här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Jadzia skrev:
Så du menar att jag kan ut och ställa älg med min rottis då?
Eller kanske valla får?

Skulle inte tro det. Det finns en anledning till att vi har en mängd olika raser och det är just skiftande användningsområden. Till exempel kan många BC utveckla rejäla felbeteenden om de inte får utlopp för sin vallinstinkt.

Läs igen!

Jag skrev, att om man vet att man ska ha en hund till något speciellt, så köper man hunden till det ändamålet.
Men om det är en sällskapshund man ska ha, så kan man ju ha vilken ras som helst. SÅ LÄNGE DEN FÅR TILLGODO GÖRA SINA BEHOV!

Varför hugger alla här inne med en gång?
Ni vill inte riktigt förstå?
Jag är inte alls på dåligt humör eller försöker trycka ner era åsikter.
Nu behöver inte bli så arga? :confused:
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Nope, en familjehund kan vara vilken hundras som helst, men faktum är att det finns raser som är till för sällskap och det finns raser som inte är det.

Nej jag är absolut inte på dåligt humör, blir bara så less på människor som skriver att en hund blir vad man gör den till..

Varför ska man köpa en BC om man inte ska valla ?

Eller en Rottis om man inte vill hålla på med bruks ?

Inse att man inte kan uppfylla ALLA hundrasers olika behov och skaffa en hund som man kan tillgodose behoven för
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Calazirya skrev:
Nope, en familjehund kan vara vilken hundras som helst, men faktum är att det finns raser som är till för sällskap och det finns raser som inte är det.

Nej jag är absolut inte på dåligt humör, blir bara så less på människor som skriver att en hund blir vad man gör den till..

Varför ska man köpa en BC om man inte ska valla ?

Eller en Rottis om man inte vill hålla på med bruks ?

Inse att man inte kan uppfylla ALLA hundrasers olika behov och skaffa en hund som man kan tillgodose behoven för

jag har ALDRIG sagt att en hund blir vad man gör den till.
Inte en ända gång.
Så du menar, att om jag verkligen inte vill tävla bruks, men jag är väldigt aktiv ute och springer fera mil om dagen tränar mycket med hunden, fast hemma. Så ska jag ändå ha en golden retriver? Och inge rottis?

(vill fortfarande itne att någon ska bli sur, vill bara disskutera)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Vart skrev jag att du måste tävla...

En Rottis är en brukshund som behöver få TRÄNA för att bli nöjd.

Men man skaffar INTE en rottis om man vill ha en sällskapshund
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Calazirya skrev:
Vart skrev jag att du måste tävla...

En Rottis är en brukshund som behöver få TRÄNA för att bli nöjd.

Men man skaffar INTE en rottis om man vill ha en sällskapshund

Jaha du menar så^^
nej där ahr du en poäng, jag har nog missuppfattat lite det där med sällskaps hund. Rätta mig nu om jag har fel.

Det är alltså så här en sällskaps hund räknas:

Man är inte särskilt aktiv utan stter mest inne, går och strosar mest på promenaderna. man hittar på lite små saker då och då?

Och en brukshund behöver man alltså inte tävla med för att det ska avra en "brukshund"?

:)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Alltså alla hundar är indelade i olika grupper, det finns en grupp som heter SÄLLSKAPSHUNDAR
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Calazirya skrev:
Alltså alla hundar är indelade i olika grupper, det finns en grupp som heter SÄLLSKAPSHUNDAR

Aa, nu fattar jag. Jag är lite vimsig ibland.
Då förstår jag. Man kan inte veta något som ingen talat om för en ;)

Jag trodde nästan att det var lite som tävlingskategorier :)
Men schäfer är en brukshund va?

tack för att du har överseende :P
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Ja, Schäfer tillhör bruksraserna vilket innebär att de avlas för att jobba med både huvud och kropp men tävling är inte nödvändigt. För många raser är just ett specifikt arbete viktigt för att hunden ska må bra och få utlopp för sina speciella energier och det är därför man inte ska köpa en hundras som kräver mycket tankearbete när man mest vill ha en hund att jogga och rida med. Då är det bättre att skaffa sig en ras som hellre låter benen löpa än använder hjärnan.

