Det är min erfarenhet också, jag saknar visserligen alltid djur som har legat mig varmt om hjärtat, även om det kanske gått 20 år, men saknaden gör inte lika ont med tiden. Mer som vemod, och att man kan vara tacksam över att ha fått ha den relationen man hade.För mig har det inte gått till så att det har gått spikrakt från ledsen till glad. Först har jag varit mest ledsen, sen kortare stunder där jag känt mig glad, de stunderna har blivit längre och kommit oftare, däremellan lite ledsen igen tills att jag faktiskt mår ganska bra.
Jag tror att du har helt rätt i att separationer och även andra svårigheter som vi människor kan hamna i är olika jobbiga för olika personer. Vi är olika sårbara helt enkelt. Och ja, det är samma sak med djur tänker jag mig, det där med sorg och kärlek.
Det har hänt någon gång att jag har känt samma sak som du, att jag inte orkar bli så här ledsen igen. Men för mig är relationer till andra människor meningen med livet så det finns helt enkelt inget val.
Det är klart att det känns extra tungt om man får förlust på förlust på förlust som du har fått. Jag hoppas att det snart kommer en period i ditt liv som är mer positiv!
Med människor som valt att lämna en så tycker jag det är en annan sorts smärta, där är man ju också ledsen och sårad över att ha blivit bortvald av någon man tyckte om och ville ha i sitt liv. Där tycker jag mer att känslorna lägger sig med tiden, jag saknar inte de människorna efter en tid. Även om det kan vara fruktansvärt tungt i början och man saknar och längtar efter det bra man hade, och det man hade hoppats på att kunna dela.