Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Sv: Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Ni som blivit anmälda eller vet ändå

Om man bli anmäld för då att hästarna går ute utan skydd, inspektören kommer och ser att allt är som det ska. Men då hittar inspektören att man tex saknar galler för fönster/har för små boxar eller dyl, får man betala för inspektion då?

Har man 2 hästar behöver man ju inte inspektion, så det är ju ett lysande tillfälle. Eller inspektören får bara kika på det som framkommit i anmälan?

Ni som blivit anmälda eller vet ändå

Om man bli anmäld för då att hästarna går ute utan skydd, inspektören kommer och ser att allt är som det ska. Men då hittar inspektören att man tex saknar galler för fönster/har för små boxar eller dyl, får man betala för inspektion då?

Har man 2 hästar behöver man ju inte inspektion, så det är ju ett lysande tillfälle. Eller inspektören får bara kika på det som framkommit i anmälan?
Som Djurägare, oavsett antalet djur, är man skyldig att visa upp djurhållningen om kontrollmyndigheten så begär (anmälan eller normalkontroll spelar ingen roll). Det du tänker på när det gäller antalet djur är tillståndskravet som finns i och med § 16 DL alternativt förprövningsskyldigheten.

Angående den första frågan så är den rejält knepig, men jag tror att många länsstyrelser resonerar så att man i ett sånt fall får lov att betala för en eventuell uppföljning (för att kolla att bristen är fixad). Alltså att anmälan är obefogad, men att ärendet istället blir en normalkontroll när inspektören ändå är där. Vid normalkontroll betalar man inte vid första besöket, däremot betalar man vid en uppföljning om det finns något som ska rättas till. Det kan hända att man resonerar olika i olika län angående detta, men det verkar det rimligaste tillvägagångssättet som jag ser det. Jag ska tillägga att mindre brister (som t ex. galler för fönstren) ofta kan visas för kontrollmyndigheten genom att man skickar in en bild på den åtgärdade bristen. Det blir billigare för djurägaren och mindre tidskrävande för inspektören.

blev anmäld av min gamla granne. dock fick vi väldigt mycket välgodkänt på allt men hennes del där hennes hästar stått bara en vecka innan anmälningen kom in fick inte helt godkänt (ladugården är uppdelad i 2 stall)
antagligen mår hon mest dåligt själv o jag blev glad för jag spara pengar på att bli anmäld. jag skulle tagit ut dom månaden efter för en besiktning i vilket fall då det står fler än 4 hästar i stallet ;) jag funderade länge på att skicka henne en blomma men jag hitta ingen som var lika billig som hon. ;)

Jo, jag har blivit anmäld några gånger...MÅNGA gånger:crazy: Dock var det över 20 år sen och det var en tokig gubbe i en by som var tvungen att passera vår gård när han skulle till sin mark samt att han hade plogningen på den vägen. Det räckte med att vi hade nåt för oss så han var tvungen att sakta in för att en anmälan skulle ramla in...vi sa ifrån när han körde ner vår elkabel som gick över vägen = anmälan...en påsk var vi helt insnöade och ringde upp ansvariga för vägen och dom beordrade ut honom = anmälan...en av hästarna råkade vara ute på gården lös så han var tvungen att åter sakta in = anmälan...listan är hur lång som helst.

Till slut ringde bara djurskyddsinspektören och suckade...ja nu har han ringt igen:grin: ...fick aldrig någon anmärkning på djurhållningen men himmel så störande det var:cool:

Såna människor är ju bara sjuka i huvudet, väldigt slöseri på resurser och energi.

Ja, verkligen...det måste ha kostat en hel del redan då eftersom jag krävde att distriktsveterinär skulle medfölja varje gång dom skulle till min gård. Litade inte på att inspektören hade rätt kunskaper. Jag hade både grisar, ungdjur, hästar, höns och får.

Jag har också blivit anmäld - för att min hästar var ute i mörkret utan täcken.
De var inte klippta och fick komma in i stall på nätterna. Men inte fasen tar jag in mina hästar klockan tre på vintern bara för att det blir mörkt.

När hästägaren blev anmäld (som jag skrev om tidigare i tråden) så kom inspektören till stallet och hon tyckte att när hon ändå var här så passade hon på att titta över hela stallet. Så jag gissar att de kan titta på annat än vad anmälan gäller. Betalning vet jag inget om. Jag fick papper på hennes genomgång i mitt stall, men det kostade ingenting. (men om hästägaren som fått en anmälan fick betala något vet jag inte)

Liknande trådar

S
Träning Känner just nu att det borde inte vara tillåtet att anmäla folk anonymt för dålig hästhållning!! Blev idag uppringd en djurskydds...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 453
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar