här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

horselove

Trådstartare
Nu har vi kommit så "långt" i hundtankarna att mamma har gått och köpt en hundskål..(vadå tidigt?:angel: )

MEN vi har fortfarande inte en aning om vilken ras det blir.. Mamma vill ha en stor hund medan jag vill ha en rätt liten, så den kan sitta i knät (jag vet, stora KAN det också;))..

Så vilken ras är bäst om man vill ha en som kan klara en ganska aktiv dag men som inte blir rastlös och så av lugna hemmadagar?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

förstod att frågan skulle komma, formulerade mig luddigt.. att man är ute hela dagen och gör något..haha, fan vad luddig jag är.. men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva annars..:o
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Ja om det är det ni tänker aktivera hunden med så bör ni titta ut en ras i gruppen SÄLLSKAPSHUNDAR
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Men hallå?
Sen när blev de fel med en lite vänligare förklaring?

Horselove:
Collie kanske?
Tervurenser brukar va lugna o fina men även lekfulla
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Men hallå.

Vad var det för otrevligt med det svaret ?

Iaf Terven kräver aktivtet så som bruks,lydnad m.m
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

en hund so jag och min mamma var finne på innan jag flyttade är en Finsk Lapphund.
En underbart söt hund, som varken är för stor elelr för liten.
Finns i massor av olika färger och anpassar sig perfekt till familjen.
Funderar faktiskt själv just nu att köpa en Finsk lapphund, när min egna blivit ca 3år. :)

Här är en bild på hur den ser ut:

ajdie.jpg


MVH
Josefin
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Förresten, här kommer två bilder på hur de ser ut som valpar.

19542.jpg

19521.jpg
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

_Jasmine_ skrev:
Men hallå?
Sen när blev de fel med en lite vänligare förklaring?

Horselove:
Collie kanske?
Tervurenser brukar va lugna o fina men även lekfulla

Du vet om att Terven tillhör Belgisk Vallhund?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

mm tänkte samma sak..

But I rest my case och ser vidare på Sex and the City!
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Sov gott :)

De flesta hundarna är bra på något mer än andra, men de mår ju inte dåligt av att inte få göra det.

Se på Border Collin, finns ingen mer aktiv vallhund (enligt mig), men det finns hur många som helst som aldrig har vallat med hunden i hela sitt liv.

Se på Sibirien Husky och alaskan Malamute.
Finns det massa snö imellan sverige eller södra sverige? nopp.
Har en kompis som har 4 st Sibirien Husky, de mår inte dåligt av att de inte får dra släde.

Jag menar, man får ju till godo ge dem något annat :idea:

Jag vet massor av hundar som jag vill ha, tex en farao, en jakthund en "kaninjagare", men inte har jag tänkt att använda den till jakt :P

Egentligen passar alla hundar till allt bara man tillgoda ser dess aktiva, fysiska och psykiska behov.

(snälla, ta det inte som att jag startar ett bråk, bara ville få min åsikt hörd, kram.)
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Calazirya skrev:
mm tänkte samma sak..

But I rest my case och ser vidare på Sex and the City!

Å kunde du itne sagt det lite tidigare!
Nu har jag missat Sex ad The City! :eek: :rofl:
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Åh my jag tappade precis skriv och talförmågan..

Är du seriös?

Tänkte att jag kunde svara dig i morgon när jag lugnat ner mig, men då har du nog redan en hel del svar
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Calazirya skrev:
Åh my jag tappade precis skriv och talförmågan..

Är du seriös?

Tänkte att jag kunde svara dig i morgon när jag lugnat ner mig, men då har du nog redan en hel del svar

Menar du mig?
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Ta det inte fel!

Självklart om man vill ha en jakthund, så ska man köpa en jakthund, man kan ju knappast ut å jaga med en Chihuahua :P
Och om man vill ut och åka släde ska man ju köpa sig en husky eller malamute.

Men en sällskaps hund, kan ju vara vilken ras som helst (med vissa undantag), så länge man till godo ger den dess behov..

Förrsten, är du på dåligt humör idag? :crazy:
 
Sv: här kommer jag igen med mina hundfunderingar!

Så du menar att jag kan ut och ställa älg med min rottis då?
Eller kanske valla får?

Skulle inte tro det. Det finns en anledning till att vi har en mängd olika raser och det är just skiftande användningsområden. Till exempel kan många BC utveckla rejäla felbeteenden om de inte får utlopp för sin vallinstinkt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 932
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp