Sv: Hane på foder - hur många parningar?
Nu är jag visserligen fodervärd och inte uppfödare, men jag tror att det kan vara okej att få det perspektivet också?
Jag har min hane på helfoder och i kontraktet har vi skrivit 4 parningar vilket i praktiken innebär att jag aldrig kommer kunna avla på honom då en lapphund bara får registrera 5 kullar och han har en kull sedan innan jag blev fodervärd åt honom. Jag var fullt medveten om detta då vi skrev kontraktet, men för mig var inte aveln det viktiga utan att jag får åka med uppfödaren på utställningar (= långa bilresor och massor av prat om stammar, rasstandard och hur min uppfödare tänker kring hanval och rasens framtid), så för mig så får jag så mycket av att vara fodervärd att avelsvärdet inte spelar någon roll, för att inte tala om att jag har fått min once-in-a-lifetime-drömhund utan att betala en krona för honom.
Dock kan också tilläggas att jag har inte haft honom sen han var valp, utan sedan han var 2 år gammal och en utställning från att bli svensk utställningschampion och det tror jag påverkade både hans uppfödare och mig när vi skrev avtalet, på sådant sätt att vi visste på ett helt annat sätt vilken hund det var vi hade att göra med, än om han hade varit valp. Jag hade dessutom träffat honom flera gånger i olika miljöer innan jag fick hem honom och det påverkade också avtalet för min del.
Men jag tror att det viktigaste för en fodervärd är inte att kunna använda hunden i avel sedan när uppfödaren meriterat hunden och "avlat klart", utan jag tror att det viktigaste är att få vara med i processen och kunna vara nära uppfödaren och lära sig allt man bara kan.