Siberian Husky, till exempel, är ju en förvisso intelligent hund men inget man köper för att ha som lydnadshund. Deras passion är att springa i spann och inte trixa runt med tankearbete som vi människor hittar på åt dem. Samma gäller exempelvis för blodhundar. De vill spåra och helst bara använda näsan. Lydnad är inte intressant och inte heller att springa flera mil om dagen. Alla raser har sitt jobb som de helst vill utföra och då är det dumt att köpa en ras som vill göra något helt annat än vad man själv tänkt sig.
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

många av hundarna som inte ingår i den gruppen (SÄLLSKAPSHUNDAR)går utmärkt att ha till sällskap. undantaget brukshundar och jakthundar.
i terriergruppen finns en hel del bra sällskapshundar, i spetsgruppen finns det också bra sällskapshundar och så vidare.
Calazirya skrev:
Alltså alla hundar är indelade i olika grupper, det finns en grupp som heter SÄLLSKAPSHUNDAR
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Jadzia skrev:
Ja, Schäfer tillhör bruksraserna vilket innebär att de avlas för att jobba med både huvud och kropp men tävling är inte nödvändigt. För många raser är just ett specifikt arbete viktigt för att hunden ska må bra och få utlopp för sina speciella energier och det är därför man inte ska köpa en hundras som kräver mycket tankearbete när man mest vill ha en hund att jogga och rida med. Då är det bättre att skaffa sig en ras som hellre låter benen löpa än använder hjärnan.

Siberian Husky, till exempel, är ju en förvisso intelligent hund men inget man köper för att ha som lydnadshund. Deras passion är att springa i spann och inte trixa runt med tankearbete som vi människor hittar på åt dem. Samma gäller exempelvis för blodhundar. De vill spåra och helst bara använda näsan. Lydnad är inte intressant och inte heller att springa flera mil om dagen. Alla raser har sitt jobb som de helst vill utföra och då är det dumt att köpa en ras som vill göra något helt annat än vad man själv tänkt sig.

Ja, vad bra att jag fick det förklarat för mig :)
Jo det förstår jag ju, att vissa hundar har vissa uppgifter.

Det var ju inte så att jag köpte en schäfer bara för att jag tycker om rasen :) Det visste jag ju var en tänkande hund, som behövde mycket varierad träning och psykiska övningar. (vet inte hur jag ska förklara det riktigt).. :)

Men det jag menar är att, om man kanske inte sysslar med jakt, men man har fastnat för en speciell ras, då kanske man ska köra spårning med hunden? eller?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Det beror HELT på hur man definierar ordet Sällskapshund!

Därför gjorde jag det lite enklare
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

*kl*

Ja de är ja´g mkt väl medveten om då jag är uppvuxen med dem.
Men alla hundar är ju individuella, precis som människor.
Finns de sällskapsmänniskor? Bruksmänniskor? Jaktmänniskor? är vi indelade i samma kategorier isåfall.
alla kanske inte följer stereotypen?
Den senaste terv. min morfar hade tillex. var helt nöjd med att vara ute o kasta boll en halv timme på gården och gå promenad 4 gånger per dag. Hon älskade att ligga i soffan med mig o se tv mellan varven.
Medan terv. dom hade innan gick både lydnadsträning, spårade, var ute o sprang med min moster, lekte med bollen med mina syskon och fortfarande var hunden rastlös.

Tänk om inte alla faller in i eran stereotyp?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Fast man kan inte utgå från att valpen man köper ska "hoppa över arvet".. Du kan inte se på en valp hur den ska bli som vuxen.

Så varför chansa och köpa en Borde Collie som sällskap när största chansen ligger i att den blir vallbenägen?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

_Jasmine_ skrev:
*kl*

Ja de är ja´g mkt väl medveten om då jag är uppvuxen med dem.
Men alla hundar är ju individuella, precis som människor.
Finns de sällskapsmänniskor? Bruksmänniskor? Jaktmänniskor? är vi indelade i samma kategorier isåfall.
alla kanske inte följer stereotypen?
Den senaste terv. min morfar hade tillex. var helt nöjd med att vara ute o kasta boll en halv timme på gården och gå promenad 4 gånger per dag. Hon älskade att ligga i soffan med mig o se tv mellan varven.
Medan terv. dom hade innan gick både lydnadsträning, spårade, var ute o sprang med min moster, lekte med bollen med mina syskon och fortfarande var hunden rastlös.

Tänk om inte alla faller in i eran stereotyp?

Men man måste ju se generellt till en ras när man ska välja? Jag skulle vilja ha en BC som inte vill valla. Det finns folk som har sådana (dock få) men hur stor är risken? Det finns säkert Schäfrar som hellre ligger på soffan än att gå ut, men generellt? Rasgrupper finns lite som riktlinjer.

De tervar jag träffat har varit allt annat än lugna. Det finns en anledning till att dom kallas Nervurense.
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Du ska ju ha en sådan som min ju! Sheltie ;) :love: De är helt underbara. Lagom storlek, väldigt vakna och trevliga, snälla... De kan dock vara en aning veka och de kanske behöver ganska mycket hjärngympa. I en undersökning som gjordes kom man fram till att Sheltie har högst inlärningsförmåga men de har också lättast för att (kommer inte ihåg exact formulering) bli rädda för saker och så.

DSCN2999.jpg


Detta är vår lilla trollunge, 7 mån gammal :love:. De blir inte större än såhär, så de är ganska små men de blir ändå ganska rejäla med all päls.
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

aaaaah, lilla sötnosen!!:love: vad STOR trollungen blivit!:D varför svarade inte du på msn när du var online förresten?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

_Jasmine_ skrev:
*kl*

Ja de är ja´g mkt väl medveten om då jag är uppvuxen med dem.
Men alla hundar är ju individuella, precis som människor.
Finns de sällskapsmänniskor? Bruksmänniskor? Jaktmänniskor? är vi indelade i samma kategorier isåfall.
alla kanske inte följer stereotypen?
Den senaste terv. min morfar hade tillex. var helt nöjd med att vara ute o kasta boll en halv timme på gården och gå promenad 4 gånger per dag. Hon älskade att ligga i soffan med mig o se tv mellan varven.
Medan terv. dom hade innan gick både lydnadsträning, spårade, var ute o sprang med min moster, lekte med bollen med mina syskon och fortfarande var hunden rastlös.

Tänk om inte alla faller in i eran stereotyp?
Man kan inte dömma en ras efter undantagen.
Det finns en Doberman i norge som ställer Älg. Så visst finns det fall där det går. Men det inenbär inte att man bör köpa en doberman om man vill jaga älg.
På samma sätt som det finns enstaka stövare som inte vill jaga utan bara mysa i soffan så bör man INTE köpa en stövare om man INTE tänker jaga med den.
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Japp, hon växer så det knakar :D. För mycket faktiskt... Jag var bara här en stund, så jag skulle gå igen :/
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Kan ju passa på med ett tips till: whippet. Så klart har jag en själv - kanske inte helt objektiv ;-)

Jag tycker det är en bra ras om man inte har så stora ambitioner på att sysselsätta hunden med lydnadsträning etc. Det finns några som tävlar lydnad, agility och spårar, men de kräver inte att få sådan typ av aktivering. Viktigast är att de så ofta som möjligt får chansen att springa lösa, gärna med en annan vinthund. Är vädret dåligt ligger de helst inne och sover hela dagen.

Däremot har de inga problem att följa med på ridturen, cykelturen eller promenaderna. Jag tycker det är en stor hund i ganska liten förpackning som är lugn och sansad inne och full fart ute.

Däremot ser de ju ut som de gör...men man vänjer sig ;-)

Dessutom inser man att de inte alls är så sköra som de ser ut...sticker de efter vilt inser man snabbt att hela den väna, fjantiga uppenbarelsen bara har lurat dig hela tiden...plötsligt flyger hunden över diket, minst en meters längdhopp från stillastående tänjer maximalt på bena och innan man ens hunnit ropa nej är hunden spårlöst försvunnen.

För jaktinstinkten är det stora problemet...det är svårt att få dem att inte jaga vilt. Annars ser jag (nästan) bara fördelar med whippet. Dessutom sitter de (i alla fall min) gärna i knäet.

Men shelti tycker jag också låter som en bra idée - lite mer pälsvård bara...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp