Handla på Mässa - plast eller papper?

Jag skulle kunna betala om det är en bra (mindre) modell på påse, med bra handtag och så snygg färg/tryck. Sådana har jag några stycken och de är perfekta att ha lunchlådan etc i!

Modellen som @Fraggel_Tess länkade är ett bra exempel

Jag hade absolut valt papperspåse, om jag inte köpt massa väldigt skrymmande saker (typ en hel täckeskollektion). Men t.om. i sånt fall hade jag faktiskt (om jag fått) köpt en papperspåse. Samlar nämligen på fina påsar :p
Och Mulle/dylik påse hade jag mer än gärna betalt för! Och mer än 2 kr också faktiskt! :up:

Jag älskar sådana här påsar som är tjockare med riktiga remmar och som brukar kostar typ 20kr när dem säljs i matvaruaffären.

b999d3538dd55f5b_org.jpg

Så en sådan hade jag absolut kunnat tänka mig att betala för på en mässa (jag tror dessutom att det skulle vara många som köper sådana för att ha som höpåsar om det är på hästmässa ;) ).

Däremot hade jag inte betalat för påsar i modellen som @Fraggel_Tess länkade till, för jag avskyr dem! Jag klarar inte av att bära påsarna för handtagen ger nig rysningar :o så då föredrar jag plastpåse eller medhavd väska alla dagar i veckan :)

Jag föredrar alltid plastkasse framför papper för att slippa oron över att den ska gå sönder. Plastkassar i normalstorlek återanvänder jag tills de börjar bli slitna och sedan används de en sista gång som soppåse. Om man hade varit tvungen att betala extra för en påse hade jag blivit tjurig, hellre att några produkter kostar någon krona mer isåfall.

Men det allra viktigaste är att inte ge påsar på slentrian. Genom att alltid ställa frågan "vill du ha en påse eller tar du det i väskan/handen/påsen du redan har?" sparar man enormt mycket. Ofta i affärer hinner man inte ens säga till att man inte vill ha en påse förrän grejerna ligger i den, trots att den nästan alltid är helt onödig och slängs direkt när man kommer hem.

Jag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !

Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?

Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.

Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?

Varför inte en modern, biologiskt nedbrytbar plastkasse gjord av förnybart material?
Gärna med ett tryck som visar att kassen är just en "grön" plastkasse?

Som de plastkassar som man köper på ICA eller COOP är numera? De är till minst 85 % av stärkelse från majs eller sockerrör, och nedbrytningsbara. Utveckling av nedbrytningsbara plaster (inklusive till kassar) från den svenska skogen pågår.

Exempel på tillverkare av miljövettiga plastkassar:
https://www.polynova.se/biologiskt-nedbrytbara-pasar/

Visserligen tar de miljövänliga plastkassarna något längre tid på sig att brytas ner än en papperskasse, men de tål väta, och klarar transporten hem bättre än en papperskasse. Med rätt form så är den förhoppningsvis återanvändbar också.

Och jag skulle absolut betala för kassen, i synnerhet om den den är rimligt miljövänlig OCH har ett format som gör den återanvändbar.

De värsta kassar man kan få i en butik, eller för den delen på en mässa, är kassar som är pyttesmå eller har en "konstig" form/utformning, och som p.g.a. form/utformning eller storlek absolut inte kan återanvändas.
Papperskassar kan man åtminstone använda till att tända vedpanna, men t.ex. sådana där hopplösa minikassar i oljebaserad plast som finns i vissa butiker är verkligen onödiga.

Jag ogillar papperskassar. Det känns alltid som att de ska gå sönder och dessvärre går de ju sönder titt som tätt. Väljer nog 99/100 gånger plast framför papper. När jag handlar på Ica har jag ibland med mig en egen tygpåse, beroende på vad jag tänker handla och hur förberedd jag är. Men när jag gör så för mycket får jag inga soppåsar hemma, vilket är dumt.

Detta med påsar när man handlar är verkligen ett dilemma.

En lite större tyg påse med mulle/häst motiv hade nog gått också att sälja :), så kan man ha mer saker i den och den återanvända hemma :). En stor papperskasse som man ska dra runt på i timtal när det är trångt och man har handlat från 20 andra butiker så den är så tung då man lagt alldeles för mycket i den känner jag som lite riskabelt.

Om man nu tänker att man ska minska plast påsarna så hade jag kört på större tygpåse med fina motiv :). Hade en sån kostar under 50kr t ex så hade nog några köpt det bara för lena furberg motiven :)

Jag vill absolut inte köpa mer kassar, även om de har fint tryck, om jag måste.

Ha basic stora plastpåsar och fina kassar om man vill betala extra.
Papper går bara sönder enligt mig, speciellt om det ska vara tunga hästgrejer i där.

Här kommer input från en kommunikationsstrateg:

Om påsen är snygg, hållbar och stor kommer kunden antagligen att lägga ner sina andra påsar i den = väldigt bra reklamyta. Billig exponering som de flesta inte tänker på. :)

Bra påse med tydlig avsändare på mässa = guld värt!

(När det gäller plast eller papper är jag team papperskasse)

Jag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !

Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?

Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.

Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?

Jag föredrar plastpåsar i det sammanhanget. Papperskassar måste vara av väldigt kraftig kvalitet för att inte gå sönder snabbare när de blir hopklämda och hanterade.

Jag tycker snygga tygpåsar med tryck låter som bästa lösningen.
Jag är lite allergisk mot de hemska småpåsarna man får i butiker när man köper småsaker. De är för små för att ha som soppåsar och är ofta klena och allmänt värdelösa.

Jag betalar gärna 2 kr för en papperskasse, en snygg kan jag dessutom tänka mig att betala mer för. Den använder man ju många gånger.

Men när du säger mässa, så kan det bli kruxigt med de där 2 kronorna ur ett praktiskt perspektiv. Mässpriser tenderar att ligga på 99, 199 osv. För att man ska slippa ha med sig så mycket växel...
Med 2 kr på det blir det t.ex 201 kr. Vilket drar iväg med växel fort.

Vi har gärna större påsar än vad som behövs till just mässor. Just för att, som någon sa, man lägger de mindre påsarna i den större = bra synlighet till rätt målgrupp. :)

Vilken massa svar - jätteintressanta! Tusen tack!

På Mässan delar jag ju monter med min arbetsgivare (ni vet kanske vem) och de har fina, rejäla plastpåsar i knallig färg, med mr M på, som syns lång väg. Jag använder dem jag med då vi kamperar ihop i montern. Men nu när jag, redan, sitter och planerar kring kommande Mässa, i november, började jag fundera kring det där med plasten..... Vi delar nog ut minst tusen plastkassar under en mässa! Nä, mer!

Nu velar jag fram och tillbaka efter alla intressanta svar. Det är svårt för mig att ta fram en egen produkt eftersom jag inte har kvar webshoppen för tillfället utan måste sälja allt på mässan för att inte bli sittande med femhundra påsar som jag inte kan använda.

Just nu funderar jag kring en fin tygpåse! Och så plastpåsar för de som hellre vill ha en sån, gratis.

Vi får se! Tack igen för all input!

Går jag på mässa så har jag en eller flera ikeakassar med mig (från stallet så de luktar lite hö;)) plus en relativt stor väska att stoppa saker i. Jag försöker numera plastbanta så mycket det bara går och har till exempel alltid med mig en korg till affären vilket är absolut bästa "kassen" för känslig frukt som lätt blir kantstött eller sallad som lätt blir söndermosad i en vanlig kasse
Men jag skulle lätt betala en tjuga eller två för en stilig, relativt stor tygpåse med Mulle :love:

Inte rktigt lämpligt för mässor - men ändå.

Jag volontärar på ett ställe som syr upp frukt/grönsakspåsar av gamla spetsgardiner. jag försöker att alltid ha med mig ett gäng när jag handlar så jag slipper släpa hem mer plast. Just idag fick vi ett glatt besked att en ICA handlare i närheten kommer att ta in påsarna i sitt sortiment. Påsarna ÄR dyra, men kan ju användas hur många gånger som helst och de är också miljövänliga i sitt nya liv. Dessutom så ger de jobb till "tanterna i Tensta" dvs de som går på kvinnocentret där

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 355
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar