Jag har förlorat två hästar, varit med om att vi behövt avliva flera katter (alla pga ålder, tack och lov) samt att jag förlorat båda mina föräldrar. Jag har också fått missfall när jag var ensam i Finland på jobb.
Min pappa dog när jag var och jobbade i Norge. Det är det absolut värsta jag varit med om, jag var ju tvungen att jobba men fick ont i magen varje gång telefonen ringde för jag visste ju inte om det skulle vara dödsbudet eller ej. Jag har i efterhand fått veta av en av borrarna (som generellt är rätt tuffa typer) att han inte visste hur jag klarade av det.
Min mamma hade Alzheimers i många år innan hon dog (hon blev sjuk innan 60) och hade inte känt igen mig på många år när hon dog. På grund av det hade jag väl till en viss del sörjt henne redan men det var fortfarande smärtsamt när hon dog. Hon dog på julafton för några år sedan och när jag var till minneslunden för att tända ljus för pappa (som jag alltid gör på julafton) berättade jag att mamma var på väg. Hon dog när jag var i lunden
Jag har också en kronisk sjukdom som på ett eller annat sätt troligtvis kommer att förkorta mitt liv. Det är ok, jag mår bra på medicinerna jag tar och jag bestämde mig tidigt för att de år jag får ska vara roliga. Jag ska leva så mycket som möjligt den tid som blir.
På grund av motståndet mot vad jag jobbar med har jag fått min arbetsbil saboterad, något som kunde ha dödat mig. Det är otäckt att veta att någon avskyr en så mycket att de kan göra något sådant.
Jag har varit med om många tuffa saker i mitt liv, från det att jag var barn, och jag vet att jag alltid tar mig igenom svårigheterna. Även om jag mår oerhört dåligt finns det en kärna av stål längst inne i mig som aldrig böjer sig. Det gör ont, det är för jävligt ibland men att ge upp är inte ett val. Vad gäller djuren och mina närstående jag saknar så är sorg och smärta kärlekens pris som
@Eurydome sa.
Men att leva utan kärlek är inte ett liv i mina ögon, jag tar hellre priset för kärleken än att leva utan den. Att förstå hur de olika faserna av sorg fungerar har hjälpt mig väldigt mycket. Det har varit litegrann som att följa en lista över vad som kommer att hända och inte slåss mot det utan veta att det är bara att ta sig igenom det men att det finns en ljusning på andra sidan när det lugnat ner sig. Sedan också att dela upp tiden en måste klara, först kanske det är fråga om sekunder, men att det så småningom blir minuter och till slut dagar och år.
Sorg och saknad blir bättre med tiden. Den finns fortfarande där men den bleknar och en kommer ihåg allt fint. Sedan har de tuffa sakerna jag varit med om gett mig ärr men även de bleknar med tiden.