Hänsyn till andra ryttare...

Sv: Hänsyn till andra ryttare...

Skrittar vid möten eller omkörningar. Detta gäller allt, hästar, människor på promenad, cyklister mm. Håller mig på bra avstånd. Hälsar alltid. . Skulle nog börja trava sakta 20 meter efter att jag ridit förbi någon och öka när avståndet var bra och jag märkar att hästen bakom är lugn. Om hästen bakom skulle börja dra skulle jag stanna och be om ursäkt.

Skrittar även eller joggar förbi hus och sånt. Man är så utsatt som ryttare. Många kan bli sura och börja klaga och ett tu tre så är det ridförbud på vissa ställen.

Tyvärr är det inte så lätt att stanna vid sidan av vägen när hästen är så här... testade det igår och det höll på att sluta på samma sätt som förra gången, trots att vi denna gången hade sällskap av stallkompisen som bara tittade och tyckte min häst var knäpp...

Jovisst ska min häst lyssna på mig och inget annat... Det har hon gjort under alla tillfällen tidigare... Men som sagt... Just nu sätter vi igång efter en skada och kan inte få utlopp för all energi... Då tar hon varje chans att få springa... Ska jobba på kommunikationen men innan vi är där så är det ett ganska jobbigt problem...

Att bara hålla sig i en paddock är inget alternativ just nu heller då jag inte får rida på böjt spår pga knäledsinflammationen... Ridningen behöver ju varieras trots hästens dumheter...

Hur långt ska den andra ryttaren gå för att du ska känna dig trygg? Det kan ju inte vara den andres ansvar att se till att du har någorlunda koll på din häst. Säg till att du vill att dom går en längre bit innan dom ökar annars kan dom ju inte veta, om dom inte läser det här förstås. Min är likadan, han vill ha en rumpa att gå bakom. Men det är ändå mitt ansvar att hålla hästen.

Visst, man kan ju tycka att jag ska hålla mig inomhus om jag inte har bättre koll på min häst. En träningsslinga är ju dock just det - en träningsslinga! Där man bland annat kan träna på olika situationer och där det ofta finns unga och orutinerade hästar. På en sådan plats är hänsyn och omdöme extra viktig, speciellt med tanke på att det är (just på denna slinga) stängslat runt, så man faktiskt inte komma undan med sin häst.

Poängen med min berättelse är att HÄNSYN och OMDÖME aldrig har skadat. Enligt lagen är ett hästekipage att betrakta som fordon och ryttaren ska följa trafikreglerna där den första och viktigaste regeln är att använda omdöme för egen och andras säkerhet. I biltrafiken är du skyldig att uppträda på ett sätt som underlättar för andra även när de inte beter sig fullt korrekt. Du är SKYLDIG att förvänta dig att förare och fordon av alla slag finns på vägarna och visa hänsyn. Om en medtrafikant får sladd på sin bil, kör du om då och tänker att "han ska minsann ha koll på sin egen bil"? Nej du sänker (hoppas jag) självklart farten och väntar tills situationen är under kontroll innan du kör om.

Hästar är hästar, inte maskiner, och alla ryttare kan hamna i situationer där de tappar kontrollen över sin häst. Som ryttare och "medtrafikant" ska man handla därefter. Det är inte så kul att behöva leva med att något man gjort ledde till någons livslånga handikapp eller tom en dödsolycka, även om den ryttaren "borde ha haft koll på sin häst".

Men i mitt fall slutade det som sagt bra.

mvh
Lejonelle

:bow: :bow: :bow:

Lejonelle skrev:
Visst, man kan ju tycka att jag ska hålla mig inomhus om jag inte har bättre koll på min häst. En träningsslinga är ju dock just det - en träningsslinga! Där man bland annat kan träna på olika situationer och där det ofta finns unga och orutinerade hästar. På en sådan plats är hänsyn och omdöme extra viktig, speciellt med tanke på att det är (just på denna slinga) stängslat runt, så man faktiskt inte komma undan med sin häst.

Poängen med min berättelse är att HÄNSYN och OMDÖME aldrig har skadat. Enligt lagen är ett hästekipage att betrakta som fordon och ryttaren ska följa trafikreglerna där den första och viktigaste regeln är att använda omdöme för egen och andras säkerhet. I biltrafiken är du skyldig att uppträda på ett sätt som underlättar för andra även när de inte beter sig fullt korrekt. Du är SKYLDIG att förvänta dig att förare och fordon av alla slag finns på vägarna och visa hänsyn. Om en medtrafikant får sladd på sin bil, kör du om då och tänker att "han ska minsann ha koll på sin egen bil"? Nej du sänker (hoppas jag) självklart farten och väntar tills situationen är under kontroll innan du kör om.

Hästar är hästar, inte maskiner, och alla ryttare kan hamna i situationer där de tappar kontrollen över sin häst. Som ryttare och "medtrafikant" ska man handla därefter. Det är inte så kul att behöva leva med att något man gjort ledde till någons livslånga handikapp eller tom en dödsolycka, även om den ryttaren "borde ha haft koll på sin häst".

Men i mitt fall slutade det som sagt bra.

mvh
Lejonelle
:bow: :bow: :bow:

*Lånar knapp, läst ända hit*

I princip så måste man ju visa hänsyn till andra.
Jag vill t.ex. inte att man rider/kör i annat än skritt förbi mitt stall.
Men det är ju för att det är min tomt och jag bor här.
Mina barn leker på gårdsplanen och jag, min sambo och alla hästar och ryttare håller på med en massa saker på gårdsplanen.
Allemansrätten gäller inte, för det räknas som tomt även om det går en väg förbi, så i detta fallet så bestämmer JAG.

Men i övrigt så blir jag förskräckt.
Skall alla som är ute och rider bara skritta omkring för att där kan finnas någon annan häst som drar om de travar/töltar/galopperar?
Man kan väl inte ge sig ut på en häst som man bara kan kontrollera om alla andra ryttare visar en total hänsyn genom att bara skritta så länge som de är inom synhåll?
Att på detta viset förlita sig fullständigt på andra, det är ju farligt!

Visst, man flänger inte om, det gör man inte.
Men om man är 20m framför, så är man redan om och det avståndet är såpass stort att det skall hästen klara av.
Gör den inte det, så får man träna.
Man tager ett stycke vänligt sinnad kamrat på ett stycke väluppfostrad häst.
Och så turas man om att rida förbi, om och ifrån varandra.

Kontroll

Läs HELA mitt inlägg!

"Kontrollen" eller förtroendet är (ska vara) det första man tränar med hästen INNAN man börjar rida.
Den träningen utförs bäst från marken.
Är man ute och miljötränar en unghäst, så borde man, som ryttare, veta vad som kan hända och ha tillräcklig erfarenhet för att reda upp situationer som kan uppstå.

Kommunikation mellan ryttarna ÄR A och O, iaf från den ryttaren som har en häst som kanske inte är 100% säker.

BrokenSilence skrev:
hade nog inte fräst iväg i värsta galoppen, men att trava eller galoppera lungt tycker jag inte borde vara några problem även om jag har en annan ryttare 20 meter bakom.
Förutsätter att dom som rider ute har koll på sin häst.

möten och "omkörningar" gör jag dock alltid i skritt. tycker att det är det ända rätta och rider dessutom med stora marginaler imellan hästarna.

rider förbi stall och rasthagar gör jag oxå i skritt.
större hagar däremot kan jag tänka mej att rida i annan gångart men håller då uppsikt på hästarna i hagen

Håller med dig! Tycker också att lugn trav eller tölt kan vara OK när någon passerar mig - om de frågar först och det brukar det göra. En i vanliga fall lugn häst kan ju råka vara skärrad p g a att något nyss hänt och då får man ju visa extra stor hänsyn.

Där jag bor har vi mycket islandshästar och mycket travhästar. Islandshästryttarna visar alltid stor hänsyn och tar det lugnt vid möten. Men många travhästmänniskor saktar inte in utan möter oss eller kör om oss i snabb trav. Min islänning har mycket vildhästreflexer kvar så en häst som kommer springande i full fart förbi tolkas självklart som att det finns något farligt längre bak som man måste försöka komma undan och en häst som springer i full fart mot oss betyder att man bör vända och fly för livet... Har även fått skäll av en travhästmänniska för att min häst tvärvände när de kom emot oss i hög fart. Hon skrek: "Hur kan du låta honom vända - han ska ju sparka!" Fast han vände bara för att han blev jätterädd och ville springa iväg...

Du skrev "Skall alla som är ute och rider bara skritta omkring för att där kan finnas någon annan häst som drar om de travar/töltar/galopperar?"

Nej det menar jag inte. Däremot kan alla normala hästmänniskor se på långt håll om det är problem (ledtråd: om hästen skuttar runt på bakbenen så är det inte riktigt normalt) och då kanske man inte behöver galoppera förbi ekipaget.

Precis som man som trafikant håller koll på ALLA i en korsning, oavsett om jag själv har förkörsrätt eller inte, måste man som ryttare läsa av situationen, miljön, och bedöma om det går att rida förbi eller inte (det kan ju vara den egna hästen som får en spark om det vill sig illa).

Jag hade mig själv att skylla den där dagen eftersom jag tappade kontrollen över min häst men om jag hade brutit nacken hade det knappast gjort tjejerna som red om mig speciellt lyckliga. Händer det saker drabbas alla inblandade för livet och det är det man måste ha i åtanke, precis som när man kör bil.

mvh
Lejonelle

Ja, då är det ju upp till dig. Men då kan man få ta smällen för man kan inte ta för givet att alla tänker som en själv. Jag hade då aldrig kommit på tanken att rida ut på en häst jag inte fick stopp på (och jag hade aldrig accepterat att hästen stack iväg heller), då har det ju ingen betydelse vad som händer. Tänk om det kommit en bil i 180 km/h, då hade det kunna vara livsfarligt, även om det är bilens ansvar att hålla sig till trafikreglerna. Men då måste man kankse tänka lite själv och ta säkerheten före det osäkra? Beroende på vad man själv tycker är viktigast.

Har du en häst som sätts igång efter skada eller är oerfaren kanske du inte ska vara ute utan sällskap?

Jag saktar alltid av vid möten eller om jag rider förbi någon men räknar med att dom när jag har passerat har tillräcklig kontroll på sin häst för att jag lugnt ska kunna fortsätta i den gångarten jag hade innan.

Och visst hästar som "alltid" är helt lugna kan ibland få sina spel och märker jag det saktar jag givetvis av igen, tills dom återfått kontrollen.

Och har man ingen paddock men inte kan hantera sin häst ute då får man nog fundera om man har en fungerande uppstallning för sin situation?

Mvh

Camilla

Tycker att vissa är väldigt respektlösa när de rider förbi stall och liknande. Har ett par islandshästar i närheten av stallet.
Stallet ligger vid en backe, o på andra sidan ligger huset. Brukar ha hästen utanför på framsidan av stallet o rykta när det är fint väder. Och så kommer de där två islänningarna me varsin lite tjej på ryggen i skritt och precis där backen börjar slänger dem iväg i galopp varpå min häst får fnatt och börjar studsa som en galning. Dem tittar men saktar inte av. De galopperar också förbi en när man skrittar på banvallen. Nästa gång ska jag jaga dem med min stora, svarta farliga nordsvensk.. om jag inte ramlar av förstås :devil:

ch791022 skrev:
Kanske ytterligare ett argument till att införskaffa lag om hästkörkort??
Det hade ju vart toppen! Det finns ju dem som verkligen inte borde ha häst. Som verkligen inte klarar av det eller misssköter dem. Som när en rik liten snor unge ( :angel: ) i området fick en ponny för att hon peka på den. Varken hon eller hennes föräldrar kan nånting om hästar. Hon bara fläker runt i galopp på både asfalt o bilvägar. Hästen dryper alltid av vit svett och flåsar rejält när man ser dem. :mad:

Nu händer det mycket sällan att jag stöter på andra ryttare när jag är ute och rider. Men om jag rider ikapp ett annat ekipage när jag är ute saktar jag alltid av till skritt strax innan jag passerar det. Sedan börjar jag trava när jag kanske 3-5 meter förbi dem. Galopp väntar jag kanske lite till med. Om man bara får skritta när det är andra hästar i närheten kommer man ju aldrig bort och får öka farten?
Hur långt mellanrum tycker du man ska ha innan man får börja galoppera igen? När man kommit förbi första kröken? Vad händer när det är flera kilometer rak väg? När jag rider gör jag det för att träna min häst och då går det inte att skritta hela tiden bara för att fler personer använder vägarna.
Jag tycker nog att man ska ha koll nog på sin häst för att kunna bli omriden i alla tre gångarter, annars får man öva.

Jag hade ingen aning om att hon var sån... Jag har haft hästen i ett år... Hon lyssnar utmärkt på mig från marken och i paddock och manege, både hemma och på andra ställen. Det här var absolut första gången som hon stack för mig... Hur skulle jag då ha kunnat träna detta??? Att hon har överskottsenergi för tillfället och ragerade på detta sätt var inget jag visste innan det hände.

Jag anser också att man ska kunna trava och galoppera ute... Men kanske med ett halvt öga bakåt om man har någon 20 meter bakom sig när man börjar...

/Linda

ch791022 skrev:
Kanske ytterligare ett argument till att införskaffa lag om hästkörkort??

Förstår inte hur det skulle kunna bli bättre? :confused:

Vi har ju körkort för bil, men ändå kör en del som idioter.

På dom som rider utan hänsyn och normalt hyfs, hjälper inga hästkörkort i världen.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar