I de matvaruaffarer som fortfarande har plastpasar far man alltid fragan om man vill ha plast eller papper har ... och om jag har glomt mina tygpasar sa ar svaret alltid papper. Varlden haller pa att drunkna i gammal forbrukad plast och jag kan nog tycka att vi alla behover dra ett stra till stacken for att hjalpa miljo och djurliv.
http://bag.mttb.info/facts-about-plastic-bags-in-the-ocean/
http://www.ecowatch.com/80-of-ocean...ased-sources-new-report-finds-1891173457.html
http://www.core77.com/posts/45156/How-Does-All-of-That-Garbage-Get-Into-the-Ocean-in-the-First-Place
Tack för länkarna!
I synnerhet den sista länken påvisar tydligt att en avsevärd del av mikroplast-problemen i haven beror på icke existerande sophanterings- och återvinningssystem i många länder där industrialisering pågår och inkomsterna ökar med raketfart, men där övrig infrastruktur och/eller politiska beslut samt regelverk inte hänger med.
I Sverige så drunknar vi ju inte i gammal förbrukad plast, inte heller i Tyskland, ytterligare några EU-länder, eller i övriga norden. Det är ett antal länder som har robusta system för insamling, återvinning, återanvändning eller lämplig destruktion av de flesta slag av "sopor".
I flera länder inom EU är dock sophanteringen på den nivå som fanns i Sverige på 1970-talet, sopor samlas visserligen in men vad händer sedan? "Soptippsproblemen" är t.ex. stora i Italien, eller Rumänien.
För att då inte nämna många asiatiska s.k. "Tigerekonomier" eller de många afrikanska länder som utvecklas snabbt ekonomiskt just nu, där sophantering inte verkar komma först på prioriteringslistan, vilket kanske är föga förvånande, när det finns så mycket andra infrastruktur frågor som man kanske börjar med att beta av.
Men dåliga sophanteringssystem runt om i världen, vilket orsakar problem med bl.a. mikroplaster i haven, behöver ju inte innebära att t.ex. vi i Sverige ska sluta använda biologiskt nedbrytbara plastpåsar, som ingår i ett fungerande sophanteringssystem?
Det är just sådana här frågor som gör frågor om "plastpåsar" så enormt svåra att hantera!
Dels det där att finns både, tillverkningsmässigt, urdåliga (petroliumvarianten) och bättre (biologisk råvara) plastpåsar, och så finns, efter användning, nedbrytbara, samt icke nedbrytbara. Och vid förbränning så finns det plastpåsar som ger upphov till minimala tillskott av växthusgaser, och de som släpper ifrån sig både växthusgaser, och dessutom en del andra otrevliga kemikalier.
Så jag ser det väldigt mycket som om "att välja bort plastpåsar" för ofta kan bli ett enkelt sätt att döva sitt klimatsamvete.
Folk fortsätter med långa semesterresor med flyg till Thailand eller kanske Vietnam (två av de länder som saknar vettiga sophanteringsystem och som generar mikroplast till haven), men använder en papperskasse när man handlar i matvaruaffären?! Som om det skulle kompensera för att man bidragit till utsläppen via flyg, och dessutom besökt länder med usel sophantering?
Och oftast kan man inte skilja mellan "plastpåsar" och andra "plastpåsar" i miljöhänseende...