Har min hund hjärntumör ?

Koriander

Trådstartare
Har en nioårig Jack Russel hane som lider av cushings sjukdom. Han har haft det i ca två år och medicinerats för det hela tiden. Dock har vi fått gått ner i dos till 10 mg för att han mår rätt dåligt av medicinen, skakar och vinglar. Nu har han fått andra symtom också. Han har börjat vandra planlöst, gå i cirklar (alltid vänster), står vid matskålen och bara tittar på maten ibland, desorienterad, kan vandra för att plötsligt stå helt stilla med huvudet böjt åt vänter, verkar ibland att inte se så bra, blir rädd vid plötsliga ljud, ylar när han skäller.
Vi har provat smärtstillande utan resultat för att utesluta smärta från ryggen (hade dåliga reflexer i bakbenen vilket kan indikera diskbråck). Han kontrolleras regelbundet hos veterinär och ska beställa tid nästa vecka åt honom.
Tänkte bara kolla om någon annan känner igen symtomen som jag beskriver, för googlar man på dom så pekar det åt tumörhållet.
Kan det vara så att hans sjukdom beror på en tumör i hypofysen vilken har börjat växa och ge honom dessa symtom? Ska tillägga att han är behandlad för öroninflamation också och ska inte ha besvär med det i nuläget.
Han kan ha bättre och sämre dagar men det har gått snabbt utför det senaste halvåret och jag inser att hans tid börja gå mot sitt slut.

Sv: Har min hund hjärntumör ?

Det är, tyvärr, ganska sannolikt att symptomen kommer från en tumör i hypofysen. Det stämmer in med Cushing's precis som du själv skriver.
Det går att operera men utförs såvitt jag vet endast av en professor vid universitetet i Utrecht.

Exakt samma symptom som du beskriver hade min hund, plus nagra fler...visade sig att han har vattenskalle. Tror dock inte det ar vad din hund har da han ar sa pass gammal, men nagot med hjarnan tror jag sakert det ar. :(

Han fick somna in idag lugnt och stilla. Han började få kramper som återkom väldigt tätt så vi bestämde oss för att låta honom gå. Sorgligt men nog det enda rätta.

Beklagar verkligen! :( Även om det var nödvändigt så blir det ju inte sorgen och saknade mindre för det.

Liknande trådar

Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 336
Senast: Maddix24
·
Kropp & Själ Alltså nu är jag lite uppgiven om min rygg och tänkte höra efter erfarenheter. Min rygg har varit en tråkig historia av och till under...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 256
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 918
Senast: phie
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist