Har han en flicktröja på sig?

Lupin

Trådstartare
För ett par dagar sedan fick sonen en ny tröja, han fick välja själv och är mäkta stolt över sin fina rosa tröja med såna där snabba elefanter på (som han själv sa). :love:

Vi hittade den på Lindex och sonen älskar sin nya tröja.

25901326.jpg

Igår var första gången han hade den på sig, på förskolan. Det höjdes en del ögonbryn när jag lämnade honom, men jag markerade direkt att nu har han äntligen fått sin efterlängtade rosa tröja! När jag hämtade honom var där en flicka i kapprummet (ca 5 år gammal) som lite gammalmodigt småleende förvånat sa "har han en flicktröja!?". Jag svarade "nej, det är ingen flicktröja. Det är bara en tröja. Rosa är ingen flickfärg, det är bara en färg."

Nu bor vi iofs på en mindre ort, men jag tänker banne mig inte följa strömmen bara för att det är enklare att flyta medströms. Och blått är banne mig inte någon pojkfärg heller! Blått (och grönt) har alltid varit min favoritfärg! När vi var små (jag är snart 39½ :angel: ) valde jag alltid blått och min lillebror valde alltid rött när vi fick chansen (tex när vi fick välja temugg själva eller vad som helst). Och inte tusan försökte våra föräldrar övertala oss att byta, jag har inget som helst minne av "flickfärger" eller "pojkfärger" från min barndom och uppväxt. Jag tror inte sånt existerade på 70-talet. Tack och lov. Det finns ju för bövelen bara färger! :mad: :D

Senast ändrad:
Sv: Har han en flicktröja på sig?

Min son på 2,5 år älskar rosa och lila kläder och faktiskt har vi inte fått en enda reaktion från varken personal eller andra barn på förskolan :laugh:! Idag har han tex rosarandig tröja och lila gummistövlar. Jag skulle inte köpa en tröja med texten "Mamas little princess", men jag håller helt med dig om att rosa bara ska vara en färg, inte per automatik någonting som enbart flickor klär sig i.

Spelar ingen roll vad det är för färg. Så länge din son gillar tröjan i sig så ska den användas.:bump:

Alice har bodyn i blå, lila och ljusrosa... näää vi gillar inte fem myror... :angel:

Ignorera. Är sonen stolt och känner sig fin i tröjan är väl ändå huvudsaken?

Min son på fyra klär sig också gärna i rosa, tycker om den färgen.
Vill gärna prova systers klänningar, hårtoffsar och läppglans också. Dock får han inte gå ut i den utstyrseln.:p
Men det får inte syster heller för den delen för när det kommer till kritan är det för kallt med endast klänning och sminkningen lämnar en del övrigt att önska i mina ögon.:angel::rofl:

Ang tröjan så antar jag att den bärs till lite grabbigare saker som tex jeans och då är det ingen tjejtröja. Sitetr den på en kille är det en KILLtröja. Så det så!:cool:

Ignorera. Är sonen stolt och känner sig fin i tröjan är väl ändå huvudsaken?

Självklart. Jag hoppas inte jag gett intryck av något annat?

Rosa är hans favoritfärg, det är den första färgen han kunde nämna redan vid knappt 18 mån ålder. :D

Jag skulle inte köpa en tröja med texten "Mamas little princess", men jag håller helt med dig om att rosa bara ska vara en färg, inte per automatik någonting som enbart flickor klär sig i.

Hehe, inte jag heller. Han är ju inte min lilla prinsessa heller. :p Det vimlar ju av vuxna grabbs som har rosa skjortor, så varför skulle inte en liten kille få ha en rosa tröja (med eller utan motiv)? :)

Nej, du gav inget annat intryck. Formulerade mig kanske knasigt.
Det jag menar är att din grabb gillar tröjan. Skit i vad andra tycker.:)

Spelar ingen roll vad det är för färg. Så länge din son gillar tröjan i sig så ska den användas.:bump:

Det enda jag inte gillar och som jag retar mig på att jag inte la märke till förrän när jag hämtade honom igår em, är att tröjan är för liten! Den är kort i ärmarna och i midjan och det är stl 104! När jag såg det (alldeles för sent med tanke på att tröjan fått matfläckar) kom jag att tänka på att ena brorsan för ett par år sedan påstod att flickkläderna är mindre i stl än pojkkläderna. Stämmer det här verkligen och varför är det så i så fall? Stl 104 ska väl vara stl 104 oavsett om det är till en flicka eller pojke? :confused:

Jag nämde det för sonen igår, att tröjan är för liten och att vi måste köpa ny större, men då sa han bara att "tröjan funkar bra". :D

Omvänt "problem"

Dottern hade storebrors ärvda kläder, typiska killkläder med sydda loggon på byxor och ngn tröja med tryck, naturligtvis i "kill"färger.
En annan mammas kommentar: -Vad tuff du var idag! (med "beundran" i rösten).

Grovt generaliserat:

Kille i tjejfärger= mesigt
Tjej i killfärger= coolt
Tjejfärger= gullig och söt
Killfärger= tuff och cool

Obs stora drag gjorda, men det är så här jag upplever det.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, du gav inget annat intryck. Formulerade mig kanske knasigt.
Det jag menar är att din grabb gillar tröjan. Skit i vad andra tycker.:)

Han är jättestolt! Vet bara inte hur han fått för sig att det är "såna där jättesnabba elefanter" på tröjan, men det lät jättegulligt när han sa det. :love:

Omvänt "problem"

Dottern hade storebrors ärvda kläder, typiska killkläder med sydda loggon på byxor och ngn tröja med tryck, naturligtvis i "kill"kläder.
En annan mammas kommentar: -Vad tuff du var idag! (med "beundran" i rösten).

Grovt generaliserat:

Kille i tjejfärger= mesigt
Tjej i killfärger= coolt
Tjejfärger= gullig och söt
Killfärger= tuff och cool

Obs stora drag gjorda, men det är så här jag upplever det.

Visst blir man trött? :grin:

Om jag inte missminner mig alldeles så tutar de med snabeln och liksom fladdrar iväg. kanske det som är jättesnabbt?;)

Om jag inte missminner mig alldeles så tutar de med snabeln och liksom fladdrar iväg. kanske det som är jättesnabbt?;)

Men var har han sett det i så fall? Vi har inte Fem Myror hemma (ännu) och såvitt jag vet har de ingen TV på förskolan. Märkligt mysterium.

Mystiskt.
Kanske någon kamrat som berättat?
Mina spelar spel på bolibomba siten. Där finns Fem myror.

Eller så gillar han bara elefanter och har hittat på att de är jättesnabba?

Det enda jag inte gillar och som jag retar mig på att jag inte la märke till förrän när jag hämtade honom igår em, är att tröjan är för liten! Den är kort i ärmarna och i midjan och det är stl 104! När jag såg det (alldeles för sent med tanke på att tröjan fått matfläckar) kom jag att tänka på att ena brorsan för ett par år sedan påstod att flickkläderna är mindre i stl än pojkkläderna. Stämmer det här verkligen och varför är det så i så fall? Stl 104 ska väl vara stl 104 oavsett om det är till en flicka eller pojke? :confused:

Jo det stämmer tyvärr :crazy:

Tröjan är jättefin, jag förstår att din son är stolt! :laugh:

Stl 104 ska väl vara stl 104 oavsett om det är till en flicka eller pojke? :confused:

Jo man tycker ju det men så är det tyvärr inte överallt.

Sen tycker jag personligen att Lindex kläder är små i storlekarna i allmänhet.

/Timsetim

Ojoj, jag undrar vad som hade sagts om min lille killes outfit idag då. Blommiga tights och en tunikaliknande tröja med huva (och kanin på).:D Visserligen blått men blommor och kaniner är säkert "flickiga" (det var min man som valde ut outfiten).

Jag undrar fortfarande varför butiker delar upp baby- och barnkläder i pojk- och flickavdelningar. Kan det inte bara vara babykläder eller barnkläder? Så kan man själv bestämma om det är pojk- eller flickkläder, eller inget av det.

Ojoj, jag undrar vad som hade sagts om min lille killes outfit idag då. Blommiga tights och en tunikaliknande tröja med huva (och kanin på).:D Visserligen blått men blommor och kaniner är säkert "flickiga" (det var min man som valde ut outfiten).

Jag undrar fortfarande varför butiker delar upp baby- och barnkläder i pojk- och flickavdelningar. Kan det inte bara vara babykläder eller barnkläder? Så kan man själv bestämma om det är pojk- eller flickkläder, eller inget av det.

Jag funderade i går när jag städade på jobbet varför dagis och fritids har bilrum och dockrum. Kan inte bilar och dockor samsas om rummen?

Visst håller jag också med dig! Men tyvärr är färger så kopplade till känslor och förnimmelser.
Jag har klätt vår dotter i mycket "pojkfärger" och får då höra att man tror att hon är en pojke, trots att hon är väldigt "flickig" i sitt utseende.
När vi var i London var hon en pojke hela tiden då hon inte hade klänning. Med klänning på var hon en sååå söt flicka (fick vi höra)!!
Jag klär henne faktiskt nu i mer flickfärger, men kan gärna ha jeans eller någon blå/grön/ grå tröja. När mormor och farmor köper kläder blir det gärna rosa. Det hänger faktiskt mest rosa kläder i hennes garderob och visst är det lite tråkigt!?

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 224
Senast: Enya
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar