INTERNETBANK (damn you auto-correct!)Glöm inte att du kan visa utbetalningar med kontoutdrag från din internerna om du måste visa kostnader för hunden
Håller tummarna för er och hoppas att du får bra hjälp från kennelklubben
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
INTERNETBANK (damn you auto-correct!)Glöm inte att du kan visa utbetalningar med kontoutdrag från din internerna om du måste visa kostnader för hunden
Håller tummarna för er och hoppas att du får bra hjälp från kennelklubben
Om du på mail har frågat om du får köpa hunden och hon har svarat ja - då skulle jag hävda att ni har ingått ett avtal om köp. Hunden är alltså din och det enda som behövs är att du betalar. Hon kan inte backa från ett avtal, oavsett formen på det!
Visst kan man backa från ett avtal. Och i det här fallet verkar det ju inte vara ett avtal ingånget, säljaren kan lika gärna hävda att anledningen till att hon inte skickat något avtal är att hon ångrat sig och meddelat det vid ett senare samtal (jag agerar djävulens advokat här).
Då blir det ju fullkomligen logiskt att det inte finns något avtal via post, trots tidigare diskussioner om köp.
Man är ju inte tvingad att sälja, däremot kan det handla om liden ekonomisk skada för köparen (om man t ex gjort en veterinärbesiktning och sedan inhiberas köpet). I det här fallet ser jag inte att det skulle komma ens till det. Men att tvinga någon till försäljning går inte.
Har man ett avtal om köp så kan man tvinga fram försäljningen.
Nej, det kan man inte. Och särskilt inte om man faktiskt inte har något avtal. Det är ju många som avbrutit ett hästköp trots avtal, för man kommit på att man inte vill sälja. Det kan bli en ekonomisk diskussion men det går inte att driva igenom en försäljning på de grunderna.
I det här fallet finns ju dessutom inget avtal, det finns en diskussion där säljaren ska återkomma. I säljarens skor hade jag lugnt hävdat att "jag ringde tre dagar senare och meddelade att jag inte ville sälja och att vi istället skulle fortsätta på fodervärdsavtalet, det var ju fodervärden med på då".
Det är för mycket oklarheter för att uttala sig säkert, särskilt i de fall man vill hävda något som är så lätt att gå runt. Det som TS medger är ju att det finns ett fodervärdsavtal, som är erkänt av bägge parter (vad jag förstår).
Allt annat är ju väldigt lösa boliner.
Jag utgår från TS svar där hon skriver att hon frågade ägaren på mail om hon fick köpa hunden och ägaren då svarade "ja". Inte kanske, jag ska återkomma eller liknande utan ja. Det innebär ett avtal.
Sen att det är ett fruktansvärt dåligt avtal som uppställer problem är en sak, men det finns isf ett avtal och om jag varit TS och velat behålla hunden så skulle jag använt mig av det.
Nu handlar det om TS har tur, mer om SKK:s regler än om "normal" avtalsrätt och då kan utgifter kopplade till hunden kanske kunna styrka att TS har haft hunden i sin vård. (Avtalsrätt är skitsvårt och lägg till en organisations regler för medlemskap )
Nu handlar det om TS har tur, mer om SKK:s regler än om "normal" avtalsrätt och då kan utgifter kopplade till hunden kanske kunna styrka att TS har haft hunden i sin vård. (Avtalsrätt är skitsvårt och lägg till en organisations regler för medlemskap )
Det som TS medger är ju att det finns ett fodervärdsavtal, som är erkänt av bägge parter (vad jag förstår).
Finns det ett avtal mer än en muntlig diskussion om att det var tänkt som foderavtal? Det kom ju aldrig något avtal eller har jag missat något i inläggen?
För om inget avtal finns på papper så har uppfödaren brutit mot SKKs regler och har ingenting alls att hämta i en fodervärdsfråga. Om hen fortsätter driva den frågan lär uppfödaren få konsekvenser från SKK.
Vi vet ju att uppfödaren är ansluten till SKK vilket sätter uppfödaren i ett rätt brunt läge om inget korrekt avtal från SKK är påskrivet. Antingen ska det vara SKKs "Fodervärdsavtal" eller så SKKs "Låneavtal".Men nu är vi tillbaka i det här frågetecknet om SKK. Om inte SKK, helt annat läge.