L
LiviaFilippa
Men det gäller väl för ALLA sorger isåfall att man inte kan förstå det som man inte har varit med om?Håller med, jag tror inte man kan förstå en sorg som man inte kan bli drabbad av.
Det är svårt det där med starkare, men med mer livserfarenhet så vet man mer kring vilka sorger som är en del av livet. Att för varje födsel kommer en död. Att för varje relation kommer ett slut. Sorgen blir en naturlig del av att vara människa. Sedan drabbas vi ändå alla olika. Om man köper en valp så vet man att den kommer att vara död om 10-15 år - det går att räkna in att den dagen kommer - ändå kan sorgen vara stor när en levande varelse man varit nära så länge somnar in. För mig är den sorgen ganska svår att förstå, eftersom jag inte har hund. Medan jag till del kan förstå sorgen efter att förlora ett barn, och är tacksam för att jag inte behövt uppleva den själv.
Så om tillexempel nån säger att det värsta den har varit med om var att dens hus brann upp. Och nånannan säger att det var att dens barn dog. Och nånannan säger att det var att den som den var gift med var o trogen. Så är ju det det allra värsta och mest jobbiga sorgen för DEN som säger det. Men jag tillexempel har inte varit med om nåt av det då kan ju inte JAG av göra vems sorg som var värst? Plus att det inte ens går utan att det kan ju ha varit exakt lika jobbigt för alla dom tre personerna för DEN?
Själv klart så vet man att alla kommer dö och att alla relationer kommer ta slut och allt sånt. Men det gör kanske inte MINDRE ont för det när det händer?