Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Sv: Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Jodå.. vi lånade ut en del av sommarhagen till en sommargäst vars häst hade fång. Så den här islänningen som hade eksemtäcke fick gå i en fånghage i den stora sommarhagen.
Så jag blev anmäld för att ha för varmt täcke och för liten hage.

Nej det blev inget av det men kostade oss skattebetalare en massa pengar och sedan kostade det oss privat också en massa tid = pengar. :crazy:

Ganska irriterande tänk om anmälaren frågat! De hade mailat in att de ville vara anonyma men använde sina e-postadress med telefonnummer. :p

Nej det blev inget av det men kostade oss skattebetalare en massa pengar och sedan kostade det oss privat också en massa tid = pengar. :crazy:

Ganska irriterande tänk om anmälaren frågat! De hade mailat in att de ville vara anonyma men använde sina e-postadress med telefonnummer. :p
Väldigt anonymt :rofl:

Om man inte har anledning att vara rädd för den man anmäler tycker jag man kan ta reda på mer innan man anmäler.

Jag har anmält en tidigare granne som hade sin ardenner instängd hela vinterhalvåret, den stod och skrek i ladan dygnet runt, stod instängd med tjurarna.
När den kom ut på sommaren var hovarna jättelånga.

Där var ägaren känd för att ha hotat med gevär och vara knepig så där anmälde jag helt anonymt, och där visste jag ju hur det låg till eftersom jag såg gården från där jag bodde.

Men annars skadar det ju faktiskt inte att ta reda på om hästarna verkligen är utan ligghall osv. :mad:

Igår när jag red såg jag hon som anmält oss fast hon hann gå in innan vi kom förbi men vet inte om man ska säga något annars, om vi möts?

Väldigt anonymt :rofl:

Om man inte har anledning att vara rädd för den man anmäler tycker jag man kan ta reda på mer innan man anmäler.

Jag har anmält en tidigare granne som hade sin ardenner instängd hela vinterhalvåret, den stod och skrek i ladan dygnet runt, stod instängd med tjurarna.
När den kom ut på sommaren var hovarna jättelånga.

Där var ägaren känd för att ha hotat med gevär och vara knepig så där anmälde jag helt anonymt, och där visste jag ju hur det låg till eftersom jag såg gården från där jag bodde.

Men annars skadar det ju faktiskt inte att ta reda på om hästarna verkligen är utan ligghall osv. :mad:

Igår när jag red såg jag hon som anmält oss fast hon hann gå in innan vi kom förbi men vet inte om man ska säga något annars, om vi möts?

Hur gick det med ardennern?:crazy:

Själv är jag beredd på att bli anmäld eftersom jag har lösdrift och täcke bara i nödfall på ponnyerna och täcke på gammeltanten när det regnar och snöar å e kallt! Men de går ju ute dygnet runt stackarna! Men än så länge ingen anmälan!:banana:

KL.
För många år sedan fick min dåvarande hyresvärd ( både hus och stall ) ett telefonsamtal angående en anmälan om en svart stackars ponny ....... ( min islandshäst ). :crazy:
Ponnyn gick ute dygnet runt utan mat ..

Hyresvärden fick ett ordentligt raseriutbrott i telefonen .. de kom inte ens ut och tittade ..
Han förklarade att han tog ut hästen innan han åkte till jobbet .. alltså tidigt på morgonen. ( De andra hästarna togs ut lite senare av "bonndrängen". )
Och ja , han fick frukosthö ..
Sen på förmiddagen vaknade matte .. jag .. och gav hö igen ..
Sen togs min häst in framåt natten , innan jag gick till sängs. ( De andra hästarna tog jag in under kvällen. )

Anledningen till detta var att han mådde psykiskt dåligt inne , men eftersom hagen var öppen och saknade bra vindskydd , så fick han gå in nattetid , men dock så få timmar som möjligt !
Enligt oss själva , hade vi funnit ett alldeles ypperligt sätt att samarbeta , för min hästs skull !

Den anonyma anmälaren såg nog "ponnyn" från vägen på väg till jobbet kanske ??
Och på väg hem också förståss .. alldeles ensam , och fortfarande ute ... stackarn .. :grin:

Lustigt att du tycker det är konstigt att anmälaren sade ponny om din islandshäst. Om det inte rör sig om en ovanligt stor islandshäst så är den ju under högsta ponnymått = ponny.

Visst kan det väl kännas tråkigt att bli anmäld fast man sköter sina djur bra, MEN samtidigt måste man väl ha i åtanke att: det är väl bättre att folk reagerar än inget alls ? Har man rent mjöl i påsen, så vad spelar det för roll. Och det är väl helt i sin ordning att vara anonym. Många vågar ju inte anmäla missförhållanden ( gäller knappast bara i djurfrågor) pga av allt otrevligt som kan komma därefter från den de har anmält. I många fall blundar faktiskt folk för missförhållanden, så jag tycker då att: anmäl en gång för mycket än inget alls. En del anser man ska snacka med djurägaren, men i många fall kanske man inte vågar pga av att man får dubbelt upp tillbaka pga av att man poängterar en sak.

Har man inget att dölja så kan man väl ta det med en klackspark att det faktiskt kontrolleras emellanåt. Även om jag tycker att kontrollerna är under all kritik många gånger. Då det verkligen gäller, ja då händer inte mycket.

En islandshäst är en ponny om man hårddrar det hela trots namnet häst. Skulle jag sett en hjord islänningar så hade jag nog kallat dom för ponnys alla gånger.

Jadå, jag har blivit anmäld av en barfotaverkare... Mina hästar stod på boxvila pga fång sommaren -09. En dag knackade barfotaverkaren på min dörr och undrade varför hästarna alltid stod inne. Han hade ju kört förbi många gånger, och de stod ju alltid där. Jag förklarade som det var att de hade fång och hade blivit ordinerade boxvila av veterinär och hovslagare. Det var inte populärt, förstod jag, och han avslutade med att tala om för mig att jag nog borde "tänka om" :crazy:. Sedan tog det inte lång tid innan inspektörer kom ut. Det hade kommit in en anmälan om att det var två hästar som alltid stod inne. Inspektörerna hade förstås inte alls något att klaga på. Hästarna stod inne pga sjukdom. Det var rent och fint i boxarna. Höet var av bra kvalitet. Och självklart kunde jag uppvisa papper på att jag hade varit på klinik pga fång.

Hoppsan !
Vilken tur att vi inte hade sådana grannar/närboende de sommarveckorna för några år sedan då jag lånade ut stall och rasthagar åt två hästar som reagerat starkt på ett egentillverkat myggmedel - som hade en helt annat effekt än den tänkta!
De fick behandlas av veterinär, hade sår och var pälslösa fläckvis.
De såg fördjävliga ut.

De kunde inte stå kvar på betet pga insektstryck och hos oss är det öppet och mkt lite insekter.
Lagom kul om man hade blivit anmäld för vanvård...i och för sig lätt förklarat för myndigheten, men ändå.

Hahahahaha! :rofl: Nu sitter jag här med ett fånigt flin i hela ansiktet. Min morgon gjord!

På tal om att bli anmäld:

Ja, vi blev anmälda en gång tillsammans med 2 närliggande stall varav det ena hörde jag ryktas om att anmälaren varit ute och mätt boxarna med tumstock (ja, det var någon enstaka cm fel i dessa boxar men det var småsiffror). Vi blev anmälda för att hästarna gick ute för mycket och det sista stallet vetefan vad han blev anmäld för. Han var dessutom släkt med anmälaren vilket var ganska intressant.

Pappret vi fick hem stod i stora drag att hästarna såg välmående ut, hade fina hovar och var trevliga. Fåren inspekterades inte för hon visste inte att de fanns där.

Härregud vilka människor det finns, visar ju bara på total brist på kunskap mina hästar är ute stora delar av dagen även om det är över -30 grader kallt eller vänta nu blev det fel under -30 men eftersom jag fryser så brukar dom få komma in tidigare då

Det roliga är att dom vill ut även om det är kallt hästar fryser ju inte på samma sätt som vi och en eller två extra högivor om det är riktigt kallt är ju ett måste.

Men som någon sa, det finns dom som roar sig med att anmäla utan att ha torrt på fötterna om de handlar om avundsjuka, vill få någon att flytta eller vad det kan jag inte förstå men kul är det ju aldrig.

Det har som tur är inte skett, men jag trodde det var nära för två vintrar sedan när en äldre herre i grannskapet tyckte det var fullkomlig skandal att jag hade mina hästar ute när det var -20 på dagen.

Alltså inte ute för länge, eller ute utan täcke. Bara ute!
Både jag och hästarna föredrar ute i alla väder framför alternativet. :D

Jag anmälde det stall med lösdrift jag hade mina hästar i efter att de stod till knäna i vatten och lera (i lösdriften) när ägaren hade så dålig hovvård på sina egna hästar så en av dem hade sprickor ända upp i kronranden och gick på tre ben. Dåligt med mat och ingen torr liggplats. Stallägaren hade dessutom ett fyrtiotal katter som han efter påtalande sköt, och lade öppet på gödselstacken. Jag hade tre månaders uppsägningstid, satte in pengar för de tre månaderna och tog med mig hästarna till annat stall. Jag anmälde inte anonymt. det slutade med att jag blev stämd då stallägaren höjde hyran efter att jag sade upp platsen, påstod att jag inte mockat ur när jag åkte och lade på hutlös summa för det och påstod att jag tagit för mycket mat till mina. Det gick upp för medling i rätten, slutade med att min mor blev så förbannad så hon åkte och gav honom det han krävde för att slippa rättegång. Han fick betala vite på mycket pengar innan han åtgärdat det som brast i djurhållning. Men det var tufft. Vet inte om jag skulle våga anmäla med namn igen.

Jag anmälde det stall med lösdrift jag hade mina hästar i efter att de stod till knäna i vatten och lera (i lösdriften) när ägaren hade så dålig hovvård på sina egna hästar så en av dem hade sprickor ända upp i kronranden och gick på tre ben. Dåligt med mat och ingen torr liggplats. Stallägaren hade dessutom ett fyrtiotal katter som han efter påtalande sköt, och lade öppet på gödselstacken. Jag hade tre månaders uppsägningstid, satte in pengar för de tre månaderna och tog med mig hästarna till annat stall. Jag anmälde inte anonymt. det slutade med att jag blev stämd då stallägaren höjde hyran efter att jag sade upp platsen, påstod att jag inte mockat ur när jag åkte och lade på hutlös summa för det och påstod att jag tagit för mycket mat till mina. Det gick upp för medling i rätten, slutade med att min mor blev så förbannad så hon åkte och gav honom det han krävde för att slippa rättegång. Han fick betala vite på mycket pengar innan han åtgärdat det som brast i djurhållning. Men det var tufft. Vet inte om jag skulle våga anmäla med namn igen.
Ja, det är just sånt här som kan hända om man har otur. När jag har varit ute på kontroller pga anmälan så kan jag säga att det i nio fall av tio så är den första frågan man får -VEM är det som har anmält! Vad anmälan gäller är inte intressant initialt i alla fall. Så ni som tycker att det är fegt att anmäla anonymt och att man inte borde få göra det, tänk om för djurens skull!

När jag har varit ute på kontroller pga anmälan så kan jag säga att det i nio fall av tio så är den första frågan man får -VEM är det som har anmält! Vad anmälan gäller är inte intressant initialt i alla fall. Så ni som tycker att det är fegt att anmäla anonymt och att man inte borde få göra det, tänk om för djurens skull!

Jag tycker det är en stor fördel att man kan anmäla anonymt, det kan ju bli ganska läskigt annars och framförallt så går snacket fort. När jag anmälde senast var det mycket snack om vem som hade anmält, men de kom aldrig på att det var jag. Hade inte jag anmält hade aldrig misären uppdagats och jag satt i den sitsen att jag inte kunde anmäla oanonymt.

Men i många fall är det väl relativt enkelt att räkna ut vem som har anmält.

Visst kan det väl kännas tråkigt att bli anmäld fast man sköter sina djur bra, MEN samtidigt måste man väl ha i åtanke att: det är väl bättre att folk reagerar än inget alls ? Har man rent mjöl i påsen, så vad spelar det för roll. Och det är väl helt i sin ordning att vara anonym. Många vågar ju inte anmäla missförhållanden ( gäller knappast bara i djurfrågor) pga av allt otrevligt som kan komma därefter från den de har anmält. I många fall blundar faktiskt folk för missförhållanden, så jag tycker då att: anmäl en gång för mycket än inget alls. En del anser man ska snacka med djurägaren, men i många fall kanske man inte vågar pga av att man får dubbelt upp tillbaka pga av att man poängterar en sak.

Har man inget att dölja så kan man väl ta det med en klackspark att det faktiskt kontrolleras emellanåt. Även om jag tycker att kontrollerna är under all kritik många gånger. Då det verkligen gäller, ja då händer inte mycket.

:bow::bow::bow:

Precis, även om det finns felaktiga anmälningar så häldre det än att blunda. kan ta ett exempel från min ort. Jag åker ibland förbi en ladugård med kor på olika tider på dygnet och en dag var en av tjurarna ute.
Jag stannar, går och knackar på huset ingen svarar då jag går till grannarna (de bodde på andra sidan vägen). Grannarna svarar att den brukar gå ut och att det var inget mer med det. Kändes lite olustigt men eftersom tjuren/kossan stannade hos flocken fast på andra sidan staketet så åkte jag. (SKÄMS för detta idag)
några veckor senare var det någon som anmälde denna bonden och det visade sig att alla kossorna i ladugården var döda och de som gick i hagen var helt utmärglade under sin vinterpäls.
Hade jag tänkt efter lite (sen och stressad som vanligt) kanske jag hade insett/tittat mer noggrant på rymligen och förstått att detta inte var normalt och ringt djurskyddet. Då skulle dessa djurens lidande inte pågått de där extra veckorna.
Men samtidigt varför anmälde inte grannarna (flera som bodde på andra sidan vägen om bonden)???? så häldre för många anmälningar än för få. Sedan är det ju förjävligt att det finns folk som anmäler i hämnd syfte!!!

kl

Har oxå blivit anmäld. Var dock inte spec svårt att lita ut vem det var som anmälde då personen anmält via mail och det bara var att söka på ip-adressen, som var samma som personen kommenterat min blogg med innan och där skrivit ut namn.

Oavsett så kom inspektören ut, berömde mig för en fin och trevlig häst. Med andra ord var anmälan helt obefogad.

Tråkigt att bli anmäld, men samtidigt skönt att få så mycket beröm om både hästarna och stallet! Nu vet jag ju att det jag håller på med är rätt, istället för att bara tro. Har bara kommit bra saker ur den här anmälan, så jag kan inte vara gladare! :)

kl

Vi har nu haft en anonym anmälan och det fanns ingenting att anmärka på. Så om det kom nån ny anmälan så skulle dom inte bry sig om det. En hage där hästarna går inne på natten var orsaken till anmälan, anmälaren trodde att dom stod utan vindskydd. Vi har dessutom haft en rutinkoll nyligen. Eftersom det var en obefogad anmälan så kostade det ingenting.

Intressant detta med anmalan och hur folk vill vara anonyma.. Som de kan inte sta for vad de sager..
Jag har blivit anmald, 2 olika tillfallen, 2 olika platser. Forsta gangen ringde ngn och klagade pa att mina 2 hastar (en fet fjording somINTE behovde ga pa bete och en rymling), inte fick ata pa bete utan bara ata HO, samt ga pa gruspaddock (pga fang risk av fjording). Nu finns det ju ingen lag som sager att hastar MASTE ha bete varje sommar, och det ar val upp till mig om jag vill ha dem dar eller inte.. Rymlingen var ocksa under traning/tavling och skulle inte ma bra att ga sjalv. Fjordisen hade i sa fall ocksa fatt ga sjalv i gruspaddock. Hade sakert blivit anmald att hastarna gick ensamma om jag hade gjort detta.. Inspektoren sa bara, tyvarr maste jag komma ut men sande in rapport att inget fanns att anmarka.
Andra gangen blev jag anmald for hastar fick sta inne en dag nar det osregnade och hagar/paddockar var lerpolar. De hade vatten och ho och kunde titta ut/se de andra.Jo, stallarna hade shit i sig, surprise!! hastar shiter inne ocksa.. Sjalvklart tog jag ut dem pa gangen och mockade pa kvallen... som jag ocksa hade gjort pa morgonen.. Igen, ingen anmarkning..
Bada fallen var det personer som jag "kande" lite, men inte bra. Och de tyckte inte om hur jag hade min hasthallning.. Sa manga ganger ar det ren hamd action fran vissa..

kl.

Stallet jag står inackorderad i har blivit anmält 2 gånger detta år anonymt (2 olika anledningar). :( Den ena vet vi vem det är och den andra har vi ingen aning om. Det gällde hagar, boxar och ridhus. Boxarna och ridhuset var det ingen fara med, hagarna skulle tydligen vara små och leriga och våran stallägare lät inte hästarna gå i andra hagar (Vi har sommarhagar på andra sidan vägen som hon helst inte vill springa över med 30 hästar dagligen och som alla vet tar det knappt en vecka innan dom blir nertrampade vid sånthär väder. Vart ska hästarna gå i sommar då?

Det visade sig att en hage var för liten blev tydligen väldigt dyrt . 5 shettisar går där och stallägaren hade fått förklarat för sig att det inte behövde samma mått som om det hade varit storhästar men tydligen behövde man det. I övrigt var det snö så någon lera kunde dom inte se men dom kommer tillbaka ännu en gång..

kl

Jag blev anmäld av en person förrförra hösten, personen uppgav att jag inte hade tillräckligt med stallplatser till mina 5-6 hästar och att jag inte heller hade någon ligghall i min lösdrift.

Inspektören hade fått mitt namn, adress och telefonnummer av anmälaren. Hon åkte ut till adressen som hon fått och gick runt och letade efter hästarna, men hittade varken stall, hagar eller hästar. Och inte så konstigt - jag har aldrig haft mer än en häst samtidigt och den har jag inackorderad på ett helt annat ställe!!

Såna här gånger tycker jag att det inte borde gå att anmäla anonymt - men egentligen tycker jag att det är bra att man kan göra det. Sånt himla slöseri med inspektörernas tid och resurser i mitt fall!!

Liknande trådar

S
Träning Känner just nu att det borde inte vara tillåtet att anmäla folk anonymt för dålig hästhållning!! Blev idag uppringd en djurskydds...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 453
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar