här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Men faktiskt inte så mycket! :) Man borstar igenom en gång på 2 veckor. Öron kan behöva borstas lite oftare men... Extremt skönt, innan hade vi en risen som skulle trimmas "hela tiden" :p.
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

aah, utmärkt! tack! och nej, jag tänker inte springa och köpa en hund av rasen jag får på testet direkt!;) men det kanske skulle kunna ge en liten bättre hum om vilken ras som SKULLE KUNNA passa.. om inte annat så är det bara kul att göra!:D
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Bearded collie är en mcyket fin ras. Lika sto/liten som bordern men inte riktigt lika vallnings inriktad. vist vallar den och kräver aktivering, men den är inte lika krävande som en border... och enligt min uppfattnign är de sötare oxå...;)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

engelsk bulldogg blev det! :D (på testet alltså, inte som jag tänker köpa så fort jag hittar en! :p)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Hm.. Jag är inte så säker på att jag håller med om det där. Visst, en hund är till viss del anpassningsbar, och behoven är till viss del individuella även inom rasen. Men varför skaffa en hund som är avlad för något annat ändamål och har andra behov i grunden än vad man själv tänkt tillgodose?

Jag håller stenhårt på att en hund mår bäst av att aktiveras inom det område den är avlad för. (Det må finnas individuella undantag, men jag är ändå övertygad att man kan se det som en regel..)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Cavalier king charles spaniel skulle väl kunna passa!

De är väldigt anpassningsbara.. Lugna och fina inne (förutsatt att de får tillräckligt med sysselsättning så klart ;) ) men tycker det är jättekul att vara med ute hela dagen. Alltid glada och snälla!

Det är en mild och lättuppfostrad hund, men om du vill tävla lydnad så är det kanske inte riktigt rätt ras.
Kräver en del sysselsättning, både mentalt och fysiskt, men är en relativt lugn ras men de kan allt vara envisa :p !
ligger gärna i soffan och myser och tittar på tv på kvällarna

De är ganska små iofs och kräver en del pälsvård.. ca 2-3 ggr i veckan. Men pälsen är förvånansvärt lättskött ändå.

Vissa individer har dock ganska mycket jaktinstinkt och vissa nästan ingen alls.
Min älskar att jaga flugor :D :devil: tyvär getingar också , men hon har aldrig fått tag på nån som tur e :cool: ..
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Just det, dem hade jag glömt!

Sedan finns ju King Charles spaniel också.

Problemet är väll att det finns mycket sjukdomar (hjärtproblem bla) inom Cavalieren (vet ej hur det är med King Charles) och att många lite äldre hundar är feta och allmänt fula...fast det beror säkert på ägarna också. Som små och unga är de gudomligt söta och ofta mycket trevliga...
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

äsch, jag är KLAAANTIG! glömt att skriva i den här tråden att hunden antagligen kommer användas som assistanshund, jag skrev det i min förra tråd så jag tog för givet att jag gjort det i den här också.. klaaant nr 1 = jag!
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Niki skrev:
Just det, dem hade jag glömt!

Sedan finns ju King Charles spaniel också.

Problemet är väll att det finns mycket sjukdomar (hjärtproblem bla) inom Cavalieren (vet ej hur det är med King Charles) och att många lite äldre hundar är feta och allmänt fula...fast det beror säkert på ägarna också. Som små och unga är de gudomligt söta och ofta mycket trevliga...



Haha det är faktiskt sant! :p Fast det beror nog mest på ägarna som sagt! ;) Min lilla flicka börjar bli lite grå (8 och ett halvt) men hon ska minsan inte bli tjock o ful! :devil: :love:

Jo, det är synd att det är vanligt med hjärtfel, men aveln går åt rätt håll!

Fast en cavalier kanske inte passar som assistanshund ... :smirk:
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

nu funderar jag på om jag kanske ska kolla vidare på mittelspitz och norsk buhund.. någon som kan hjälpa mig lite med info om hur de brukar vara och så? som sagt, bara kolla vidare om det kanske kan vara något..
 
Senast ändrad:
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

lånar min egen knapp..

skulle en norwichterrier kunna passa, tro?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp