Om jag hade haft hanhund så hade jag varit lika petig som med val av avelstik, dvs, jäkligt petig med att hundarna ska passa ihop, vara i lämplig ålder, testade på sätt som är relevanta för rasen i fråga osv. Att berätta om andra planerade parningar ser jag som något självklart, hur ska det annars gå att planera aveln i stort inom en ras? Om jag skulle para någon av mina tikar med en hanhund och fick veta att den skulle para flera andra tikar, då hade jag letat efter en annan hane för att inte råka bidra till matadoravel och annat olämpligt.
Hur många kullar som sedan är lämpligt för utvärdering osv tänker jag att varierar från ras till ras. Inom vissa raser är det ju inget konstigt att en hane får många kullar, men inom andra är 1-2 kullar under hela livstiden ganska lagom.
Trots detta, pappan till min valp är ung. Han var inte ens två år gammal när han parade Ebrahs mamma. MEN hela hans nära släkt är kanonhundar, halvsyskon finns som är tokigt bra och tiken han parade skulle blivit för gammal vid nästa löp. Med andra ord var det enda chansen att göra just den kombinationen, en kombination som mest troligt skulle bli riktigt, riktigt bra (hittills verkar den ha blivit det också). Hade det däremot varit en okänd hane, där man inte haft speciellt bra koll på släkten osv så hade det inte känts lämpligt. Jag tänker mer att en lämplig ålder på salukihane är minst 4 år gammal.