har du varit med om att sitta på en skenande häst?

B

Buddahn

Ni som har suttit på en skenande häst, vilken var anledningen till att hästen började skena? Hur slutade skenturen? Frågar eftersom det är en av mina stora rädslor trots att jag aldrig varit med om det. har suttit på en häst som stuckit men aldrig i ren sken.

Sv: har du varit med om att sitta på en skenande häst?

Har aldrig heller suttit på en häst som skenat. Men hade en bekant vars häst skenade. Fastnade i en ladevägg och forsate springa. Alltså den stod mitt på ladan och sprang.
Litte och tänka på då många har hästar som "skenar" även i skritt.

Ojdå! Du vet inte varför hästen skenade? Hoppas att allt slutade bra iallafall.
Sken i skritt har jag aldrig varit med om:rofl:

Om man nu kan kalla det sken, hästen var inte rädd på något sätt så det var inte av panik han skenade, men det gick absolut inte att stanna.
har en fjording som är väldigt beroende av sina hästkompisar, red ut själv en sväng och allt funkade kanon tills vi var på väg hem och jag bestämde mej för att ta en omväg, det tyckte inte Tjalle. Så han drog iväg åt det hållet som gick hemåt. Jag försökte stanna honom men det var omöjligt(satt inte riktigt i balans heller). Fick se en stor mjuk fläck med mossa som jag kastade mej i, hade inte klarat av att sitta kvar iaf.
Det läskigaste med allt ihop var ju att hästen fortsatte hemåt själv och vi bor precis brevid E20..... DET är min största rädsla. Att hästen ska komma ut där. Vi var långt ute i skogen men som tur var så var min pappa med på cykel så han cyklade efter. Hästen stannade utanför stallet och käkade gräs. Sen dess har jag inte ridit ut på honom utan hästsällskap.
Visst var det en läskig känsla men jag tror det hade varit mycket värre om hästen stuckit av panik och rädsla.
Allt gick ju som tur var bra, jag landade mjukt och hästen var hel trotts att han sprungit genom snår skogen(han är väldigt klumpig i vanliga fall, men inte när han är på vift.)

När jag var yngre red jag allt i hästväg och en kompis hade svagt hjärta för galoppörer, magnifika fullblod! Fast kanske inte lämpligt för en 14 åring att rida ut på? I vilket fall så kom det en liten söt hare skuttandes och hästen fick totalfnatt. Vände på en femkrona och for iväg över stock och sten. Suttit på en skenande galoppör någon gång? Ingen höjdare alls. Jag hoppade av frivilligt efter någon kilometer och landade i diket. Rena cirkusartisten! Släppte stigbyglarna och hängde mig över på sidan och släppte taget. När jag äntligen tagit mig till stallet stod han där, vrålsvettig och inne i sin box.

Jag har också skenat med en tinker och då var det smärta som utlöste paniken. Hon försökte springa ifrån smärtan (spatt som jag då inte visste) och ju mer hon sprang desto ondare gjorde det. Det blev en ond cirkel. Där hängde jag kvar hela vägen hem.

Sista gången jag skenade var på min gammelörn på då 28 år som skulle få "komma ut lite" i lugn skritt. Jo, pyttsan! Fick helfnatt och vrålade iväg med mig på ryggen. Den yngre hästen hann inte med! Jag vågade inte göra minsta antydan till att stanna eftersom jag var rädd att han skulle gå omkull med oss. Varför han blev rädd har jag ingen aning om. Orken tog slut innan vi nådde ett stort dike någon kilometer längre fram. Tack och lov! Där hoppade jag av och ledde hem min gamling på darriga ben.

Jag har varit med om en kolugn ardenner som skenat med vagn på grund av att däcket på vagnen gick ner i en liten håla och sa "bump..". Har det filmat och kan inte hålla mig för skratt när jag ser denna övergödda herre samla ihop alla kilon för galopp och sen sken. Om ett fullblod klarar det på tre sekunder så tog det nog den här gossen 20 sekunder att nå toppfart. Tack och lov skenade han rakt upp för en gigantisk gödselstack och sen tog orken slut i den tunga gödseln....

Min ena shettis har skenat med mig en gång i vagn och det var rädsla för betlastning. De hade tagit paus och jag såg inte ekipagen från vår gård. När jag närmade mig den gården de lastade bakom startade traktorerna och det blev ett förfärligt smällande och rasslande när betorna skulle ner i en tom vagn. Jag hade full förståelse för min shettis, jag höll själv på att göra i byxorna!

Åh, jo. Min unghäst skenade också med mig (herregud vad jag har förträngt mycket!). Han fick syn på kor för första gången i sitt liv när de två idioterna jag hade som sällskap helt plötsligt fick för sig att galoppera utan att säga till. Gissa om min häst tog det som en bekräftelse på att kossor var vrålfarliga? Han dundrade iväg över stock och sten, ikapp de andra och vidare förbi dem. Jag hann svära x antal eder under tiden vi skenade ikapp och skrek ut otidigheter till dem angående deras mentala status när vi passerade. Vi har aldrig mer ridit ihop... förstår inte varför?:rofl:

Annars är det nog lugnt. Jag är 40 år och egentligen en liten försiktig ryttare. Peppar, peppar ta i trä så har det gått vägen hittills! Det som oroar mig mest vid sken är trafik. Finns ingen trafik i närheten är det bara att hålla sig kvar. Någon gång dämpas flykinstinkten (annars skulle de ju springa ihjäl sig) och orken mattas av. Då kan man få kontakt igen.
/Sessiagh

En häst jag red skenade så fort jag hoppade upp. Sprang 2 km på ett rus, och fick inte stopp på den förrän jag styrde henne mot en traktor. Anledningen? Hade fått komma undan med det varenda gång. Kanske även något fysiskt problem, det kollades inte upp.. Jag var ung och dum. Nu är jag bara ung :angel:

jag hade en fjording på lån som skenade ofta, nästan varje ritt första halvåret.

den va iof känd för o göra det. sista halvåret gick det bättre dock.

Jodå.. nog har jag skenat.:D
Hade en sommar en nordsvenskt sto som sprang ifatt en traktor och en blå volvo 245:a :D
Fanns inte en chans att stanna henne.
Det var bara att försöka få ner henne i kanten och sen låta henne dra om bilen .. Undrar om de blev förvånade.:angel::cool:

En fotnot ang denna häst är att hon en ggn skenade rakt över en landsväg och detta blev slutet på våran sommar.:crazy:
Jag var vid tidpunkten bara 14 år och redde inte ut denna häst som var både för stor och för stark.
Jag var aningens rädd för hästen då jag visste att hon bara tog bettet och mina föräldrar ville inte heller riskera att nåt skulle hända.
Hade det varit idag så hade nog läget sett annorlunda ut.

Usch det låter jobbigt med en skenande fjording. Man har inte så mycket att sätta emot när en sån bestämmer sig för att sticka. Låter läskigt med vägen så nära också.

Du har varit med om mycket! När jag var tonåring red jag också ett fullblod (fd gallopör) som var väldigt nervös av sig. Åkte av varenda gång så jag slutede rätt snart. Älskade verkligen den hästen och vi hade superkontakt i all annan hantering men tyvärr fungerade vi inte ihop i ridningen eftersom jag också kan vara lite nervös av mig om hästen är lite stirrig.

Jo det har jag varit med om.
Jag var 12 år nånting och red en ponny från ridskolan. Min kompis red en annan ponny som kastade av henne, min ponny blev rädd och stack. Jag var jätterädd, den bara sprang och vi var mitt ute i skogen bland massa träd och rötter. Jag kastade mig av den i en kurva, för det gick inte att få stopp på den och jag ville inte krossas mot nåt träd.

