Sv: Han ignorer mig bara
Jag får den känslan av att du inte blir tillräckligt arg på din häst ändå:smirk: Eller arg och arg, missförstå mig rätt, det handlar egentligen inte om humöret arg utan om att man klarar av att sätta gränser och sedan också stå för dem.
Jag har också haft en del problem med mitt kroppsspråk, att jag är alldeles för underlägsen. Det jag gjorde då var att jag tog en kompis som substitut för en häst. Jag så åt kompisen att bete sig på samma sätt som en häst som inte riktigt respekterar mig och vara riktigt envis. Därefter skulle jag få henne att sluta enbart genom att använda mitt kroppsspråk... Det tog ett antal gånger innan jag lyckades få till det om man säger så... Men till slut gick det! Även om min kompis hade bestämt sig för att hon absolut inte skulle flytta sig en millimeter bort från mig tog hennes överlevnadsinstinkt över
Förutom kroppsspråket tränade jag även på att använda min röst. Rösten avslöjar mycket om hur man är som person, en person som bara piper fram det den vill och dessutom kanske pratar otydligt skulle man definitivt inte ta för en person med stark självkänsla och som vet vad h*n vill. Om personen däremot har en stark klang i rösten och pratar tydligt och klart så kan man med ganska stor säkerhet säga att personen är säker på sig själv. Det är en sådan person som man ska vara när man umgås med hästar, en ledarperson. Lär man sig använda sin röst har man kommit ett steg på vägen i att kontrollera sitt kroppsspråk eftersom röst och kropp hör ihop. Naturligtvis får även jag "återfall" och blir sådär undelägsen igen men eftersom jag har börjat bli medveten om detta på ett helt annat sätt så blir det lättare att kunna arbeta med det.
Jag upptäckte för ett tag sedan ett annat sätt att öka min självkänsla; nämligen stretching. Lite oväntat var det faktiskt... Jag har en del problem med allra helst min rygg så därför har jag börjat stretcha då övriga kroppen tar stryk av att hela tiden behöva kompensera för min rygg. När jag hade hållt på med stretchingen ett tag upptäckte jag att jag rörde mig på ett helt annat sätt och jag kände mig mycket säkrare på mig själv. Orsaken tror jag är att då man "är underlägsen" kryper man ofta ihop och musklerna spänner sig hela tiden då man är "beredd på flykt". Genom att jag stretchade töjde jag ut dessa muskler och jag kunde då gå mer upprätt, alltså ett "dominantare beteende". Då min kroppsställning blev mer dominant kände jag mig då också mer säker på mig själv och min självkänsla ökade.
I övrigt är stretching ett bra sätt att lära känna sin kropp och veta vad man gör med den, på så sätt kan man kontrollera sitt kroppsspråk bättre.
Sedan måste man som sagt ibland även ta till det fysiska. Om man gör det gäller det att det inte bara är en liten dask utan hästen ska verkligen känna det. Naturligtvis ska man absolut inte göra det under sådana förhållanden då man inte har full kontroll på sig själv och verkligen vet vad man gör och varför. Den regel som jag har för mig själv är att jag alltid, alltid måste gå tillbaka till mig själv först och fråga mig om jag verkligen har sagt till hästen på ett sådant sätt att den utan tvivel har förstått vad jag menar. Om den då medvetet ändå ignorerar mig brukar jag använda mig av ett spö (allroundspö). När jag använder det är det ETT hårt slag (i ytterst sällsynta fall två slag), endera på bogen eller på rumpan. Jag är av den åsikten att det är bättre att slå en gång ordentligt och att det sedan är bra än att man ska "dutta" 5-10 gånger och sedan anser ändå hästen att det är den som är ledaren. Men som sagt, man ska noga tänka sig för innan man tar till våld.
I övrigt gäller det egentligen att man är lite "synsk", man måste lära sig att läsa av hästen så att man vet vad den är på väg att göra. För att en häst ska komma tätt inpå en och i princip gå över en så måste hästen först gå dit. Därför måste man långt innan hästen ens tänkt tanken vara förberedd på att kunna agera (egentligen ska man agera redan innan hästen har tänkt tanken). Detta gäller allra helst stora hästar. Man kan jämföra dem med en lastbil, om en lastbil väl har börjat rulla är det mycket svårt att stoppa den...
I normala fall brukar man ju "förvarna" hästen om att man vill den något, bland annat för att man ju vill att hästen ska svara på så små signaler som möjligt. Men ibland kan det vara bra att reagera helt utan förvarning för att hästen ska vakna till ur sin "dvala". Och på en häst som är "djupt i dvala" kan man i princip aldrig överreagera. Det spelar ingen roll VAD det är man reagerar för utan det som är väsentligt är ATT man reagerar.
Ytterligare lite tankar, hoppas att det kan hjälpa!
/Sara