Handproblem....

Werze

Trådstartare
Skulle verkligen behöva tips om hur man tränar upp rätt handkänsla vid ridningen! Jag har en tendens att få hästarna att gå emot handen, och jag inser ju att det är mitt problem. Min sits är sådär, jag hänger ialla fall inte i handen men får en känsla av att jag inte är tillräckligt följsam i handen. Kan ibland märka att hästen suger tag och vill ha kontakt, men lyckas sällan att få till den där känslan. Mest känner jag motstånd, eller ingen kontakt.

Är så trött på mig själv!:confused: Snälla, tips? Den häst jag rider nu har en tendens att bli hård och okänslig i munnen och han biter sig liksom fast i bettet. Han är egentligen väldigt känslig och lyssnar bra på sätet, men ibland...bara springer han ifrån allt och det är då min hand blir...mothållande.:o Det kan kännas som att det enda jag gör är att dra honom i munnen för att få en reaktion!:eek:

Sv: Handproblem....

En bra tränare!! De ser sånt som en annan inte ens märker att man gör. Småsaker helt enkelt. Min häst kändes som förbytt och det var min "nya" ridning som var den största orsaken till det.

driv framåt, halvhalt femtioelva gånger per varv. rid med säte och skänklar. lägg massor med volter i uppvärmningen i båda varven i alla gångarter.

lycka till

Prova att hålla längst ut på tygeln med c:a 4 cm mellanrum mellan händerna och träna på att göra volter och halter med mål att inte röra handen så mycket i sidled eller uppåt. Handen får inte dras bakåt i ngn övning.

Det här hjälper till med förståelsen hur gärna hästen lyssnar på små hjälper och hur litet man behöver göra. det här hjälper iallafall mig bra att få en mjuk hand fungerar speciellt bra på litet snabba hästar som gärna hänger sig på handen och tuffar iväg...

Om du rider med handskar, rid utan.
TÄNK på det hela tiden! Det är jättebra att du är medveten om ditt problem - det är första steget i rätt riktning!:idea:
Prova rid med lite längre tygel och att rida mest med sätet och vikthjälperna. Träna igång- och avsaktningar med endast säte och skänkel.
Låtsas att du håller en fågelunge i handen!:)

Oj! Tackar för alla svar!:bow: Rider för tränare en gång per vecka, men han säger att jag ska tänka på handen, inte hur...kanske beror mest på att vi tränar i grupp och det inte blir så mkt tid till var och en. Men ska prova det där med långa tyglar....tror att det skulle funka på min häst som är lite lat egentligen och springer inte mer än han behöver! Men en fråga bara - hur håller man "kontakten" med hästens mun? Eller kommer hästen att söka kontakt efterhand som han (förhoppningsvis) blir mer lösgjord?

Jag har en otrolig tränare, som verkligen ser minsta lilla fel man gör. Jag har ännu lite svårt att förstå hur hon kan se om jag rider med för öppen hand eller om jag spänner bäckenet för mycket eller ... Ja ni vet hur jag menar :p Före jag red för tränare visste jag att jag hade problem med hur jag höll mina händer vid ridning. Min sits var inte heller allt för bra, och det märktes på min häst, som är väldigt känslig, både för säte och hand. Så hittade jag då hon, som tränar mig nu, och hon är alldeles suverän. Hon har fått bot på mina händer och jag märker hur mycket bättre min häst går :) så jag håller med övriga, hitta en bra tränare :)

Den trista sanningen är att handen blir inte bättre än vad sitsen är, dvs handen är den del av din sits. Ett tips är att inte fokusera så mycket på handen förutom att hålla i tygeln ordentligt och hålla handen stilla och aldrig bli hängande "bakåt". Tänk i stället på att sträcka upp dig, komma ner i sadeln på tre sittben, hälarna ner eller tårna upp, krama mjukt och rytmiskt med hela benet och blicken upp. När hästen svarar för sätet (du kan öka - minska utan att ta mer i tygeln) kan du börja tänka flexibel hand - dvs tänk att du kramar en citronklyfta - så kramar du tygeln mjukt och rytmiskt - tänk "driv mot stilla hand och lätta i inner tygel". Typ 100 gånger. Beröm varje gång hästen söker sig framåt-nedåt. Lycka till!

Tung-i-handen-hästar

Vad är era knep mot hästar som är otroligt tunga i handen? Det är urjobbigt att rida en sådan häst innan man har kommit på det rätta. Jag har mina, men vad är era?

Sv: Tung-i-handen-hästar

lätta på handen och driv på..hästen ska bära sej själv.

Jag slutar bära hästen i handen. Använder hellre halvhalter och rappa korrigeringar än att jobba för mycket med benen. Hästen går ju egentligen inte framåt för att man klämmer den under magen - det är ingen gaspedal monterad där. Den går ju framåt om man lär den att lyssna på och förstå hjälperna.

Håller med, man vinner mycket på att försöka få hästen att lyssna snabbare, de hästar jag ridit som känns tunga är ofta lite sega både i start och stopp. Om man kan försöka få till snabbare reaktioner så släpper "hänget" lättare. Fast jag tycker det är en knepig balansgång, man måste ta kontakt och då har man massor med kg i handen. Så fram o lätta och snabbt tillbaka och försöka undvika allt vad dragkamp är.

jag har en vädligt framtung häst, jag rider honom mycket med sitsen och har snabba skänklar, sitter inte och drar i munnen på honom, då blir han bara tyngre. halvhalter halvhalter halvhalter är det som gäller :bump::smirk:

Jag hade en väldigt lat ponny som mer än gärna tyckte att ryttaren minsann kunde bära upp hela frampartiet.
det var bara att jobba med resten av kroppen och aldrig låta honom hänga sig i handen.

Detta ställer ju vissa krav på ryttaren, benmuskler a la Belgian Blue och självdisciplin till tusen. ;)

Men det blev en mycket trevlig häst när man gjorde rätt, men som sagt en riktig feldetektor.

Precis som många säger, lätt i handen och driv driv driv... men om hästen har en tung sida, låt säga höger (endast) har ni varit med om det?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30