Hane på foder - hur många parningar?

Belethien

Trådstartare
Ni som har lagt ut hanar på foder - hur många parningar har ni skrivit in? Vad tycker ni är en rimlig mängd med parningar att kräva? Inte sett ur fodervärdens synpunkt utan er egen ambition för avel - hur många skulle ni önska att ha om ni inte behöver ta hänsyn till fodervärden?

Sv: Hane på foder - hur många parningar?

Nu är jag visserligen fodervärd och inte uppfödare, men jag tror att det kan vara okej att få det perspektivet också?
Jag har min hane på helfoder och i kontraktet har vi skrivit 4 parningar vilket i praktiken innebär att jag aldrig kommer kunna avla på honom då en lapphund bara får registrera 5 kullar och han har en kull sedan innan jag blev fodervärd åt honom. Jag var fullt medveten om detta då vi skrev kontraktet, men för mig var inte aveln det viktiga utan att jag får åka med uppfödaren på utställningar (= långa bilresor och massor av prat om stammar, rasstandard och hur min uppfödare tänker kring hanval och rasens framtid), så för mig så får jag så mycket av att vara fodervärd att avelsvärdet inte spelar någon roll, för att inte tala om att jag har fått min once-in-a-lifetime-drömhund utan att betala en krona för honom.
Dock kan också tilläggas att jag har inte haft honom sen han var valp, utan sedan han var 2 år gammal och en utställning från att bli svensk utställningschampion och det tror jag påverkade både hans uppfödare och mig när vi skrev avtalet, på sådant sätt att vi visste på ett helt annat sätt vilken hund det var vi hade att göra med, än om han hade varit valp. Jag hade dessutom träffat honom flera gånger i olika miljöer innan jag fick hem honom och det påverkade också avtalet för min del.
Men jag tror att det viktigaste för en fodervärd är inte att kunna använda hunden i avel sedan när uppfödaren meriterat hunden och "avlat klart", utan jag tror att det viktigaste är att få vara med i processen och kunna vara nära uppfödaren och lära sig allt man bara kan.

Jag har min hane på helfoder, 7 parningar.
Det är en numerärt väldigt liten ras, även globalt sett.
Han är en import som kom hit vid 10 månaders ålder o var inte till salu. Intressant stamtavla o eftersom jag inte är tillräckligt insatt i rasen för att kunna göra kombinationsbedömningar så spelar antalet parningar ingen roll för min del.

Som uppfödare antar jag att det ultimata vore att kunna utnyttja/få betalt för samtliga möjliga parningar. Jag menar, men ger ändå bort hunden gratis och bör då få möjlighet till maximal utdelning.

Så det känns rimligt att ligga i överkant gällande rasens rekommenderade antal parningar.

Vill man som valpköpare vara säker på att få utnyttja hunden i avel bör man köpa den, inte ta den på foder.

Jag är hanfodervärd åt en erfaren och erkänd uppfödare. Enligt denne är det rekommenderat att inte ta mer än 7 kullar på en hanhund och 5 på en tik. Jag kan inte säga om det gäller alla raser.

Det går inte att säga generellt hur många kullar en hane max bör få. Man måste titta på den befintliga avelsbasen för att avgöra det. Därför ger olika rasklubbar olika rekommendationer.

När Whippetklubben (för att ta min ras som exempel) bad Per-Erik Sundgren att analysera whippetaveln under en tioårsperiod så tittade han på flera olika variabler (genomsnittlig inavelsprocent, utnyttjad avelsbas, osv.) så rekommenderade han att en whippethane max skulle lämna 40 individer efter sig (sedan om det var 5 kullar eller 10 kullar, spelade ingen roll).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 514
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 478
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025