Har ni varit med om detta??

shady

Trådstartare
Kompisens halvblod/fullblod väntar föl. Beräknad till den 22/3. Har nu i åtta dagar visat påtagliga bevis för att det är dags att föla.

Släppte bäckenbanden för 6 dagar sedan, har aldrig sett så djupa gropar av släppta bäckenband någon gång.

Slämpropp gick för tre dagar sedan. Mjölken blev ordentligt mjölkfärgad för åtta dagar sedan. Har vaxproppar som släppt och mjölken sprutar åt alla håll och kanter.

Har aldrig varit med om att en fölning dragit ut så på tiden, har ni någon förklaraing på varför det inte händer något?

Kan tillägga att hon är första gångs föderska, vet också att det spelar spratt med stona första gången, men detta tycker jag tar för lång tid.

Vet var ute för fyra dagar sedan och kände och tittade. Sa att hon var öppen och att allt var på G. Vet gav att 12-24 timmar, men ännu har inget hänt.

Nu säger vet bara att ägaren skall vänta och se. Fölet lever rövare till max i magen så det är i livet. Vad har ni för råd?

Ni ska avvakta.
Så länge ni inte ser tydliga tecken på att stoet mår dåligt och så länge det lever (rövare) i magen så är det nog Ok.

AM

Det är ju för övrigt bara dom vanliga täcknen på en fölning. Ligger mkt, vandrar mkt osv. Men vi får hoppas att det går vägen. Ägaren är snart halvt hysterisk.

Tur att jag inte har så långt till henne utan kan hjälpa henne med att kolla.

Hahaha, iofs är det inte så bra att mjölken sprutar, (läge att skaffa råmjölk, om ni inta samlat på henne ibörjan.) men jag kom att tänka på när ett av våra ston (då förstagångs-) hade gått en månad över tiden. Veterinären kände på henne och menade "vi går in och tar en fika, så ska ni se att hon lägger sig snart och fölar. Detta var en fredag, hon fölade sen på onsdagen.

Enligt vet skall det inte ha någon betydelse att det sprutar mjölk, då råmjölken inte kommer förrän 1 dygn innan dom fölar.

Tycker detta låter väldigt konstigt. Har alltid fått lära mig att första mjölken som kommer (som är mjölk) är råmjölk.

Och om det är så, och stoet läcker hela tiden, så skulle man alltså behöva samla varje dag, för att ha det sista dygnets produktion sparad? :confused:

Jo precis, spara en flaska för varje dygn med datum och allt. Låter konstigt i mina öron. Andra vet som jag hört med säger att så fort det blir riktig mjölk så är det råmjölk och det skall man då vara rädd om.

Så i och med det så är det ju inte bra att hon står och sprutar. Ägaren hade haft henne på gången idag och borstat, då hade det varit en STOR pöl på golvet under henne.

Se i alla fall till att ta ett prov på fölet direkt så ni vet att den fått i sig tillräckligt med råmjölk.

Det verkar konstigt att veterinären säjer att det inte gör nåt att mjölken sprutar. :confused:
Hoppas det går bra!

Tror också det. Hon har vandrat i stort sett hela dagen, inte direkt velat äta och legat ner mesta delen av natten till idag.

Har telefonen vid örat varje natt för att kunna bistå, men ännu har hon inte ringt. Får hoppas på att det blir en liten Wetano bebis inatt.

Jag skulle inte våga vänta, risken finns att moderkakan släpper och kommer ut före eller efter ett då dött föl.. en inackordering här råkade ut för detta 14 dgr före utsatt datum!

Enligt Ultuna (senare) så fick vi veta att stoet hade kunnat sättas igång med en spruta och kanske skulle då fölet överlevt!?

Detta med råmjölk missuppfattas ofta, den bildas efter fölningen: Läs... Råmjölken – ofta livsavgörande.

Den mjölk som stoet avger under det första dygnet efter förlossningen kallas råmjölk. Den är rik på äggvita och sätter igång hela fölets bearbetning av näring. Den har emellertid ytterligare en viktig funktion. Råmjölken innehåller antikroppar som stoet bildat mot smittämnen i den aktuella stallmiljön. Dessa överförs normalt via råmjölken till fölet, som tar upp dem via speciella ”porer” i sin tarmkanal under de 12 första timmarna.

Råmjölkens antikroppar verkar alltså som ett slags ”vaccination” av fölet. Det är viktigt att råmjölken tillförs innan fölet utsätts för smittämnen i miljön. Problemet är att fölets förmåga att ta upp råmjölken är begränsad. Efter cirka 12 timmar börjar nämligen ”porerna” i tarmkanalen att sluta sig. Det föl som då missat sin råmjölk får en dålig start i livet. Den går miste om de viktiga smittskyddsämnen som finns i råmjölken.

Som stoägare bör du således se till, att fölet senast efter ett par timmar går upp och diar. Om så inte sker, bör Du mjölka stoet och ge råmjölken ur nappflaska. Om fölet har dåligt utvecklade sugreflexer, bör veterinär tillkallas, som kan tillföra fölet mjölk via nässvalgsond. Innan man på något sätt ingriper, bör fölet ha fått chans att lära sig dia på egen hand. En del stoägare stör den normala inlärningsprocessen i sin iver att hjälpa till.

Om fölet går miste om råmjölken, bör veterinär omedelbart tillkallas. Veterinären kan då överföra blodplasma från stoet till fölet. Blodplasman innehåller samma antikroppar som råmjölken.

Två liter råmjölk – de första 12 timmarna
Ett normalt föl hinner under de 12 första timmarna av sitt liv få i sig cirka två liter råmjölk. De flesta ston lämnar ett överskott av råmjölk. Detta kan tas tillvara för kommande behov. Man fryser då helt enkelt in den råmjölk som mjölkats från stoet i en ren nappflaska eller plastpåse. Den håller sig cirka ett år vid förvaring i cirka 20 graders kyla.

Menar du alltså att dom bör lasta och åka till Helsingborg, eller försöka få ut en vet som sätter igång det?

En Vet. som kommer och sätter igång det är mitt råd.. lever ungen fortfarande rövare?

Man kan väl inte sätta igång ett sto 14 dagar före utsatt datum ?
Det är inte säkert fölungen är färdigutvecklad.
Så länge stoet mår bra tycker jag ni ska avvakta och låta naturen råda.

Från 320 dygn räknas fölisen som fullgången i magen. Sista dagarna blir de bara lite större o får mer päls.

Å andra sidan finns det ju ston som fölar både 2 o 3 veckor före utsatt tid! Men då undrar jag om man inte tagit fel på befruktningsdatumen.

Mitt ena sto fick sitt första föl förra sommaren..och förloppet inför fölningen var likt det Du beskriver om Din kompis sto.
Hon fick vad som liknade vaxproppar redan en månad före beräknat datum..och snart därefter släppte bäckenbanden så att det kändes som om hela bakdelen var av gelé..:))
Hon hade helt fyllt juver..och växlade mellan att vara lugn och ligga ner...och att vandra runt runt på nätterna.
Det blev en låååång vaktid för oss här hemma..utan att någonting hände. Erfarna uppfödare gav henne max 24 timmar kvar redan två veckor före fölningsdatum..men ingenting hände.
Hela tiden verkade hon må riktigt bra..förutom att vi inte såg till något föl.
"mjölken" rann utefter benen på henne när hon rörde sig...och hon var ständigt vit och kladdig på bakbenen.

Men..tydligen var det itne alls tid för henne..utan först på utsatt datum..d v s exakt i tid...lurade hon oss och födde helt komplikationsfritt ett litet stoföl under vår 15 minuters fikapaus på kvällen.
Då hade hon inte visat andra tecken än hon gjort tidigare...det enda som var annorlunda var att hon INTE alls låg ner natten innan..och att det faktiskt var skillnad på färgen på "mjölken" och juvret på morgonen fölningsdagen. Det senare kunder jag märka i efterhand...att det faktiskt var skillnad alltså.

Så...någonting behöver inte vara fel....vårt föl föddes helt frisk och otroligt stark och pigg.

Hoppas det går bra med fölningen...

Man kan väl inte sätta igång ett sto 14 dagar före utsatt datum ?
Det är inte säkert fölungen är färdigutvecklad.
I detta fall och med vår inackordering så borde Vet. satt igång värkarbetet.. slemproppen har gått, konstaterad öppen och på 'G' men inga värkar på flera dygn.. då väntar man inte OM man är en kunnig Vet.!!

Lätt för mig att säga nu med facit i hand och ett paralellfall, om jag bara vetat detta då 'vår' fullgångna fölis dog innan födseln.. då hade jag tvingat Vet. att ge sprutan :smirk:

Ursäkta en dum fråga, men HUR ser eller märker man egentligen att slemproppen har gått? Kan den göra det ute i hagen på dagen? Syns det några spår baktill på stoet då? Och, hur långt innan fölningen brukar slemproppen gå i normalfallet?

Håller inte alls med dig.
Slemproppen kan gå flera veckor innan fölning utan att något är fel för det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 742
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar