Har någon lite bra tips för gamla araber?

C

caawa

:)Undrar om någon har lite tips ang foder,aktivering m,m? finns det någon mer en jag med gammal häst? Fullkomligt älskar mitt gamla sto som är 28 år!!! :)

Sv: Har någon lite bra tips för gamla araber?

Härligt med en pigg häst i den åldern!
Men det har nog inget med "bukefalos-hjälp" att göra utan snarare ridning/hästhantering/hästmänniska, du får nog bättre svar där :)

Vi har ett sto inackorderat i stallet som är 30år, ganska charmigt med äldre hästar. Hon blir riden ca 2-3 dagar i veckan, men rids då bara ute, hon kanske rids 500meter totalt under en ridtur. Ibland släpps hon lös i paddocken tillsammans med någon annan häst, så får dem springa lite, men den äldre damen ställer sig ofta i mitten tillsammans med människan som försöker "jaga på" hästarna.

Det är viktigt att äldre hästar får röra lite på sig, så att dem inte stelnar till. Men med det menar jag inte att man ska rida allt för mycket på dem! bättre är att låta dem gå i stora, fina hagar tillsammans med mycket kompisar.

Beroende på hur pigg hon är och hur bra i skick hon är kan man ju variera aktiveringen. Om hon gillar att vara ute i skogen kan ni ju ta promenader, härliga barbackaturer och så, borsta och mysa är ju alltid trevligt, ta henne ut och äta gräs, strechning och lite allt möjligt :)

varför bara rida 500 meter?

i det stall jag stod i fanns det en 30 åring NF som var så fräsch så den fortfarande tävlades i hoppning. Den var jättepigg ute i skogen, en riktig liten turbo

Longreining! :) Och kanske lite trickträning så hjärnan får arbeta lite extra?

Om hästen är frisk i övrigt så skulle jag rida på ungefär "som vanligt" dvs 1 timmes motionsridning om dagen varvat dressyr/uteritt. Dock kan en äldre häst behöva lite längre uppvärmning och avskrittning (gärna utan ryttare). Skulle även ta det lugnare med hoppningen för att minimera belastningen på benen.
Ställ inte av en gammal häst helt pga åldern om den är frisk.

/V

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 391
Senast: Sesca
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama