nej allt kanske inte står fördjupat..
men vet man exakt vart, när och hur det gör ont är det en stor fördel för en läkare.. om någon säger "fotleden" till dig då vet du exakt eller hur? eller kan det vara så att fotleden är väldigt komplicerad? och just DU vet ALLT!
"Fotleden" kan betyda olika saker för olika personer, faktiskt.
Man behöver veta vilka nerver som försörjer de muskler som kan vara inblandade. Man behöver t ex veta vilka nervrötter som försörjer aktuellt ställe känselmässigt och motoriskt och på vilka nivåer nervrötter/perifera nerver kan vara påverkade. Man behöver veta vilka sjukdomar som kan påverka dessa nerver och nervrötter. patienten kanske vet vilken muskel som är inblandad, är inte det ett bra förstasteg så att läkaren bara kan bekräfta det och gå vidare?
Det är väldigt få lekmän som vet exakt vilken muskel (muskler!) som är engagerade i just en specifik rörelse.
Man behöver veta vilka mediciner sm kan ge vilka biverkningar. Man kanske vet vilka mediciner man tar och läser på informationen i förpackningen samt på fass.se om medicinen, de verksamma ämnenna och dess biverkningar? och man kanske berättar för läkaren att man äter den medicinen?
Allt sådant ingår i ett normalt läkarbesök, inget unikt att man tar reda på mediciner som patienten tar.
Man måste veta vilka rörelser som påverkar vilka leder och vilka muskler som är inblandade. Detta finns på nätet, och med lite slutledningsförmåga och att titta på sin hand när man rör den så kan man se vilka muskler som används, och känna efter vilka fästen som smärtar..
Som jag sa, ytterst få är så insatta i anatomin. Mycket enklare att säga "när jag gör SÅ så gör det ont DÄR".
Man måste veta vilka skador som kan ge aktuella smärtor. man kanske vet att man trillat på isen och tog emot sig med handen? eller blev sparkad på handen för några år sen?
Ingår även det i ett normalt samtal där man tar reda på bakgrunden.
Man måste veta vilka ärftliga sjukdomar som kan ge liknande symtom. Man kanske vet sin och familjens sjukdomshistoria?
Se ovan.
Man behöver veta vilka systemsjukdomar som kan ge symtom i ensilda kroppsdelar. Patienten kan inte leverera allt, då skulle man kunna bota sig själv också, men en god bakgrundsbild, familjesjukdomshistoria, medicinering, olyckor och att kunna berätta exakt vart, när och hur det gör ont tycker jag är en enormt mycket bättre start på en undersökning än "hej doktorn, det gör ont"..
Var, när och hur frågar vi patienten om. Liksom bakrund, övriga sjukdomar, medicinering och ärftlighet.
Alla läkare jag har träffat har iallafall börjat med att få reda på vartifrån smärtan kommer, när den kommer och på vilket sätt smärtan visar sig.. innan de börjar fråga om min mormor har haft polio.. men du kanske börjar i andra änden.. eller?