Hantverket

Sv: Hantverket

Liten trådutveckling:

Känner ni någon ryttare som håller sig mitt över hästen hela tiden?

Jag har en liten aning om att det är väldigt få ryttare, t o m i hela världen, som är så skickliga? Min tränare tycker det är viktigt att studera olika ekipage och vi får ofta titta på filmer tillsammans, just för att vi ska lära oss se. (Inte för att vi ska förfasas eller klaga). När man börjar detaljstudera (vilket givetvis inte alla tycker är roligt, men jag tycker det är nyttigt), så är det ganska få ekipage där ryttaren faktiskt klarar av att hålla sig mitt över hästen hela tiden. Oavsett om det är OS-dressyr, uppvisningsridning på frieserhästar eller VM i working equitation.

Sen är förstås inte alla discipliner lika beroende av att ryttaren håller sig mitt över hästen hela tiden. I westerngrenar där man ska fånga in en kalv kan man ju t ex inte befinna sig mitt över hästen. ;) Och dressyr är ju eg den enda grenen där man vill ha ut gången. Och gången kommer inte ut om inte hästen är rak, vilket hästen inte kan bli förrän ryttaren kan hålla sig rakt över och göra sin häst rak.

Jag tror att det i meningen "Sitt mitt över hästen" döljs det svåraste inom ridningen.

Vilken tur att du utvecklade, jag skulle just svara med att fråga vad vi ska prata om nu då, när alla (nästan) är överens:confused::devil:

De tränarna jag rider för nu säger samma sak, den ena har specialstuderat lite under utbildningen och gjort ngt arbete om bla vad som stabilserar mest.
Har även en "bekantas bekant" som jag träffar ibland när jag följer med och tittar på tävlingar, som är helt fixerad vid sitsar och brukar kommentera när vi tittar, och det är ekipage på upp till svår klass. Hon menar som du också att ingen sitter rakt över hela tiden, och dom flesta har samma håll, som de faller åt, vilket syns på att hästarna har svårare åt ett håll också.

Man kan också se det här på bilder av elitekipage även i världsklass.

Jag menar med det inte att man ska sluta jobba på att sitta rakt över hästen, tvärtom, men man behöver inte se det som att man är ett hopplöst fall som hela tiden förstör hästen så länge man inte nått dit som det kan låta ibland:crazy: Dessutom är det viktigt att lära sej vad som orsakar vad, när är det hästen och när är det jag, det jobbar vi på under träningarna. (Jag har nyligen upptäckt att något jag trodde var hästen, var jag, i alla fall, på ett väldigt lurigt sätt, genom motreaktioner osv, svårt att förklara men har med rakriktningen att göra förstås. MEN det var också så att hästen "lurar" in mej i det, hästen för i den dansen kan man kanske säga, inte jag, där ligger största felet.)

Ja det är mycket med att rida:rofl:

Det är ju väldigt svårt att sitta mitt över hästen eftersom hästen hela tiden rör sig :angel:. Man kan ju inte bara sitta i position och sitta kvar där :). Hästen rör ju ryggen både upp och ner och i sidled och alla andra möjliga håll, svårigheten är ju att följa med i de rörelserna lagom mycket utan att falla över för mycket på något håll.

Ännu svårare är det ju när man t ex går över i sluta, för då ska vikten fördelas om igen - under rörelse, likadant vid övergångar.

Usch. Svårt. Fy. Hade det inte varit för att jag och bellis lyckades med fyra rena byten av fyra möjliga i går (första gången jag bad henen byta), så hade jag nog övervägt att sluta med det här. (Med tanke på att den andra också står skadad för 158 gången). Sådär, nu han jag gnälla lite också.

Jag snor knappen här och frågar Rumpnissen:

Skriver P något om händerna? Jag har tyvärr hans skrift nerplockad i nån av flera lådor...suck för flytt.

Det där med att hästarna protesterar tycker jag verkar självklart.
Jag har tränat o tävlat en hel del i friidrott och tränat en massa fitness i mina dagar och även om min tränaren berömde mig för att jag utförde övningarna korrekt så var jag inte alltid nöjd med att behöva utför dem...det blev ju tusen ggr jobbigare när jag gjorde rätt!!:devil:;)

Lite roligt att det togs upp för igår fick jag bevittna min 19-åriga fröken bli arg. En kompis som ska hoppa henne(hennes egen skadade sig lagom till laghoppningarna) red igår. Hästen har en svagare sida och när hon ska gå på rakt spår så skjuter hon gärna in rumpan åt höger för att underlätta för sig själv. Kompisen märkte detta på en gång och gick på...jävlar vad tanten blev sur då!!
Och då gjorde ju ryttaren ändå rätt :)

Min yngre donna är väldigt styv i kroppen pga all boxvila så hon blir fly förbannad när jag kommer åt henne och kan böja igenom kroppen.

Det som är gemensamt är att de lugnar sig efter ett tag. När man som ryttare gör fel(jag är ju inte så duktig så det händer ju:o) så accepterar de inte det.

Och det är ju jättebra förstås.

Jag tycker nog också att lättridning är bra för balansen. Jag är ju inte alls kunnig på vad som händer så jag utgår alltid ifrån vad jag känner och jag skulle nog inte få bättre balans om jag bara kämpade på i nedsittning. Jag måste få rida lätt emellanåt och finna balansen där lika väl som i nedsittning.

axel: TACK, jag ska göra mitt bästa:D

Det ska bli spännande att få domarens kommentarer. Jag ska se det som en träning eftersom jag bara haft hästen 3mån och det är första dressyrtävlingen för mig på många år. Men det är mkt mer intressant än träning eftersom man på träning har chans att rätta till sina misstag. Här ska jag på egen hand lyckas värma upp och rida fram hästen så att vi kan prestera det bästa vi som ekipage kan göra för tillfället. Och det ska bli kul att se hur jag klarar mig "på egen hand" sas. Sen har man ett bevis på vad man har lyckats med och vad man bör jobba mer på.
De sakerna som jag kommer bli grinig för om jag skulle få avdrag på är ju vägar och halter.

Han skriver väldigt mycket om händerna. Kontentan är ungefär att all kontakt med hästens mun ska vara som ett gummiband, alla förhållningar ska tas försiktigt och alla eftergifter ska ges försiktligt. Han skriver också mycket om stödet och huvudpositionen.

Just om hästen inte låter sig ställas t ex åt vänster skriver han att man ska ha kontakt på höger tygel och höja handen, sedan ställer man till vänster med vänster tygeln. Mycket förenklat och kortfattat. Jag sitter vid fel dator så jag kan inte läsa.

Så gör ju jag på "unghästen" som inte gärna ställer.
Skriver han varför man ska höja handen? Jag har nämligen ingen aning varför jag gör så...tyvärr är det ett genomgående tema i min ridning.:(
Jag gör en hel del saker som jag inte VET varför jag gör utan det bara känns rätt.
På den yngre som jag ju har ridit hela hennes liv så funkar det kanon att rida på känsla...inte alltid förstås.

Det är ju lite därför jag blir så extremt förvirrad ibland, som nu med händerna.

Min KÄNSLA säger att jag vill göra på det sätt jag skrev om men sen så ser man och får höra att man ska göra på annat sätt...det blir jobbigt för jag kan inte bara ignorera min känsla.

Men sen har jag ju även insett att om jag vill bli duktig så räcker inte känslan utan jag behöver kunskap att komplettera med.

Jag måste gräva fram P!!
Fast först ska jag nog avsluta Wilhelm Müseler för annars blir det pannkaka bara.

Vilken funktion ska den upplyfta handen fylla (jag antar att det i detta fall är höger hand som lyfts och vänster som ställer)?
Skulle detta funka åt vilket håll som helst? Alltså både inåtställd o utåtställd?

Jag tycker mkt är vunnet bara iom att man blir medveten. Man vet att problematiken finns, alltså kan man börja jobba med det.

Det är svårt att hålla sig mitt över hästen, men allt man kan göra är ju att öva. Tänka till extra många gånger i volten t ex, så man inte glider utåt. Fundera över vad som hänt om man ridit barbacka osv. Bara för att man belastar olika är det ju inget skäl att inte rida lätt, tycker jag?

Sen upplever inte jag att det enbart är ryttarens fel, de flesta hästar puttar ner sin ryttare i div hål - eftersom de flesta hästar har sina egna rörelsemönster de föredrar. Men vissa ryttare är så koordinerade att de inte tillåter sig "brytas sönder" eller puttas. Dem betalar man gärna inträde för att se.

Absolut - kroppmedvetenhet

Och kroppkontroll då berhöver man inte följa hästen - utan man leder den

De ryttare de finns ju - men de ha ofta en annan bakgrund - den jag omedelbart tänker på är en som var nere hos Egon von Neindorr innan han dog
Den är praktisk möjligt att "betala för att se" så här på rak arm

För det här måste man lägga ned åratal på att lära sig

Inget jag skulle kalla enkelt

Det är ju väldigt svårt att sitta mitt över hästen eftersom hästen hela tiden rör sig :angel:. Man kan ju inte bara sitta i position och sitta kvar där :). Hästen rör ju ryggen både upp och ner och i sidled och alla andra möjliga håll, svårigheten är ju att följa med i de rörelserna lagom mycket utan att falla över för mycket på något håll.

Ännu svårare är det ju när man t ex går över i sluta, för då ska vikten fördelas om igen - under rörelse, likadant vid övergångar. .

Jag tror att det i meningen "Sitt mitt över hästen" döljs det svåraste inom ridningen.

KL

Citat Kottas

Riding is lika shooting a a moving target, and if, and when, we hit the bull's -eye the thrills areincredible
The art of ridning is based on the talent to continously mix and blend akctivities, much as a patient mixes colurs to paint an Image

Ang Podhajsky - jaghar aldrig sett honom undervisa, men när Kottas undervisar så säg sinte ett ord om handen, inget löses med handen - allt löses med bättre koordination, eller som i ovan nämnda ryttare serier av övningar

Angående att systemet låter lätt - låter är ordet. Koordination tar åratal att lära sig - och detgör man bara om man tränar just koordination, dör den om har gjort det är det "lätt"

det är därför det går så fort för sådana som HH Meyer zu Strohen, och Hella Kunzt (stavn? ) att modellera om hästar som sägs inte kunna. Att det inte är så enkelt

Problemet i Sverige är att man alltid förutsätter - att man redan kan det som finns att kunna.

Börjar man inse hur stort det är, hur svårt det är ja -då svindlar tankenRumpnissen. och då kan man om man vill hålla dörren öppen för att det finns en större värld att upptäcka.

Eller så nöjer man sig med att anse att ens egen erfarnehet är allt som finns

Du skriver teori och praktik - Vetenskap är i synnerhet praktik - för den behandlar IRL inte som man vill att det skall vara

Jacko skriver; man ser inte många sitta mitt på tyngdpunkten - Nej - men det finns ett bevisat samband mellan att lyckas med det och att tillåta hästen prestera.

Är inte det verklighet?

Att det finns ett samband mellan ryttarens balans enligt den avancerade beskrivningen ovan och hästens hållbarhet

Är inte det verklighet?

Är inte vetenskap verklighet? :confused:

Senast ändrad:

din höga hand är ett annat sätt att hitta balansen - ibalnd löser kroppen det av sig själv. Den kompenserar din vikt åt höger

KL

Tyngdpunkten kan inte vara för långt åt höger om hästen skall vara vä ställd/böjd

Här har vi pudelns kärna i tråden - skall man kompensera det kroppen inte kan med handen????

Jag kan inte tro att P menar så.....

Senast ändrad:

För mig är det i högsta grad verklighet. Inte MIN verklighet dock. ;)

Dvs jag lyckas sitta mitt över hästen i långsam skritt i sammanhängande stunder. Det är egentligen piss i Nilen om man jämför med vad Meyer zu Strohen osv lyckas med. Men det där pisset, alltså! :love:

Men visst är det en enorm skillnad på ryttare och ryttare. Det finns så mycket element i Hella Kunz ridning (som exempel) som många av oss inte ens förstår. Några element kan vi greppa, men givetvis bara de som vi hört talas om innan. Om Hella rider runt med en beige tröja, men jag bara lärt mig ordet brun - säger jag att hon har en brun tröja. Om sedan Rumpnissen kommer och säger "vilken fin beige tröja Hella hade" finns det två sätt att svara: 1) vad snackar du om? Den är ju brun! och 2) Vad menar du? Vad är beige? Vem har lärt dig det? Hur beskriver du beige?

När man inser hur STORT ridning är, det är först då man kan börja kravla sig upp, mikrometer för mikrometer.

Jag kommer aldrig att nå till ens halva Hella Kunz kapacitet. Men det har ju inte att göra med att jag är missnöjd på något sätt med vart jag än hamnar - där jag hamnat är så himla häftigt jämfört med där jag var innan!

Och så tycker jag man får se sin ridresa, våga inse att man faktiskt inte kan något i det stora perspektivet och att livet inte räcker till för att läsa ens band 1 i uppslagsverket. Men vad roligt man har medan man läser! ;)

Vetenskap är inte alltid verklighet - nej. Det beror på under vilka omständigheter vetenskapen är framforskad och vilka variabler man använder sig av. Det kan vara verkligt i ett avseende men ren teori i ett annat.

Man kan prata hur mycket som helst om ryttarens position på hästen men för mig blir det inte verkligt fören man sätter det i samband med den levande, tänkande varelse vi sitter på som ibland (eller ofta?) inte beter sig som de hästar "normalt" gör.

Podhajsky menar definitivt inte att man ska kompensera med handen, men han menar (som jag förstår det) att handen är mycket viktig! Han skriver ju väldigt ödmjukt och exmplet jag tog med en häst som har svårt att ställas åt ett håll - då skriver hand hur man med handen ska hjälpa hästen med detta.
Så den som säger att allting kan och ska lösas med enbart sitsen (eller i alla fall utan handen) säger ju i alla fall emot Podhajsky. Sen ska jag nog egentligen vara försiktig med att beskriva vad Podhajsky skriver, eftersom vi alla förmodligen tolkar hans lära lite olika. Dessutom är ju inte Podhajsky någon allsmäktig Gud och man ska inte köpa allting rakt av.

Jag tror inte att det är hela världen att jag kompenserar med handen ibland, däremot är det viktigt att jag alltid fösöker luska ut problemet och ändra min position i första hand. Jag hoppas att ju att jag någon vacker dag när månen trillat ner, inte ska behöva kompensera med handen.

Du jag tror faktiskt inte att nån av oss här är varken korkade, särskilt okunniga eller inbilska ,men kanske är vi mera inne i vår egen konkreta ridning när vi diskuterar, jag tror att vi alla VET mycket av den teorin du skriver om:grin: OCh det är ju en sak, men sen kan man diskutera egen konkret ridning också. Om nu nån törs det efter allt idealiserande och allt Kottas - känner vi igen det:angel:

Så kom ner lite till oss alla andra, hur gör du själv på dina hästar? Använder du handen och varför och till vad?:)

Trodde Podhajsky var en av dom du framhäver, men han kanske inte heller vet vad han pratar om nu:confused:

Jacko, hur skulle vi kunna komma till ens uppslagsverk 1 om vi jämför oss hobby-amatörer som rider en eller högst två hästar kanske, som rider samma i åratal och jobbar heltid med annat och inte ens är i utkanterna av den erfarenhet nämnda ryttare i tråden har. :crazy:

Jag vet att du jobbar en hel del i skritt och det är väldigt bra, för där känner man ju verkligen vad som händer när man gör si eller så. HUr lite som egentligen påverkar hästen. Men sen att hålla kvar det, med en massa faktorer som kommer till, och inte minst hästens egen vilja, det är ju inte cyklar vi sitter på utan levande varelser som vi nog inte ska frånta all själ och all egen personlighet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet nog inte:o

Men jag försöker!

Ni kan få diskutera min ridning hur mkt ni vill:)
Då kanske jag lär mig ngt! Så länge ingen enbart säger elaka saker för sakens skull så tar jag emot allt.

Susan: Jag håller nog faktiskt inte med just där. När jag ställer och höjer ytterhanden så gör jag det medvetet alltså inte som på filmen där jag galopperar där det sker omedvetet. Det känns som att jag med ytter ger henne något att ställa från...svårt att förklara.

Vad tycker ni om händerna här?
22209104.jpg

Ni får gärna påpeka annat också!
Det här är min "unghäst" innan fång...juli 2008.

Hehe...spana in denna då :)...när absolut allt kollapsar...
22299208.jpg

Jag vill gärna tro att jag kommit en bit sen denna bild :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 869
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 246
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka