Ofta om någon frågar -behöver du en kasse, så funderar man lite och kommer fram till att man kan ha prylen i väskan eller i en kasse som man redan fått med någonting annat. Egentligen räcker det ju med att man får kasse från första "affären" man handlar i den dagen. Om någon bara proppar ned varan i en kasse och räcker över den så tar i alla fall jag emot kassen utan att protestera oavsett om jag behöver eller inteJag tycker det är viktigt att vi försöker dra ner på det tanklösa användandet av plastpåsar; det finns städer där plastpåsar är bannade från livsmedelsbutiker t.ex. !
Så: Om ni går runt på en Mässa, säg Hästmässa, och shoppar, vill ni ha plastkasse eller funkar det lika bra med papperskasse? Jag tänker mig att stora saker, som hästtäcken osv behöver en rejäl plastkasse som håller, men annars? SKULLE ni, isåfall, kunna tänka er att betala 2 kr för papperskassen eller tog ni hellre en gratis av plast?
Jag står ju på Mässa ibland och vill slippa dela ut plastkassar i hundratal (tusental!!). Jag kan ta fram fina papperskassar i återvunnet material, men de kostar. Mässor är dyra som de är och man tjänar verkligen inga stora pengar på dem, ibland går man back, men det är så roligt....... Jag vill ta fram en fin papperskasse med tryck på (eller kanske en fin sticker på, men då är väl den av plast...??) men det är dyrt. Jag vill inte göra en dunderförlust på kalaset, men inte heller sprida mera plast.
Vad säger ni? Skulle ni betala 2:- för en fin papperskasse eller ta en i plast gratis? Skulle ni betala 1 krona?
Så att fråga om personen behöver en kasse tror jag kan minska kassarna till stor del.