Sv: Hantverket
Delvis KL
Så tänker jag mera diagonalt i det läget, innerskänkel mot yttertygeln, och att ha blicken med i rörelseriktningen och inte röra innertygeln så mycket , men det är en sån sak jag har fått jobba med för att komma åt så att säga, innerhanden vill så gärna hjälpa till....men jag vill att den bara fångar upp det som händer av det övriga.
Jag tycker det beror på hur hästen står emot. Jag vill ju helt klart ha hästen på yttertygeln. Men för att få stöd på ytter måste jag ha en lösgjord häst. För att få en häst lösgjord använder jag samsidiga hjälper= innerskänkel och innertygel samt givetvis sitter i position för böjning. (Nu låter det som att lösgjord är väldigt enkel, ett visst mått av lösgjordhet kanske man ska skriva istället?) När hästen är lösgjord kan jag rida upp hästen mot yttertygel - hästen spårar. Ofta handlar det ju om EN förhållning på inner samtidigt som innerskänkel innan hästen är på ytterhjälperna igen. Jag sitter ju inte och drar konstant i innertygel .
Min ena häst blir fly förbannad om jag tar henne i munnen "i första hand". Jätte viktigt att jag använder säte och skänkel som bas och handen som ett komplement, annars blir hon a-r-g. Henne lär jag mig mycket på.
Jag håller med dig i ditt tänk, men jag kanske är lite mer hand-"liberal" i dagsläget. Men så vet jag var jag har mina hästar också. Igår när jag red den stora, hon som inte blir fly förbannad när man tar henne i munnen, tänkte jag på hur otroligt stilla jag kunde vara i handen hela passet, förutom de 15 första minuterna. I början behöver jag leda in framdelen i rätt riktning ibland samt hjälpa till och lösgöra innersidan. Efter det använde jag inte handen alls förutom att jag jag ibland slöt handen lite mer eller gav eftergifter.