Menar du att det som finns på fd soptippar samlats ihop, sorterats och bränts upp? Eller missförstår jag dig nu? Jag vet två soptippar som bara täckts över med grus och jord, en av dem ligger precis vid en älv så vad som läcker ut därifrån vill jag inte ens tänka på. Denna soptipp är från tiden då allt slängdes på tippen.
Små privata soptippar finns fortfarande gömda här och där i marken, från tiden innan det fanns kommunal sophantering. Jag hittade en sån när jag var i tonåren, en massa glasflaskor m.m. i en hög i skogen.
Att man hittar gamla sophögar/tippar runt om på mark som som brukats länge är väl känt. På vår gård finns det åtminstone två stycken större sådana. Gården är känd via skriftliga dokument sedan 1359.
Dessa soptippar får ligga kvar, det är framtidens arkeologi. De består i regel av metall, glas och annat som inte kan förmultna, och härrör från tiden före sophämtningstvånget.
Mindre sophögar tar vi bort. En intressant liten anekdot är när vi hittade en deponi av diverse glasremsor mellan två stenar i en hästhage, precis samtidigt som jag höll på att renovera de gamla fönstren i huset.
Genom ojämnheter i glaset, kunde jag hitta remsor som skurits bort någon gång vid förra sekelskiftet, när de gamla fönstren var nya, och som passade precis. Tanken svindlade...
Att idag dumpa avfall i naturen är ett miljöbrott.
Nej, det är inte dessa "gårdssophögar" som jag far efter. Utan de kommunala, likt din vid älven.
Det är antagligen inte så enkelt så att man "bara täckt över med grus och jord".
Dels har man antagligen schaktat bort stora mängder av det avfall som fanns där, tillsammans med den kontaminerade jord/grus som det hela legat på, och och skiljt på olika sopsorter och destruerat eller återvunnit..
Sedan, för att det som ändå finns kvar i jorden, ändå inte ska vara giftigt eller läcka, så har man vidtaget diverse åtgärder för att förhindra läckage.
De här sopsanerings-, eller för den delen industrisaneringsprojekten, är oerhört dyra men har i de flesta fall utförts som de borde vad avser kommunala soptippar.
När man tittar på de gamla soptipparna idag, så ser det just ut som om någon lagt jord och grus över...