Handla på Mässa - plast eller papper?

Nja, en hel del aska från just värmeverk/kraftvärmeverk deponeras fortfarande (en del kan användas som sluttäckning av existerande deponier) så det du skriver här stämmer inte. Dock läggs inte tex hushållsavfall direkt på deponi längre.

Tillägg: och aska från eldning av biobränslen återförs (oftast) till skogen.
Det här liknar ett slags onödig brännvinsadvokatyr:

Det finns betydligt fler ämnen än "viss aska" som läggs på deponi, t.ex. vissa rivningsrester, exempelvis betong.

Men poängen är att vi använder inte ett slags odefinierad deponi (soptipp) för våra hushållssopor.
Våra sopor hanteras inte heller utan föregående sortering.

Återvinning sker av flertalet material, så länge ingen fuskar såklart, men det gäller väl alltid och allt? Att om ingen begår brott och följer alla regler så att man gör rätt?

Omfattande miljötillstånd krävs för att få hålla en deponi. Syftet är bl.a. att lakvatten inte ska nå vattendragen.

Runt om i världen så läggs fortfarande helt osorterade sopor, inklusive plastpåsar, på gigantiska soptippar.

Problemet är ju egentligen inte större än att ta sig till ett apotek med överblivna mediciner det är också ett omak och om man inte kombinerar det med andra ärenden så blir det en onödigt koldioxid utsläpp.

I mitt fall: apotek finns med en omväg på hem från jobbet om ca 200 meter, fri parkering precis bredvid apoteket i fråga (alldeles oavsett att jag "aldrig" har läkemedel att kassera).
Textilinsamling: har 3½ mil hemifrån till stadskärnan i fråga; som sagt 7-8 km från arbetsplatsen. Med bil. Med trafikljus, stadstrafik, parkeringssvårigheter.

Skillnad i tidsåtgång för att lämna tänkta läkemedel jämför med textil: stor.

Jag har väldigt svårt att tro att det helt plötsligt muterat massor av vita råttor i Sthlms innerstad, det är inte ett okänt problem att djurrättsaktivister "befriar" djur som sedan släpps lösa för att iaf få dö "lyckliga".

Stängda rastplatser

Finns det ens vita råttor?
Jag trodde - för att märka ord lite - att det var vita möss man använde vid en del djurförsök. Råttor, som är stora gnagare (jämfört med möss) används nog inte så ofta.

Så klart om man aldrig någonsin bevistar en stadskärna som har en butik med insamling för textil så blir det givetvis svårt, men då lär man väl heller inte ackumulera så mycket textilier? Fast det är klart det kanske finns dom som alltid handlar och får hemlevererat via post eller paket.

Jag har behövt slänga en större mängd textilier en gång på 5 år ungefär (vid flytt). Det som slits ut och inte går att lämna vidare till second hand är generellt sett strumpor, underkläder och t-shirts. Så en gång om året skulle det räcka för mig att ta med mig en liten påse och lämna in på en klädbutik, tills dess bor den längst in i strumplådan.

De textila påsarna som vi diskuterade från början är ju inte dåliga så de kan man ju lämna in på secondhand så säljs de till någon som tänker använda dom.

Visst, tramseri kanske.
Men jag handlar en del kläder på Hööks. Som inte ligger i stadskärnan, och inte heller i sådan närhet från textilåtervinning att man inte behöver ta bilen (jo, det går självklart att cykla; men för att komma till Hööks eller Granngården eller övriga ställen där jag handlar, behöver jag ta bilen och då blir det väldigt klumpigt och tidskrävande att promenera några kilometer från Hööks till Lindex och sedan promenera tillbaka.
Och jag kan väl inte vara ensam om detta?

En gång var tredje år eller så, besöker jag en "vanlig" klädaffär (när jeansen behöver bytas ut).
I värsta fall är jag i centrum en gång om året (om jag inte lyckats fixa allas julklappar på annat sätt).

Finns det ens vita råttor?
Jag trodde - för att märka ord lite - att det var vita möss man använde vid en del djurförsök. Råttor, som är stora gnagare (jämfört med möss) används nog inte så ofta.
Jag tror råttor är vanligare än möss som försöksdjur.

2590768_1148_645.jpg

Det går inte att kopiera filmen då den ligger på Aftonbladet, men om du klickar så ser du att flera råttor inte är vanliga bruna råttor. Aftonbladet

Vanligaste försöksdjuren i Sverige är fiskar, möss och råttor.

Senast ändrad:
I mitt fall: apotek finns med en omväg på hem från jobbet om ca 200 meter, fri parkering precis bredvid apoteket i fråga (alldeles oavsett att jag "aldrig" har läkemedel att kassera).
Textilinsamling: har 3½ mil hemifrån till stadskärnan i fråga; som sagt 7-8 km från arbetsplatsen. Med bil. Med trafikljus, stadstrafik, parkeringssvårigheter.

Skillnad i tidsåtgång för att lämna tänkta läkemedel jämför med textil: stor.

Man kan SKICKA in sina läkemedel. Gratis. Tack för det apotea!

Jag jobbar typ 1-2 km från stadskärnan. Jag jobbar natt. Ungefär där kraschade det.

De gånger jag dagtid är i närheten av Lindex etc är numera minimalt. Att jag de gångerna skulle komma ihåg ta med textilier är tyvärr inte troligt :/

Jag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !

Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?

Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.

Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?

Jag föredrar plastkasse, är jag på mässa har jag rest långt och ska antagligen handla mycket. Papperskassar har gått sönder oftare för mig än plastdito.

Det här liknar ett slags onödig brännvinsadvokatyr:

Det finns betydligt fler ämnen än "viss aska" som läggs på deponi, t.ex. vissa rivningsrester, exempelvis betong.

Men poängen är att vi använder inte ett slags odefinierad deponi (soptipp) för våra hushållssopor.
Våra sopor hanteras inte heller utan föregående sortering.

Återvinning sker av flertalet material, så länge ingen fuskar såklart, men det gäller väl alltid och allt? Att om ingen begår brott och följer alla regler så att man gör rätt?

Omfattande miljötillstånd krävs för att få hålla en deponi. Syftet är bl.a. att lakvatten inte ska nå vattendragen.

Runt om i världen så läggs fortfarande helt osorterade sopor, inklusive plastpåsar, på gigantiska soptippar.
Jo, men anledningen till att jag skrev om aska var att det på ditt inlägg lät som att värmeverken innebär att inget längre läggs på deponi. Alla som åkt förbi Högbytorp kan se att det blir en hel del rester vid förbränning av avfall.

Att jag tycker att det är värt att påpeka är för att många verkar tro att hur mycket vi konsumerar numera är oväsentligt så länge som man återvinner förpackningar/tidningar och restavfallet blir fjärrvärme (där jag träffat många som är helt omedvetna om att även återvinningsprocesserna och förbränningen genererar avfall).

Jo, men anledningen till att jag skrev om aska var att det på ditt inlägg lät som att värmeverken innebär att inget längre läggs på deponi. Alla som åkt förbi Högbytorp kan se att det blir en hel del rester vid förbränning av avfall.

Att jag tycker att det är värt att påpeka är för att många verkar tro att hur mycket vi konsumerar numera är oväsentligt så länge som man återvinner förpackningar/tidningar och restavfallet blir fjärrvärme (där jag träffat många som är helt omedvetna om att även återvinningsprocesserna och förbränningen genererar avfall).
Självklart spelar det roll hur mycket vi konsumerar, och för att förenkla och generalisera, "vi" (Svenskar, européer, den rika västvärlden...) konsumerar alldeles för mycket, och dessutom påfallande ofta dessutom fel saker på fel sätt...

Men nu har vi kommit bra långt ifrån plastpåsar eller något slags påsar på mässor...

Då, för 30 år sedan, lades fortfarande sopor på "deponi", alltså på soptippar. Idag finns det inte längre några soptippar (de gamla har eldats upp i kraftvärmeverken), så följaktligen så är det bara de enstaka plastpåsar som slarviga typer slänger i parken, skogen eller på stranden, som hamnar "i naturen". I de flesta fall så städas parken, om än inte dagligen, men ute i skogen städas det inte. Men där hittar jag ytterst sällan "sopor".

För 30 år sedan, så var det inte ovanligt att hitta dumpningsställen i skogskanter eller diken,
Menar du att det som finns på fd soptippar samlats ihop, sorterats och bränts upp? Eller missförstår jag dig nu? Jag vet två soptippar som bara täckts över med grus och jord, en av dem ligger precis vid en älv så vad som läcker ut därifrån vill jag inte ens tänka på. Denna soptipp är från tiden då allt slängdes på tippen.
Små privata soptippar finns fortfarande gömda här och där i marken, från tiden innan det fanns kommunal sophantering. Jag hittade en sån när jag var i tonåren, en massa glasflaskor m.m. i en hög i skogen.

Jag har väldigt svårt att tro att det helt plötsligt muterat massor av vita råttor i Sthlms innerstad, det är inte ett okänt problem att djurrättsaktivister "befriar" djur som sedan släpps lösa för att iaf få dö "lyckliga".

Stängda rastplatser
:rofl: När och var har det befriats råttor eller möss som släppts fria? Jo, det är faktiskt ett okänt problem att djurrättsaktivister befriar djur som släpps helt fria.

Menar du att det som finns på fd soptippar samlats ihop, sorterats och bränts upp? Eller missförstår jag dig nu? Jag vet två soptippar som bara täckts över med grus och jord, en av dem ligger precis vid en älv så vad som läcker ut därifrån vill jag inte ens tänka på. Denna soptipp är från tiden då allt slängdes på tippen.
Små privata soptippar finns fortfarande gömda här och där i marken, från tiden innan det fanns kommunal sophantering. Jag hittade en sån när jag var i tonåren, en massa glasflaskor m.m. i en hög i skogen.
Att man hittar gamla sophögar/tippar runt om på mark som som brukats länge är väl känt. På vår gård finns det åtminstone två stycken större sådana. Gården är känd via skriftliga dokument sedan 1359.
Dessa soptippar får ligga kvar, det är framtidens arkeologi. De består i regel av metall, glas och annat som inte kan förmultna, och härrör från tiden före sophämtningstvånget.
Mindre sophögar tar vi bort. En intressant liten anekdot är när vi hittade en deponi av diverse glasremsor mellan två stenar i en hästhage, precis samtidigt som jag höll på att renovera de gamla fönstren i huset.
Genom ojämnheter i glaset, kunde jag hitta remsor som skurits bort någon gång vid förra sekelskiftet, när de gamla fönstren var nya, och som passade precis. Tanken svindlade...

Att idag dumpa avfall i naturen är ett miljöbrott.

Nej, det är inte dessa "gårdssophögar" som jag far efter. Utan de kommunala, likt din vid älven.

Det är antagligen inte så enkelt så att man "bara täckt över med grus och jord".
Dels har man antagligen schaktat bort stora mängder av det avfall som fanns där, tillsammans med den kontaminerade jord/grus som det hela legat på, och och skiljt på olika sopsorter och destruerat eller återvunnit..
Sedan, för att det som ändå finns kvar i jorden, ändå inte ska vara giftigt eller läcka, så har man vidtaget diverse åtgärder för att förhindra läckage.

De här sopsanerings-, eller för den delen industrisaneringsprojekten, är oerhört dyra men har i de flesta fall utförts som de borde vad avser kommunala soptippar.

När man tittar på de gamla soptipparna idag, så ser det just ut som om någon lagt jord och grus över...

Där jag bor finns en jättestor soptipp som täckts med sten och jord och blivit övervuxen med både träd, buskar och gräs. Ingen tänker längre på den som soptipp - förrän helt nyligen då man bestämde att den skulle åtgärdas och "bli" till nåt annat. Man har borrat och lagt ner rör för att kolla vad som finns därnere och det är ALLT från kemikalier till slaktavfall till skrotbilar till allt vad traktens innevånare slängt dit. Nu måste alltihopa tydligen täckas med ännu mer jord för att skiten inte ska läcka ut och förgifta folk, tanken var att den skulle bli en slags upphöjd park.

När vi gick förbi och kikade där man provgrävt, hittade vi papperstidningar från 50 år tillbaka - som inte ens förmultnat utan fortfarande gick att läsa!! Så det som gömts däri har verkligen inte blivit jord, direkt.....

Innan man började rota i "högen" var den ett omtyckt promenadstråk med stora träd, buskar och rikt fågelliv. Nu är det helt kalhugget och stört och ser ut som ett slagfält. Och ingen vet vad man ska göra av eländet.

Stort off topic från min egen trådstart! :D

Glömde en sak, jag var, via ett kommunalt engagemang, lite inblandad i kanten, på ett saneringsprojekt av förgiftad industrimark. Saneringen pågick under flera år, enorma mängder massor förflyttades, och sanerades.
För ögat såg det ut som om man grävde lite, och körde bort lite jord, och så grävde man lite till, och sedan så slängde man på lite jord, och sådde gräs.

Riktigt så enkelt var det inte.

Glömde en sak, jag var, via ett kommunalt engagemang, lite inblandad i kanten, på ett saneringsprojekt av förgiftad industrimark. Saneringen pågick under flera år, enorma mängder massor förflyttades, och sanerades.
För ögat såg det ut som om man grävde lite, och körde bort lite jord, och så grävde man lite till, och sedan så slängde man på lite jord, och sådde gräs.

Riktigt så enkelt var det inte.
Jo fast när man talar om sanering så handlar det mycket om att bara flytta massor. Möjligen om det är massor där man kan få nebrytningen att öka genom att tillsätta syre så kan man få massorna att minska i omfång. Men det man gör med områden som blivit förorenade att beroende på tänkt användning av området och typ av förorening (låst eller flyttbar) så täcker man, gräver bort och flyttar massorna till en deponi som är godkänd för hantering av förorenade massor (där läggs dom i sin tur på hög och täcks för det mesta, om det är massor som går att bränna, bränns dom och sedan deponeras askan) man kanske försöker pumpa bort föroreningen om det är tex olja eller något annat flytande eller så tillsätter man syre och hoppas att massorna krymper i storlek och att föroreningen bryts ned. Man kan även försöka rena marken genom att plantera tex energiskog på den som tar upp ämnena och sedan skörda energiskogen och elda den för att sedan deponera askan. Men det vanligast är att täcka ytan eller att gräva upp det översta skiktet och köra det till deponi och lägga rena massor ovanpå för att förhindra att människan kan komma åt dom.

:rofl: När och var har det befriats råttor eller möss som släppts fria? Jo, det är faktiskt ett okänt problem att djurrättsaktivister befriar djur som släpps helt fria.
Nu har jag inga kontakter på KI längre så jag har inga färska uppgifter, men jo. Det har förekommit och förekommer fortfarande. Nu är det ju inte enbart försöksdjur som släpps ut vind för våg utan genbanksdjur, sällskapsdjur och farmade djur. Är man dessutom så in i helvete :devil: dum i huvudet att man medvetet stressar djur så de rent av dör av stressen och/eller släpper ut djur i det vilda som varken hör hemma där, har en chans att klara sig eller riskerar att utrota inhemska arter ska man ta en väldigt lång promenad på en kort brygga. :banghead:

Nej, det är inte dessa "gårdssophögar" som jag far efter. Utan de kommunala, likt din vid älven.

Det är antagligen inte så enkelt så att man "bara täckt över med grus och jord".
Dels har man antagligen schaktat bort stora mängder av det avfall som fanns där, tillsammans med den kontaminerade jord/grus som det hela legat på, och och skiljt på olika sopsorter och destruerat eller återvunnit..
Sedan, för att det som ändå finns kvar i jorden, ändå inte ska vara giftigt eller läcka, så har man vidtaget diverse åtgärder för att förhindra läckage.

De här sopsanerings-, eller för den delen industrisaneringsprojekten, är oerhört dyra men har i de flesta fall utförts som de borde vad avser kommunala soptippar.

När man tittar på de gamla soptipparna idag, så ser det just ut som om någon lagt jord och grus över...
Den soptippen vid älven blev då bara täckt med grus och jord + de sådde gräs på den, är säker på det eftersom det var min pappas företag som fick uppdraget … ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar