Hänsyn till andra ryttare...

Sv: Hänsyn till andra ryttare...

som jag redan skrivit är det inte säkert att man märkt att det är någon 20meter bakom. Hur ska man då kunna ta ansvar för den personen?

bengall skrev:
Förstår inte hur det skulle kunna bli bättre? :confused:

Vi har ju körkort för bil, men ändå kör en del som idioter.

På dom som rider utan hänsyn och normalt hyfs, hjälper inga hästkörkort i världen.

Du måste ändå hålla med om att olyckstatetstiken är mycket lägre i trafiken, i ett land med körkortskrav, än ett utan.

Mvh

Camilla

Jag kollar alltid bakom mig först innan jag galopperar eller travar iväg. Kollar efter bil, cyklist eller ryttare o sånt. :bump:

Hmmm... Jag tycker nog att det är helt OK att öka till snabbare gångart (än skritt) om man är 20 meter framför. Men jag hade nog börjat med att trava/tölta, och ökat till galopp först när jag var längre bort. Brukar också alltid rida förbi andra ryttare i skritt, oavsett om det är möte eller omkörning.

Möter rätt ofta travhästar när jag är ute och rider, och är de mitt i ett träningspass, så saktar de INTE av för att de möter mig. Det är något som min häst helt enkelt fått vänja sig vid, och i början (när han var ung och nyinriden), så brukade jag sitta av för att låta travarna passera. Eller helt enkelt be dem sakta av, vilket kuskarna alltid villigt gjort när jag bett dem.

När jag rider förbi hagar, så kollar jag reaktionen på hästarna där - står de längst bort och betar kan jag mycket väl rida förbi i trav/tölt, men verkar de stressa upp sig (vilket ju en del gör även om man passerar i skritt!), så saktar jag förstås av.

När jag satte igång min häst efter en längre konvalescens förra våren, så var kan lätt explosiv, kan man säga.... Jag lät då bli att sitta på honom den första tiden, utan gick promenader istället. Och när jag började rida, så höll jag mig på stigar där det sällan kommer nån i snabbare gångart än skritt. Och i liknande situationer som den du beskriver, så brukade jag sitta av (ja, så fort jag såg att någon red framför mig på ett sådant avstånd att det kunde bli problem om de ökade takten). Jag tycker nämligen att man, när man är ute och rider, kan förutsätta att andra ryttare har grundläggande koll på sina hästar. Och den som inte har det (dvs jag förra våren....) får liksom anpassa sig efter det....

Till dig vars häst(ar) är rädd för islandshästar: Min islandshäst är rädd för stora hästar! Han kan bara inte FATTA att nån kan vara större än han.....

Jag red förrut en häst som blev helt galen när man mötte en annan häst. Antingen vägrade han gå efter dem passerat eller så flög han i luften. Vågar inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om dem börjat galoppera när dem passerat. Har faktist aldrig blivit omriden så jag vet inte hur han skulle göra då men förmodligen samma sak. :crazy: Skulle jag passera någon när jag är ute skulle jag göra detta i trav

Jag tycker iof att man ska få galoppera/trava som man vill när man är ute, hennes ridning ska ju inte påverkas av dig om du väljer att rida samma väg. Men jag tycker också att hon kunde ha sagt till dig att "nu tänkte jag galoppera, så du kanske vill ta tyglarna i fall att din häst blir påverkad"... eller liknande.

När jag rider förbi stall/hagar så rider jag som om det varit vilka hus eller ängar som helst. Om haghästarna vill springa med är det bara trevligt enligt mig om det inte blir vilt och snubbligt. Men en lös häst vet oftast vart den sätter fötterna.
Om det är hästar på stallplanen när man rider förbi så är det klart att man tar det lugnt. Jag tror att chansen att en häst skulle göra nått dumt om det travar förbi en häst i lugnt takt, är mycket liten, men man ska respktera sin omgivning. Rider jag förbi en gångtrafikant på vägen väljer jag också skritt oavsett om jag tror att jag behöver eller inte.

Möter jag en annan häst förväntar jag mig att hon/han sköter sitt och jag mitt. Om man vet att ens häst kan bli jobbig när andra hästar sticker iväg så får man hålla i den. Sen kan man ju börja med att trava om man har en häst bakom sig och kanske inte kasta sig iväg i full galopp. Men man kan inte skritta en hel tur bara för att det råkar gå en annan häst bakom. Det skulle inte jag göra iaf.

Du måste ändå hålla med om att olyckstatetstiken är mycket lägre i trafiken, i ett land med körkortskrav, än ett utan.
DET kan jag hålla med om.

Däremot tror jag INTE att "hänsynen" mellan ryttarna blir bättre.

Tyvärr tror jag att du har rätt,men känns sjukt att man sätt upp en massa regler för att för att folk ska tänka på vad dom gör innan olyckerna händer.

Mvh

Camilla

Bra skrivet.

När man rider distans så blir man omriden plus att man rider om själv. Detta sker ej i skritt.

Sen kan jag inte förstå vad som är så farligt om man rider förbi en hage och hästarna brallar lite, det är ju inga porslinsfigurer.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar