Handproblem....

Sv: hård hand

Min grannes tränare gav henne ägg att ha i händerna för att mjukna. Hon hade dem i ett halvår. Äggen alltså, o blev mjukare tillslut.
ja jag skulle också rida j***vligt försiktigt med halvårsgamla ruttna ägg i händerna.. :crazy:

Sv: Tung-i-handen-hästar

Det är ju väldig skillnad på "dra, dra, dra" och "driv, driv, driv"! Dra bör man ju aldrig, men driva måste man ju...

Sv: Handproblem....

Varför är det skillnad - för att det gör aningens mindre ont (tror man) att dra hästen i munnen än att skava mot dennes flanker?

Hästen ska röra sig med framåtbjudning, den ska bjuda. Gör den inte det så måste man lära om den.

Rent mekaniskt - vad uppnår du med att klämma en häst på magen? Jo, att den känner skänkeln och reagerar så som den blivit lärd. Varför ska man lära hästen att ryttaren måste driva - annars går den inte fram???

Man använder säkert skänkeln mer än tygeln. Men överanvändning är en styggelse oavsett hjälp tycker jag.

Men sitt och driv om ni tycker det är kul.

Varför är det skillnad - för att det gör aningens mindre ont (tror man) att dra hästen i munnen än att skava mot dennes flanker?

Hästen ska röra sig med framåtbjudning, den ska bjuda. Gör den inte det så måste man lära om den.

Rent mekaniskt - vad uppnår du med att klämma en häst på magen? Jo, att den känner skänkeln och reagerar så som den blivit lärd. Varför ska man lära hästen att ryttaren måste driva - annars går den inte fram???

Man använder säkert skänkeln mer än tygeln. Men överanvändning är en styggelse oavsett hjälp tycker jag.

Men sitt och driv om ni tycker det är kul.
Men du kan ju inte på fullaste allvar menar att du inte driver på din häst? Du använder inte rösten, skänklarna, sätet, eller någonting för att driva alltså! Inte ens i övergångar!!! Coolt!!

WOW säger jag bara. En sån där tankeläsarhäst vill jag också ha.

Men VAR har jag skrivit att jag inte använder hjälper? Peka på det tack.

Jag strävar efter så små och få hjälper som möjligt så det utåt sett liknar tankeläsning ja.

Och peka på en nackdel med det också tack.

Senast ändrad:

Nej du har inte skrivit att du inte använder hjälper, men du har skrivit att du inte driver. Och då undrar jag hur du får hästen att gå framåt, öka, byta gångart....

Du tar det direkt som att med driva måste man mena att sitta och banka eller nöta i sidorna, men det kan lika gärna vara minimala hjälper med ben, sits eller liknande. Och du tyckte ju att:

"Varför är det skillnad - för att det gör aningens mindre ont (tror man) att dra hästen i munnen än att skava mot dennes flanker?

Men sitt och driv om ni tycker det är kul."

Vilket jag tar som att du alltså inte driver.

*kl*
Har bara varit med om en(!) endaste häst som varit så framtung att det inte räckt att inte ge stöd och försöka hitta hästens egen balans istället. Och varför gick det inte på den hästen? Jo- jag kommenterade dilemmat för ägarna (hade precis stukat tummen så helst ville jag inte rida hästen) och fick som order att spänna goughen hårdare :angel: vilket gav exakt motsatt effekt.

Håller med om 1. Inte GE hästen stöd när den kräver så mycket, ett femte ben hjälper inte hästen att hitta balansen, snarare uppmuntrar till att ta balans från ryttaren.
2. Det bör komma bakifrån, däremot tror jag inte på att driva driva framåt, sen när blir hästen mer samlad av att gå mer framåt?
3. Är hästen "tung" i hjälperna ska man sträva efter lätthet. Vilket betyder att man varken ska stödja hästen med hand, sits eller skänkel. Istället se till att få effekt av sina hjälper för att till slut få hästen "mellan hjälperna" UTAN att vara PÅ hjälperna. Vilket visserligen kan kräva rätt insisterande hjälper till en början (t ex ta till spöt ett par gånger om hästen ignorerar, ta enstaka snabba lite hårdare tygeltag om hästen ignorerar förhållningarna) men snabba och konsekventa hjälper som hästen inte kan hänga sig på och som strävar mot att bli lätta.

Håller med också om att övningar såsom att släppa ut tygeln helt och därifrån rida volter, gärna samlande rörelser (bakdelsvändningar, svaga skolor) och balanskrävande övningar såsom övergångar och cavaletti är kanon. Triggar förhoppningsvis hästen att hitta sin egen balans. Balans = samling åtminstone i liten grad, och rumpan blir automatiskt mer aktiverad. Dessutom låser man då inte bakdelens effekt genom att ha för mycket i handen.

Visst vill man ha sökning till handen - men handen på hjärtat - HAR inte de flesta hästar som "hänger sig i handen" rätt bra sökning redan? :angel:

Det är väl rätt stor skillnad på att driva endast när man vill att hästen ska accelerera (gå över till högre gångart t ex) mot att driva nästan konstant eller för att hålla tempo och framåtbjudning?
Kan tänka mig att det hon reagerade på var just att driva för att hästen ska släppa i handen, driver man ska hästen accelerera - accellererar hästen utan att vara i balans kommer den bli (eller fortfarande vara, snarare) framtung.

Men hjärtat, vad jag reagerade på från början var citat "driv,driv, driv!"... Vilket om hästen faktiskt svarade på hjälpen skulle innebära en acceleration mot ljudvallens gräns vid detta laget.

Och om jag opponerar mig mot detta onödiga och ansträngande och obehagliga sätt att ge skänkelhjälper så får jag disskutera, på sandlådenivå, om jag över huvud taget använder skänkelhjälper! :crazy:

I stället för att folk tänker efter innan de sitter och gnetar med skänkeln - vad vinner jag med det här?
Alla skulle rida ett riktig kinkigt sto som inte tål att man sitter och ger slentrianmässiga hjälper.

Att flertalet känner sig träffade är ju tämligen uppenbart... :crazy:

Ni kanske ska fundera på varför ni känner er träffade?
Så går jag någon annanstans där man faktiskt kan disskutera nyanser och inte bara svart eller vitt. Helt fel forum för mig märkte jag. Lycka till! :)

Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar... det enda jag skrev var att anledningen till att det är "mer" ok med driv driv driv än dra, dra, dra är att DRIVER GÖR MAN men gärna med så små hjälper som möjligt. DRA ska man ju aldrig göra. För det får JAG höra att:

"Varför är det skillnad - för att det gör aningens mindre ont (tror man) att dra hästen i munnen än att skava mot dennes flanker?/.../Men sitt och driv om ni tycker det är kul."

Ja driv, driv, driv låter som om man driver väldigt mycket. Men det var inte jag som skrev det. Jag skrev bara att kort och gott: driva gör man - dra bör man inte, that's the difference. Sen om man driver med små eller stora hjälper har jag inte skrivit nånting om, men även om man driver med pyttesmå, osynliga hjälper så driver man. Det jag ville komma till. Har inte heller sagt något om ifall du använder skänkelhjälper eller inte, drivning är ju mycket mer än bara skänklar...

Varför är det mer ok att driva än att dra? Är dra något man inte ens får göra på en häst som rusar men driva får man göra oavsett?

Nu har jag inte lusläst diskussionen så jag kanske har fattat fel.
*ursäktar mig i förväg*

Min uppfattning är inte att man ska ge hjälper i onödan, oavsett hjälp. Hästen ska ju gå fram av sig själv, bara vid korrigering/ökning av hastighet ska drivning vara nödvändigt i normalfallet.

Min gissning av vad som många gånger händer när ryttaren måste driva (på det ena eller andra sättet) är att ryttarens kropp på något sätt hindrar hästen (indirekt bromsar) så att den måste påminnas att gå fram... för att hästen kanske uppfattar att ryttaren bromsar mellan drivningarna.

Tycker många överdriver och RIDER hästarna så förbaskat mycket helt i onödan.
Och JA - jag kommer på mig själv att utöva detta alldeles för ofta och jobbar hårt med att ta bort denna ovana.

Dra är ju något man alltid vill undvika iaf.

Givetvis. Men om man gasar, gasar, gasar och inte bromsar, kommer inte hästen gå i 180km i timmen då? (Nu menar jag såklart inte att det är bättre att gasa och bromsa samtidigt.)
Hur hjälper det en framtung häst/en häst som vill hänga sig i handen?
Att verkligen DRA i tyglarna, det håller jag med om att man borde sträva efter att aldrig göra. Men nu finns det ju andra saker än just att "dra" i tyglarna man kan göra med tygeltagen! ;)

Nej, själv tycker jag man ska använda hjälperna utefter deras betydelse. Gasen (framåtdrivande skänkel) betyder accellerera och ska göra det varje gång man använder sig av det. Om man inte vill ha som resultat att hästen springer så använder man såklart gasen med måtta. Annars får man antingen fel resultat - hästen springer - eller så avlär man sakta men säkert hjälpens betydelse.

Blir det en kulturkrock månntro av lära där man anser att hästen blir lätt fram genom att gå snabbare?

Håller f ö med om att drivning kombinerat med att man släpper i tygeln kan fungera för att få upp huvudet och att hästen aldrig hinner lära síg att bli tung i handen. Men det om det är kortare sträckor det är frågan om och på en häst med dålig framåtbjudning. Måste man tokdriva en längre sträcka för att få upp huvudet på hästen blir det ju som att man "bär" den runt, hur ska den då få bjudning? :p

Tycker många överdriver och RIDER hästarna så förbaskat mycket helt i onödan.
Och JA - jag kommer på mig själv att utöva detta alldeles för ofta och jobbar hårt med att ta bort denna ovana.

Bra sammanfattat! ;)
Är lite det här jag tänker på också.
Ju mindre och färre hjälper, desto större effekt om man kommer åt rätt knappar, det borde gälla även för skänklarna, inte bara handen. Kommer man INTE åt rätt knappar, ja då är det ju inte konstigt att man får överdriva, men frågan är ju då om man får rätt resultat.?

Givetvis. Men om man gasar, gasar, gasar och inte bromsar, kommer inte hästen gå i 180km i timmen då? (Nu menar jag såklart inte att det är bättre att gasa och bromsa samtidigt.)
Hur hjälper det en framtung häst/en häst som vill hänga sig i handen?
Att verkligen DRA i tyglarna, det håller jag med om att man borde sträva efter att aldrig göra. Men nu finns det ju andra saker än just att "dra" i tyglarna man kan göra med tygeltagen! ;)

Nej, själv tycker jag man ska använda hjälperna utefter deras betydelse. Gasen (framåtdrivande skänkel) betyder accellerera och ska göra det varje gång man använder sig av det. Om man inte vill ha som resultat att hästen springer så använder man såklart gasen med måtta. Annars får man antingen fel resultat - hästen springer - eller så avlär man sakta men säkert hjälpens betydelse.

Blir det en kulturkrock månntro av lära där man anser att hästen blir lätt fram genom att gå snabbare?

Håller f ö med om att drivning kombinerat med att man släpper i tygeln kan fungera för att få upp huvudet och att hästen aldrig hinner lära síg att bli tung i handen. Men det om det är kortare sträckor det är frågan om och på en häst med dålig framåtbjudning. Måste man tokdriva en längre sträcka för att få upp huvudet på hästen blir det ju som att man "bär" den runt, hur ska den då få bjudning? :p
Precis. Men det är bara just "dragandet" jag har sagt nåt om här.. ;)

-borttaget-

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30