Skenande fjording verkar inte vara helt ovanligt.. Jag var ute på en lugn tur i skogen, barbacka och ensam, då min 19 år gamla fjordherre vänder på en femöring och skenar iväg hemåt.. Vägen var rätt blöt på sina ställen och han lutade lixom framåt.. Jag var säker på att han skulle stupa när som helst och gjorde mig beredd att hoppa av i lämplig buske när han snubblade till eller nåt och jag flög som en vante ner i backen!! Där låg jag, ensam flera kilometer upp i skogen utan mobiltelefon och kunde inte röra mig :eek:
Som tur var såg min pappa när hästen kom hem utan mig, och när jag inte kom efter sprang han upp i skogen och letade. Läskigt värre.. Blev buren av brandmän på bår, med krage runt nacken och sån där uppblåst dyna runt hela mig.. Ambulansen väntade några km bort, alldeles utanför skogen.. Min först aoch förhoppningsvis sista färd i ambulans..Blev röntgad "U.A" och hemskickad med starka smärtstilllande tabletter, ett år senare då jag fortfarande hade ont och besökte läkaren fick jag veta att de blandat ihop mina plåtar och att jag spräckt en ländkota rakt igenom.. :mad: Konstigt att ja
hade ont då! Shiit, värsta novellen jue.. Sorry för långt inlägg :o

Jaa, en gång när jag gick på ridskola för många år sen. det var sista gången på terminen. Lilla jag på typ 9-10 år hade den stora hästen på ca 160-170. När vi skrittade av och var vid yttersta kortsidan hörs nångting utanför, hästen blir rädd och börjar skena tvärs över ridhuset, jag skrek att alla skulle flytta på sig, kunde inte tänka så mkt.. sen när väggen kom tvärvände hästen och jag forsatte frammåt.. detta ledde fram till att jag hade ett uppehåll inom ridningen.. :angel:

Jag har suttit både bakom och på skenande hästar.

Den första var ett halvblod som en bekant ville ha hjälp att rida ut med, hon påstod att hon "dummade sig" och vägrade lyssna på ryttaren, så jag skulle göra ett tappert försök och se om det bara var respekt som saknades eller något annat som felade. Vi hann väl ut hundra meter på en grusväg innan hästen helt utan förvarning satte iväg i skengalopp. Han var helt okontaktbar, sket helt i såväl vikthjälper som tygeltag och det var bara att ta tag i manen och hoppas på det bästa. Vi gick omkull på en åker efter någon kilometer, det enda som skadades var otroligt nog sadeln. Med tanke på tempot är jag uppriktigt förvånad att ingen av oss bröt nacken.

Den hästen slaktades för övrigt knappa halvåret senare efter ett flertal likadana vurpor utan varken funnen sjukdom/skada och hjälp av duktiga tränare.

Den andra var en passhäst, travare. Hon skulle sättas igång efter en periods vila, det var en solig dag med nysnö och hästen var av naturliga skäl piggare, gladare och spralligare än någonsin. Vi körde ut i skogen och hade precis börjat jogga lite lätt när hon började pipa, trampa och la plötsligt av en rejäl glädjebock. Problemet var att hon i samma veva lyckades få ena bakbenet över skalmen en kort stund, och blev i all upphetsning så uppstressad att hon satte iväg i 100 knyck.

Jag satt kvar i vagnen och försökte hålla henne, och precis som hon var på väg att sakta ner körde vi över en stubbe, jag flög högt i långvagnen, tappade tömmarna och så bar det av.... hon skengalopperade i någon kilometer (med mig skrikandes i kärran) innan hon fastnade i en snödriva, jag kunde hoppa ur och ta fast henne och så var det över. Varken hästen eller jag kom till skada, men efter det kör jag alltid alla hästar med slaggjord, hur snälla de än är.

ett år senare då jag fortfarande hade ont och besökte läkaren fick jag veta att de blandat ihop mina plåtar och att jag spräckt en ländkota rakt igenom.. :mad: Konstigt att ja
hade ont då! Shiit, värsta novellen jue.. Sorry för långt inlägg :o

urk...o du stod ut ett år? :crazy: jag hade börjat jaga läkare omgående om jag märkte att jag inte blev bättre....klantigt av dem! var det jättelänge sen? annars kanske det går att göra en anmälan!

hoppas du mår bättre nu...

ang skenande hästar...jag red ett russ när jag var 11 tillsammans med en tjej som red en nordsvensk...när vi kom till en grusväg på en långritt så skulle hon galoppera o jag mitt smartskaft trodde min skulle vänta snällt tills nordis kom tillbaka...nehe då han började protestera o vilja iväg sen drog han...fy satan vad fort det gick...täby galopp kan slänga sig i väggen:p

en annan gång var när jag red på ridskola och vi började rida på ridbanan precis utanför stallet men insåg att det var för mörkt, kallt o blött där så då skulle vi RIDA till ridhuset. normalt ledde vi upp dem, det är ca 1km...en liten ponny längst bak i ledet hoppade till för nåt o sen var det kört...det var 2 som satt kvar o deras hästar hade skenat långt åt helvete rent utsagt, min stod mitt i vägen (trafikerad) o stegrade, snurrade runt, stegrade, kastade sig, sprang iväg osv...jag gjorde ett försök att styra in honom mot ett staket för att få stopp på honom o komma av innan det blev värre, det var ju bara o glömma...det hela slutade med att jag hamnade i ett dike, blåslagen, fick ett bauta blåmärke på armen som syns än idag...detta var kanske 2001....:(

Var ute i skogen och red med några kompisar utam ledare för andra gången med unghästen. Då skrittar vi förbi några kossor, innan dess var hon hur lugn och snäll som helst. Hon tvärnitar och står blickstilla i några sekunder innan hon sticker rätt in i ett kalhygge efter stormen Gudrun. Jag får en stock i magen och kastas bakåt. Släpas efter tills stiglädret går sönder. Sedan gick även sadeln sönder (gammal zaldi.)

Hon fick verkligen panik och tänkte inte på något annat än att komam så långt bort fram kossorna som möjligt. Efter 30 min mötte vi en polis som hade hittat henne utan några större skador med tankte på att hon sprang i den terrängen.

Det är väldigt många som använder ordet "skena" utan att hästen gör de tex. att den sticker lite när man ökar ...

*kl*

Japp. Inte bara en gång. Wohoj säger jag bara. Fort gick det.
Lúkas och jag var ute och galopperade i snön en vinter. Vi red en bra bit (jag var först, min kompis carro på skorri bakom och min kompis Erika på Blika sist) så ville Carro vara först så jag hamnade sist! Javisst tänkte jag.
Vi galopperade upp för en backe och jag kände att någonting var på gång, det flög snökocklor på stackars Lúkas om blev livrädd. Jag halvskrekatt nu sticker han snart, sakta av.
Nej. det gjorde hon inte.. Förrens det var försent. Lúkas lägger sig på sidan om Blika, jag drar och kämpar bara för att få tillbaka kontrollen (ska tilläggas att efter uppförsbacken var det en BRANT nerförsbacke som var full med is..), Lúkas lägger upp huvudet i erikas armveck och sen gick det fort ska jag lova. Han lägger sig brevid Skorri som fick panik och stack. Vi ligger sida vid sida ner för isbacken och vi LIGGER ner på hästryggen och bara försöker hålla hästarna uppe på benen. Efter drygt 1-2 km! så får hon stopp på Skorri och jag kommer om i full sken, får ner pålle till tölt och parkerar i en snödriva. Sen var jag lagom skakis.
Usch det var obehagligt.

Sen har han skenat med mig flera gånger i pass. En gång (förra vintern) hade jag bara 2 brodd och var ute och red med ett helt gäng. Lúkas låg på bettet jättemycket och jag sa vänligt men bestämt att INGEN får komma om just nu. Jodå, tror ni folk lyssnade?
NEJ. Om kommer en, "BAK IGEN" skriker jag, hon går bak igen. Och så igen. Jag hade ingen chans. Tappade kontrollen helt och han skenade på glans is i flygande pass. Vi låg ner i en kurva, men otroligt nog höll han sig på benen. Tillslut blev han trött. Men usch..

Obehagligt :p

Jag har haft egna hästar i snart 10 år och ingen av dem har NÅGONSIN skenat i full panik utan att man kan få stopp på dem.

Och jag har ändå nerviga hästar som är tittiga och hoppar till för det mesta och rider i skog och mark minst 4 dagar/vecka.
Men jag sitter ALDRIG och drömmer på hästryggen och tittar hela tiden efter saker som hästen kan tänkas bli rädd för och är hela tiden ett steg före i tanken, utan att stressa upp hästen.

Skulle det vara så att jag har en häst som jag upplever som stark, som gärna vill prova att ta tag i bettet eller inte lyssnar så betslar jag helt enkelt upp den, tillfälligt eller permanent, det ska aldrig vara farligt att rida.

Det var några år sedan jag var med om det, men känner av det ibland. Var ute och körde min dåvarande fjording då ena gjorden brast. Däckel och loka åkte fram på öronen och kärran in i baken på hästen. Sken och hästen gick omkull i en skarp kurva. Jag föll ur och bröt nyckelbenet. Min dotter, då 11 år var med, hon fick hoppa av farten när hästen reser sig och fortsätter skenturen. Vi hade båda hjälm på oss som tur var. Hästen sprang hem på vägen med vagnen fortfarande fast. Vi blev upplockade av en granne som hade mött hästen med bilen. Hon körde oss hem och där fick jag ta hand om en sjöblöt vettskrämd häst. Jag kände fortfarande inte att jag skadat axeln. Blev skjutsad till akuten där det blev röntgen m.m.

Hästen gick aldrig att köra mer. Hon är nu såld som enbart ridhäst.

Men min senaste skentur var faktiskt nu i söndags. På min dotters islandshäst. Något skrämde henne när jag red i paddocken. Hon fick hjärnsläpp totalt och skenade runt flera varv helt okontrollerbar. Att jag satt kvar är ett under, men kan nog tacka den djupa dressyrsadeln. Vi höll på att krascha i staketet flera gånger men hon bara fortsatte. Men fick stopp till slut. Fick promenera henne hem. Ca 1 km hem. Vågade inte utstätta mig för en skentur på asfalten. Hon var tillräckligt skärrad som det var.

Har hänt många gånger, börjar bli van...

En gång var det under en period då pålla var rädd för väldigt skumma saker, nämligen mopeder, fotgängare och cyklister. I övrigt HELT trafiksäker.
Så en gång stack hon för att en fotgängare gick framför oss, vilket var helt okej, men så stannade fotgängaren och vände sig om och började gå mot oss. Då fick hon en knäpp, vände på en femöring och stack. Bakom oss på vägen stod en bil som stannat för att se vad som hände, så hon sprang ner i diket för att komma förbi bilen. Sadeln åker runt, jag hamnar underst bland hovar och snö och kommer snart loss. Hästen sticker hem med sadeln under magen.

Jag klarade mig med helt söndertrasat bäcken, dock inget brutet! Bara skadade mjukdelar. Kryckor + morfin i några veckor. Hade ett rött märke av en hästsko på låret, fin lårkaka det blev. Hästen var en bruksnordis på ca 700 kg.
Det var dock andra gången detta hände, första gången var det en moped och exakt samma sak hände - sadeln snurrade i ett dike. Då blev det dock bara skador på armarna, ungefär som träningsvärk i några dagar.

En annan gång stack samma häst när jag red barbacka och med mina tidigare erfarenheter så tog jag beslutet att kasta mig av istället för att se vad som komma skall. Landade dock lite dumt och bröt handleden :cool:

Hände fler gånger att hon skenade men vad jag kan minnas så höll jag mig kvar på ryggen de gångerna och fick stopp på henne till slut. Övriga hästar har nog aldrig skenat på sådana katastrofala sätt som det där stoet gjorde, de har gått att få stopp på.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Olyckan inträffade på en camping utanför Uddevalla när hästen av oklar anledning började skena. I vagnen satt två vuxna och fem barn...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 641
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama