Handproblem....

Sv: Tung-i-handen-hästar

Den måste komma under sig och jobba där för att kunna släppa i handen, hästen ska ju bäsra sig själv...

Förstår inte riktigt, åker du bara häst? Använder du inte dina ben när du rider?

Vad uppnår du med att klämma hästen på magen med dina ben?

"Klämma hästen på magen" - Då tänker jag mig någon som bankar med hälen i hästens sida stup i kvarten.

Att driva hästen framåt är (för mig) att rida framåt med sitsen, över och underskänkel.
Det är stor skillnad på att trycka med hela benet vid rätt tillfälle och att banka på bäst det går hela tiden.

Jag slutar bära hästen i handen. Använder hellre halvhalter och rappa korrigeringar än att jobba för mycket med benen. Hästen går ju egentligen inte framåt för att man klämmer den under magen - det är ingen gaspedal monterad där. Den går ju framåt om man lär den att lyssna på och förstå hjälperna.

Hur gör du en halvhalt om du inte "klämmer" med benen? Om du inte tycker om ordet klämmer så håller du om..

Dina hjälper, vilka är det? Endast dina halvhalter?

om jag får rida en häst som är tung i handen brukar jag göra lite olika, men den metoden som fungerade på sen senaste handtunga hästen var att låta hästen gå i en låg form och jobba upp den den vägen, såfort hon föll fram och drog ut näsan och blev tung släppte jag bara ut tyglarna och hästen föll nästan på näsan.. sen ner igenom och upp genom att jobba upp och fram henne med säte och skänklar och passande övningar..
Hon blev ganska dräglig att rida efter 50 minuters lektion men jag gillade inte hennes stil så jag rider andra hästar istället.. :)

hård hand

hej
vad gör man åt att man är lite hård i handen??
eller så är det hästen som är hård i munnen....

Sv: hård hand

Finns ofta en anledning att hästen är hård i munnen.Rider man med hård hand så blir hästen också hård i munnen till slut.

Slutar använda så mycket tygelhjälper och börjar använda sitsen mer i sin ridning... Tar hjälp av en tränare, som man informerar om vad man tycker att man har problem med.

Tänk mycket på att inte spänna arm/hand utan hela tiden arbeta med att ge och ta i tygeln - utan att såga! - och fortfarande behålla stödet. Svårt att förklara såhär via nätet utan att det blir konstigt, har du inte en ridlärare/tränare av något slag som kan förklara och kommentera?

Tänk mycket på att inte spänna arm/hand utan hela tiden arbeta med att ge och ta i tygeln - utan att såga! - och fortfarande behålla stödet. Svårt att förklara såhär via nätet utan att det blir konstigt, har du inte en ridlärare/tränare av något slag som kan förklara och kommentera?

jo jag har ridit för tränare och tränat jättemycket dressyr men det är skritten jag får hård hand och hon är väldigt stark så ibland blir det så att jag blir lite hård i handen vid trav o galopp med

Tänk på att när du stanna eller sakta av din häst ska kraften komma från dina axlar inte armarna. Nu är jag den som bara använder en tygel när jag stanna. Men se till att du lutar dig ngt bakåt sitt ner och krama tyglarna tills hästen stannar och var noga med din eftergift så svårt att hjälpa ngn på detta vis, du skulle behöva ngn som visade dig. Rätt sits och handställning är viktigt.

Min grannes tränare gav henne ägg att ha i händerna för att mjukna. Hon hade dem i ett halvår. Äggen alltså, o blev mjukare tillslut.

har också hört det där med äggen,du kanske ska ta och prova??:idea: (okokta ägg) ett annat tips e och rida med halvblöta tvättsvampar, drsr du för mkt kramas vatten ur..:crazy::rofl:

Den måste komma under sig och jobba där för att kunna släppa i handen, hästen ska ju bäsra sig själv...

Förstår inte riktigt, åker du bara häst? Använder du inte dina ben när du rider?

Jag undrade över "driv, driv, driv", som jag uppfattar som att man driver fram hästen med benen eller sätet tämligen ihållande. Och jag undrar vad man vinner på det? Hästen går ju lika bra fram för små signaler som stora om man lär den det. Vilket för mig är steg ett.

Hästen går ju fram för kraftig drivning mest för att undvika obehag - kraftiga benhjälper. Så det fungerar ju.
Men bär den sig själv då?
Ersätter man inte bara en kraftig, avtrubbad hjälp med en annan?

Vad är det med att använda benen ihållande som gör hästen självbärig?

Jag säger inte att det är fel att göra så, jag bara undrar vad fördelen är?

Jag använder benen med så mycket styrka som jag vill att hästen ska reagera på. Och det är ju optimalt ganska lite styrka. Hästen känner en fluga.

Senast ändrad:

"Klämma hästen på magen" - Då tänker jag mig någon som bankar med hälen i hästens sida stup i kvarten.

Att driva hästen framåt är (för mig) att rida framåt med sitsen, över och underskänkel.
Det är stor skillnad på att trycka med hela benet vid rätt tillfälle och att banka på bäst det går hela tiden.

Jo, men det är skillnad på "driv driv, driv" och att ge en hjälp som man faktiskt får ett svar på.

Hur gör du en halvhalt om du inte "klämmer" med benen? Om du inte tycker om ordet klämmer så håller du om..

Dina hjälper, vilka är det? Endast dina halvhalter?

En halvhalt gör jag genom att bromsa till med sätet så energin komprimeras. Men det kan man göra på olika sätt.

Jag använder såklart benen som hjälper. När jag vill ha mer aktivitet, flytta hästen osv. Men jag kräver att hästen lyssnar på mina små hjälper. För den känner dem ju. Om man använder vilken hjälp det än gäller för mycket kommer ju hästen bli avtrubbad. Om den är hård i munnen så har ryttaren skapat en hård mun etc.

Om jag ger en hjälp måste ju hästen lära sig att reagera, back to basics. Annars får man använda styrka när man rider. En spänd muskel tappar sin känslighet. Om man inverkar konstant känner man hästen sämre - man ger den order som den slutat lyssna på och kan därför inte heller lyssna själv. Det är svårt att lyssna på någon om man pratar samtidigt.

Det är ju min syn på saken. Därför undrar jag vad man uppnår med att driva? Felet är väl att hästen inte lärt sig att kommunicera?

Lickety

Kan tycka att det är lite onödigt att ta saker ordagrant. Egentligen är det detsamma som vad du menar. Man använder benen och sätet, sen att jag skrev driv driv driv, det var bara ett påpekande om att man måste driva. Nej inte sitta och klämma konstant i 40 minuter, vilken häst blir inte avtrubbad då? Och vilken ryttare hade inte varit slit efter 20 minuter om man skulle gjort så? Det handlar om lätta hjälper, gärna punktvis om man känner hästen så väl.

Tung-i-handen-hästar

Lickety

Du måste väl driva din häst framåt, hur får du den till att gå framåt annars, inte genom att plocka den i munnen? Det andlar om skänkel och säte. Jag förstår inte varför du hänger upp dig på drivandet. Har du aldrig hört "driva hästen fram till handen" ?

Någon skrev i stil med: du har i handen vad du missat att göra baktill, elle rnågot liknande. Hur ställer du dig till det?

Lickety
Du måste väl driva din häst framåt, hur får du den till att gå framåt annars, inte genom att plocka den i munnen? Det andlar om skänkel och säte. Jag förstår inte varför du hänger upp dig på drivandet. Har du aldrig hört "driva hästen fram till handen" ?

Jag har väl sagt att jag använder skänkeln som hjälp? Eller vad är det som är så otydligt? :confused:

Det är väl jämförbart med tygeln. Jämför med "dra, dra, dra" i tygeln i stället för "driv, driv, driv" med skänkeln....:crazy:

Om man undrar vad vinsten är med dessa starka hjälper - använder man helt plötsligt inga hjälper alls, eller? :crazy:

Man måste ju kunna motivera varför man gör som man gör - annars vet man inte vad man gör, enligt mig.

Du gör som du vill, men jag har fortfarande inte sett dig redovisa någon fördel med att ge upprepade signaler i stället för att få ett önskat svar på hjälpen. Så upplys mig.

Jag kan ju bara tolka det som står, det blir jobbigt om man ska tolka text oordagrannt på internetforum...

Senast ändrad:

Jag har väl sagt att jag använder skänkeln som hjälp? Eller vad är det som är så otydligt? :confused:

Det är väl jämförbart med tygeln. Jämför med "dra, dra, dra" i tygeln i stället för "driv, driv, driv" med skänkeln....:crazy:

Om man undrar vad vinsten är med dessa starka hjälper - använder man helt plötsligt inga hjälper alls, eller? :crazy:

Man måste ju kunna motivera varför man gör som man gör - annars vet man inte vad man gör, enligt mig.
Du gör som du vill, men jag har fortfarande inte sett dig redovisa någon fördel med att ge upprepade signaler i stället för att få ett önskat svar på hjälpen. Så upplys mig.

Jag kan ju bara tolka det som står, det blir jobbigt om man ska tolka text oordagrannt på internetforum...

Som jag skrev tidigare "Man använder benen och sätet, sen att jag skrev driv driv driv, det var bara ett påpekande om att man måste driva. Nej inte sitta och klämma konstant i 40 minuter, vilken häst blir inte avtrubbad då? "

Jag skrev också "Det handlar om lätta hjälper, gärna punktvis om man känner hästen så väl. "

Vad är det som behövs förklaras ?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30