Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Lycanthrope

Trådstartare
Någon hade anmält min hästhållning :crazy: Känns jättetråkigt.

Ringde upp personen från länsstyrelsen som sökt mig.
Jag har namn på den som anmält, tycker personen kunde hört med mig först.

Det var i söndags när hästarna vart på rymmen in i byn en sväng.
Anmälaren hade tyckt en häst såg sjuk ut och påstod att vi inte hade någon ligghall.
När jag åkte för att fånga in hästarna kom de glatt travande mot mig och såg då ut som vanligt.

Vi såg sedan att shettisen fick upp grinden när hon bet loss handtaget, det är ordnat nu :D

Länsstyrelsen hade vart här (jag var inte hemma då) och tittat på hästarna och tyckt de såg välmående ut så det var ju inga problem.

Vi har en stor fin ligghall, och hästarna är friska och det var inte längesen veterinären var här och vaccinerade och berömde hur trevliga de såg ut :)

Känns bara tråkigt att bli anmäld. Men det blir inget mer av det, eftersom allt såg så bra ut när dom var här.

Har ni blivit anmälda någon gång?
Varför och hur gick det?

Sv: Har ni blivit anmälda ang djurhållningen?

Japp, vi blev anmälda en gång för att de tyckte att vi hade hästarna ute för länge på eftermiddan. Vilket vi inte hade, så det blev ju inget av det heller. Men tyckte också att det kändes himla tråkigt.. Man tar ju åt sig liksom..

Känns ju tråkigt att folk anmäler till höger och vänster utan att egentligen veta vad bra hästhållning är. I många fall är det ju folk som anmäler på ren djävulskap för att de ligger i konflikt med en perrson eller så, synd att slösa på inspektörernas tid då skulle kunna hjälpa djur som verkligen behöver det istället.

Hur kan man anmäla ngn för att de har hästarna ute "för länge" på eftermiddagen? Enligt mig är det ett tecken på sund hästhållning om hästarna får gå ute så mkt som möjligt. :grin:

Hur kan man anmäla ngn för att de har hästarna ute "för länge" på eftermiddagen? Enligt mig är det ett tecken på sund hästhållning om hästarna får gå ute så mkt som möjligt. :grin:

Min tanke oxå. :confused:

Har själv inte blivit anmäld. Och säger ofta att man ska anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Men det finns ju gränser:crazy:

Har dock blivit anklagad muntligt för dålig djurhållning. (Av en som hade andra privata problem med mej). Jag svarade med att personen borde ringa den inspektör vi har i området och gav personen namn och nummer.
Blev nog inget samtal för inspektören såg jag aldrig av.

Hur kan man anmäla ngn för att de har hästarna ute "för länge" på eftermiddagen?

I tron att de kanske är ute dygnet runt utan ligghall kanske? Men visst, det kan ju vara bra att ta reda på lite innan man ringer in ibland...

Hade en vovve för många år sen som ALLTID ville vara ute i trädgården som var inhägnad.Blev anmäld för att jag slängt ut hunden som aldrig fick komma in av en anonym person som sett min vovve ute på väg till jobbet på morgonen och sen på em när han gick hem....Det han inte visste var att jag hade störtkoll på henne hela tiden och att hon alltid ville in efter typ tio min vilket hon alltid fick för att efter 5 min åter vilja vara ute :D
Men visst tar man lite illa vid sig fastän man vet att man inte gör fel....:o

En djuraffär jag jobbade i blev inte anmälda men en kväll när det spöregnade rusade en man in och tokskällde ut oss för den stackars hunden som vi dag efter dag satte ut i en stolpe utanför. Det var djurplågeri och han tyckte alltid så synd om den när han cyklade förbi den varje dag på väg till jobbet .....Det var en tyg hund:cool: :rofl::rofl:

Ja. Jag arrenderade en del av en anläggning en gång där jag drev verksamheten. Blev anmäld av ägaren till anläggningen (som i sin tur flyttar runt i landet o startar nya verksamheter lite här o var, eftersom kunderna alltid flyr efter ett tag) för att en av hagarna jag använde var för lerig(!). Jag var på väg att flytta därifrån, och fick inte använda någon annan hage än den för henne.
Inspektören som kom ut skakade mest på huvudet, och berättade att tanten hade anmält både inackorderingar, elever och grannar som hon blivit ovän med tidigare genom åren.

