Han kallar sig själv för "du"

Sv: Han kallar sig själv för "du"

För mig är "mamma och pappa" intima smeknamn. Inga andra än mina barn kallar just mig för mamma. Att bli kallad för mitt namn, det gör ju alla andra.
Att ordet mamma skulle förnippas med förtryck av barn hade jag nog aldrig tänkt...

Jag håller med fullständigt.:bow: Ibland knorrar faktiskt hela hjärtat ihop sig när något av barnen säger "mamma":love: med fullt av kärlek i rösten. Mammanamnet är ju helt privat mellan barnen och mig.

Ja visst är det lite 70-tal över det hela (inte att man är född på 70-talet, men att man var vuxen och hade barn under mjukisdräktstiden).

Att ordet mamma skulle förnippas med förtryck av barn hade jag nog aldrig tänkt...

Hihi. Nå, min mamma gick i dräkt och min pappa i kostym och slips när jag var barn, dagligen. Kan inte minnas någon mjukisdräkt större än storlek 120 cl, typ.

Ibland känner jag - inser att det bara är en känsla jag har - att mammmaaaaaaa i gnällig ton är förtryck av förälder...! Men min unge får/fick säga mamma. Jag skulle aldrig förbjuda sådant, det är inte alls en så stor grej för mig. Bara jag slipper prata med felaktig krångelgrammatik, så är jag nöjd.

Det jag inte helt gillar med mamma är nog hur andra använder det. "Fråga mamma om du får ta en bulle", kan kompisar hitta på att säga. Som om jag var deras mamma! Allra minst borde de väl säga, "Fråga din mamma om du får ta en bulle", så att man fattar vilken mamma det är fråga om.

Apropå det underbara ordet NEJ.
Mina "upptäckte" detta underbara ord nångång i 1.5-2 års åldern. Jag minns särskilt hur de satt i bilen och provade ordet med alla möjliga känslouttal. Snällt, argt, bestämt, ledsen...de smakade liksom på det. Och vad de njöt...

Min lilla säger tillochmed nej i sömnen ibland. :love::rofl::p

Skulle aldrig säga kisse istället för katt o dyl heller.

Vi säger oxå hund, katt osv, men nästan alla andra säger ju vovve, kisse, pålle osv när de pratar med honom. Därför har vi börjat säga vovve och kisse ibland, så vår son ska fatta vad de babblar om...:confused: Men pålle...? Nä, där går min gräns.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om barn som kallar sig själva för Du, men det är ju oerhört logiskt att de gör så.

Mina döttrar som är enäggstvillingar var söta när de såg sig i spegeln, de pekade och sa systerns namn (också logiskt!)

Vad gulligt!:)
Ja, det är väl logiken som styr, kanske... Varje kvinna är "en annan mamma" och varje kille/man "en annan pappa". Även tonåringar. Jag får väl lära honom säga "potentionell mamma/pappa".;)

Den hær gamla roliga tråden døk upp och jag hugger tag i den. Kanske vi får en uppføljning?
(Ursækta danskan, jag ær osams med mobilen)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 556
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka