Givetvis. Men om man gasar, gasar, gasar och inte bromsar, kommer inte hästen gå i 180km i timmen då? (Nu menar jag såklart inte att det är bättre att gasa och bromsa samtidigt.)
Hur hjälper det en framtung häst/en häst som vill hänga sig i handen?
Att verkligen DRA i tyglarna, det håller jag med om att man borde sträva efter att aldrig göra. Men nu finns det ju andra saker än just att "dra" i tyglarna man kan göra med tygeltagen!
Nej, själv tycker jag man ska använda hjälperna utefter deras betydelse. Gasen (framåtdrivande skänkel) betyder accellerera och ska göra det varje gång man använder sig av det. Om man inte vill ha som resultat att hästen springer så använder man såklart gasen med måtta. Annars får man antingen fel resultat - hästen springer - eller så avlär man sakta men säkert hjälpens betydelse.
Blir det en kulturkrock månntro av lära där man anser att hästen blir lätt fram genom att gå snabbare?
Håller f ö med om att drivning kombinerat med att man släpper i tygeln kan fungera för att få upp huvudet och att hästen aldrig hinner lära síg att bli tung i handen. Men det om det är kortare sträckor det är frågan om och på en häst med dålig framåtbjudning. Måste man tokdriva en längre sträcka för att få upp huvudet på hästen blir det ju som att man "bär" den runt, hur ska den då få bjudning?