Vet att skolan jag gick på fick en anmälning för hästhållningen en gång - vi hade precis fått in en ny häst till travstallet och hon såg inte alltför trevlig ut. Hon var väldigt tunn och skolan var inne hos veterinären med henne och provade massvis med olika foderalternativ. När vi hade hästarna ute på en öppet-hus dag så tyckte en av åskådarna att hon såg fruktansvärt mager ut och gjorde en anmälan, men då skolan kunde förklara hur läget var så förstod såklart länsstyrelsen att de gjorde allt de kunde för att få henne att gå upp i vikt. Hästen blev senare mycket finare men finns tyvärr inte kvar i livet på grund av skadeproblem.

:rofl: var gubben halvblind eller hade ni en väldigt naturtrogen tyghund? :rofl:

Jag har inte fått någon anmälan, men däremot en inackorderat häst som stod hos oss. Hästen hade kommit rätt nyligen. Den var minst sagt tunn. Jag försökte få ägaren att ändra foderstaten, men icke. Han var benhård och tyckte hästen skulle se ut så. Jag tänkte att jag får bearbeta honom, men det hann jag inte. Ägaren fick för sig att han skulle ut och tävla (!!) Veterinären gav startförbud och gjorde en anmälan. Då vaknade ägaren och jag fick göra en ny foderstat åt hästen. När inspektören kom och skulle titta på hästen passade hon på att titta på hela stallet och de andra hästarna, rutinerna, hästhållningen, osv. Hon var nöjd med allt och eftersom hästen nu stod på en lämplig foderstat tyckte hon allt var ok och ville se hästen igen efter 2 månader. När hon kom på sitt återbesök hade hästen tagit sig bra i både hull och muskulatur. Denna gång var en anmälan enbart av godo, men det är trist när folk som inte har någon kunskap om hästhållning slänger in anmälningar. Synd också att slösa med resurserna i och med att inspektörerna har fullt upp och knappt hinner med allt de ska göra.

Senast ändrad:

Det har som tur är inte skett, men jag trodde det var nära för två vintrar sedan när en äldre herre i grannskapet tyckte det var fullkomlig skandal att jag hade mina hästar ute när det var -20 på dagen.

Alltså inte ute för länge, eller ute utan täcke. Bara ute!
Både jag och hästarna föredrar ute i alla väder framför alternativet. :D

Har för mig att det har varit någon bukefalist som blivit (oskyldigt) anmäld och som fick betala för besöket, trots att det inte fanns något att anmärka på. Minns att det var en himla diskussion om hur det kunde funka så.

Ni kommer inte få en räkning?

Nej hon sa inget om någon räkning, vi skulle inte få någon rapport hemskickad heller.

Har snokat och såg på eniro att det var den andra stallägaren i byn som anmälde :crazy:
Hästarna var nästan borta vid hennes gård när vi hittade dom.
Istället för att bara hjälpa till att ta fast dom :grin:

Jag blev varnad för henne när jag flyttade hit, att hon är jäkligt knepig.
Det förklarar väl en del.

Har bra lust att gå förbi och säga något, men det vet jag att jag inte borde. Tycker bara inte om att folk ska tro att hästarna inte har det bra här, och att de inte har ligghall, hur hon nu har kunnat se det eftersom den knappt syns utifrån. :grin:

och att de inte har ligghall, hur hon nu har kunnat se det eftersom den knappt syns utifrån. :grin:
Det var väl det som var problemet. Att ligghallen inte syntes utifrån och att anmälaren därför trodde att den inte fanns.

Jag blev anmäld av någon som tyckte att jag antagligen inte hade tid att sköta hästarna eftersom jag jobbar heltid. Dessutom gödslar de på grusvägen och så har jag en paddock.

Länsstyrelsepersonen hade tittat och sett välmående hästar. Blev inget mer av det. Ingen räkning.

tyckte att jag antagligen inte hade tid att sköta hästarna eftersom jag jobbar heltid.
:rofl::rofl:

Den var skön...
Eller där man blir anmäld för att hästarna är leriga... Vissa hästar kan vara glänsande rena varje dag de släpps ut, för att efter någon minut i en lerpöl se ut som vanvårdsfall :crazy:
Och så finns det såna som min lilla unghäst, efter att ha inte blivit borstad alls på en vecka(jag har varit sjuk och bara gjort minsta möjliga) ser ut som att han är nyborstad, bortsett från något halmstrå i svansen :angel:

Blev anmäld för ett antal år sedan att jag hade svårklasshästar som tävlades varje helg, men som därmellan gick i en hage utan vatten eller skugga (detta var på sommaren)

Inspektören kom dit och hittade varken svårklasshästar eller hästar utan vatten ( de var där när ingen var hemma)
Inspektören ringde mig sedan och h*n var precis lika oförstående som mig, men gårdens namn och mitt namn stämde. Så vi båda antog att det var avundsjuka från något håll.

Men såklart är det ändå trist att bli anmäld, även om det inte alls fanns någon grund i detta fallet!

Vi har blivit anmälda en gång.

En inspektör, då på kommunen ringde till mig och sa att han fått in en anmälan om lösspringande kossor och frågade då om det fanns en anledning till det som hunger???

Anmälaren hade sagt att de sprang i hennes trädgård och inspektören trodde det var för att leta mat.

Jag bönade och bad, snälla inspektör kom på en gång-vilket han också gjorde.

Han inspekterade anmälarens trädgård, där fanns inte ett spår.
Han inspekterade staket,mycket bra.
Han tittade på kossornas hull, väl feta var kommentaren, dessutom flera foderhäckar med ensilage.:devil:

Jodå, en hade varit ute, en kviga som hoppade som Patrik Sjöberg, men hon hoppade över till vår egen mark sas, och åkte sedan till slakt.

Snälla inspektören blev lite halvirriterad på anmälaren, skrev ett intyg om att inga spår eller brister hittades, som jag sedan skickade till anmälaren.:devil:

En djuraffär jag jobbade i blev inte anmälda men en kväll när det spöregnade rusade en man in och tokskällde ut oss för den stackars hunden som vi dag efter dag satte ut i en stolpe utanför. Det var djurplågeri och han tyckte alltid så synd om den när han cyklade förbi den varje dag på väg till jobbet .....Det var en tyg hund:cool: :rofl::rofl:

:rofl:

Men vad sa han när han fick reda på att det var en tyghund?

Vi har blivit anmälda ett par gånger, anonymt, men vi vet av annan anledning vem det är. Den personen har det lite tufft med sig själv, så vi låter det bero. Inspektören vet också det, och att vi har bra djurhållning.

Jag är för att kunna anmäla anonymt, även om det missbrukas ibland. Tror mycket skulle bli oupptäckt annars. Jag har själv utnyttjat möjligheten, då det handlat om djur i närheten och jag vet att det inte skulle hjälpa att säga till ägaren.

Någon hade anmält min hästhållning :crazy: Känns jättetråkigt.

Ringde upp personen från länsstyrelsen som sökt mig.
Jag har namn på den som anmält, tycker personen kunde hört med mig först.

Det var i söndags när hästarna vart på rymmen in i byn en sväng.
Anmälaren hade tyckt en häst såg sjuk ut och påstod att vi inte hade någon ligghall.
När jag åkte för att fånga in hästarna kom de glatt travande mot mig och såg då ut som vanligt.

Vi såg sedan att shettisen fick upp grinden när hon bet loss handtaget, det är ordnat nu :D

Länsstyrelsen hade vart här (jag var inte hemma då) och tittat på hästarna och tyckt de såg välmående ut så det var ju inga problem.

Vi har en stor fin ligghall, och hästarna är friska och det var inte längesen veterinären var här och vaccinerade och berömde hur trevliga de såg ut :)

Känns bara tråkigt att bli anmäld. Men det blir inget mer av det, eftersom allt såg så bra ut när dom var här.

Har ni blivit anmälda någon gång?
Varför och hur gick det?

Ja, hemska saker jag aldrig skulle göra för alla pengar i världen.
Inte ens mot världens hemskaste person skulle jag kunna göra sådanna elaka saker som hon påstått att jag gjort mot dessa hästar.
Det var bråk, jag tog hand om ett par hästar som inte hade det bra.
Förra ägaren som inte gett hästarna mat eller hovvård och var livrädda för ägaren- anmälde mig för hemska saker för hon inte fick köpa tillbaka hästarna när hon väl kunde ha dem hemma igen..
Jag vägrade lämna dem till henne igen, försökte hitta bra hem åt dem.
Länstyrelsen såg "då" bilder på dem hur de såg ut samma dag de kom och hur de såg ut när de var hos mig. Stor förändring. Hästarna var inte alls skadade som hon påstått att jag "fixat" och hästarna gick upp mycket bra i vikt och hade superbra hovar i mina händer. Länstyrelsen gav den andra djurförbud, då hon hade fler hästar på gården som inte mådde bra alls.:cry: Jag hade själv inte plats för fler hästar i stallet.

De fick toppenhem, vilket hon ja köpte hästarna ifrån vet. Även har hon erkänt för folk senare att jag räddade hästarna men hon avskyr mig fortfarande och vägrar säga förlåt eller annat.
Hon försökte lura i alla runt om mig men alla såg ju att de hade de så mycket bättre.

Föresten! Jag har blivit anmäld av samma person att jag hade bajs i boxen!!
Hon fick hälsa på hästarna. Jag tog in den som var räddast för henne för att hon skulle ha möjlighet att över huvud taget se dem. (den andra hade flyttat)
Hästen kom fram till mig i hagen för övrigt, den litade på mig. Men backade gärna undan när hon skulle sträcka fram handen..

Hästen väntade på att få hovvård när denne stod i boxen. Hovslagaren skodde min systers häst runtom samtidigt så hästen väntade på sin tur.
Det var endast RENT och nytt spån i boxen eftersom det var sommartid (mina hästar går aldrig inne sommartid om de inte ösregna men det gjorde det inte)..
Hästen hade bajsat två bajshögar och jag mockar ju inte när hästen står inne i boxen och snart ska ut. Den stod där 1h mer eller mindre med en vattenhink och lite hö att pyssla/äta.

Länstyrelsen kommer återigen efter första anmälningen och ska kolla mitt stall..
Jaha, samma person igen frågar jag då?
Japp, hon hade sagt " nämn gärna mitt namn så hon vet vart ifrån det kommer"..
Och ja frågar: vad har jag gjort denna gången? ...
länstyrelsetjejerna kollar på varandra o fnissar: Hennes häst hade haft bajs i boxen när han stod inne sommartid!...

HA...HA..HAA... Två av 6 boxar hade RENT spån i sig. Välmockade.. Hon hade tagit kort på hästens två jädra bajshögar och tjejerna från länstyrelsen jämnförde.. de såg att ja hade fint spån idag också och hade mockat efter hästens två högar..

hon hade även bett dem kolla så hästens hovar var "nyskötta" så ja inte hade ljugit.. för häststackars skulle inte behöva stå i boxen medan den väntade på en skoning...

Liknande trådar

S
Träning Känner just nu att det borde inte vara tillåtet att anmäla folk anonymt för dålig hästhållning!! Blev idag uppringd en djurskydds...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 453
Senast: Pysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar