon menar att om det är en vuxen som ridit in den kanske man kan misstänka att den var för svår för ett barn eller ungdom att rida in.
Men om man inte har en bra ungdomsryttare som kan göra jobbet tycker jag helt klart att en liten vuxen kan göra det istället.
Tycker också att en vuxen kan sitta upp ibland o "känna av läget" även på den ungdomsutbildade ponnyn.

Många välridna ponnys som får ny ryttare sköter sig i början o upptäcker sedan att den nya ryttaren inte korrigerar fel som ponnyn gör o blir mer o mer odisiplinerad. Till slut så kanske inget funkar.

Vet inte vad du har för erfarenhet av ungdommar som rider...men nog ser jag oftare vuxna med kort temperament som rycker o sliter o slår än barn som gör det.
Skulle mina tappa temperamentet på någon våra hästar eller andras skulle de åka av med huvudet före(o då är det mamma som sliter av dem)o inte få rida mer på en tid.
Det handlar ju om vilka ungdommar(o vilket hästvett de har blivit lärda till) man släpper upp på den outbildade hästen o inte att släppa upp vilka som helst.

Mina döttrar har ridit regelbundet (varje dag året om) sedan 3.5 års ålder o är nu 14 o 17 år. De sitter kvar på katapulter lika bra som vilken vuxen som helst.
Men precis som du säger:
"Erfarenhet brukar ofta leda till en mer problemfri inridning".
Men de flesta vuxna ryttare har mer erfarenhet av stora hästar o ungdommar av ponnies. O de är olika. Det är ju bra om en ponny kan förstå de hjälper som barnet sedan ger o inte bara vuxnas. Även att kunna känna den svagare hjälp som en lättare o yngre individ ger än den som en vuxen beridare som kanske rider flera hästar varje dag ger.

Senast ändrad:

*kl*

prillan

Aha:angel: kan det vara så ibland :devil::angel:

Det här med utbildning av hästar och ponnyer och utbildning av yrkeskunniga är en förutsättning om man vill ha bra betalt och inte vill vänta tills ponnyn/hästen fått sportmeriter.

Några som är duktiga på att både producera/utbilda/ visa och sälja ponnyer är Tyskarna.

Ponny har en status "nästan" jämnfört med häst och Halvblod/ponny finns att se på samma arenor vid olika typer av tävlingar.

Hela ungponny/unghäst cirkusen som avslutas med Bundeschampionat på hösten är det ingen skillnad om hästen är stor eller liten man ser lika seriöst på stor som liten.

Ponnyer visas av vuxna som tre och fyraåringar i typ ridklasser.

Tävlas av barn/ungdom som fem och sexåringar i ungponnyklasser Dressyr/Hoppning/Fälttävlan.

Systemet har fört med sig int. mycket framgångsrika ponnyekipage och att den Tyska ridponnyn är en exportvara som syns int i sportens alla grenar.

I veckan är det stor INT. hästfestival i Aachen, med Int tävlingar i samtliga hästsportens grenar. Man räknar med ca 300.000 besökare

Samtidigt avhålls en mycket eftertraktad Elit auktion.

Vid Auktionen Auktioneras ut några utvalda dressyr/hopphästar och ponny.
Ponnyerna som nu är försäljningsfärdiga är ca fyra/fem år och har grundutbildats/gått bundeschamp förra sommaren som tre/fyraåringar.

Dom är nu färdiga att köpas av någon "snorrik" någonstans i världen--ponnyn kommer nu att ridas av ett barn som vill tävla och vid sidan står nu när ponnyn är grundutbildad en tränare som förstås rider i ibland men framförallt hjälper till från marken.

I dessa sammanhang handlar det inte om istadiga ponnyer som varit "Tvugna" att grundutbildas" av vuxen utan snarare att ge ponnyn förutsättningar för ridas/tävlas av barn/ungdom med framgång.

Katalog finns ute på internet.
CHIO-Auktion:

Mittwoch, 4. Juli 2007
18 Uhr in der Albert-Vahle-Halle

+++ die Pferde sind in Aachen angekommen und
können ab Samstag, 30. Juni besichtigt werden +++

http://www.chioaachen.de:80/CHIO/Auktion_Pferdeliste.asp

- jetzt mit Präsentationsvideos!

peråke

Senast ändrad av en moderator:

I dessa sammanhang handlar det inte om istadiga ponnyer som varit "Tvugna" att grundutbildas" av vuxen utan snarare att ge ponnyn förutsättningar för ridas/tävlas av barn/ungdom med framgång.

Det är nog det här svenskarna måste lära sig av tyskarna...

kl...
Alla unghästar/ponnies kan ju testa gränser utan att för den delen vara "svåra" men jag tror att likväl som man avlar för tävling på hög nivå inom "hästeriet" så gör vissa det även inom ponny... Då kanske vissa ponnies blir lite högre i blod? Bara en tanke men det är höga/kanske inte förenliga krav vi ställer på våra hästar och ponnies idag? De ska ha kapacitet och skalle för att gå högre klasser men ändå vara så coola att de kan ridas av "alla"?
sen är det även en annan aspekt gällande vuxen kontra ungdom/barn utbildare och det är "om olyckan" skulle vara framme..

Jag är själv "bara" 159 och snittade före mina sista två barn 50 kg.. Har fått sitta upp och hjälpa till med ponnies som blivit lite övermodiga flera gånger... inte för att jag är så enormt mkt duktigare än de lovande ungdomarna utan just för att jag är vuxen och myndig samt helt väljer själv vilka risker jag är beredd att ta samt även inte tar för stora risker...

*älskar att rida d-ponnies och sörjer att det inte finns den möjligheten att tävla ponny*

exakt... många gånger kan de nog bli mer "lättridna" och om vuxen unghästberidare gör grunden...

* mitt tredje inlägg*:o... men det var en så intressant tråd!

Skulle det gå att få "tyska priser" på svenska ponnies??
Eller måste svenska lovande ungponnies gå ner till tyskland för att uppfödaren ska få "rättvis" betalning?

Svår fråga....

Det går att ställa en Svenskfödd ponny på Tysk utbildning/försäljning, men hela ungponnybiten är stängd för importer.

Vad som är intressantare är att få köparna att åka hit, men då krävs att ponnyn dels håller kvalite och är gott grundutbildad...gör man resan till Sverige/har agent här, så ser man det som ett sätt att köpa billigare,,givetvis så är det så.

Vad som är ALLRA, ALLRA intressantas är att få Svenska ponnyköpare att vilja köpa unga bra grundutbildade ponnyer och det är de som jag helst vill och egentligen inget annat...
( har provat de två första alternativen och tycter inte att något av de alternaiven är någon framtid.)

Dessa enorma priser som dom får på sina auktioner är det inte tal om men ändå anständigt betalt.

Som jag ser det är det bara att jobba vidare, hålla kvaliten på aveln , ha goda uppfödningsrutiner, grundutbilda ungponnyerna av unghästutbildare och hitta köpare som är villiga att köpa ungt men med framtidsutsikter.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om att det absolut bästa vore att få skäligt/bra betalt av svenska köpare!
Har ingen ridponny själv men har dock kikat lite på vart de ligger prismässigt och ett rpföl ligger lågt tycker jag med tanke på seminkostnader/hingstkostnader!:eek:

Men tanken med en god grundutbildning är ju att hästar och ponnyer ska reagera lika oavsett vem som rider.
Det finns väl inga särskilda vuxenhjälper och barnhjälper?
Det man tänker på när man som vuxen utbildar en ponny är ju att de ska reagera på extra lätta hjälper, just för att det ska bli lätt för barna att rida.

Att rida en häst och att rida in en häst är ju två helt olika saker.
Just tålamod och att tänka ett steg före är något som inte är barns bästa egenskap, det är därför de inte är myndiga.

Den 3-4-åriga ponnyn tror jag vinner på att utbildas av en vuxen med erfarenhet, sedan kan ett barn ta över.

Jag utbildar ponnyn, men låter hela tiden barn rida dem. För mig är det stor skillnad på "att utbilda" och "att rida". När ponnyn lärt sig start/stopp och att gå ordentligt i alla 3 gångarter känner jag mig komfortabel med att låta ett barn rida, dock inte att utbilda.

Håller med om att det absolut bästa vore att få skäligt/bra betalt av svenska köpare!
Har ingen ridponny själv men har dock kikat lite på vart de ligger prismässigt och ett rpföl ligger lågt tycker jag med tanke på seminkostnader/hingstkostnader!:eek:

Är själv på jakt efter ett ridponnyföl. Vågar man fråga var de brukar ligga i pris ungefär? Givetvis förstår jag att det varierar jättemycket beroende på vilken mamma som använts. I de annonser jag sett är det aldrig priser utsatta. Jag tycker det är jättepinsamt att ringa runt och fråga vilket pris de tänkt sig.

Liknande trådar

I
Avel Är Svensk hästuppfödning lönande? Som Svensk Ridponny & Welsh Part Breed uppfödare har funderat en hel del kring detta... Kanske...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka