Hänsyn till andra ryttare...

Sv: Hänsyn till andra ryttare...

Jag har blivit omriden typ två gånger, båda gångerna i skritt då eftersom både jag med min häst och det andra ekipaget snart varit hemma. Om de skulle ha travat annars vet jag inte. Att min häst skulle rida om nån annan ser jag inte som någon risk ;)

Nåt som däremot stör mig enormt är då jag möter en tjej som har en ponny i ett stall några hundra meter från vårat. Om jag t.ex. har travat på en väg och sedan svängt upp på en annan väg (i skritt), sett henne några hundra meter bort och skrittar vidare. Då möts jag av en arg blick och minsann inget hej som "de snobbiga storhästryttarna" ;) i närheten brukar säga. Nejdå, den här tjejen bara glor argt. Förr visste jag inte alls varför, men sen har jag hört av en kompis att den tjuriga tjejens ponny är rädd för tölt. Därför verkar hon tydligen sur på mig när jag är ute och rider på min islänning, fast jag så gott som aldrig travar ute och absolut inte om jag möter andra hästar :crazy: Suck...

Möten + omkörningar alltid i skritt med ett hej. För mig gäller det även möte/omkörning av fotgängare och andra trafikanter.

Alltid skritt förbi en hage.
Om det är ett stall där jag inte ser hästarna, och det är/brukar vara lugnt, kan jag nog trava förbi. Men om det är hästar utanför eller stalldörren mot vägen så skrittar jag tills jag tycker jag är utom "störhåll".

Om jag kör om någon när jag är ute och rider, och har planerat att t.ex. köra ett konditionspass eller galoppass, så avbrytar jag inte hela planen för att jag har en annan ryttare bakom. Är personen tätt bakom eller jag har gjort en omkörning så pratar jag kort med ryttaren och frågar hur jag ska göra. Har ryttaren dykt upp en bit bakom mig så försöker jag nog trava ifrån i kontrollerat tempo och ha koll bakåt på vad som händer. För det är ju enda sättet att komma bort om man rider samma slinga, annars kommer man få skritta hela ridpasset. Jag gör också viss skillnad på om det är en ponnyryttare eller en vuxen som rider bakom. Känner mer ansvar för barn/ungdomar på ponny än en vuxen på storhäst.

Kort sagt, hänsyn med rimliga gränser.

Formosiss skrev:
Om jeg rir forbi hager med hester, rir jeg aldri inn til gjerdet. Synes det er feil at folk på død og liv skal la hestene hilse på hverandre; når jeg sitter oppå er det jeg som bestemmer hvor hesten skal gå.
Det där håller jag HELT med om!! Låter aldrig främmande hästar hälsa på varann SPECIELLT inte med ett staket emellan!

För övrigt är det helt onödigt att min häst ska nosa på/hälsa på andra hästar överhuvudtaget om hon inte ska gå i samma hage som dem eller dylikt.

peperoni2 skrev:
Förbi hagar kan jag kanske förstå traven, men inte in på eller precis förbi en halvst skymd stallplan... Vad händer om någon är på väg ut med en häst eller en bil???

/Linda
Jag håller med. Jag kan gott rida i trav på vägen där det ligger en hage bredvid. Men inte tätt tätt inpå en hage eller som du säger förbi skymda stallplaner. Lika lite som man galopperar i fullt ös uppför en bilväg mitt på vägen..

ankans skrev:
Har jag unghäst sitter jag av om jag känner det är någon risk.
Exakt! Jag påbörjade inridning av mitt islandssto i våras. I närheten av oss finns ett mindre stall med hagar på båda sidor om en smal grusväg där jag rider förbi ibland. I början var hon lite "tvekande" och ville inte gärna gå fram ordentligt; ville helst stanna (och hälsa troligen) och var lite rädd för ett förråd vid stallet mm. Där satt jag alltid av och ledde henne förbi - eftersom jag visste att hon kände sig tryggare med mig bredvid på marken. Efter ett antal gånger förbi på det sättet red jag ut med stallägaren och då fick hans mer vana häst gå lite snett före oss. Nu har jag inga större problem att även rida förbi själv.

BrokenSilence skrev:
hade nog inte fräst iväg i värsta galoppen, men att trava eller galoppera lungt tycker jag inte borde vara några problem även om jag har en annan ryttare 20 meter bakom.
Förutsätter att dom som rider ute har koll på sin häst.

Och att trava och galoppera så nära framför en annan häst tycker jag är att visa dålig hänsyn. Man kan inte förutsätta att den andra ryttaren har "koll på sin häst" eftersom man inte vet vad för häst det är och hur den reagerar. Jag var själv ute på en liten kort tur med min 4-åring. En tjej rider förbi mig i skritt och några meter efter att hon har ridit förbi sätter hon fart i galopp. Min häst vill såklart följa efter och det blev en väldigt tråkig tur för oss båda då jag gick hem med ett nervvrak som var mer uppe i luften än nere på backen.. För en vuxen häst kanske det hade gått hur bra som helst men det är verkligen inte kul att sitta på en unghäst i en sån situation! Jag lämnar i alla fall ett gott avstånd till ryttaren bakom mig eller så frågar jag om det är ok om jag travar lite längre fram.

Nu får jag väl alla islandsmänniskor på mej men jag är själv islandshäst ägare å det fins speciellt ett kollektiv stall i närheten å de töltar verkligen som galningar när man möts å när de ska förbi å de skiter fullkomligt i andra ryttare.
Det är som det är själv klart att alla klarar att hålla sina hästar när det kommer ett gäng om 5 hästar dundrande förbi.

Visst ska man klara av sin häst men hästar är ju som sagt flockdjur å det händer att de kanske vill ansluta sig till gruppen å sticker en häst är det inte så himla lätt att få stopp på den.

Jag rider även hbl å när jag gått på vanlig ridskola har vi åtminstone läst sig att sakta av å inte rida om , utan att förvarna.
Sånt borde vara allmänt förnuft men islandsmänniskor verkar inte ha gått på ridskola å när man besökt andra islandsridskolor så lär de inte ut sunt förnuft å säkerhet.

Detta är bara mina observationer.

Nu får jag väl alla islandsmänniskor på mej men jag är själv islandshäst ägare å det fins speciellt ett kollektiv stall i närheten å de töltar verkligen som galningar när man möts å när de ska förbi å de skiter fullkomligt i andra ryttare

Islandshästar är kanske inte lika hispiga :cool: .....skojade bara, lovar :o .
Vi är ganska många islandsstall här nere på österlen och alla jag rider med eller möter har hyfs och saktar ner vid möte eller kommer ikapp någon på häst, det senare mer vanligt :angel:

Kan dock inte sakta ner vid varje hästhage eftersom det är hästahagar nästan överallt, 12personer/häst i Tomelilla kommun enligt faktisk räkning. Det är dock sällan man möter ryttare när man är ute och då är det oftast islandshästryttare :cool: :confused:

Jag rider även hbl å när jag gått på vanlig ridskola har vi åtminstone läst sig att sakta av å inte rida om , utan att förvarna.
Sånt borde vara allmänt förnuft men islandsmänniskor verkar inte ha gått på ridskola å när man besökt andra islandsridskolor så lär de inte ut sunt förnuft å säkerhet.

Been there, done that too...

Här nere diskuteras sunt förnuft och säkerhet, särskilt allemansrätten eftersom vi bor rätt tätt här nere och måste visa hänsyn till varandra :crazy:
Sedan kan det kanske uppfattas annorlunda,Mitt intryck är att islandshästar och islandshästryttare har en mer avspänd stil när vi rider och umgås... ;) :D :cool:

Gott Nytt År
Önskar
Rolle på Österlen

Jo visst, avspänd kan man ju vara men jag ser en viss skillnad mellan avspänd å oansvarig ;)

Visst kan islandshästar betraktas som tåligare å mindre hispiga men det gäller inte alla, mitt ena sto går det inte att rida om under vilka omständigheter som helst då hon sätter fart efter de andra hästarna.

Detta är ju oxå himla jobbigt på tävlingar då finalridningarna är hårfina gränser mellan liv å död :eek:
Det är bara att hålla i sig å försöka ha kvar henne på ovalbanan för min del.
Önskar man kunde rida 1 å 1 istället :(

bengall skrev:
Naturligtvis förutsätter man att andra ryttare har kontroll på sina hästar. Har dom inte det, ska dom hålla sig i paddock. :bow:

Det tycker jag är helt fel sätt att tänka! Ryttaren du möter kan sitta på en häst som sätts igång efter en skada, eller en orutinerad unghäst som miljötränas. Även sådana ryttare måste få röra sig utanför stallplan.

Naturligtvis ska man inte ta några dumma risker, men man kan inte färdigutbilda en häst inne i en paddock så att den är stensäker i alla andra miljöer. Funkar liksom inte, du måste alltid ta hänsyn till att hästen i första hand är ett flyktdjur.

Sen är hästar ett flockdjur. Om en häst börjar galoppera framför dem så säger hästens instinkter "spring efter", och då är det synnerligen oartigt att utsätta någon annan för det om man inte vet att ryttaren klarar det.

Sen kanske man inte HAR någon paddock. Vad tycker du man ska göra då?

Jag vet en häst som dog pga skadorna den fick när den sprang in i sitt stängsel i hagen hemmavid. En annan ryttare galopperade förbi i full fräs och hästen i hagen hängde på. Så jag skrittar förbi hagar med hästar i, något annat alternativ finns inte för mig...

Har två större islandshäststall häromkring med turridningar, och de är helt galna! Jag anser att det tillhör normalt folkvett att sakta ner till skritt när man möts på en ridväg, men de kan dra iväg i fullt tölt/pass/galopp förbi en - väldigt nära dessutom! Min häst har aldrig
brytt sig, han är stencool för det mesta, men andras hästar kan få tokspel ibland.

De rider som galningar hela bunten för övrigt, drar iväg i galopp och skenar på utan att vänta på varandra (verkligen noll koll), vilket gör att hästarna kommer ifrån varandra, får panik osv. Kul turridning när ledaren drar iväg... :crazy: De har dessutom inga som helst problem att rida på i full racer-fart på isiga vägar som jag bara skulle skritta på (trots att jag har fyrbroddat + snösulor) medan jag tvivlar på att de flesta av deras hästar ens har tvåbroddat... :crazy:

Förstår inte vad f*n det är för fel på dom - fattar dom inte hur illa det ser ut när de gör som de gör?:confused: Jag tycker att de är väldigt oseriösa och skämmer ut sig själva totalt.

Mvh Huntress :)

Givetvis måste ryttaren framför kunna rida på i sitt eget tempo. Är du själv osäker på läget med din egen häst, när du har en häst framför dig, bör du stanna vid sidan om vägen tills den andra kommit ur synhåll. Eller varför inte rida ikapp och fråga om ni skall rida ihop och sedan berätta att du är osäker på hur din häst kommer att uppföra sig. När man är ute och rider så förutsätter man ju att andra har koll på sina hästar och att man kan rida i det tempo man bestämt och är läget ett annat bör man ju få veta det.
Hälsning Maja

Jag har aldrig varit med om något sånt där. Jag hade inte brytt mig i henne utan däremot i min hästen som inte lyssnar på _mig_. Nog ska den väl kunna se andra hästar etc. utan att ränna efter dem? Även om jag rider ut tillsammans med andra vill jag att hästen ska lyssna på mig, de andra kan galoppera och jag trava för vill jag att hästen ska trava när de andra galopperar ska den trava och vice versa. Du förstår säkert? Jag kan ju inte ta som givet att alla ska göra som jag vill, nu vet jag inte hur det är där du rider men här träffar man inte på andra hästar så ofta. Så jag kankse hade gjort annorlunda om jag var dig, men jag tvivlar på det.

Personen framför borde ju ha frågat om det var ok att öka, det har jag gjort när det hänt samma sak för mig. Har själv varit med om att några tjejer som vi hälsat på bara stack iväg i räsergalopp efter några meter! Våra hästar blev ju självklart galna :mad:
Det som kan vara svårt är om man själv kommer efter och vill trava medans de framför skrittar i bredd och inte verkar vilja höra :crazy:

concierge skrev:
Jag har aldrig varit med om något sånt där. Jag hade inte brytt mig i henne utan däremot i min hästen som inte lyssnar på _mig_. Nog ska den väl kunna se andra hästar etc. utan att ränna efter dem? Även om jag rider ut tillsammans med andra vill jag att hästen ska lyssna på mig, de andra kan galoppera och jag trava för vill jag att hästen ska trava när de andra galopperar ska den trava och vice versa. Du förstår säkert? Jag kan ju inte ta som givet att alla ska göra som jag vill, nu vet jag inte hur det är där du rider men här träffar man inte på andra hästar så ofta. Så jag kankse hade gjort annorlunda om jag var dig, men jag tvivlar på det.

Men den andra ryttaren kan ju inte bara tänka "jaha, kan hon inte kontrollera sin häst så är det hennes problem" och rida vidare. Det spelar ingen roll! Det kan hända en olycka! Och man behöver ju inte öka risken att det blir en olycka då genom att provocera hästen och inte visa hänsyn?

Nej det har du rätt i, men är det inte den andra ryttarens ansvar att göra ryttaren före (galoppryttaren) medveten om det?

Red på träningsslingan hemmavid. Min häst ganska pigg och vårglad. Bakom kommer ett gäng glada ungdomar i galopp. De saktar ned precis när de passerar och fattar galopp direkt efter. Jag diskuterar länge och väl med min häst om vad vi ska tycka om detta. Ungefär när vi kommit överens om saken kommer ungdomarna galopperande på andra varvet. Poff säger det under rumpan på mig och min häst drar järnet. Eftersom det är en inhängnad slinga har jag just ingenstans att ta vägen med mitt problem, kan inte styra undan någonstans. I en kurva släpper stiglädret och jag vurpar. Det tog ett halvår att få ordning på min vrist.

mvh
Lejonelle

Om man har en träningsslinga som är öppen för allmänheten anser jag att man ska inse att de som tränar kanske inte vill avbryta sina snabbjobb för att det står orutinerade hästar efter vägen.
Har jag en orolig häst ser jag till att rida på slingan när ingen annan är där, eller väntar "bakom nån buske" till det är fritt fram att ge sig ut.

Jag tycker att hon iallafall hade kunnat fråga om det är OK, att hon travar/galopperar. Det hör till vanligt hästvett!!
Tyvärr så vet jag att det finns såna rötägg överallt.
Det bästa man kan göra är väl att upplysa dom om hur man ska uppföra sig. Endel människor tänker helt enkelt inte på vad som kan hända, när man inte visar hänsyn till hästarnas flock instinkt.

På vårat stallområde råder det skrittvång, mycket pga islandshästar som rider där. Hästarna blir väl inte rädda för isisarna, men väldigt skärrade när dom töltar, för det snabba ljudets skull.
Så alla andra gångarter får vi uttöva när vi lämnat stallområdet. Tycker jag är ganska bra.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar