Handhäst vid körning?

Mli

Trådstartare
Jag funderar på att ta min blivande åring som handhäst när jag är ute och kör. Har förstått att vissa har dem i ett grimskaft i handen, vissa binder på högersidan av vagnen. Hur gör ni?
Är det bäst att handhästen går bakom på vagnens högersida?
Hur funkar det på en maratonvagn? Då kommer man ju en bit ifrån handhästen, det kanske inte går?

Jag har en dotter också som är på väg att lära sig att rida, och det hade varit smidigt att ha med henne som handhäst om hon vill rida, sonen vill köra och tiden bara räcker till en aktivitet. Och åringen ska köras in så det är ju bara bra miljöträning. Hade ju varit toppen om man hade kunnat få det att funka..

Sv: Handhäst vid körning?

Jag bilder min handhäst bakom vagnen på höger sida (kör rockard). På så vis hamnar handhästen inte ute i trafiken.
Fäster i ett gummirep med panikhake, gummirepet motverkar ryck i nacken utifall hästen inte riktigt är uppmärksam vid tempoförändringar och haken gör att jag lätt får lös hästen vid ett "worst case scenario".

Kl

Satte min i lokremmen, han var då visserligen 2, och så tömkörde vi i början så fick han valsa som han ville från sida till sida vilket han snart ledsnade på. Gjorde lika när vi sen drog lite med draglinor och senare med skacklar och kälke.

På det viset så nötte vi på och tog ny satts när det blev tömköra par. När det sen var dax att köra enbett så var det som det nästan gick av sig själv.

Ptr

Jag skulle personligen aldrig binda fast en annan häst i vagnen, men det är jag det.
Dock har vi, när vi kört med maratonvagn, haft med handhäst. Då har en stått baktill på vagnen och hållt i handhästen med longerlina, detta för att man lätt ska komma av om det händer något.

Så om du kan skulle jag i alla fall börja så, att åringen får följa med bakom maratonvagnen där någon håller i den!

Äkte med en som regelmässigt körde in unga kallblodstravare så, han band med ca50cm rep i skakeln vid selfästet och körde en slinga på6-8 km skogsväg byvägar och en stump asfaltväg med mkt trafik.Det gjordes med ca 2 åriga mkt lite hanterade hästar som blev bra enligt han.En rutinerad kusk sade till mig att man alldrig skukke binda i vagnen för hästen kunde rycks i kull vagnen.

Senast ändrad:

Svarar alla:
Tack för svar!

Mina alternativ är lite begränsade eftersom jag antingen kör själv eller har med mig barnen - som ännu är för små att hålla i en handhäst. Så antingen håller jag själv eller binder fast i vagn, fram eller bak.
Nu är det ju ganska så stor storleksskillnad på min åring (ca 125-130 cm över rumpan) och körponnyn som är ca 104cm i manken. Därför känns det ändå bättre att ha handhästen bak vid vagnen än fram bredvid, känns som om hon skulle "störa" för mycket fram pga storleksskillnaden. Men jag vet inte om det stämmer, har ingen erfarenhet av detta.
Den andra ponnyn jag hade tänkt att ha som handponny för att få upp kondisen på är en fd körponny, men han blir väldigt stressad av att ha vagn bakom nu. Något har hänt när jag sålde honom för länge sedan, köpte tillbaka honom halt, öm, bakskygg och så får han spelet om två vuxna står för nära samtidigt. :cry::confused: Men bakom vagnen funkar, det har vi testat.

Kan ändå mycket väl gå att sätta i den andra hästen. Jag skulle aldrig sätta vagn bakom "körhästen" förrän den yngre är helt van vid situationen. använda den äldre som lärare helt enkelt. Tar man det varligt så går det om de är vana att hanteras ihop.

Vidare så är det nog att fila på de "problem" som du identifierat. En körhäst, som det ändå blir när den är med kan aldrig få ha behov av att reagera på folk som står ihop. Det och bakskyggheten måste det bli nån ordning på innan allt annat så som jag ser det.

Ptr

Tänk på att alltid ha med grimma och grimskaft när du kör till den hästen du
kör så att du vid olycka kan binda den i ett träd eller dyl om du måste ta hand om den tappade handhästen!

Jag har kört på båda sätt med russen. Kört en häst och haft en häst bakom
i lite längre grimskaft.

Sen har jag kört med unghästar som har fått sitta fast vid skakeln framme med ett väldigt kort grimskaft så att de inte kan störa hästen man kör.

Det har varit väldigt bra i inkörningssynpunkt. De lär sig signalerna och lär sig att ha vagn bakom.

Men som sagt endast praktiserat detta på russ.

mvh Petra

Jag upptäckte att det var enklare att ha den oerfarne knuten i lokremmen för då kan den valsa från sida till sida utan att det blir för kort samt att risken att man ska köra på bakbenen med hjulen minskar. Dessutom så kan den gå backa och gå på skrå om den är orolig för vagnen.

Men det är klart att det får ju inte vara så stor häst att den lyfter upp lillhästen som sitter för vagnen, då kan det ju bli hur dumt som helst.

Ptr

Svara alla igen:

Den fd körhästen är inte längre körhäst, bara ridhäst. Han har inga problem med att gå brevid/närheten av vagn, det är bara att dra och ha stora saker bakom som han inte fixar. Likadant med två vuxna nära sig, då får han panik och vill fly. Men eftersom det är en 20-årig shettis som annars är lugnet själv så accepterar jag det hela, jag kommer inte att lägga tid på att träna bort hans beteende då det inte "stör" mig. (men vad som har hänt honom - det stör mig :mad: )

Jag kanske har skrivit konstigt någonstans, jag har alltså tre ponnys: en körponny, en fd körponny och en åring.

Hästarna är väl bekanta med varandra, rangen är klar, så det borde inte bli några problem.

Jag har alltid grimma och grimskaft med, man vet aldrig...

Men att binda i lokremmen så att den kan byta sida, jag förstår inte riktigt? Ska handhästen sitta i lokremmen med ett så långt rep så att den kan välja viken sida den ska gå på? Blir det inte väldigt störigt för körhästen? Eller tänker jag fel?

Brukar ganska ofta ha med handhäst när jag kör, oftast är vi två i vagnen och då håller den ena handhästen i en longerlina och den andre kör. Har någon gång haft med handhäst när jag kör ensam, det har också fungerat bra. Skulle dock inte binda fast hästen, känns som det skulle kunna gå väldigt galet i värsta fall..

Handhästen på höger sida, bakom vagnen.

Jag måste göra ett litet trådkap. Jag ska skaffa mig en till shettis att köra med och skulle i framtiden gärna ha dem i par. Så kan man köra den ena med en rockard och den andra tömkörs bredvid? Alltså att jag själv kör dem som om de gick i par, fast det bara är en som drar vagnen? Ska jag då ha den icke dragande hästen lös eller fäst vid den andre?
Tänkte nog börja med att någon annan kör den ena och att jag sitter bredvid och tömkör den andra tills de är okej med uppgiften.
Dock allra först ska vi befästa inkörningen och enbetskörning lite mer eftersom den ena kommer vara ganska nyinkörd. :bump:

Det beror lite på vad det är för hästar hur jag skulle göra.

Här är det handhäst modell större, så då får en medhjälpare åka med och hålla i och hålla kontroll över följehästen som då får gå snett bakom vagnen eller bakom (har en hög rockard).
Ev handhäst väger mellan 7-900 kg och båda är dessutom av den vimsigare sorten ;) samt icke inkörda, så de kan lätt välta vagnen och orsaka olyckor om de skulle få för sig att rycka iväg eller bli skrämda av något. Det har alltid gått jättebra och båda är snälla men man vet ju inte.
Min häst som är körhästen, är minst och dessutom lägst i rang så jag skulle aldrig åka själv med två.
Men med medhjälpare funkar det fint :) Brukar då ha träns och långt grimskaft eller longerlina samt en pisk att styra hästen med.

Hade jag haft en liten ponny skulle jag däremot kunna binda den efter vagnen och köra själv med båda :)

Har aldrig en STOR häst bunden som handhäst när jag kör en liten... men jag har ofta ett russ bredvid när jag kör det andra, och brukar bytas om lite, även om jag upptäckt att båda funkar bäst när hingsten drar giggen och märren springer snett bakom. Brukar binda på höger sida... så dom går mot diket... kör inte på vägar m mycket trafik dock, och ser till att förutsättningarna för den ev oskodda hästen är bra. (tex så hon inte får springa på hårt eller stort grus...)

Ibland när jag kört min stora häst med hans gigg, har den hänt att jag bundit 2 därbak, men det blir extremt osmidigt, då hans trav måste vara jättelångsam om deras ska vara lagom...

Kan vara farligt att binda hästar bakom, så man måste vara försiktig och ha en rutin.
Jag kör till 95% alltid själv, eller med mina båda småbarn med, då gäller extremt hög säkerhet. Inga chansningar, och inget slarv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 126
Senast: Trott
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka