Har ni kunnat slå hö?

Zandrah

Trådstartare
Börjar få paniiiiik! Vädergudarna är inte på hästägarnas sida nu :mad:
Det har regnat konstant i flera veckor, och höet har varit klart lääänge nu. Men det går inte att slå! Börjar få lite smått panik....Höt från förra året är slut snart så nu får alla hästar, oavsett tävlingsform eller inte - gå på bete.

Hur ser det ut när ni bor? Speciellt ni som bor i trakter kring Småland? Har ju hört att där verkligen varit katastrof....

Sv: Har ni kunnat slå hö?

Jo, det ser illa ut här i Småland!
"Vår" bonde slog sitt när det var fint väder, vände det, och märkte sedan att det skulle komma regn, så han fick plasta det! Det blir mycket mat till kossorna i år, men inte ett höstrå till hästarna har det blivit än.:(

Lever på hoppet att det är bara i början av sommaren än, och det finns fortfarande tid att få in hö.

Förra sommaren torkade det bort...:crazy:

Usch...det låter som här alltså...antingen är det för torrt, eller så är det för blött.
Men jag är mest oroligt då för det perspektivet att höet blir sämre för var dag som går, dvs förlorar näring. Och eftersom det oftast är mkt tidigare hos er där nere så måste det bli ganksa dålig kvalité eller?
Men som sagt, det är väl bättre DET än inget hö alls....tänk om hela sommaren skulle regna bort....:(

Vi har fått in över hela vinterns åtgång på första skörden!:d

Vi bor i nö Skaune..:D

Analyserat o klart!:D

Lycka till era stackare....de e inget kul, med hö!:crazy:

Jag vågar inte ens fråga min hyresvärd hur det går med höet...:crazy:

Vet att han plastat mycket foder hittills, och kanske även fått in lite hö?

"Hemma" runt stallet har han dock börjat slå nu i dagarna, men vädret är ju... varierat... Just NU är det idealiskt torkväder, men i morse regnade det och det känns som åska i luften fortfarande.

Jag ger alltid helst hö i första hand, men i år känns det extra angeläget iom att min häst fick fång. Hösilaget brukar alltid få så höga värden, så jag vet inte hur jag ska kunna hålla hennes vikt nere när jag inte kan motionera henne ordentligt.:cry:

Du har inte tänkt på att leta "krav" märkt hö. Det finns bönder som inte göder vallen, det blir inte lika kraftigt.:idea:

Lite dyrare kanske men, vad gör man inte för hästarna!:love:

Här runt oss finns sådant hö att köpa.

En av mina leverantörer göder inte höet, men jag skulle knappast vilja kalla det "kravmärkt"? :crazy: Tycker han mest bara struntar i det av ren lathet, och höet är väl inte direkt av hög kvalitet. Trodde gödningen var det som gjorde att höet blev fint...men jag är ingen expert.....

Nu pratar jag om gödning i form av tex hästspillning, vilket ju inte innehåller någar konstigheter..

Nu pratar jag om gödning i form av tex hästspillning, vilket ju inte innehåller någar konstigheter..
Men, vad innehåller det andra för konstigheter? Vi ger ju hästarna mineraler och det är ju typ vad NPK och annat innehåller. P är ju t ex fosfor, N kväve osv ;)

Det är väldigt viktigt att analysera! O e du orolig för fång så ska man vara mer noga med analys än något annat. Det kan bli väldigt dyrt o tråkigt om man snålar in på det!

Kan du inte be hösäljaren om analys, det är ju han som säljer hö!?:idea:

Men, vad innehåller det andra för konstigheter? Vi ger ju hästarna mineraler och det är ju typ vad NPK och annat innehåller. P är ju t ex fosfor, N kväve osv ;)

Jag vet inte, jag tog för givet att eftersom FH pratade om Kravmärkt hö så menade hon hö som inte var gött? Eller? och att gödningen då i sin tur inte skulle vara bra, men jag kan tolka det fel...

Det är väldigt viktigt att analysera! O e du orolig för fång så ska man vara mer noga med analys än något annat. Det kan bli väldigt dyrt o tråkigt om man snålar in på det!

Kan du inte be hösäljaren om analys, det är ju han som säljer hö!?:idea:

JAG är inte orolig för fång...

Jag pratar inte om att analyser hö eller inte, men jag undrade syftade mer på att du menade man inte skulle köpa hö som var gött? Fattade som att du menade Kravmärkt hö inte var gött, och att det alltså inte innhöll några konstiga gödnigsmedel? men jag kanske fick det om bakfoten.

ok, då förstår jag. Hövärdena påverkas dock också av vad vallen såtts in med, och hur gammal den är. En analys är superbra, så slipper man fundera.

För oss ser det mörkt ut. Våran höbonde har fått plasta allt i storbalar - vilket jag inte vågar mig på att köpa då vi bara har två hästar hemma. :crazy: Spanar efter annan hö-leverantör men några annonser har inte kommit ut ännu. (Får förmodligen vänta tills alla bokat sitt från sina höbönder)

Nu går vi och väntar på att ev. flytta dock, får vi större stall så kan vi ta in inakorderingar och då kan vi ju ta in stora silagebalar, men med två hästar kommer mycket bli dåligt och man får kasta pengar i sjön.

Vi har fått in vårat... i år som ensilage :crazy:
Vill egentligen ge hö... men de senaste årens fuktiga varma vintrar har gjort att jag fått kassera stora mängder hö.

Så i år fegade jag ur.... Vår vall höll på att torka bort så vi slog och plastade innan allt detta regnande drog in över Småland.
Vallen var inte gödslad i år.. och så är sammansättningen på växter mer anpassad för häst.

Största bekymret jag har för tillfället är hur jag skall lösa utfodringen i vinter. Än så länge är det bara två som är inbokade för vinterförvaring.

I värsta fall får jag väl kassera även delar av ensilagebalarna om det inte hinns ätas upp i tid.. Det blir ingen skillnad från när jag kasserar hö i så fall.... Men jag har i alla fall inte "jobbat ihjäl mig" på vallen i år....

Vi var tidigt ute, tog hö för tre veckor sedan, men vi fick inga småbalar och sälja till hästfolk endast rundbalar till mina hästar. Det kom ju regn. Nu kan vi inte ens ensilera, för det går inte att hugga nåt stycke. Det står vatten överallt och nu har både Ivösjön och Oppmannasjön börjat svämma över. Bor i Barum utanför Kristianstad.

ok, då förstår jag. Hövärdena påverkas dock också av vad vallen såtts in med, och hur gammal den är. En analys är superbra, så slipper man fundera.

ja oo ja, det är självklart fullt medveten om. :)
Det var inte alls det det var frågan om, bara huruvida de icke Kravmärkta var gödslat med "medel" innehållande icke så bra produkter....analysen av höet eller värdena på det hade inget med det att göra.

Eftersom grovfodret ingår i hyran så köper jag helst inte eget, men i år är läget sådant att jag faktiskt kan tänka mig att göra det.:angel: (Om jag får möjlighet att lagra det, skullen brukar vara full av det egna höet...)

Det finns ju dock fortfarande chans att det blir hö, och halmen är ju knappt påtänkt ännu. Tänkte kombinera halm + silage om det skiter sig med höet och silaget blir alltför kraftigt.:)

Varför gör du inte mindre balar då? Jag har bara 2 hästar men gör de minsta storbalarna (dvs 90 cm i diameter) och det är perfekt när man har 2 hästar, har aldrig behövt slänga något.

Du har inte tänkt på att leta "krav" märkt hö. Det finns bönder som inte göder vallen, det blir inte lika kraftigt.:idea:

Lite dyrare kanske men, vad gör man inte för hästarna!:love:

Här runt oss finns sådant hö att köpa.

Visst göder man marken även om man är kravbonde men inte med konstgödsel utan bara med t.ex. svämgödsel. Annars så har man ju inte direkt någon tillväxt att tala om.

Kicki :)

Jag vågar inte ens fråga min hyresvärd hur det går med höet...:crazy:

Vet att han plastat mycket foder hittills, och kanske även fått in lite hö?

"Hemma" runt stallet har han dock börjat slå nu i dagarna, men vädret är ju... varierat... Just NU är det idealiskt torkväder, men i morse regnade det och det känns som åska i luften fortfarande.

Jag ger alltid helst hö i första hand, men i år känns det extra angeläget iom att min häst fick fång. Hösilaget brukar alltid få så höga värden, så jag vet inte hur jag ska kunna hålla hennes vikt nere när jag inte kan motionera henne ordentligt.:cry:

Vilka värden du får beror på vall, ålder och insådd samt när det är slaget, har det gått i ax så sjunker värderna mycket snabb. Vi slår ut det vi ska ensilera till våra mjölkkor 2 veckor tidigare än det som vi ensilerar till hästarna.

Kicki :)

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 725
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 439
Senast: caradan
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 093
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 279
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V