Hanhund i avel

Migo

Trådstartare
Ni med hanhundar. Hur "kräsna" är ni vid parningsförfrågningar? Säger ni nej till tikar ni inte tror kommer passa? Säger ni nej till tikar med sjukdomsbelastad nära släkt?(ep hos kullsyskon tex). Berättar ni hur många tikar er hane har parat/planerat in parning hos? Hur många kullar tycker ni är okej utan utvärdering mellan?

Ni med hanhundar. Hur "kräsna" är ni vid parningsförfrågningar? Säger ni nej till tikar ni inte tror kommer passa? Säger ni nej till tikar med sjukdomsbelastad nära släkt?(ep hos kullsyskon tex). Berättar ni hur många tikar er hane har parat/planerat in parning hos? Hur många kullar tycker ni är okej utan utvärdering mellan?
Har ingen hane i avel, men tycker absolut att man ska vara kräsen! Även hanägaren har ju ett ansvar för sjukdomar i rasen (inte så kul om valparna ärver ep från mamman och hanen blir "anklagad" heller) och att maratonavel undviks.

Jag är kräsen. Jag säger nej till tikar som inte är fullt hörande, inte fulltandade, oröntgade/ej fria på röntgen och naturligtvis allvarligare sjukdomar. Även allvarligare sjukdomar i hyfsat nära släkt säger jag nej till. Jag säger nej till tikar som inte har fått bättre än VG på utställning. Om tiken inte har gjort MH/BPH vill jag träffa tiken alternativt få referenser på tikens mentalitet. Dåligt MH/BPH säger jag nej till, om inte tikägaren kan bevisa att resultatet är missvisande. Jag säger nej om inavelsgraden blir för hög (2,5% är min gräns, som dock inte är orubblig).

Som det ser ut nu kommer jag inte låna ut min hane till avel över huvud taget. Dels är han inte helt perfekt så ska han gå i avel så bör han matchas j*vligt bra. Och dels finns det inte många tikar i rasen som uppfyller mina krav, tyvärr. Ofta är det ju hanhunden som får ta all skit om valparna inte skulle bli bra, så jag ser gärna att tiken har en kull innan som kan utvärderas.

Jag har hittills fått 2 förfrågningar från Sverige, och en utomlands.

Berättar ni hur många tikar er hane har parat/planerat in parning hos? Kan jag inte svara på, har inte tänkt på det. Det är upp till tikägaren att annonsera parningen tycker jag. Jag skulle nog inte skylta med det direkt, men om någon frågar skulle jag nog svara ärligt.

Hur många kullar tycker ni är okej utan utvärdering mellan? Beror på ras och individ skulle jag säga. Min hane, typ 2 kullar ?

Vi har varit kräsna :p
Vår hane har 4 kullar efter sig, men vi har nog tackat nej till... 20 st kanske?
Han är 8 i sommar.
Vi har främst tackat nej pga att tikarna varit för lite meriterade, dvs har gått för dåligt på/för få jaktprov. Har vi då inte själva jagat med tiken eller fått henne rekommenderad av personer vi känner så blir det nej direkt.
Har även tackat nej till några tikar för att deras kullsyskon haft problem med HD, och för att deras kullsyskon gått för dåligt på jaktprov.

Har de frågat hur många/vilka tikar han parat innan har vi berättat det, annars är det ju enkelt att ta reda på :)
Rasklubben har önskemål om utvärdering efter 2 kullar.
Han har alltid lämnat bra kullar hälsomässigt, av de som har åldern inne är 16 av 22 röntgade totalt, alla med A/B på höfterna och UA på armbågarna.
Han har nedärvt lite ojämnt rent prestationsmässigt, så vi kommer inte para mer med honom nu.

Jag skulle vara lika kräsen som när jag bedömer huruvida jag skulle låta min hane gå i avel eller ej. Sen skulle jag vilja att den första kullen utvärderades hälsomässigt och mentalt innan jag lät hunden få fler kullar.

Ingen av mina hanar är aktuella för avel, jag känner inte att jag vill stå som "ansvarig" om deras brister slår igenom hos valparna. Skulle av samma anledning om de varit lämpliga för avel låtit dem para en tik men mentala eller hälsomässiga brister själv eller i kullen/släkten. Nu är det väl uppfödaren som är ansvarig men jag skulle inte säga att man är helt friskriven som hanhundsägare och jag skulle inte ha samvete att inte känna ansvar.

Ang antal parningar så är det ju svårt att se innan registreringarna är gjorda. Nu finns det en poppis BC hane som parat enorma mängder tikar på mindre än två månader. Dvs som tikägare är det omöjligt att veta hur många potentiella halvsyskon det kommer finnas om 6 månader.

Hade jag varit tikägare och funderade på hane hade jag velat veta om samma hund redan parat tio tikar samma höst.

Ang antal parningar så är det ju svårt att se innan registreringarna är gjorda. Nu finns det en poppis BC hane som parat enorma mängder tikar på mindre än två månader. Dvs som tikägare är det omöjligt att veta hur många potentiella halvsyskon det kommer finnas om 6 månader.

Hade jag varit tikägare och funderade på hane hade jag velat veta om samma hund redan parat tio tikar samma höst.
Jag håller med, och jag tycker också (som sagt) att man har ett ansvar att inte låta hunden para för många. Både för utvärdering och för avelsbasens skull. Och för marknaden för försäljning också i och för sig.

Ytterligare en fråga: Hur tidigt tycker ni att det är ok att ta hanhundar i avel?

Har ingen hanhund som ska gå i avel nu, men har länge tänkt och planerat vad jag har för kriterier för avel om jag skulle få en förfrågan.

Säger ni nej till tikar ni inte tror kommer passa?
Skulle jag definitivt kunna göra, men förmodligen även motivera varför.

Säger ni nej till tikar med sjukdomsbelastad nära släkt?(ep hos kullsyskon tex) Beror självklart på sjukdom, men generellt skulle jag nog säga nej då syskon känns väldigt nära i släkten.

Berättar ni hur många tikar er hane har parat/planerat in parning hos? Det skulle nog bero på om de frågade. Skulle inte vilja ha mer än 5 kullar efter min hane, lite beroende på ras och antal bra avelshundar också. Likaså hinner man utvärdera både egna hanen och hans syskon och deras ev avkommor vad gäller sjukdomar också.

Hur många kullar tycker ni är okej utan utvärdering mellan? Ingen alternativt max två. Vill kunna veta att min hane lämnar ok avkommor innan han får gå i avel igen.

Hur tidigt tycker ni att det är ok att ta hanhundar i avel? Lite beroende på ras, men tidigast vid 2 år. Gärna 3-4 år om det är en ras som man har i arbete, så man hinner se att det inte bara är tillfälligheter med bra resultat.

Ytterligare en fråga: Hur tidigt tycker ni att det är ok att ta hanhundar i avel?

3 år, de är inte "vuxna" innan dess tycker jag. Kan bara se på min vuxna hane hur mycket som förändrades fram tills han var 3 år. Många sjukdomar visar sig först senare också. De mest eftertraktade hanarna borde egentligen vara äldre friska hanar.

Som hanhundsägare är man ju ansvarig för att ens hane inte överanvänds. Absolut max antal valpar efter en hund (under hela hundens liv) är 5 % av antalet valpar som föds under en 5 års period och det rekommenderade maxantalet är cirka hälften av det. Sen ska man även tänka på att ingen hund heller bör få för många barnbarn. Max rekommendation för antalet barnbarn är 2X absoluta max för antalet valpar. Överskrider en hund absoluta max för antalet valpar eller barnbarn räknas den som avelsmatador.

Jag har svårt att tro att det i någon ras är lämpligt att en hane får 10 kullar...

En hane ska absolut vara minst 2 år.
Både tiken och hanen ska följa SKK:s och rasklubbens bestämmelser. Speciellt när det gäller hälsokontroller. Mentaliteten ska vara ok.
Hur många kullar? Det beror på antalet registrerade valpar per år inom rasen. Max 10% av årets valpar står det någonstans i bestämmelserna. Min gamling nu drygt 15 år har 4 kullar efter sig. Valparna är drygt 12 år, 11½ år, 6½ år och 4½ år. Mellanhunden är 6½ år och har än så länge 2 kullar efter sig. De är ca 1½ år och 4 månader. Jag hoppas på ett par kullar till. Den yngste har precis fyllt 2 år och har inga valpar ännu.

Jag har tagit hjälp av min uppfödare, hon har fött upp rasen i 25 år och jag känner mig trygg med att hon vet vad hon pysslar med. Så hon har hjälpt mig vid parningsförfrågningar, både så jag får lära mig vad jag bör ta reda på inom vår ras osv. samt kring hur sjukdomsbilden ser ut osv, jag vet ju inte vad som finns i alla linjer osv.
Jag skulle absolut kunna säga nej, speciellt om uppf. rekommenderar det men även om det inte känns okej för mig!

I min ras har vi inga krav på MH/BPH men min hane har gjort MH. Dels för att min uppfödare gärna vill det och sen för att jag tänkte att andra tikägare kanske också ser det som ett plus.
Tyvärr verkar många inte bry sig i mentaliteten och det finns en del rädslor, rasen ska såklart inte vara rädd. Men en del verkar mena att den är reserverad när den är rädd.. :(

Jag berättade men inte vilken tik för det ville uppfödaren gå ut med själv, så jag sa bara att han skulle para en tik hos den kenneln och att parningarna inte fick krocka.

Om jag hade haft hanhund så hade jag varit lika petig som med val av avelstik, dvs, jäkligt petig med att hundarna ska passa ihop, vara i lämplig ålder, testade på sätt som är relevanta för rasen i fråga osv. Att berätta om andra planerade parningar ser jag som något självklart, hur ska det annars gå att planera aveln i stort inom en ras? Om jag skulle para någon av mina tikar med en hanhund och fick veta att den skulle para flera andra tikar, då hade jag letat efter en annan hane för att inte råka bidra till matadoravel och annat olämpligt.

Hur många kullar som sedan är lämpligt för utvärdering osv tänker jag att varierar från ras till ras. Inom vissa raser är det ju inget konstigt att en hane får många kullar, men inom andra är 1-2 kullar under hela livstiden ganska lagom.

Trots detta, pappan till min valp är ung. Han var inte ens två år gammal när han parade Ebrahs mamma. MEN hela hans nära släkt är kanonhundar, halvsyskon finns som är tokigt bra och tiken han parade skulle blivit för gammal vid nästa löp. Med andra ord var det enda chansen att göra just den kombinationen, en kombination som mest troligt skulle bli riktigt, riktigt bra (hittills verkar den ha blivit det också). Hade det däremot varit en okänd hane, där man inte haft speciellt bra koll på släkten osv så hade det inte känts lämpligt. Jag tänker mer att en lämplig ålder på salukihane är minst 4 år gammal.

Om jag hade haft hanhund så hade jag varit lika petig som med val av avelstik, dvs, jäkligt petig med att hundarna ska passa ihop, vara i lämplig ålder, testade på sätt som är relevanta för rasen i fråga osv. Att berätta om andra planerade parningar ser jag som något självklart, hur ska det annars gå att planera aveln i stort inom en ras? Om jag skulle para någon av mina tikar med en hanhund och fick veta att den skulle para flera andra tikar, då hade jag letat efter en annan hane för att inte råka bidra till matadoravel och annat olämpligt.

Hur många kullar som sedan är lämpligt för utvärdering osv tänker jag att varierar från ras till ras. Inom vissa raser är det ju inget konstigt att en hane får många kullar, men inom andra är 1-2 kullar under hela livstiden ganska lagom.

Trots detta, pappan till min valp är ung. Han var inte ens två år gammal när han parade Ebrahs mamma. MEN hela hans nära släkt är kanonhundar, halvsyskon finns som är tokigt bra och tiken han parade skulle blivit för gammal vid nästa löp. Med andra ord var det enda chansen att göra just den kombinationen, en kombination som mest troligt skulle bli riktigt, riktigt bra (hittills verkar den ha blivit det också). Hade det däremot varit en okänd hane, där man inte haft speciellt bra koll på släkten osv så hade det inte känts lämpligt. Jag tänker mer att en lämplig ålder på salukihane är minst 4 år gammal.

Fast jag tänker att 1-2 kullar är tillräckligt för utvärdering, oavsett storlek på ras. Givetvis kan hanen i en större ras para fler tikar senare än vad den kan i en numerärt liten ras, men varför ta många kullar innan man vet vad den ger?

knapplån/allmänt: Tycker inte att jag har kunnat utvärdera mina hundar ordentligt mentalt och arbetsmässigt förrän vid 2-3 års ålder, när de börjar bli vuxna. Kanske blir lättare med större erfarenhet av rasen sen i och för sig. Så tidigast då, men gärna senare för att ev. sjukdomar ska hinna visa sig. Vid 2 år har de ju inte hunnit göra speciellt mycket och de flesta jag ser som parar så tidigt är sådana som verkar para alla sina hundar (givetvis finns undantag!).

Jag tror vår gräns är vid två år, men det är svårt att säga innan man är i den åldern. Men då lär man kunna se hur han går jaktmässigt och gått någon utställning för att få på pappret att han är snygg (lär gå mycket bra på utställning).

Eftersom vi kommer vilja ha en valp efter honom kommer vi vara extremt kräsna med tiken, men kommer kanske bli tvungna att släppa på kraven då det är svårt att hitta schillerstövare som jagar hare numera.
Rasen är frisk så vi kommer inte behöva tänka något större på det (väldigt skönt att kunna skriva det).
Vår gamla hane gick inte i avel pga lynnesfel men väldigt udda för rasen att de har det.

Vi kommer låta honom paras minst en gång max två. Men jag tror det bara blir en gång då det finns tre syskon här i Värmland och två lär få egna valpar.

Han kommer från en kull med högintressant stam (rasvårds projekt som blivit renrasigt) och det bästa vore att para honom utanför Värmland för att få geografisk spridning på dem.
Jag tror att en stor del av hans syskon överlag kommer få valpar så som sagt blir det nog bara en kull.
(jag tycker i alla fall det är viktigt att se hur många valpar syskonen får för annars är de snart med i varje schiller som finns i Sverige)

Jag jobbar natt och är trött, ursäkta att det är osammanhängande ge mig kritik och jag förklarar bättre imorgon ;)
Jag tror det jag vill ha sagt är att det inte bara är viktigt att se på hur många kullar ens egen hund lämnar utan på hela syskonskaran. Speciellt om det är en liten ras.

(sen så skulle jag kunna tänka mig att använda vår hane till rasvård hos tex. smålandsstövare men då han jagar hare är det nog otänkbart;))

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: AraSlei
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar